Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zelfbouw verlichting

iasmov
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 dec 2007 14:32

iasmov 05 mar 2008 23:40

pe2erwin schreef:Waarom sluit je de voltage doubler van je achterled niet direct aan op de dynamo?

Mooie foto's trouwens :) heb je ook een foto van je verlichting in actie?

Erwin
Dank voor het compliment van de foto's! Het probleem met een dynamo-gevoed systeem is dat het moeilijk is om een foto te maken met de dynamo werkende. Hetzij dat je op de fiets kruipt en uit de losse pols een shot maakt met lage sluitertijd met alle onscherpte van dien, of dat je een opstelling moet maken waarbij je het wiel in constante rotatie moet zien te houden terwijl je een foto maakt..:rolleye:
Zoals je kunt zien zijn er drie emitters met drie afzonderlijke lenzen gemonteerd, de twee bovenste zijn vérstralers met een ronde softspot van ongeveer 5 graden, en de onderste geeft een ovale softspot van 25 graden breed en 5 graden hoog en verlicht effectief de weg vlak voor de fiets met een bredere waaier. Ik ben tevreden met de resulterende spreiding die aardig overeenkomt met wat mij voor ogen stond...
Dat ik het achterlicht niet rechtstreeks op de dynamo kan aansluiten heeft ermee te maken dat ik met de schakelaar in een neutrale middenstand het hele systeem wil en móet afschakelen van de dynamo. Als ik namelijk alleen de koplamp zou afschakelen zal het achterlicht spanningen in de buurt van 60 volt of hoger voor de kiezen krijgen..:(

pe2erwin
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 jan 2007 13:09

pe2erwin 06 mar 2008 11:33

iasmov schreef:Dank voor het compliment van de foto's! Het probleem met een dynamo-gevoed systeem is dat het moeilijk is om een foto te maken met de dynamo werkende. Hetzij dat je op de fiets kruipt en uit de losse pols een shot maakt met lage sluitertijd met alle onscherpte van dien, of dat je een opstelling moet maken waarbij je het wiel in constante rotatie moet zien te houden terwijl je een foto maakt..:rolleye:

Hahahahaha, dat had ik me niet gerealiseerd ;-) Mijn foto's zijn met de cam in mijn GSM gemaakt vanaf het stuur. Niet uitermate scherp, maar ze geven wel een goede indruk van wat ik zie. Maar als jij 3 LEDs hebt, dan moet je duidelijk meer licht hebben :)

Ik heb mijn achterlicht gewoon op een tweetal Alkaline penlites zitten. Heb er nog aan gedacht om de voeding van de grote accu af te halen, maar dat geeft weer extra draden, en daar zit ik niet op te wachten. Die penlites gaan een uur of 40 mee en dat is voor mij een aantal weken fietsen. De kosten vallen mee en zijn dan ook geen aanleiding om extra draden op mijn fietsje te plakken.

Ter inspiratie: Bij Ay-Up hebben ze hele mooie verlichtingssets :)
Afbeelding
Niet om te kopen, maar om na te maken ;-)

iasmov
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 dec 2007 14:32

iasmov 06 mar 2008 20:30

Het is niet noodzakelijkerwijs drie keer zoveel licht: mijn dynamo levert 2,4 Watt bij 6 Volt, daaruit volgt dat hij plm 400 mA levert. Bij 3 Led's in serie levert hij dus maximaal 0,4 A x 9,75 Vt = 3,9 Watt aan de Led's.
Uit een batterij kan een Led waarschijnlijk wel 3 Watt trekken, wél met geringer rendement, maar tóch..
Overigens: leuke plaatjes post jij hier!!..

pe2erwin
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 jan 2007 13:09

pe2erwin 07 mar 2008 21:52

:)

Zoals gezegd; mijn koplampje trekt 4 Watt uit de accu. Da's dus ongeveer net zoveel licht :)

Vandaag heb ik mijn LED Drivers van Dealextreme binnen gekregen :) Tijd om eens na te denken over de vormgeving en opbouw van mijn 3x Seoul Semi Conductor Z-Power LED lamp :)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 mar 2008 22:35

Die leddrivers heb ik ook liggen, ik moet wel ergens er nog wat meetresultaten van hebben liggen. Ik heb maar een multimeter geofferd en er draden aanvast gesoldeerd zodat ik de stroom door leds goed kan meten. (Met de hand gaat dat niet, want de meeste drivers geven de geest als ze een open circuit aan de uitgang zijn en dat gebeurt altijd met de hand omdat je die niet stil genoeg kunt houden. Bij een open circuit gaat de spanning op de uitgang steeds verder stijgen, tot de condensator de geest geeft (en 't leddriver IC als je pech hebt)).
Ik ben zelf nog wat aan 't klooien met een kleinere en veel goedkoper aftreksel van de Dinotte 200L. Ik kan alleen niets of niemand vinden die tegen een beetje normaal bedrag behuizingen wil draaien of cnc'en. De behuizing stelt weinig voor qua bewerkingen, maar 1 bedrijf vroeg daar bijv even een slordige 40 euro per behuizing voor :(. En zolang ik niet m'n heup oid dergelijks breek heb ik geen tijd om zelf een CNC machine te bouwen.

