Schijfremmen: ja of nee?! help!
Ik heb ook Magura HS33 remmen op mijn MTB en ben daar zeer tevreden over. Slijtage van zowel velgrand als remblokken is miniem. Nu moet ik wel zeggen dat ik velgen heb met een gehard rem-oppervlak (rigida grizly).
De remvertraging van die HS33 remmen is enorm, zeker als je de vertraging van een racefiets gewend bent. De werking is echter enorm veel minder in de regen en je dient daar terdege van bewust te zijn of het gaat een keer mis. Ik weet niet hoe schijfremmen zich houden in de regen. Wellicht een punt om in de gaten te houden bij het nemen van een beslissing.
De remvertraging van die HS33 remmen is enorm, zeker als je de vertraging van een racefiets gewend bent. De werking is echter enorm veel minder in de regen en je dient daar terdege van bewust te zijn of het gaat een keer mis. Ik weet niet hoe schijfremmen zich houden in de regen. Wellicht een punt om in de gaten te houden bij het nemen van een beslissing.
Bijkomend feit is ook dat schijfremmen meer onderhoud vereist en de vraag is dus hoe handig je bent. Die dingen moet namelijk wel eens ontlucht worden etc. Kans op kromme schijven bij vallen. Doorslippen valt reuze mee. Je remt dat ding zo droog.
Wat is het prijsverschil tussen die treks?
Wat is het prijsverschil tussen die treks?
Quoten: Origineel geplaatst door Nine op 18 Oktober 2006
Velgremmen, magura's of XTR V-brakes. Schijremmen slepen vaak, de blokjes moeten eerst ongeveer 700 km ingeremd worden anders slijten ze zeer snel, dit krijg je in Nederland en België niet voor mekaar.
Je moet schijven inderdaad inremmen maar 700 km is wel heel erg veel.
Velgremmen, magura's of XTR V-brakes. Schijremmen slepen vaak, de blokjes moeten eerst ongeveer 700 km ingeremd worden anders slijten ze zeer snel, dit krijg je in Nederland en België niet voor mekaar.
Je moet schijven inderdaad inremmen maar 700 km is wel heel erg veel.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
Quoten: Origineel geplaatst door Skik op 18 Oktober 2006
Bijkomend feit is ook dat schijfremmen meer onderhoud vereist en de vraag is dus hoe handig je bent. Die dingen moet namelijk wel eens ontlucht worden etc. Kans op kromme schijven bij vallen. Doorslippen valt reuze mee. Je remt dat ding zo droog.
Wat is het prijsverschil tussen die treks?
Als je een goed werkende schijfrem hebt hoeft deze niet ontlucht te worden. Het hele systeem is volledig afgevuld met olie en deze kan er als het goed is niet uitkomen. Waar olie zit kan simpelweg geen lucht zitten. Dit verhaal geld uiteraard ook voor de HS 33 dit is ook een hydraulische rem.
Blokjes van een schijfrem vervangen is een klusje van een minuutje.
Bijkomend feit is ook dat schijfremmen meer onderhoud vereist en de vraag is dus hoe handig je bent. Die dingen moet namelijk wel eens ontlucht worden etc. Kans op kromme schijven bij vallen. Doorslippen valt reuze mee. Je remt dat ding zo droog.
Wat is het prijsverschil tussen die treks?
Als je een goed werkende schijfrem hebt hoeft deze niet ontlucht te worden. Het hele systeem is volledig afgevuld met olie en deze kan er als het goed is niet uitkomen. Waar olie zit kan simpelweg geen lucht zitten. Dit verhaal geld uiteraard ook voor de HS 33 dit is ook een hydraulische rem.
Blokjes van een schijfrem vervangen is een klusje van een minuutje.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
Ik zou vast en zeker voor schijven gaan. ALS ik in de Alpen woonde. Spijtig genoeg woon ik in het vlakke land waar de brug over de autosnelweg zowat het steilste punt is waar ik kan klimmen. Ook hier geldt, zoals voor zovele race en bike-artikelen: het hangt er maar van af wat je er mee doet.
