Schijfremmen: ja of nee?! help!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40187
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Quote: Origineel geplaatst door dwangarbeider op 19 Oktober 2006
Als ik de pro's lees over het gebruik van schijfremmen en meer bepaald over de indrukwekkende remkracht, vraag ik mij het volgende af : je kan toch maar remmen totdat je wiel blokkeert en je begint door te slippen ?Met mijn cyclo-cross fiets met simpele cantilevers blokkeer ik met gemak mijn wielen. Wat heb je dan alsnog aan de fenomenale remkracht van schijven? Het houdt toch allemaal op wanneer je wielen blokkeren of zie ik dat verkeerd ?
De grap zit hem in het doseren. Met schijven kun je veel beter doseren, dus tegen het blokkeren aan. Ik heb zelf ook een CX dus snap wat je bedoeld. Met canti's kun je idd met hard knijpen je wielen blokkeren, maar tussen zachtjes remmen en hard remmen zit bijna niets. Remmen met canti's is voor mijn gevoel altijd een soort van AAN-UIT; alles remmen of bijna niets remmen. En in natte omstandigheden wordt dat alleen maar erger.
Met name de doseerbaarheid en remkracht van je voorrem bepaald je remweg.
Als ik de pro's lees over het gebruik van schijfremmen en meer bepaald over de indrukwekkende remkracht, vraag ik mij het volgende af : je kan toch maar remmen totdat je wiel blokkeert en je begint door te slippen ?Met mijn cyclo-cross fiets met simpele cantilevers blokkeer ik met gemak mijn wielen. Wat heb je dan alsnog aan de fenomenale remkracht van schijven? Het houdt toch allemaal op wanneer je wielen blokkeren of zie ik dat verkeerd ?
De grap zit hem in het doseren. Met schijven kun je veel beter doseren, dus tegen het blokkeren aan. Ik heb zelf ook een CX dus snap wat je bedoeld. Met canti's kun je idd met hard knijpen je wielen blokkeren, maar tussen zachtjes remmen en hard remmen zit bijna niets. Remmen met canti's is voor mijn gevoel altijd een soort van AAN-UIT; alles remmen of bijna niets remmen. En in natte omstandigheden wordt dat alleen maar erger.
Met name de doseerbaarheid en remkracht van je voorrem bepaald je remweg.
Less is bore
Klopt helemaal. Zelf ben ik nog niet zo lang aan het MTBen. Bevalt me prima op m'n nieuwe koga met schijfremmen. Ik merk wel dat ik anderen kan inlopen tijdens de remfases. Met de voorrem kun je de remweg inderdaad erg kort maken, terwijl anderen dus langer moeten remmen. Doseren is het enige wat men moet leren. (Ik ga er wel vanuit dat je al kunt fietsen). Groeten uit W-Zws-vlaanderen.
I only use my brain to keep my ears apart
Waarom maken sommigen hier zo'n gevoelig onderwerp van? Ik heb ervaring met zowel V's als disc's en beiden hebben imo voor- en nadelen. Ik lees dat veel mensen erg tevreden zijn over hun schijven. Dat is prachtig maar leid niet perse tot de conclusie dat schijven altijd beter zijn.
Ik zit op veel fora en de eerder genoemde nadelen zijn zeer reeel. Een schijfrem is zo goed als zijn montage en er zijn in de realiteit veel mensen die problemen hebben met lucht, aanlopen, snelle slijtage van (dure) blokjes etc.
Verder is het misschien een aanrader om te vermelden over welke remmen je het specifiek hebt. De kreet 'ik heb mijn remmen vervangen en schijven remmen veel beter' krijgt een andere lading als je een setje OEM Tektro's hebt vervangen voor XT schijven, toch? Ik rijd veel met high end V's, en heb goede ervaringen met Avid (SD7 en Arch Rivals) Die hebben (voor kabelremmen)overigens een goede modulatie
Wat betreft de discussie of je met V's in 'het buitenland' kunt rijden...Vroegah reden de 'freeride' jongens in Canada trails waar ik nog niet freeride fully overheen zou kunnen (en durven) op ongeveerde fietsen met cantilevers, dusss...
Ik zit op veel fora en de eerder genoemde nadelen zijn zeer reeel. Een schijfrem is zo goed als zijn montage en er zijn in de realiteit veel mensen die problemen hebben met lucht, aanlopen, snelle slijtage van (dure) blokjes etc.
Verder is het misschien een aanrader om te vermelden over welke remmen je het specifiek hebt. De kreet 'ik heb mijn remmen vervangen en schijven remmen veel beter' krijgt een andere lading als je een setje OEM Tektro's hebt vervangen voor XT schijven, toch? Ik rijd veel met high end V's, en heb goede ervaringen met Avid (SD7 en Arch Rivals) Die hebben (voor kabelremmen)overigens een goede modulatie
Wat betreft de discussie of je met V's in 'het buitenland' kunt rijden...Vroegah reden de 'freeride' jongens in Canada trails waar ik nog niet freeride fully overheen zou kunnen (en durven) op ongeveerde fietsen met cantilevers, dusss...
-
- Forum-lid
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 04 aug 2006 02:33
vandaag met een gelijkwaardig fietsmaat (gewicht lengte enz.) ff het bos in geknald, hij met v's (deore) ik met disc's (mph 3 giant) ik merkte al direct verschil tussen het remberijk van zijn v's en mijn disc's ik kon echt belachelijk laat remmen tegenover hem , ik persoonlijk wist niet dat het verschil zo groot was!!!!|wel al eens met iemand gereden die hs11 had op z'n fietsie dat was al een erg groot vershil al d8 ik dat het toen ook aan het persoontje zelf lag.
