Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Spaakspanners

wfvn
Forum-lid

wfvn 29 okt 2006 22:44

Ik ben op zoek naar een fatsoenlijke spaakspanner.
Momenteel heb ik 3 soorten:
- die in de BBB-multitool; niet bedoeld voor normaal gebruik maar puur voor nood.
- Simson ring met maat 15, 14, 13, 12 en 11
- Tacx blauw, rood en zwart
De Tacx blauwe is de maat die ik gebuik (kan de kleinste nippels aan van de 3 kleuren). Tacx heb ik gekocht omdat die op 4 zijden van de nippel aangrijpt. De Simson grijpt op 2 vlakken aan
Nu de praktijk. Vooropgesteld: ik ben ligfietser en rijd met 20" wieltjes. Omdat ik een driewieler rijd, wil ik m'n spaken superstrak hebben. Maar goed, met de Tacx krijg ik dat de sleutel om de nippel gaat draaien bij kracht zetten. Ik heb al te horen gekregen dat ik de spaken dan te strak heb staan. Alleen gaat het om naspannen. Dan krijg je dat de spaken stroever lopen dan in het begin (zelfs als ik bij het bouwen van het wiel ook vaseline heb gebruikt om de nippels lekker soepel te laten draaien). Omdat spaken toch lichtelijk rekken in de loop van de tijd, is naspannen soms nodig (met een driewieler merk je dan dat de besturing minder direct wordt; je krijgt dan een wat dweilerig gevoel in bochten). Maar als ik met die Tacx dus geen grip meer heb, kan ik met de Simson vaak toch nog wel wat grip krijgen. Vermoedelijk komt dat ook omdat de Simson sleutel meer 'hoogte' van de spaak pakt dan de Tacx sleutel; die laatste is een millimeter platter; vrij fors op de hoogte van een nippel dus. Maar ook de Simson 'slipt' soms.
Maar ik ben dus op doek naar een betere sleutel. Ik heb al van flink wat merken/soorten gehoord zoals de Spokey, de Park Tools sleuteltjes (met 2 zijden aangrijpend en 4 zijden aangrijpend). Ik ben benieuwd waar de voorkeur ligt hier op het forum en waarom.

swind
Forum-lid

swind 30 okt 2006 09:15

Ik heb een spokey om mijn spaken na te spannen. Deze laat je via de spaak over de bovenkant van de spaaknippel glijden. Je kan de spokey niet direct via de zijkant over de nippel schuiven.
Alle kanten van de nippel worden gepakt, bij mij is deze nog nooit van de nippel geschoten.
Alls je al wel beschadigde nippels hebt, dan kan het misschien wel gebeuren omdat de nippels dan niet meer de juiste vorm hebben.
Als ie gaar is kom ik terug

six13freak
Forum-lid

six13freak 31 okt 2006 13:04

http://sheldonbrown.com/harris/tools/wheel.html

hier staan er wel wat. Ook de spokey komt goed uit de bus.

Plaats reactie