Je kan het vergelijken met stoere alle-terrein-wagens op onze spiegelvlakke wegen. Waarvoor koopt men zoiets? En toch krijgt men het verkocht.
Je kan het vergelijken met stoere alle-terrein-wagens op onze spiegelvlakke wegen. Waarvoor koopt men zoiets? En toch krijgt men het verkocht.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40143
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Quote: Origineel geplaatst door Nine op 18 Oktober 2006
Velgremmen, magura's of XTR V-brakes. Schijremmen slepen vaak, de blokjes moeten eerst ongeveer 700 km ingeremd worden anders slijten ze zeer snel, dit krijg je in Nederland en België niet voor mekaar. Blokjes voor scijven zijn zeer duur. Meer onderhoud dan V-brakes. Echt goede schijfremmen zijn duur.
Als je met V-brakes of magura's niet gestopt komt lukt het met schijven ook niet!!!!
Ik ga zelf al 5 jaar elke zondag MTB'en in de Ardennen en gebruik V-brakes, Ik verslijt 1 achtervelg en 3 paar remblokjes per jaar. Voorvelg doe ik 2 jaar mee.
Collega fietsers gebruiken ook V-brakes of magura's, 1 heeft gefietst met hope schijfremmen maar op z'n nieuwe fiets heeft hij terug V-brakes laten zetten
Er zijn al veel stukjes geschreven over schijven en telkens komt deze onzin weer terug.
Het inremmen van blokken is heel eenvoudig. Een paar keer sprinten naar 30km/uur en dan matig remmend afremmen tot bijna stilstand. Dat doe je een paar keer, de blokken moeten loeiheet worden. En dan?? KLAAAARRR!!!! That's it! Zo heb ik ook vrijdag mijn blokken ingeremd en zondag de volle Bart Brentjens Marathon gereden (100km). Je ziet nog helemaal niks aan die blokjes nu.
Een setje Hope mono Mini Sintered (= hardste/duurste versie) kost €21,-, dat is toch ook niet de hele wereld. Als je daarbij 1 achtervelg verslijt met remblokken hoef je geen rekenwonder te zijn om te zien dat het gebruik van schijven echt niet duurder is. Met die velg erbij duidelijk goedkoper!
nderhoud: een goede, moderne schijfrem hoef je niet te ontluchten. Dingen zijn gewoon goed!!!!
En nogmaals: je koopt je schijfremmen niet voor die 90 vlak die je gaat rijden, maar voor die 10 overige ritten. Die ritten in de Ardennen, Limburg of Alpen ben je er echt heel blij mee.
Kies wat je zelf wilt, maar laat je niet gek maken door allerlei apen- en indianenverhalen!
Velgremmen, magura's of XTR V-brakes. Schijremmen slepen vaak, de blokjes moeten eerst ongeveer 700 km ingeremd worden anders slijten ze zeer snel, dit krijg je in Nederland en België niet voor mekaar. Blokjes voor scijven zijn zeer duur. Meer onderhoud dan V-brakes. Echt goede schijfremmen zijn duur.
Als je met V-brakes of magura's niet gestopt komt lukt het met schijven ook niet!!!!
Ik ga zelf al 5 jaar elke zondag MTB'en in de Ardennen en gebruik V-brakes, Ik verslijt 1 achtervelg en 3 paar remblokjes per jaar. Voorvelg doe ik 2 jaar mee.
Collega fietsers gebruiken ook V-brakes of magura's, 1 heeft gefietst met hope schijfremmen maar op z'n nieuwe fiets heeft hij terug V-brakes laten zetten
Er zijn al veel stukjes geschreven over schijven en telkens komt deze onzin weer terug.
Het inremmen van blokken is heel eenvoudig. Een paar keer sprinten naar 30km/uur en dan matig remmend afremmen tot bijna stilstand. Dat doe je een paar keer, de blokken moeten loeiheet worden. En dan?? KLAAAARRR!!!! That's it! Zo heb ik ook vrijdag mijn blokken ingeremd en zondag de volle Bart Brentjens Marathon gereden (100km). Je ziet nog helemaal niks aan die blokjes nu.
