Schijfremmen: ja of nee?! help!
Hallo ik ben al bij vele fietsenzaken geweest om te gaan kijken naar een nieuwe MTB. Wie heeft er ervaringen met schijfremmen!?! Wat zijn volgens jullie de voordelen en nadelen?!
Mij lijkt het niet nodig om ze te hebben in Nederland en vraag me af of het goed werkt als het slecht weer is?!
Ik ben immers als fiets aan het twijfelen tussen een trek 6500 met velgremmen of een 6700 met schijfremmen.
Gaarne adviesen!
Bedankt!
Groet!
Mij lijkt het niet nodig om ze te hebben in Nederland en vraag me af of het goed werkt als het slecht weer is?!
Ik ben immers als fiets aan het twijfelen tussen een trek 6500 met velgremmen of een 6700 met schijfremmen.
Gaarne adviesen!
Bedankt!
Groet!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40036
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik zou persoonlijk voor schijven kiezen. Waarom: omdat je dan overal klaar voor bent. Voor 90 van de Nederlandse omstandigheden heb je ze niet nodig. Voor die overige 10 en een uitstapje naar de Ardennen kies je schijven.
De huidige schijfremmen zijn goed. Als je de blokken goed inremt doe je er zeer lang mee. Remkracht en dosering zijn superieur aan Vbrakes.
(rij zelf met Hope mono Mine vóór en V brake achter)
De huidige schijfremmen zijn goed. Als je de blokken goed inremt doe je er zeer lang mee. Remkracht en dosering zijn superieur aan Vbrakes.
(rij zelf met Hope mono Mine vóór en V brake achter)
Less is bore
Twee weken terug naar de Ardennen geweest. Ik heb sinds kort een nwe Santos met HS33 velgremmen. Hiervoor had ik een Giant met Magura Louise erop. Wel wat ouder type Louise. We waren in de buurt van La Roche en hebben flink geklommen en gedaald. Ik kan je zeggen, die HS33 is helemaal top. Misschien dat een goede schijfrem nog meer vertraging geeft dan de HS 33, maar ze zijn wel heel goed te doseren en bieden absoluut goede vertraging. Ze doen echt niet onder voor de Louises die ik had. Verder zijn ze smooth en lopen ze niet aan. Dus geen geërger. Ik had voor de zekerheid een set xtra blokjes meegenomen maar de slijtage was minimaal. Het was wel droog maar hebben regelmatig een beek doorkruist. Ik denk dat de HS33 prijstechnisch ook goed uit de bus komt.
Succes met overwegen.
Succes met overwegen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40036
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Nadeel van velgremmen is de warmteontwikkeling. Verder is de HS33 set idd gewoon goed!
Less is bore
Tis de vraag waar je gaat rijden en welke schijfremmen er tegenover staan. Als je in nederland gaat rijden zou ik zorgen voor een setje xt v-brakes. Die remmen gewoon voldoende. Daarbij moet ik wel zeggen dat je niet 100 kg moet wegen.
Zou je later in de ardennen gaan rijden dan koop je gewoon voor 150 euro een setje hayes erbij op 2gotrading ofzo.
Die HS33 zijn leuk en aardig, alleen in het probleem is ze zijn ontiegelijk zwaar. En als je echt serieuze afdalingen hebt, en je remt teveel krijgt jeteveel warmte ontwikkeling waardoor je binnenband gewoon klapt. Daarom alleen zou ik al met het oog op het prijsverschil van 10 euro niet voor HS33 kiezen, maar gewoon voor schijven.
Als jij in 2 jaar een setje velgen verslijt wil ik wel eens weten waar jij rijdt en hoe jij rijdt want dat vindt ik toch knap.
Zou je later in de ardennen gaan rijden dan koop je gewoon voor 150 euro een setje hayes erbij op 2gotrading ofzo.
Die HS33 zijn leuk en aardig, alleen in het probleem is ze zijn ontiegelijk zwaar. En als je echt serieuze afdalingen hebt, en je remt teveel krijgt jeteveel warmte ontwikkeling waardoor je binnenband gewoon klapt. Daarom alleen zou ik al met het oog op het prijsverschil van 10 euro niet voor HS33 kiezen, maar gewoon voor schijven.
