Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Cannondale voorvork

koos336
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2006 17:34

koos336 04 nov 2006 17:42

Wie kan mij een soort van handleiding bezorgen over de werking van de Fatty voorvork van cannondale. Ik heb namelijk in de geblokeerde toestand speling op de vork en wil deze zelf demonteren en eventueel repareren..
Heeft misschien nog iemand dit probleem verholpen?
Op de cannondale website verwijs men je naar de cannondale dealer...

confused
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 nov 2006 14:07

confused 04 nov 2006 17:49

Kijk hier: http://www.eighty-aid.com/ eens. Ik geloof wel dat je nogal wat speciaal gereedschap nodig hebt. 
Ik heb het zelf nooit aangedruft, de LBS kreeg het trouwens ook niet voor elkaar de speling eruit te krijgen.

koos336
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2006 17:34

koos336 04 nov 2006 18:29

Zijn er dan nog mensen met dit probleem?
Mijn cannondale is van 2000, is enkele seizoenen intensief gebruikt, heeft daarna lang stil gestaan en toen heb ik de speling vast gesteld. Ik rijd er nu al een tijdje mee rond maar vraag me af of dit niet erger wordt en kan dit enkel door de dealer verholpen worden of helemaal niet??? 

heidi
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 apr 2006 22:58

heidi 04 nov 2006 21:52

Mijn diagnose:
Mogelijkheid 1: De dempingsplaatjes die de mate van demping en lock-out beinvloeden zijn of versleten, of beschadigd of op een andere manier niet functionerend. Het gaat dan om onderstaand onderdeel. Rechtsboven zit je lock-out knop op vast

Meer foto's op: http://www.pinkbike.com/photo/?op=list& ... rid=133610
Mogelijkheid 2 (en meest waarschijnlijk): Te weinig olie in de demper. Daardoor kan een vrije slag ontstaan. Remedie: LATEN servicen.
Het sleutelen aan je Headshok is niet makkelijk, en je hebt verschillende (speciale)tools nodig om de demper uit de vork te krijgen. Eenmaal eruit heb je ook weer speciale tools nodig om de demper te demonteren en de olie te verversen. Naar de Cannondale dealer dus. Ik wil de demper ook wel uit de vork halen (Emmen / Amsterdam) dan kun je hem opsturen naar Bilthoven, daar heb ik naast 88 erg goede ervaringen mee. Nieuwe plaatjes + olie ongeveer 60 euro bij Bilthoven.
Succes

koos336
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2006 17:34

koos336 06 nov 2006 21:24

Quoten: Origineel geplaatst door Heidi op 04 November 2006


Mijn diagnose:
Mogelijkheid 1: De dempingsplaatjes die de mate van demping en lock-out beinvloeden zijn of versleten, of beschadigd of op een andere manier niet functionerend. Het gaat dan om onderstaand onderdeel. Rechtsboven zit je lock-out knop op vast

Meer foto's op: http://www.pinkbike.com/photo/?op=list& ... rid=133610
Mogelijkheid 2 (en meest waarschijnlijk): Te weinig olie in de demper. Daardoor kan een vrije slag ontstaan. Remedie: LATEN servicen.
Het sleutelen aan je Headshok is niet makkelijk, en je hebt verschillende (speciale)tools nodig om de demper uit de vork te krijgen. Eenmaal eruit heb je ook weer speciale tools nodig om de demper te demonteren en de olie te verversen. Naar de Cannondale dealer dus. Ik wil de demper ook wel uit de vork halen (Emmen / Amsterdam) dan kun je hem opsturen naar Bilthoven, daar heb ik naast 88 erg goede ervaringen mee. Nieuwe plaatjes + olie ongeveer 60 euro bij Bilthoven.
Succes

koos336
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2006 17:34

koos336 06 nov 2006 21:25

Heidi,
Heb je ook foto's van die speciale tools?

heidi
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 apr 2006 22:58

heidi 06 nov 2006 23:42

Om de demper uit je vork te halen heb je de volgende items nodig:
http://www.fastglass.net/bike/headshok/ ... _tools.pdf
Je haalt eerst de aanwezige lucht uit je vork, damping dail eraf, ende stuurpen los.
NR. 1 gebruik je om toegang te krijgen tot de demper. De tool zorgt ervoor dat je de naast de grote bout waarop de damping dail de gehele kap meedraait. Doe je dit niet dan draai je dempingplaatjes kapot. Eenmaal los kun je de kap omhoogtrekken en daarin tool NR. 3 plaatsen. Daarmee draai je de demper uit de vork.
Bovenstaande twee tools zijn best handig omdat je naast dat je de demper kunt verwijderen, ook de glijlagers van bovenaf kunt smeren.
Mocht je de gehele vork eruit willen halen: je hebt een stuk hout nodig met een gat voor de bout. een rubberen hamer en slaan.Tool NR> 2 heb je dan weer nodig om de vork te plaatsen. Dit kan ook een PVC buis zijn met dezelfde diameter als de binnen en buitenkant van je balhoofdlagers

Bovenstaande plaatje geeft de bewuste bout weer. Voor service aan de demper zou ik de dealer/ bilthoven of 88 bezoeken. Succes!

Plaats reactie