Een setje Hope mono Mini Sintered (= hardste/duurste versie) kost €21,-, dat is toch ook niet de hele wereld. Als je daarbij 1 achtervelg verslijt met remblokken hoef je geen rekenwonder te zijn om te zien dat het gebruik van schijven echt niet duurder is. Met die velg erbij duidelijk goedkoper!
nderhoud: een goede, moderne schijfrem hoef je niet te ontluchten. Dingen zijn gewoon goed!!!!
En nogmaals: je koopt je schijfremmen niet voor die 90 vlak die je gaat rijden, maar voor die 10 overige ritten. Die ritten in de Ardennen, Limburg of Alpen ben je er echt heel blij mee.
Kies wat je zelf wilt, maar laat je niet gek maken door allerlei apen- en indianenverhalen!
Less is bore
Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 18 Oktober 2006
Quote: Origineel geplaatst door Nine op 18 Oktober 2006
Velgremmen, magura's of XTR V-brakes. Schijremmen slepen vaak, de blokjes moeten eerst ongeveer 700 km ingeremd worden anders slijten ze zeer snel, dit krijg je in Nederland en België niet voor mekaar. Blokjes voor scijven zijn zeer duur. Meer onderhoud dan V-brakes. Echt goede schijfremmen zijn duur.Als je met V-brakes of magura's niet gestopt komt lukt het met schijven ook niet!!!!Ik ga zelf al 5 jaar elke zondag MTB'en in de Ardennen en gebruik V-brakes, Ik verslijt 1 achtervelg en 3 paar remblokjes per jaar. Voorvelg doe ik 2 jaar mee.Collega fietsers gebruiken ook V-brakes of magura's, 1 heeft gefietst met hope schijfremmen maar op z'n nieuwe fiets heeft hij terug V-brakes laten zetten
Er zijn al veel stukjes geschreven over schijven en telkens komt deze onzin weer terug. Het inremmen van blokken is heel eenvoudig. Een paar keer sprinten naar 30km/uur en dan matig remmend afremmen tot bijna stilstand. Dat doe je een paar keer, de blokken moeten loeiheet worden. En dan?? KLAAAARRR!!!! That's it! Zo heb ik ook vrijdag mijn blokken ingeremd en zondag de volle Bart Brentjens Marathon gereden (100km). Je ziet nog helemaal niks aan die blokjes nu. Een setje Hope mono Mini Sintered (= hardste/duurste versie) kost €21,-, dat is toch ook niet de hele wereld. Als je daarbij 1 achtervelg verslijt met remblokken hoef je geen rekenwonder te zijn om te zien dat het gebruik van schijven echt niet duurder is. Met die velg erbij duidelijk goedkoper!nderhoud: een goede, moderne schijfrem hoef je niet te ontluchten. Dingen zijn gewoon goed!!!! En nogmaals: je koopt je schijfremmen niet voor die 90 vlak die je gaat rijden, maar voor die 10 overige ritten. Die ritten in de Ardennen, Limburg of Alpen ben je er echt heel blij mee. Kies wat je zelf wilt, maar laat je niet gek maken door allerlei apen- en indianenverhalen!
En zo is het maar net. Wat een onzin schrijven jullie toch allemaal bij elkaar over schijfremmen. 700 km inremmen? Laat me niet lachen. Complete onzin.
Schijfremmen remmen veel beter dan v-brakes en zijn bovendien betrouwbaar. Niet echt nodig in NL maar wel prettig.