Onderstaande behuizing is 1 van de andere dingen waar ik nog een beetje mee bezig ben. Hij is gemaakt door een Amerikaan op MTBR, voor absurd weinig geld van 'm gekocht.
Afbeelding
Afbeelding

Hij heeft er 2 vierkante Ledil lenzen in zitten, die passen er niet helemaal mooi in en zijn erg groot. Na het nodige geklooi in SolidWorks ben ik tot de conclusie gekomen dat ik er ook 4 lenzen van Polymer Optics in moet kunnen krijgen. Gevolg is dan wel dat er geen plaats meer is voor stars en dat ik de leds dus direct op 't aluminium moet plakken. Levert wat meer geklooi op, maar ook 4x zoveel licht. Driver zal wel weer een Fatman worden, want er is eigenlijk niets anders qua grote step-up drivers. Al blijf ik de prijzen van Taskled absurd vinden, de prijs gaat meer dan over de kop. Maar goed zelfde verhaal als de CNC machine, er zitten te weinig uren in een dag.

Nog over dat achterlicht met die dynamo. Ik kan je daar niet zo maar een antwoord op geven, het vervelende aan die dynamo's is dat 't stroombronnen zijn. Dat is wel makkelijk met de koplamp, want je hebt geen driver nodig. Maar voor de rest levert 't vooral hoofdpijn op omdat je normaal altijd spanningsbronnen hebt. Doordat je de 3 leds in serie hebt staan ontstaat daar altijd een spanning van 9V, daar zou je gewoon een step-down driver aan kunnen hangen om je achterlicht netjes aan te sturen. Ik neem aan dat je iets van een powerled daarvoor wilt gebruiken. Want anders zou ik mezelf de moeite besparen en er gewoon een weerstandje tussen te knopen. Die spanning is toch vrij stabiel over die 3 leds, die verandert niet meer dan misschien een paar volt. Met een weerstand verandert de stroom door de leds dan ook niet echt veel.
Met een goldcap en een extra diode (Shotky) kan je zorgen dat je achterlicht blijft branden ook al sta je stil. Zonder de diode blijft ook je voorlamp branden, maar daar zitten geen weerstanden tussen, dus zou de boel meteen leeg zijn. Door 2 weerstanden te gebruiken kan je zorgen dat wel beide lampen netjes blijven branden als je stil staat.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

iasmov
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 dec 2007 14:32

iasmov 08 mar 2008 00:00

pe2erwin schreef::)

Zoals gezegd; mijn koplampje trekt 4 Watt uit de accu. Da's dus ongeveer net zoveel licht :)

Vandaag heb ik mijn LED Drivers van Dealextreme binnen gekregen :) Tijd om eens na te denken over de vormgeving en opbouw van mijn 3x Seoul Semi Conductor Z-Power LED lamp :)


Als ik een auto zou besturen, zou ik vanwege een acuut minderwaardigheidscomplex een blokje om rijden als ik zo'n lichtbak op de weg zou tegenkomen, Grinn!

@Amclassic-fan: Dank voor het meedenken, ik zit psychologisch nog een beetje vast aan de huidige bedrading van mijn - oude - fiets, waarbij de spanningsvoerende draad in het frame is weggewerkt en het frame als massadraad fungeert. Zoals ik al heb geschreven zit de dynamo óók met één pool op de massa en dat gaat dus voor problemen zorgen als ik de huidige bedrading naar achteren wil handhaven én jouw suggestie uitvoeren.
Daarom had ik dus een punt in het schema gekozen om wisselspanning af te tappen die ik veilig kan terugvoeren naar massa. Meer dan een schoonheidsfout vind ik het op dit moment niet, maar ik hengelde naar een eenvoudige suggestie ..

pe2erwin
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 jan 2007 13:09

pe2erwin 08 mar 2008 12:21

Amclassic-fan schreef:Die leddrivers heb ik ook liggen, ...
...
Onderstaande behuizing is 1 van de andere dingen waar ik nog een beetje mee bezig ben. Hij is gemaakt door een Amerikaan op MTBR, voor absurd weinig geld van 'm gekocht.
...
Bedankt voor de tips over de LED driver :) Ik zal er voorzichtig mee omspringen ;-)

Wat ik me afvroeg, is of je bij deze driver ook 2 powerleds in serie kunt voeden (en of de maximum voedingsspanning van 9,6 Volt dan eventueel overschreden mag worden). heb je daar ervaring mee? Op Dealextreme staat overigens wel een MOD over hoe je de stroom instelbaar kunt maken...

Mooi koplampje trouwens! Lekker compact :)

Als ik het zo achteraf bekijk, had ik misschien beter een zaklamp met 3 CREE LEDs kunnen bestellen en deze inkorten en met een goede driver inzetten als koplamp. Maar ja, achteraf...
Afbeelding
iasmov schreef:Als ik een auto zou besturen, zou ik vanwege een acuut minderwaardigheidscomplex een blokje om rijden als ik zo'n lichtbak op de weg zou tegenkomen, Grinn!

