Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Dura-Ace triple VS FSA compact

andropov
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 okt 2006 17:35

andropov 02 nov 2006 23:13

Twijfel tussen triple of compact !
Rij nu met nen triple (Ultegra) en ben daar best tevreden over. Toch twijfel ik om over te schakelen naar een compact. Doe een paar keer per jaar een buitenlandse trip richting Cols vandaar dat de triple goed van pas kwam zonder extra sleutelwerk aan de fiets.
Vrees echter dat die compact op de vlakke ritten te weinig mogelijkheden biedt tov de triple.
Ook bij 't klimmen is de overgang van 24 naar 27 plots veel groter.
Jullie ervaringen graag ? 
PS : Ben een "wielertoerist", dus de uitleg van "ge gaat toch gene triple op ne Pinarello Paris monteren" heb ik weinig aan.
2fast4u

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28006
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 nov 2006 23:18

Voor een Shimano compatible compact zijn zat bladen te vinden die het aantal configuraties voor op 't vlakke enorm maken. Een compact zou om die reden mijn keus zijn. Zo kun je een 39, 40 of 42 binnenblad monteren met een "kleine" cassette (bijvoorbeeld 12-23). In de bergen monteer je uiteraard gewoon 50/34 met een klimcassette.
Aan het wisselen van bladen en cassette ontkom je niet, dan moet je toch een triple nemen. Maar het scheelt wel wat grammen en ziet er in mijn ogen beter uit. Bovendien heb je een kleinere Q-Factor.
Waarom overigens een FSA Compact? Shimano heeft ze zelf ook...

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 02 nov 2006 23:40

Tja, je noemt zelf alle voordelen van een triple die voor mij doorslaggevend zijn. Kleine verschillen in verhoudingen tussen de klimversnellingen, voor het vlakke alles opeenvolgend voor langzaam tot snel, niets zelf hoeven klussen... Je hebt trouwens ook mooie triples, nietwaar?

andropov
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 okt 2006 17:35

andropov 02 nov 2006 23:55

Ja inderdaad, ik ben de laatste om een triple af te keuren. Het vooroordeel onder het moto "nen triple is voor mietjes" is de laatste tijd echt wel verdwenen ook bij de fanatieke wielertoerist... en k heb er meerdere kleiner zien trappen met nen compact dan ik met de 30/25, dus dat is zeker niet de struikelblok.
Heb nu de mogelijkheid om te kiezen en dan begin je al wel eens te twijfelen, het oog wil ook wat hé en soms tegen beter weten in...
2fast4u

six13freak
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 25 aug 2006 13:45

six13freak 03 nov 2006 10:17

Neem een triple. Ik heb uit ijdelheid voor een compact gekozen, maar heb er spijt van (ik had triple). Nu moet ik, als ik de bergen inga eerst weer kettingbladen wisselen. Bovendien is mijn keus voor het juiste verzet veel beperkter dan met triple. Wel vind ik een compact veel mooier .  

joopz
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 apr 2006 18:38

joopz 03 nov 2006 10:30

Met een triple kun je heel Europa door fietsen zonder sleutelen. (kun je langer fietsen)
De laatste generaties triples lopen en schakelen ook nog prachtig.
Niet langer twijfelen dus.....

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1242
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 03 nov 2006 13:31

Een compact is gewoon een tripple waarop ze het middenblad vergeten zijn!!!
 

rien
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 12 jan 2005 22:48

rien 03 nov 2006 14:22

Een compact maakt in het midden gebied van de 20 versnellingen de grootste stappen. precies het gebied waar een wielertoerist het meest in rijdt( ikzelf tenminte) Daarom is een compact op het vlakke niet zo ideaal.
 
 

bassie10
Forum-lid
Berichten: 271
Lid geworden op: 10 jun 2005 18:03

bassie10 04 nov 2006 12:09

Quote: Origineel geplaatst door Rien op 03 November 2006
Een compact maakt in het midden gebied van de 20 versnellingen de grootste stappen. precies het gebied waar een wielertoerist het meest in rijdt( ikzelf tenminte) Daarom is een compact op het vlakke niet zo ideaal.


Als je zoals boven beschreven op het vlakke
een 39 steekt met een 12-21 cassette maak je
helemaal geen grote stappen hoor.
diessens fietserke

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28006
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 nov 2006 12:35

Inderdaad. Conclusie: met een compact kun je bijna net zoveel kanten uit als met een triple, maar aan het wisselen van bladen en/of cassettes ontkom je, net als bij een ouderwetse dubbel, niet.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 nov 2006 13:25

Behalve voor mensen die een 39 te groot vinden om bijv klimmetjes in belgië mee te rijden, want dan moet je daar al met een 36 of 34 gaan rijden terwijl dat op de vlakke stukken waardeloos is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bassie10
Forum-lid
Berichten: 271
Lid geworden op: 10 jun 2005 18:03

bassie10 04 nov 2006 14:02

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 04 November 2006
Behalve voor mensen die een 39 te groot vinden om bijv klimmetjes in belgië mee te rijden, want dan moet je daar al met een 36 of 34 gaan rijden terwijl dat op de vlakke stukken waardeloos is.




We waren het er dus ook al over eens dat je met een compact moet sleutelen.
Als je dit niet wil is een compact niet jouw
keuze als je wilt klimmen en op het vlakke fijn wil kunnen schakelen.
diessens fietserke

Plaats reactie