A.D.I.D.A.S
(jonathan davis)
(jonathan davis)
Ik denk dat het ook vooral persoonlijk is. Heb voorheen schijfremmen gehad en rij nu weer terug V's. Wil never nooit meer schijfremmen, dat aankloten met aanlopen en zingen was ik meer dan moe. NU in een klap van alles verlost
Science of Performance!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40187
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Quoten: Origineel geplaatst door Daveke op 22 Oktober 2006
Ik denk dat het ook vooral persoonlijk is. Heb voorheen schijfremmen gehad en rij nu weer terug V's. Wil never nooit meer schijfremmen, dat aankloten met aanlopen en zingen was ik meer dan moe. NU in een klap van alles verlost
Ik ga iets heel gemeens zeggen: verkeerde FM, twee linkerhanden of inferieur materiaal. (don't take it personaly )
Ik denk dat het ook vooral persoonlijk is. Heb voorheen schijfremmen gehad en rij nu weer terug V's. Wil never nooit meer schijfremmen, dat aankloten met aanlopen en zingen was ik meer dan moe. NU in een klap van alles verlost
Ik ga iets heel gemeens zeggen: verkeerde FM, twee linkerhanden of inferieur materiaal. (don't take it personaly )
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 04 aug 2006 02:33
Quoten: Origineel geplaatst door Skik op 22 Oktober 2006
er moet ook wel bijgezegd worden dat er een groot verschil is tussen deore v-brakes en xt/xtr v-brakes
tja maar het vergelijk wordt dan ook niet getrokken met deore v'tegen juicy 7 disc's ff ietse pietsie beter lezen he
er moet ook wel bijgezegd worden dat er een groot verschil is tussen deore v-brakes en xt/xtr v-brakes
tja maar het vergelijk wordt dan ook niet getrokken met deore v'tegen juicy 7 disc's ff ietse pietsie beter lezen he
A.D.I.D.A.S
(jonathan davis)
(jonathan davis)
Quote: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 22 Oktober 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Daveke op 22 Oktober 2006Ik denk dat het ook vooral persoonlijk is. Heb voorheen schijfremmen gehad en rij nu weer terug V's. Wil never nooit meer schijfremmen, dat aankloten met aanlopen en zingen was ik meer dan moe. NU in een klap van alles verlost
Ik ga iets heel gemeens zeggen: verkeerde FM, twee linkerhanden of inferieur materiaal.
(don't take it personaly )
Punt 1: Mijn FM is het zeker niet. Die jongen heeft kansen gehad om te gaan werken bij US Postal destijds als mechanieker, maar niet gedaan wegens persoonlijke redenen. Was voor Armstrongs periode. Die had trouwens cursussen en al gevolgd specifiek voor mijn type schijfrem, de Giant MPH.
Punt 2: Twee linkerhanden heb ik op dat gebied wel, maar hij absoluut niet.
Punt 3: Inferieur materiaal? Denk van niet, verschillende vrienden van mij rijden goed materiaal, Avid Juicy's, XTR's, Hayes, en die pongelen lopen allemaal aan, zingen als een gillende keukenmeid (staan ook allemaal ied afgesteld voordat je het vraagt) en ik heb niet echt het gevoel dat ze nu ongelofelijk meer remkracht hebben als ik heb met mijn XT V's op CrossMax SL Ceramic.
En daarbij, die 10 "andere ritten" durf ik echt wel aan met mn V-Brakes. In zuifd Limburg houden ze zich bijzonder goed. Deze winter eens proberen in de ardennen en dan volgend jaar eens een keertje naar de Alpen. Bn ik ga er met een gerust hart naar toe
Quoten: Origineel geplaatst door Daveke op 22 Oktober 2006Ik denk dat het ook vooral persoonlijk is. Heb voorheen schijfremmen gehad en rij nu weer terug V's. Wil never nooit meer schijfremmen, dat aankloten met aanlopen en zingen was ik meer dan moe. NU in een klap van alles verlost
Ik ga iets heel gemeens zeggen: verkeerde FM, twee linkerhanden of inferieur materiaal.
(don't take it personaly )
Punt 1: Mijn FM is het zeker niet. Die jongen heeft kansen gehad om te gaan werken bij US Postal destijds als mechanieker, maar niet gedaan wegens persoonlijke redenen. Was voor Armstrongs periode. Die had trouwens cursussen en al gevolgd specifiek voor mijn type schijfrem, de Giant MPH.
Punt 2: Twee linkerhanden heb ik op dat gebied wel, maar hij absoluut niet.
Punt 3: Inferieur materiaal? Denk van niet, verschillende vrienden van mij rijden goed materiaal, Avid Juicy's, XTR's, Hayes, en die pongelen lopen allemaal aan, zingen als een gillende keukenmeid (staan ook allemaal ied afgesteld voordat je het vraagt) en ik heb niet echt het gevoel dat ze nu ongelofelijk meer remkracht hebben als ik heb met mijn XT V's op CrossMax SL Ceramic.
En daarbij, die 10 "andere ritten" durf ik echt wel aan met mn V-Brakes. In zuifd Limburg houden ze zich bijzonder goed. Deze winter eens proberen in de ardennen en dan volgend jaar eens een keertje naar de Alpen. Bn ik ga er met een gerust hart naar toe
Science of Performance!