Gewoon kiezen wat jij denkt dat het best bij je past
Quote: Origineel geplaatst door Nine op 18 Oktober 2006
Velgremmen, magura's of XTR V-brakes. Schijremmen slepen vaak, de blokjes moeten eerst ongeveer 700 km ingeremd worden anders slijten ze zeer snel, dit krijg je in Nederland en België niet voor mekaar. Blokjes voor scijven zijn zeer duur. Meer onderhoud dan V-brakes. Echt goede schijfremmen zijn duur.Als je met V-brakes of magura's niet gestopt komt lukt het met schijven ook niet!!!!Ik ga zelf al 5 jaar elke zondag MTB'en in de Ardennen en gebruik V-brakes, Ik verslijt 1 achtervelg en 3 paar remblokjes per jaar. Voorvelg doe ik 2 jaar mee.Collega fietsers gebruiken ook V-brakes of magura's, 1 heeft gefietst met hope schijfremmen maar op z'n nieuwe fiets heeft hij terug V-brakes laten zetten
Er zijn al veel stukjes geschreven over schijven en telkens komt deze onzin weer terug. Het inremmen van blokken is heel eenvoudig. Een paar keer sprinten naar 30km/uur en dan matig remmend afremmen tot bijna stilstand. Dat doe je een paar keer, de blokken moeten loeiheet worden. En dan?? KLAAAARRR!!!! That's it! Zo heb ik ook vrijdag mijn blokken ingeremd en zondag de volle Bart Brentjens Marathon gereden (100km). Je ziet nog helemaal niks aan die blokjes nu. Een setje Hope mono Mini Sintered (= hardste/duurste versie) kost €21,-, dat is toch ook niet de hele wereld. Als je daarbij 1 achtervelg verslijt met remblokken hoef je geen rekenwonder te zijn om te zien dat het gebruik van schijven echt niet duurder is. Met die velg erbij duidelijk goedkoper!nderhoud: een goede, moderne schijfrem hoef je niet te ontluchten. Dingen zijn gewoon goed!!!! En nogmaals: je koopt je schijfremmen niet voor die 90 vlak die je gaat rijden, maar voor die 10 overige ritten. Die ritten in de Ardennen, Limburg of Alpen ben je er echt heel blij mee. Kies wat je zelf wilt, maar laat je niet gek maken door allerlei apen- en indianenverhalen!
En zo is het maar net. Wat een onzin schrijven jullie toch allemaal bij elkaar over schijfremmen. 700 km inremmen? Laat me niet lachen. Complete onzin.
Schijfremmen remmen veel beter dan v-brakes en zijn bovendien betrouwbaar. Niet echt nodig in NL maar wel prettig.
Gewoon kiezen wat jij denkt dat het best bij je past
Als eerste wil ik jullie allemaal bedanken voor de snelle racties. Ik denk dat ik op basis van jullie berichten toch gewoon kies voor V-brakes en geen schijfremmen. Ik woon dus in Zuid Limburg en ga ook wel eens MTB'en in de Ardennen maar mijns inziens is een schijfrem niet noodzakelijk.
Daarnaast is het vervangen ook veel duurder en als je een goede schijfrem wilt kopen ben je ook een hoop geld kwijt.
Groet!
Daarnaast is het vervangen ook veel duurder en als je een goede schijfrem wilt kopen ben je ook een hoop geld kwijt.
Groet!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40143
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Quote: Origineel geplaatst door JoostH op 19 Oktober 2006
Ik denk dat ik op basis van jullie berichten toch gewoon kies voor V-brakes en geen schijfremmen.
Op basis van welke berichten dan????
Er staat welgeteld 1 echt promobericht tav schijfremmen in dit topic en daar staat nog pure onzin in vermeld ook.
Ik denk dat ik op basis van jullie berichten toch gewoon kies voor V-brakes en geen schijfremmen.
Op basis van welke berichten dan????
Er staat welgeteld 1 echt promobericht tav schijfremmen in dit topic en daar staat nog pure onzin in vermeld ook.
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Als ik de pro's lees over het gebruik van schijfremmen en meer bepaald over de indrukwekkende remkracht, vraag ik mij het volgende af : je kan toch maar remmen totdat je wiel blokkeert en je begint door te slippen ?
Met mijn cyclo-cross fiets met simpele cantilevers blokkeer ik met gemak mijn wielen. Wat heb je dan alsnog aan de fenomenale remkracht van schijven? Het houdt toch allemaal op wanneer je wielen blokkeren of zie ik dat verkeerd ?
Met mijn cyclo-cross fiets met simpele cantilevers blokkeer ik met gemak mijn wielen. Wat heb je dan alsnog aan de fenomenale remkracht van schijven? Het houdt toch allemaal op wanneer je wielen blokkeren of zie ik dat verkeerd ?