Vanmiddag tijdens een offroad duathlon heb ik mijn ketting doormidden getrapt. Is dat gemakkelijk te verhelpen door een nieuwe schakeltje er in te ztten of heb ik nu een hele nieuwe ketting nodig? En waar haal ik evt. een losse schakel en hoe zet ik die erin?
Alvast bedankt,
gr Cesar
Ketting
Er zijn meerdere systemen, de bekendste zijn KMC Missinglink en SRAM Powerlink. Die eerste krijg je keer op keer weer makkelijk in elkaar, de SRAM in de praktijk veel moeilijker, dus die zijn eigenlijk voor eenmalig gebruik. Ze zijn wel weer een stuk goedkoper.
Plaatje van de werking:
Waar kun je ze bestellen? De KMC o.a. hier. De SRAM o.a. hier. Maar je FM heeft ze w.s. ook gewoon liggen.
Let wel even op dat je de juiste versie (9-speed of 10-speed) bestelt (alhoewel iK SRAM Powerlink 9-speed zonder problemen op mijn 10-speed systeem gebruik).
Plaatje van de werking:
Waar kun je ze bestellen? De KMC o.a. hier. De SRAM o.a. hier. Maar je FM heeft ze w.s. ook gewoon liggen.
Let wel even op dat je de juiste versie (9-speed of 10-speed) bestelt (alhoewel iK SRAM Powerlink 9-speed zonder problemen op mijn 10-speed systeem gebruik).
Ik heb het niet zo op die powerlinks. Het werkt wel heerlijk gemakkelijk. In de ketting drukken, de twee helften in elkaar haken en vervolgens strak aantrekken. Dat laatste gaat vrij zwaar maar gewoon kracht zetten door te fietsen gaat eenvoudig.
Probleem is echter dat die dingen na verloop van tijd wel erg gemakkelijk los gaan. TE gemakkelijk als je het mij vraagt
Probleem is echter dat die dingen na verloop van tijd wel erg gemakkelijk los gaan. TE gemakkelijk als je het mij vraagt
Als je een ketting tijdens het fietsen kapot trapt is die ketting waarschijnlijk het repareren gewoon niet waard. Ik zou in elk geval een nieuwe monteren en niet het risico lopen de zelfde ketting nog een maal te breken. Een brekende ketting kan veel schade veroorzaken, zowel materiele schade als letsel schade. Geen risico nemen is mijn advies.
Voor wat betreft die missing link schakels: deze zijn werkelijk een uitkomst en ik gebruik deze in elke ketting die ik opleg (race/atb).
Voor wat betreft die missing link schakels: deze zijn werkelijk een uitkomst en ik gebruik deze in elke ketting die ik opleg (race/atb).