Lichter dan 34/27 met compact
Ah ok, verkeerd begrepen.
Storck_lover schreef:Voor mensen die een compact rijden (34-50) en achter shimano 12-27 cassette steken voor de bergen, maar toch een lichter verzet dan de 34-27 zouden willen kiezen, is een Marchisio cassette een goede oplossing. Je kan zelf de cassette samenstellen en de kransjes kiezen voor de bergen. bijvoorbeeld: 14, 15, 16, 17, 19, 22, 24, 26, 28, 30. Je verliest wel een klein kransje voor het afdalen, maar dat is dan ook het voornaamste nadeel. Een andere mogelijkheid is bijvoorbeeld:
12, 13, 15, 17, 18, 19, 22, 25, 28, 30. Kortom het blijft wel altijd een compromis.
Miche levert ook losse kransjes waarmee je zelf een cassette kunt samenstellen.
Kun je echt een 30 achter monteren in combinatie met een 50/34 compact en een korte kooi achterderailleur? De fietsenmaker in Bourg d'Oisans maakte mij in ieder geval wijs dat een 28 echt het maximale toelaatbare is bij een 12-27 cassette icm met 50/34 compact.
Met een 50/13 of 50/14 afdalen is overigens geen enkel probleem als je dat afzet tegen de laatste col van de dag en dat je er zelf helemaal doorheen zit (zoals de alp d'huez van de marmotte 2007). Dan is een 34/30 toch wel een behoorlijke verbetering t.o.v. een 34/27. Dit geldt overigens ook voor een mont ventoux in de hitte....... Dit jaar reed ik de mont ventoux (in de hitte wel te verstaan) op een lichte racefiets even snel met een compactcrank , als twee jaar geleden met een zware touringbike waar een triple op zat. En toen was ik zelf ook nog een stuk zwaarder, daarentegen was het toen wel een stuk koeler, dus daar kan het ook aan liggen. Maar ik ben deze zomer toch wel tot inkeer gekomen dat een triple wel eens een passende uitkomst zou kunnen zijn als je er door heen zit en je omringd bent met lange beklimmingen. En voor fietsen met bagage op/aan je racefiets is een triple natuurlijk helemaal een uitkomst....... Volgend jaar zal ik er zelf achterkomen.... op naar de marmotte 2008 (wanneer beginnen de inschrijvingen?)
Een 12-27 icm een compact 50-34 gaat maar net met een Dura Ace korte slag derailleur, derrailleurwieltje gaat andersl tegen grootste krans je aanlopen.
Zelf zou ik niet groter gaan dan een 27.
Wil je achter groter dan kan je beter een MTB derr. icm met een 11-32 MTB cass gebruiken, igv van 9 speed geen probleem. Dit toegepast voor een kennis en dit werkt prima.
Met 10 speedshifter ook mogelijk icm een shiftmate.
Wat voor triple zat er op die zware touringbike ? Waarschijnlijk een 48-36-26, dat is toch een stuk kleiner dan een race met 30 als kleinste.
Zelf zou ik niet groter gaan dan een 27.
Wil je achter groter dan kan je beter een MTB derr. icm met een 11-32 MTB cass gebruiken, igv van 9 speed geen probleem. Dit toegepast voor een kennis en dit werkt prima.
Met 10 speedshifter ook mogelijk icm een shiftmate.
Wat voor triple zat er op die zware touringbike ? Waarschijnlijk een 48-36-26, dat is toch een stuk kleiner dan een race met 30 als kleinste.
Is een lange slag derrailleur (ultegra of dura ace) ook mogelijk icm bijv 13-32? Of moet je daarvoor speciaal een MTB der. hebben?
Heb op het moment een compact met korte slag derrailleur icm 13-25 cassette, waaruit de 14 is verruild voor een 28. Met nauwkeurig afstellen kan 13-28 net.
Zou graag daarbij de 15 eruit halen en een 32 extra plaatsen voor in de bergen. Ik kom met 34-28 behoorlijk rond in de bergen maar zeker voor de marmotte is een hogere cadans nog fijner.
Heb op het moment een compact met korte slag derrailleur icm 13-25 cassette, waaruit de 14 is verruild voor een 28. Met nauwkeurig afstellen kan 13-28 net.
Zou graag daarbij de 15 eruit halen en een 32 extra plaatsen voor in de bergen. Ik kom met 34-28 behoorlijk rond in de bergen maar zeker voor de marmotte is een hogere cadans nog fijner.
Daniño schreef:Is een lange slag derrailleur (ultegra of dura ace) ook mogelijk icm bijv 13-32? Of moet je daarvoor speciaal een MTB der. hebben?
Heb op het moment een compact met korte slag derrailleur icm 13-25 cassette, waaruit de 14 is verruild voor een 28. Met nauwkeurig afstellen kan 13-28 net.
Zou graag daarbij de 15 eruit halen en een 32 extra plaatsen voor in de bergen. Ik kom met 34-28 behoorlijk rond in de bergen maar zeker voor de marmotte is een hogere cadans nog fijner.
Ik zit met dezelfde vraag. Het schijnt dat campa met een lange slag derailleur wel de 13-29 cassette aan kan. Zou dat ook voor shimano kunnen gelden? Shimano maakt geen 10-speed atb-cassettes, dus zou een 9-speed atb-achterderailleur wel eens niet kunnen voldoen.. Met de shiftmate kun je wel weer een en ander combineren, maar zou niet weten hoe dat werkt.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
@Danino, dat fietst toch niet meer en schakelt ook voor geen meter als je van de 13 naar de 16 moet schakelen.
Voor een 32 heb je bijna altijd een mtb derailleur nodig, een race derailleur heeft het probleem dat het derailleur tandwieltje tegen de cassete aan gaat lopen (zit wel ketting tussen, maar schopt dus herrie en loop niet mooi).
Voor een 32 heb je bijna altijd een mtb derailleur nodig, een race derailleur heeft het probleem dat het derailleur tandwieltje tegen de cassete aan gaat lopen (zit wel ketting tussen, maar schopt dus herrie en loop niet mooi).
@Amclassic, het gaat mij puur om tochten in de bergen, zoals de marmotte. Dan gebruik ik de 14 en 15 icm binnenblad niet om te klimmen (alleen 16-28) en de 14 en 15 icm met buitenblad niet om af te dalen. In de bergen zou de overgang van 13 naar 16 dus geen probleem voor mij zijn.
Wat betreft het aanlopen van het derailleur wieltje, dat geldt 'officieel' ook voor een korte slag derailleur en een 28 tandje, maximum is nl 27. Maar met goed afstellen is een 28 probleemloos mogelijk.
Daarom vraag ik mij af wat er kan is met een lange slag race-derailleur. Kan iemand daar uitsluitsel over geven? Heeft iemand ervaring met lange slag icm 30 of 32?
Wat betreft het aanlopen van het derailleur wieltje, dat geldt 'officieel' ook voor een korte slag derailleur en een 28 tandje, maximum is nl 27. Maar met goed afstellen is een 28 probleemloos mogelijk.
Daarom vraag ik mij af wat er kan is met een lange slag race-derailleur. Kan iemand daar uitsluitsel over geven? Heeft iemand ervaring met lange slag icm 30 of 32?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende