Schijfremmen: ja of nee?! help!
Mensen, het is niet zo moeilijk hoor. Toen er nog geen schijven waren reden ze ook al in de Alpen en dergelijke......dat zou nu in 1 keer niet meer kunnen???
Natuurlijk is het zo dat je met schijfremmen meer rempower hebt (zeker als het nat is), maar met v-brakes is het gewoon een kwestie van iets eerder remmen (en wat harder doorknijpen). Met andere woorden met v-brakes kun je echt wel overal rijden alleen wil je echt maximale rempower dan moet je schijven nemen! Dan heb je wel de minpunten die daar bij horen, zoals onderhoudsgevoeligheid, aanlopen/slepen, dure remblokjes en dure vervanginsonderdelen.
Wil je deze minpunten omzeilen maar wel meer power dan met v-brakes dan moet je gewoon Magura HS-33's nemen. nderhoudsarm, relatief goedkoop rijden en goed te doseren.
Denk je bovenstaande allemaal niet nodig te hebben en ben je geen klusser aan je bike, neem dan maar gewoon v-brakes. Dit is onderhoudsarm, makkelijk af te stellen en ook nog het lichtst!!
Natuurlijk is het zo dat je met schijfremmen meer rempower hebt (zeker als het nat is), maar met v-brakes is het gewoon een kwestie van iets eerder remmen (en wat harder doorknijpen). Met andere woorden met v-brakes kun je echt wel overal rijden alleen wil je echt maximale rempower dan moet je schijven nemen! Dan heb je wel de minpunten die daar bij horen, zoals onderhoudsgevoeligheid, aanlopen/slepen, dure remblokjes en dure vervanginsonderdelen.
Wil je deze minpunten omzeilen maar wel meer power dan met v-brakes dan moet je gewoon Magura HS-33's nemen. nderhoudsarm, relatief goedkoop rijden en goed te doseren.
Denk je bovenstaande allemaal niet nodig te hebben en ben je geen klusser aan je bike, neem dan maar gewoon v-brakes. Dit is onderhoudsarm, makkelijk af te stellen en ook nog het lichtst!!
Gang is alles!!
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Quote: Origineel geplaatst door Composite op 09 November 2006
Dan heb je wel de minpunten die daar bij horen, zoals onderhoudsgevoeligheid, aanlopen/slepen, dure remblokjes en dure vervanginsonderdelen.
nderhoud? Bijna geen. Zolang je geen olie op je remblokken of -schijven krijgt heb je er zowat geen omkijken naar. Minder dan bij v-brakes naar mijn ervaring.
Aanlopen? Ja, een beetje wel, vooral na een brute afdaling (komt door de warmte), maar dat gaat snel weer over, en je merkt het verder niet qua weerstand.
Remblokjes zijn wel wat duurder, maar ze gaan wel best lang mee na goed inremmen etc. ngeveer even lang als v-brakes blokjes bij mij.
Vervangingsonderdelen? Niks. Schijven gaan een leven lang mee. Mss een keer remleidingen ontluchten of olie verversen, maar dat hoeft met de moderne systemen ook nauwelijks meer. En: je velgen slijten niet dus die hoef je weer minder snel te vervangen.
>en naast het superieure doseren van schijfremmen heb je ook een stuk minder last van fade (afnemende remkracht), wat juist bij lange Alpine afdalingen een groot voordeel oplevert.
>uiteraard maakt het binnen Nederland allemaal niet bijster veel uit.
Dan heb je wel de minpunten die daar bij horen, zoals onderhoudsgevoeligheid, aanlopen/slepen, dure remblokjes en dure vervanginsonderdelen.
nderhoud? Bijna geen. Zolang je geen olie op je remblokken of -schijven krijgt heb je er zowat geen omkijken naar. Minder dan bij v-brakes naar mijn ervaring.
Aanlopen? Ja, een beetje wel, vooral na een brute afdaling (komt door de warmte), maar dat gaat snel weer over, en je merkt het verder niet qua weerstand.
