Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zelfbouw verlichting

pe2erwin
Forum-lid

pe2erwin 09 jan 2008 14:22

Amclassic-fan schreef:...De moderne leds produceren bij 't zelfde vermogen ruim 2x zoveel licht als de bovenstaande Luxeon 1 watt.

Ik zou er graag mee spelen, maar de verzendkosten van Ledsee en consorten houden me een beetje tegen. Die Luxeon LEDs zijn vrij goed verkrijgbaar in Nederland (bij Conrad.nl zelfs zonder verzendkosten). Suggesties?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 jan 2008 19:25

Ledsee heeft toch niet zulke hoge verzendkosten zolang 't gewicht maar laag blijft?
Maar de goedkoopste goede leds koop je op dit moment bij Dealextreme: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1445
Ze rekenen geen verzendkosten, ga er alleen maar wel vanuit dat het een maand duurt voor je ze hebt. Ze hebben heel veel spul, het meeste is spot goedkoop, maar je hebt er wel wat kennis voor nodig om het te kunnen gebruiken. De drivers kosten maar een paar dollar per stuk, maar goed de rendementen zijn wel wat lager dan die van duurdere driver (die 20 dollar stuk kosten). Handleidingen doen ze ook niet aan en specificaties komen er pas als genoeg mensen er naar gevraagd hebben. De goedkoopste drivers die ze hebben zijn lineaire regulators met een extreem lage drop-out spanning (0,12V), als je een accu hebt die qua spanning niet zoveel boven de forward voltage zit zijn die ideaal.

Luxeon 3's zijn echt compleet verouderd, de Luxeon Rebel's zijn wel goed, maar hebben als grote nadeel dat er nauwlijks lenzen voor de te koop zijn. De prijzen van de Rebels zijn wel scherp (7,50 stuk oid). Cree is goed, maar heb je ook speciale lenzen voor nodig en is echt duur.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pe2erwin
Forum-lid

pe2erwin 09 jan 2008 22:47

Kijk, dat zijn leuke prijsjes bij DealExtreme.

Heb nu voldoende licht achter, maar kan natuurlijk die LED in mijn koplampje (39 Lumen) vervangen door iets beters :) Die Seoul P4 LED uit je link haalt inderdaad (meer dan) het dubbele aantal Lumens :)

EDIT 01FEB08: Inmiddels zitten er een aantal Seoul LEDs met de post onderweg van HongKong naar Almere :)

Fotootje (met opzet een beetje overstraald) van 'mijn' achterlicht (boven) in vergelijking met een 'Superflash' achterlicht (onder). Beide lampjes heb ik nu één dag gebruikt - de batterijen zijn nu dus bij beide ongeveer 3-4 uur gebruikt, de Superflash in de stand knipperen, en de mijne volcontinue...
Afbeelding

iasmov
Forum-lid

iasmov 03 feb 2008 17:25

Bij deze een plaatje van mijn naafdynamo (Shimano DH-2N30-E) [img=http://aycu10.webshots.com/image/44489/ ... 427_th.jpg]

En een lampje dat ik van het Ledsee-spotje heb gemaakt met behulp van een peperbusje van de Xenos; in het busje zit een bruggelijkrichter en een 4700 uF Elco.. [img=http://aycu30.webshots.com/image/42629/ ... 769_th.jpg]
In zijn eenvoud ben ik hier al heel tevreden mee..

Op het moment laat ik 3 Seoul power-LEDjes overkomen uit Hong Kong, heeft iemand een idee met welke lens die te combineren zijn, ik wil het lampje op http://www.pilom.com/BicycleElectronics/triLEDhead.htm nabouwen..

rene1
Forum-lid

rene1 03 feb 2008 18:49

De lens uit de link van pilom lijkt op deze:
http://www.leds.de/p401/Zubehoer/Linsen ... _LEDs.html

wel een wat duurder bedrijf dan ledsee maar ze hebben weer andere leuke spullen.
En zoals de titel al zegt zijn deze lensen geschikt voor je Seouls

iasmov
Forum-lid

iasmov 03 feb 2008 19:33

Dank voor je reactie, het lijkt idd op de lens van het artikel. Wat me weerhoudt is behalve de prijs van het artikel ook de €9,40 verzendkosten die deze club rekent..

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 feb 2008 19:43

Ledil maakt ook Triple MR16 lenzen, 'Brum' verkoopt die in een groupbuy op Candlepowerforums. De lenzen zijn iets van €4 per stuk met een beetje verzendkosten, want hij is ook een Hollander.

Khatod maakt triple lenzen in MR11 (35 mm) formaat, maar die zijn volgens mij alleen bij Cutter in Australië te kopen. Cutter is niet bepaald goedkoop te noemen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

iasmov
Forum-lid

iasmov 04 feb 2008 00:19

Dank je, meteen een bestelling gedaan..

neos
Forum-lid

neos 04 feb 2008 12:30

sorry >>>>>>>>>>>>>
cornelli racing cycles Uden

pe2erwin
Forum-lid

pe2erwin 09 feb 2008 12:41

Ik heb een viertal Seoul LEDS binnen gekregen uit Hong-Kong :) Helaas worden de drivers nageleverd :(

Intussen heb ik al wél de Luxeon LED in mijn Conrad spot koplamp vervangen door een van de Seoul Z-Power LEDs:
Oude Luxeon LED, lens en lens ring reeds verwijderd.
Afbeelding
De oude emitter naast de vervanger... De koelster heb ik nadat deze foto gemaakt is met grof geweld verwijderd.
Afbeelding
Nog een blik in het inwendige...
Afbeelding
Een 'beamshot' ná de verherverbouwing:
Afbeelding
Opgenomen vermogen is iets meer dan 4 Watt (10.03V / 0,42A)
Ik moet toegeven dat ik (op zolder) weinig verschil zag tussen de oude en de nieuwe emitter. Maar maandag-morgen ga ik een eerste testrit in het donker maken. Zal mij benieuwen!

Ook mijn helmlicht moet eraan geloven. Ik ga de accu in mijn rugzakje plaatsen, in plaats van op de helm. De ver-straler heb ik met een een viertal 'incredibly strong rare earth magnets' en wat epoxy op de helm geplaatst. Bij nader inzien had ik toch beter wat grotere magneetjes kunnen nemen, om de lamp wat steviger te bevestigen...
Afbeelding
Afbeelding

Met de andere 3 Seoul Z-Power Emitters en deze drievoudige lens ga ik nog iets leuks doen:
Afbeelding
Zat te denken aan een CPU Koeler, 3x Z-Power LEDs en de SKU1916 Lens. Zoiets dus:
Afbeelding:D

Erwin

EDIT: Vanavond even wat gereden en gefotografeerd. De nieuwe emitter geeft daadwerkelijk meer licht :p Dat de lens niet bedoeld is voor deze LED geeft een donker ringetje om de hoofd bundel, maar dat stoort verder niet. De rechte donkere lijnen worden veroorzaakt door mijn rem/ versnellingskabels.

Ik heb wat foto's gemaakt met mijn telefoon-cam.

Het Spoorbaanpad tussen Almere en de Hollandse brug; Ik sta hier op een donker plekje...
Afbeelding
het steegje achter mijn huis, zonder fietslicht geheel in het duister gehuld:
Afbeelding
En tot slot het zicht van mijn tegenliggers. Nog geen klachten gehad, maar ik denk dat ik toch eigenlijk een dimmer erop moet zetten...
Afbeelding
Maar voorlopig even niet :/

iasmov
Forum-lid

iasmov 05 mar 2008 16:00

Bij deze mijn voortgang op het pad van de fietsverlichting: gebruikmakend van een suikerstrooier van de Blokker, een roestvrij stalen spatel, de drie Seoul-Leds en 3 Ledil Square Optics lensjes (2 van plm 5 x 5 graden en 1 van plm 5 x 25 graden) gekocht bij Brum en gebruikmakend van een schema van Dynamo LED Light Systems for Bicycles heb ik dit gefabriceerd: Afbeelding
[URL=http://allyoucanupload.webshots.com/v/2 ... 9652465210]Afbeelding
[url=http://allyoucanupload.webshots.com/v/2 ... 3500885826]Afbeelding
]
Ik maakte gebruik van dit schema; C1 = 4700 uF 16 Vt, C2 en C3 = 1000 uF 63 Vt ESR en R1 = 47k.

Afbeelding

pe2erwin
Forum-lid

pe2erwin 05 mar 2008 22:21

Waarom sluit je de voltage doubler van je achterled niet direct aan op de dynamo?

Mooie foto's trouwens :) heb je ook een foto van je verlichting in actie?

Erwin

Plaats reactie