Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Stoppen met wielrennen

hardes
Forum-lid

hardes 29 okt 2006 00:19

Ik heb zonet een zeer drastische beslissing genomen, idd hetgeen wat in de topictitel staat. Ik ga stoppen met wielrennen.
Ik voel me verplicht omdat ik totaal geen tijd meer heb door men studies. School en studies zijn niet, of enorm moeilijk te combineren. En ik heb dus gekozen voor mijn school. Ik ga mij heus geen tweede zit risceren voor het wielrennen. Ik had er enorm veel voor over, maar dat niet. Mss kan ik nog zo een beetje rondtoeren, maar koersen zal er niet meer bij zijn.
Jullie vragen zichzelf misschien af; "waarom schrijft hij dit"? Wel, geen idee.
Iets moeten opgeven wat je verschrikkelijk graag doet is pijnlijk.
Help, heb geen idee

noppie
Forum-lid

noppie 29 okt 2006 00:26

Studie is belangrijker, wielrennen kun je gewoon als hobby houden. Studie heb je meer aan voor je verdere leven. Wielrennen op topniveau kun misschien tot 35e jaar doen. En je weet het he, het leven begint pas bij 40 jaar.
kiekeboe

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 okt 2006 02:44

Je kan toch gewoon beetje wedstrijdjes blijven rijden als B-Amateur of A-Amateur. Voor dat 1e hoef je helemaal niet te trainen als je bij de Beloften vandaan komt, dat 2e gaat met een beetje fietsen ook nog prima. Ik rij aankomend seizoen ook gewoon bij de A's omdat ik voor m'n studie gekozen heb en niet voor het wielrennen om een zo hoog mogelijk niveau.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

hardes
Forum-lid

hardes 29 okt 2006 11:29

Ik kom van de juniores in België en bij ons bestaat dat niet, A- of B-amateur.
Help, heb geen idee

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 okt 2006 11:51

ow okej, maar bij jullie kan je toch bij nevenbonden rijden waar het wat rustiger gaat? Ik kom ook van de juniores af, dus waarschijnlijk hebben we wel eens bij elkaar in het peleton gereden. (Bati-Metalo, Rotselaar, Korbeek-Lo, Kontich, Sombreffe, Ledegem en nog wat die ik vergeten ben)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bikeboss
Forum-lid

bikeboss 29 okt 2006 15:40

Als je bij de juniores gereden hebt kun je tijdens je studies, en zeker tijdens de zomervakantie, terecht bij de VWF, een vrije wielerbond. Als je aangesloten blijft bij de Vlaamsewielerbond, moet je er bij de A-categorie rijden.
Daar ik aanneem dat je geen officiële vergunning meer gaat nemen kun je ook bij een lagere categorie terecht. Vermits je bij de juniores meekon, moet gewoon wat trainen tijdens het academiejaar volstaan om tijdens de zomervakantie vlot mee te kunnen in de C-categorie.
Neem even een kijkje op www.vlaamsewielerfederatie.be
Zo blijf je het koersritme behouden en kun je na je studies (vanaf je 23 ste) naar keuze terecht bij de elite zonder contract, de amateurs of in de categorie A of B van de VWF. 

bikeboss
Forum-lid

bikeboss 29 okt 2006 19:04

Correctie: met Vlaamsewielerbond bedoelde ik Wielerbondvlaanderen.
Nog een opmerking in de marge: koersen bij de elite zonder contract is niet te combineren met een full-time job. Amateurs is haalbaar en bij de VWF heeft zowat iedereen een voltijdse job (of studeert nog) en strijdt iedereen dus met gelijke wapens wat trainingsmogelijkheden betreft.
Om je een idee te geven: bij de VWF zijn de wedstrijden 55 à 60 km (voor de kampioenschappen komt daar zowat 20 km bovenop) en ligt het gemiddelde iets boven de 40 per uur. Het niveau van de A-categorie is er te vergelijken met dat der beloften of elite zonder contract. In die categorie rijden trouwens ex-profs, die als prof net iets te licht wogen. Het is dus niet zo dat de VWF zo maar een lachertje is (laat je vooral niet misleiden door de foto's op hun site, want daar worden enkel mannen van de ouderencategorie getoond). De C-categorie lijkt mij in jouw geval ideaal om je niveau enigszins op peil te houden in afwachting van je einddiploma.

hardes
Forum-lid

hardes 29 okt 2006 20:57

Heel bedankt voor voor de info. Ik zal nog laten weten wat ik beslis.
Help, heb geen idee

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 29 okt 2006 23:13

Stoppen met een hobby die je liefhebt, lijkt mij inderdaad ook een pijnlijke en ingrijpende keuze. Voor mij zou het pijnlijk zijn wanneer ik stop met pianospelen; sinds mijn 7e een grote hobby van mij. Met wielrennen ben ik een tijdje geleden  (+/- 3 weken) begonnen. Leek mij altijd erg leuk, maar tot voor kort had ik er niet echt de tijd voor gevonden.
Naast mijn hobby's studeer ik. Voor mij geldt ook dat studie voorop staat. Plannen is van groot belang. Wil ik e.e.a. goed kunnen combineren, moet ik wel eens in de tijd die ik aan mijn hobby's besteed, snijden. Houd ik mij aan mijn planning, dan gaat er meestal niets mis; houd ik voldoende tijd voor hobby over. Ik zou graag veel meer tijd in hobby willen steken, dan dat nu het geval is. Maar het leven bestaat nu eenmaal uit het maken van keuzes. Ik had graag 10 levens....
Of je echt iets definitief op moet geven... lijkt mij het overwegen heel goed waard. Zoals andere forumleden hier al gesteld hebben, is een lager pitje voor jou echt niet mogelijk? Dat je van bijvoorbeeld wedstrijden en andere verplichtingen afziet, dat je in je vrije tijd, wanneer het jou zo uitkomt, gaat trainen o.i.d.
Maak ieder geval een keuze waar je vrede mee hebt. Ik wens je veel succes met het maken van die keuze!

motta
Forum-lid

motta 30 okt 2006 09:58

Quote: Origineel geplaatst door Hardes op 29 Oktober 2006
Ik kom van de juniores in België en bij ons bestaat dat niet, A- of B-amateur.

Naast de beloften en EZC is er in België ook zoiets als amateurs voor 19-29 jaar :

1. Koersen op de weg - met de mountainbike - cyclocross - op de piste

De renners worden onderverdeeld in volgende categorieën: miniemen (8-11 jaar), aspiranten (12-14 jaar), nieuwelingen (15-16 jaar), junioren (17-18 jaar), U23 (19-22 jaar), elite (+23 jaar), amateurs (19-29 jaar), masters (A: 30-39 jaar - B: 40-54 jaar - C: 55 jaar en ouder). De leeftijd van de renners wordt gemaakt door het verschil van het jaartal te maken tussen het lopend jaar en het geboortejaar.

Vanaf de leeftijd van 19 jaar maak je de keuze van categorie aan het begin van het seizoen. Tot 23 jaar heb je de keuze tussen een vergunning U23 of amateur. Vanaf 23 jaar kies je voor een vergunning als amateur of als eliterenner zonder contract, vanaf 30 jaar voor een vergunning als master (A, B of C) of eliterenner zonder contract.

Met zo'n vergunning kan je bovendien meedoen aan de Open 1.18 wedstrijden waar je dan weer tegen de Beloften en EZC uitkomt.
Motta

evers
Forum-lid

evers 30 okt 2006 13:17

heb hetzelfde pas ook gedaan. Studie gaat bij mij ook voor.

Slimme zet!
Train ze!

Plaats reactie