Dat is leuk, maar ook niet... Dat maakt die lamp wat minder practisch in het forensen-gebruik :P

Maar ik ga er in ieder geval mee spelen. En als ik tevreden ben, zet ik 'm wel in als bureaulamp :D :D :D

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 mar 2008 20:41

Die goedkope zaklampen zitten niet zo heel degelijk in elkaar. De reflectors hebben een heleboel artifacten (ringen, donkere plekken enzo). Je moet de boel daarna nog maar zien te bevestigen.

Ik vind zelf een MR16 lamp veel te groot voor op m'n stuur (en eigenlijk ook op de helm). Ik rij nagenoeg altijd op m'n crossfiets of racefiets in 't donker en dat zit de lamp al heel snel in de weg op m'n smalle 40 cm stuur. Als je gaat mtb'en met een lamp op je helm ben je 't beste af met een zo laag mogelijke lamp om het risico dat de lamp afbreekt door een tak zo klein mogelijk te maken (of om te voorkomen dat jij een hoop oplawaai krijgt). Maar 't probleem blijft toch om een goede behuizing te maken, de elektronica stelt niet zo veel voor. Je kan dat wel moeilijker maken, maar 't is gewoon eenvoudig ook te doen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pe2erwin
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 jan 2007 13:09

pe2erwin 10 mar 2008 08:59

Amclassic-fan schreef:Ik ben zelf nog wat aan 't klooien met een kleinere en veel goedkoper aftreksel van de Dinotte 200L. Ik kan alleen niets of niemand vinden die tegen een beetje normaal bedrag behuizingen wil draaien of cnc'en. De behuizing stelt weinig voor qua bewerkingen, maar 1 bedrijf vroeg daar bijv even een slordige 40 euro per behuizing voor :(. En zolang ik niet m'n heup oid dergelijks breek heb ik geen tijd om zelf een CNC machine te bouwen.

Ik kende deze lamp niet, maat heb 'm even opgezocht. Is inderdaad een leuk lampje :) Misschien een idee om een behuizing van een aluminium zaklamp te verherverbouwen? Dat lijkt me met DHZ apparatuur goed te realiseren. Zoiets als mijn ouder helmlampje.
AfbeeldingAfbeelding
Amclassic-fan schreef:Die goedkope zaklampen zitten niet zo heel degelijk in elkaar. De reflectors hebben een heleboel artifacten (ringen, donkere plekken enzo). Je moet de boel daarna nog maar zien te bevestigen.

Nu ja, dan heb ik achteraf toch niet zo heel erg slecht gedaan met die Conrad spot :) Nadeel is wel mijn meer permanente bevestiging. Strakjes als het wat lichter wordt rij ik een aantal maanden voor niets rond met die lamp...
Amclassic-fan schreef:Ik vind zelf een MR16 lamp veel te groot voor op m'n stuur (en eigenlijk ook op de helm). Ik rij nagenoeg altijd op m'n crossfiets of racefiets in 't donker en dat zit de lamp al heel snel in de weg op m'n smalle 40 cm stuur.

Zo'n MR16 heeft volgens mij een doorsnede van circa 50mm? Die zou ik eventueel ook nog wel kwijt kunnen onder mijn stuur. Is voor mij een heel bespreekbare oplossing :)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 mar 2008 12:57

Jij hebt idd een stuk meer ruimte om een lamp kwijt te raken zonder dat ie in de weg zit. Ik heb op m'n racefietsen gaan spacers onder m'n stuurpen zitten, dus daar is geen plaats om iets vast te maken. Het mooiste zou ik 't vinden om de lamp aan de voorkant van de stuurpen vast te maken. Bijv Hope maakt alternatieven 'caps' voor FSA, Hope en Thomson stuurpennen, waar je een lamp aan kunt monteren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pe2erwin
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 jan 2007 13:09

pe2erwin 15 mar 2008 14:39

Amclassic-fan schreef:... Bijv Hope maakt alternatieven 'caps' voor FSA, Hope en Thomson stuurpennen, waar je een lamp aan kunt monteren.

Ja, ik zie wat je probeem is...

Mooie oplossing van Hope zo:
AfbeeldingAfbeelding

Voor de Zelfbouwers/ aanpassers; Zetex adviseert een ingangsspanning van 0,8 .. 8 Volt voor de ZXSC300 die toegepast wordt in de drivers van dealextreme (die een spanning van 3,6..9,6 Volt adviseert). Zie bijgaand datasheet :) Blijkt een step-up regelaar te zijn :)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 mar 2008 21:12

Maar die regelaars van Deal Extreme zijn stepdown. Met deze drivers kan je zowel step-up als down maken, dat is afhankelijk van het circuit wat je er om heen bouwt.

Dat Chinezen met de specs lopen te klooien is helaas vrij standaard. Bij 9V gaat er volgens mij ook al een stroom van iets van 1,2A lopen, dit komt doordat de reference niet mooi constant is bij verschillende ingangsspanningen. Het absolute maximum staat op 10V in de datasheet en het recommended idd op 8V. Ik zou het dus maar lekker houden bij max 2 li-ion cellen (8,4V als ze vol zijn).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie