Die leddrivers heb ik ook liggen, ik moet wel ergens er nog wat meetresultaten van hebben liggen. Ik heb maar een multimeter geofferd en er draden aanvast gesoldeerd zodat ik de stroom door leds goed kan meten. (Met de hand gaat dat niet, want de meeste drivers geven de geest als ze een open circuit aan de uitgang zijn en dat gebeurt altijd met de hand omdat je die niet stil genoeg kunt houden. Bij een open circuit gaat de spanning op de uitgang steeds verder stijgen, tot de condensator de geest geeft (en 't leddriver IC als je pech hebt)).
Ik ben zelf nog wat aan 't klooien met een kleinere en veel goedkoper aftreksel van de Dinotte 200L. Ik kan alleen niets of niemand vinden die tegen een beetje normaal bedrag behuizingen wil draaien of cnc'en. De behuizing stelt weinig voor qua bewerkingen, maar 1 bedrijf vroeg daar bijv even een slordige 40 euro per behuizing voor
. En zolang ik niet m'n heup oid dergelijks breek heb ik geen tijd om zelf een CNC machine te bouwen.
Onderstaande behuizing is 1 van de andere dingen waar ik nog een beetje mee bezig ben. Hij is gemaakt door een Amerikaan op MTBR, voor absurd weinig geld van 'm gekocht.
Hij heeft er 2 vierkante Ledil lenzen in zitten, die passen er niet helemaal mooi in en zijn erg groot. Na het nodige geklooi in SolidWorks ben ik tot de conclusie gekomen dat ik er ook 4 lenzen van Polymer Optics in moet kunnen krijgen. Gevolg is dan wel dat er geen plaats meer is voor stars en dat ik de leds dus direct op 't aluminium moet plakken. Levert wat meer geklooi op, maar ook 4x zoveel licht. Driver zal wel weer een Fatman worden, want er is eigenlijk niets anders qua grote step-up drivers. Al blijf ik de prijzen van Taskled absurd vinden, de prijs gaat meer dan over de kop. Maar goed zelfde verhaal als de CNC machine, er zitten te weinig uren in een dag.
Nog over dat achterlicht met die dynamo. Ik kan je daar niet zo maar een antwoord op geven, het vervelende aan die dynamo's is dat 't stroombronnen zijn. Dat is wel makkelijk met de koplamp, want je hebt geen driver nodig. Maar voor de rest levert 't vooral hoofdpijn op omdat je normaal altijd spanningsbronnen hebt. Doordat je de 3 leds in serie hebt staan ontstaat daar altijd een spanning van 9V, daar zou je gewoon een step-down driver aan kunnen hangen om je achterlicht netjes aan te sturen. Ik neem aan dat je iets van een powerled daarvoor wilt gebruiken. Want anders zou ik mezelf de moeite besparen en er gewoon een weerstandje tussen te knopen. Die spanning is toch vrij stabiel over die 3 leds, die verandert niet meer dan misschien een paar volt. Met een weerstand verandert de stroom door de leds dan ook niet echt veel.
Met een goldcap en een extra diode (Shotky) kan je zorgen dat je achterlicht blijft branden ook al sta je stil. Zonder de diode blijft ook je voorlamp branden, maar daar zitten geen weerstanden tussen, dus zou de boel meteen leeg zijn. Door 2 weerstanden te gebruiken kan je zorgen dat wel beide lampen netjes blijven branden als je stil staat.