Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

zadelpenklemming BMC-Promachine

paul1
Forum-lid

Gebruikersavatar paul1 17 dec 2010 23:47

Zijn er mensen bij wie er haarscheurtjes zijn opgetreden in de zadelpenklemming van BMC-Promachine, ondanks dat aandraaimoment is aangehouden (5 en 8 Nm.).
Op dit frame zit geen losse zadelpenklem, maar vindt klemming plaats door 2 boutjes die onder elkaar zitten in het frame. Het carbonframe wordt hier geknepen (zeer delicaat). Berust op zelfde principe , als de klemming bij stalen frames.
Op de eerste modellen stond hierbij geen aandraaimoment vermeldt, later heeft men dit wel vermeldt. Elk boutje heeft een ander aandraaimoment.
Zie afbeelding.

Paul1

lancev7
Forum-lid

Gebruikersavatar lancev7 17 dec 2010 23:53

Yup is een bekende zaak. Zelfs een gescheurde klemzone nog voordat de klem amper aangekeken was.

paul1
Forum-lid

Gebruikersavatar paul1 18 dec 2010 00:06

lancev7 schreef:Yup is een bekende zaak. Zelfs een gescheurde klemzone nog voordat de klem amper aangekeken was.

BMC gebruikt deze klemming dus ook niet meer. Kijk maar eens op BMC-site. Hier kun je mooi inzoomen op frame/fiets.
Toen ik deze klemming voor het eerst zag, heb ik er vol onbegrip naar gekeken.
Wie gaat er nou spanning zetten op zo'n fragiel carbononderdeel !!
Heb al bij enkele fietsen deze scheurtjes aangetroffen, zonder dat de eigenaar dit zelf in de gaten had.
Frame is zo geconstrueerd, dat je voor deze klemming dan ook niets kunt aanpassen.

Paul1

lancev7
Forum-lid

Gebruikersavatar lancev7 18 dec 2010 00:15

De gehele promachine wordt niet meer gemaakt dus die redenering gaat niet helemaal op. Wel is het een verbeterpunt geweest al bij het ontwerpen van de SLR en uiteraard ook bij de Impec. Vergeet niet dat de constructie het ook heel vaak wel houden en de aluminium modellen eenzelfde constructie hebben, al is uiteraard het materiaal anders.

Maar wat betreft dit topic, het is een meer voorkomend probleem, maar wat wil je nu verder van ons weten, of ga jij doen?

paul1
Forum-lid

Gebruikersavatar paul1 18 dec 2010 10:55

lancev7 schreef:De gehele promachine wordt niet meer gemaakt dus die redenering gaat niet helemaal op. Wel is het een verbeterpunt geweest al bij het ontwerpen van de SLR en uiteraard ook bij de Impec. Vergeet niet dat de constructie het ook heel vaak wel houden en de aluminium modellen eenzelfde constructie hebben, al is uiteraard het materiaal anders.

Maar wat betreft dit topic, het is een meer voorkomend probleem, maar wat wil je nu verder van ons weten, of ga jij doen?

Is iets bekend over garantie van BMC betreffende zadelpenklemming ?

Paul1

jeroennl
Forum-lid

jeroennl 18 dec 2010 11:08

Ja, frame wordt gewoon omgeruild, is mij nl ook gebeurd met mijn eerste pro machine, 1x draaien met momentsleutel en krak. Er was niet eens een discussie, Wiggle ruilde het om zonder enig commentaar.

Ik draai ze nu om en om steeds vaster, nooit meer een probleem gehad, zadelpen is er toch al een stuk of 5 keer geweest zodat de fiets in een fietskoffer paste.

lancev7
Forum-lid

Gebruikersavatar lancev7 18 dec 2010 11:26

@Paul1, de garantieregeling van BMC is hiervoor prima. Neem contact op met de zaak waar je de fiets of het frame gehaald hebt en als er geen sprake is van overduidelijke redenen waardoor het geen garantie zou zijn, wordt het opgelost.

Succes, houdt ons op de hoogte over de voortgang.

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 18 dec 2010 11:46

Zo prima is die niet. Scheuren zijn overigens steevast te wijten aan gebruikers zonder of met een te goedkope momentsleutel. Een keer te hard aandraaien (kan reeds bij aflevering gebeurd zijn) is overigens al voldoende.
Dus hopen dat je de eerste eigenaar bent en dat de dealer zich voor je wil inzetten.
Kan overigens ook goed gaan maar het blijft een oplossing die eigenlijk niet geschikt is voor consumentengebruik (met 4 nm en carbonvet blijft de pen overigens al perfect vast zitten....)

frans.1
Forum-lid

frans.1 18 dec 2010 11:58

Hoi,
Ik heb wel geen Pro--Machine maar een SLT-01 en de klemming is in principe hetzelfde.
Gebruik zelf een EC-90 zadelpen maar scheurtjes is niks van te zien.
Bij de klemming gebruik ik zelf Tacx Dynamic compound dan zit de zadelpen sneller vast met minder aanhaalmoment, geen problemen.

Mvg. Frans.

Plaats reactie