Als jij in 2 jaar een setje velgen verslijt wil ik wel eens weten waar jij rijdt en hoe jij rijdt want dat vindt ik toch knap.
gezien ik in zuid Limburg woon zijn voor mij de Ardennen dichtbij. Ik hen namelijk wel vaker gehoord dat een groot nadeel van schijfremmen het doorslippen is met nat herfst en vochtig weer.
zouden jullie een trek 6700 verkeizen boven de 6500 met geen schijfremmen?!
Hoe lang gaan zo een schijfremmen mee?!
zouden jullie een trek 6700 verkeizen boven de 6500 met geen schijfremmen?!
Hoe lang gaan zo een schijfremmen mee?!
Ik zou dit weekend eens gaan kijken op de Bike Motion !! Daar staat werkelijk alles wat er in 2007 te krijgen is.
Met name de duitse merken doen het weer geweldig. O.a. de Cube LTD team met de nieuwe 8ormula oro schijfremmen is prachtig en dat voor € 1049,-
Ook hun LTD CC met de nieuwe Reba SL vork en bijna compleet XT met formula oro's voor € 1199,- heeft me verbaasd.
Met alle respect voor de merken als Trek, Specialized of cannondale (ik noem er zo maar wat), behalve een hoger image gehalte halen ze het toch echt niet bij de Duitse merken.
Met name de duitse merken doen het weer geweldig. O.a. de Cube LTD team met de nieuwe 8ormula oro schijfremmen is prachtig en dat voor € 1049,-
Ook hun LTD CC met de nieuwe Reba SL vork en bijna compleet XT met formula oro's voor € 1199,- heeft me verbaasd.
Met alle respect voor de merken als Trek, Specialized of cannondale (ik noem er zo maar wat), behalve een hoger image gehalte halen ze het toch echt niet bij de Duitse merken.
Velgremmen, magura's of XTR V-brakes. Schijremmen slepen vaak, de blokjes moeten eerst ongeveer 700 km ingeremd worden anders slijten ze zeer snel, dit krijg je in Nederland en België niet voor mekaar. Blokjes voor scijven zijn zeer duur. Meer onderhoud dan V-brakes. Echt goede schijfremmen zijn duur.
Als je met V-brakes of magura's niet gestopt komt lukt het met schijven ook niet!!!!
Ik ga zelf al 5 jaar elke zondag MTB'en in de Ardennen en gebruik V-brakes, Ik verslijt 1 achtervelg en 3 paar remblokjes per jaar. Voorvelg doe ik 2 jaar mee.
Collega fietsers gebruiken ook V-brakes of magura's, 1 heeft gefietst met hope schijfremmen maar op z'n nieuwe fiets heeft hij terug V-brakes laten zetten
Als je met V-brakes of magura's niet gestopt komt lukt het met schijven ook niet!!!!
Ik ga zelf al 5 jaar elke zondag MTB'en in de Ardennen en gebruik V-brakes, Ik verslijt 1 achtervelg en 3 paar remblokjes per jaar. Voorvelg doe ik 2 jaar mee.
Collega fietsers gebruiken ook V-brakes of magura's, 1 heeft gefietst met hope schijfremmen maar op z'n nieuwe fiets heeft hij terug V-brakes laten zetten
Weer maar eens een stukje over (schijf) remmen.
Mijn eigen fiets is voorzien van Hope mini's, eenvoudig omdat de fiets (Cannondale Optimo) alleen voorzien is van nokken voor schijfrembevestiging. In Nederland en grote delen van Belgie kun je overal perfect met velgremmen uit de voeten (ik rijd ook toertochten met een cyclocrosser en kan daarmee ook overal stoppen). Ik rijd momenteel met de fiets van een vriend met Magura HS33 en Cross Max SL met ceramisch remvlak. Dit remt natuurlijk ook perfect.
Het grote verschil merk ik op zeer technische en of lange afdalingen in het buitenland. Het extra remvermogen dat schijven bieden komt dan van pas en, zoals hierboven ook al gezegd, de warmte kan beter weg. Inmiddels enkele malen in het buitenland gefietst met zeer warm weer (Oostenrijk, >35 graden), bij lange afdalingen (bijv. meer dan 2000 hm) wordt de velg zo warm dat je de band harder voelt worden t.g.v. de verhoging van de luchtdruk. Bij schijven speelt dit uiteraard niet.
Blijf je in Nederland of Belgie dan kun je met velgremmen perfect uit de voeten. Het hangt van het frame/vork af of dit past. Ga je wel eens naar bergachtig gebied (Alpen, Pyreneen, Dolomieten, ...) dan ben je met schijfremmen het best af.
Mijn eigen fiets is voorzien van Hope mini's, eenvoudig omdat de fiets (Cannondale Optimo) alleen voorzien is van nokken voor schijfrembevestiging. In Nederland en grote delen van Belgie kun je overal perfect met velgremmen uit de voeten (ik rijd ook toertochten met een cyclocrosser en kan daarmee ook overal stoppen). Ik rijd momenteel met de fiets van een vriend met Magura HS33 en Cross Max SL met ceramisch remvlak. Dit remt natuurlijk ook perfect.
Het grote verschil merk ik op zeer technische en of lange afdalingen in het buitenland. Het extra remvermogen dat schijven bieden komt dan van pas en, zoals hierboven ook al gezegd, de warmte kan beter weg. Inmiddels enkele malen in het buitenland gefietst met zeer warm weer (Oostenrijk, >35 graden), bij lange afdalingen (bijv. meer dan 2000 hm) wordt de velg zo warm dat je de band harder voelt worden t.g.v. de verhoging van de luchtdruk. Bij schijven speelt dit uiteraard niet.
Blijf je in Nederland of Belgie dan kun je met velgremmen perfect uit de voeten. Het hangt van het frame/vork af of dit past. Ga je wel eens naar bergachtig gebied (Alpen, Pyreneen, Dolomieten, ...) dan ben je met schijfremmen het best af.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door Nine op 18 Oktober 2006
Velgremmen, magura's of XTR V-brakes. Schijremmen slepen vaak, de blokjes moeten eerst ongeveer 700 km ingeremd worden anders slijten ze zeer snel, dit krijg je in Nederland en België niet voor mekaar. Blokjes voor scijven zijn zeer duur. Meer onderhoud dan V-brakes. Echt goede schijfremmen zijn duur.Als je met V-brakes of magura's niet gestopt komt lukt het met schijven ook niet!!!!Ik ga zelf al 5 jaar elke zondag MTB'en in de Ardennen en gebruik V-brakes, Ik verslijt 1 achtervelg en 3 paar remblokjes per jaar. Voorvelg doe ik 2 jaar mee.Collega fietsers gebruiken ook V-brakes of magura's, 1 heeft gefietst met hope schijfremmen maar op z'n nieuwe fiets heeft hij terug V-brakes laten zetten
Erg interessante info die mij, denk ik, wel naar v-remmen zal leiden. Wat een gedoe met dat inremmen van schijven. Enig idee wat die blokjes voor schijven kosten?
Velgremmen, magura's of XTR V-brakes. Schijremmen slepen vaak, de blokjes moeten eerst ongeveer 700 km ingeremd worden anders slijten ze zeer snel, dit krijg je in Nederland en België niet voor mekaar. Blokjes voor scijven zijn zeer duur. Meer onderhoud dan V-brakes. Echt goede schijfremmen zijn duur.Als je met V-brakes of magura's niet gestopt komt lukt het met schijven ook niet!!!!Ik ga zelf al 5 jaar elke zondag MTB'en in de Ardennen en gebruik V-brakes, Ik verslijt 1 achtervelg en 3 paar remblokjes per jaar. Voorvelg doe ik 2 jaar mee.Collega fietsers gebruiken ook V-brakes of magura's, 1 heeft gefietst met hope schijfremmen maar op z'n nieuwe fiets heeft hij terug V-brakes laten zetten
Erg interessante info die mij, denk ik, wel naar v-remmen zal leiden. Wat een gedoe met dat inremmen van schijven. Enig idee wat die blokjes voor schijven kosten?