Remblokjes zijn wel wat duurder, maar ze gaan wel best lang mee na goed inremmen etc. ngeveer even lang als v-brakes blokjes bij mij.
Vervangingsonderdelen? Niks. Schijven gaan een leven lang mee. Mss een keer remleidingen ontluchten of olie verversen, maar dat hoeft met de moderne systemen ook nauwelijks meer. En: je velgen slijten niet dus die hoef je weer minder snel te vervangen.
>en naast het superieure doseren van schijfremmen heb je ook een stuk minder last van fade (afnemende remkracht), wat juist bij lange Alpine afdalingen een groot voordeel oplevert.
>uiteraard maakt het binnen Nederland allemaal niet bijster veel uit.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 25 jul 2006 13:19
Toevallig laatst iemand gesproken waarbij de schijfremmen echt zo heet zijn geworden dat ze vervormt zijn, dit zegt dus dat schijven niet altyd goed zijn (waren magura louise's)
Ik vind hs-33 erg fijn (ja heb ze zelf ook) hier een lijstje met voordelen en nadelen van schijven / v-brakes / Hs -33
Hs-33:
+Weinig tot geen onderhoud
+Niet erg duur in onderhoud
-De uitstraling (persoonlijk)
-Koste
V-brakes
+Prijs
+Afstellen
-Slecht te doseren
-Rot geluid als het nat is
Schijfremmen
+Staat erg gaaf
+Goed doseerbaar
-De kosten
-nderhoud
mvg tom
Ik vind hs-33 erg fijn (ja heb ze zelf ook) hier een lijstje met voordelen en nadelen van schijven / v-brakes / Hs -33
Hs-33:
+Weinig tot geen onderhoud
+Niet erg duur in onderhoud
-De uitstraling (persoonlijk)
-Koste
V-brakes
+Prijs
+Afstellen
-Slecht te doseren
-Rot geluid als het nat is
Schijfremmen
+Staat erg gaaf
+Goed doseerbaar
-De kosten
-nderhoud
mvg tom
Isaac pascal carbon , Campagnolo zonda , Time RXS carbon , Campagnolo chorus carbon ,
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Ben ik toch benieuwd waarom je Magura's minder onderhoudsgevoelig vindt dan schijfremmen. Het zijn allebei immers gesloten hydraulische systemen, waar je niets tot nauwelijks iets aan af te stellen valt. Ja, bij nieuwe blokjes misschien even de remklauw centreren en de zuigers terug duwen. En bij slijtage van de blokjes zorgt het hydraulische systeem voor een automatische aanpassing van de afstand tussen de blokjes en de schijf, bij v-brakes moet je gaan prutsen met de kabel (waarbij bij mij iig de rem vaak weer scheef komt te staan), hoe het bij Magura zit weet ik niet precies.
Verder zal in de bagger je velg eerder vies worden dan een remschijf (=meer slijtage en mindere remprestaties) en heb je een remschijfje ook veel sneller weer schoon geveegd.
Ohja, nog een voordeeltje van discs: als je je wiel eruit haalt hoef je niks open te zetten, zowel bij v-brakes als HS33 moet je de rem open slopen.
Verder zijn v-brakes het lichtst, dan (lichte) schijfremmen, dan pas de zware HS33.
Overigens heb ik niet veel tegen v-brakes of HS33, en zoals eerder gezegd voldoen beide perfect voor ons polderlandje, ik wil alleen maar een beetje de huiverigheid voor schijfremmen proberen weg te nemen.
Verder zal in de bagger je velg eerder vies worden dan een remschijf (=meer slijtage en mindere remprestaties) en heb je een remschijfje ook veel sneller weer schoon geveegd.
Ohja, nog een voordeeltje van discs: als je je wiel eruit haalt hoef je niks open te zetten, zowel bij v-brakes als HS33 moet je de rem open slopen.
Verder zijn v-brakes het lichtst, dan (lichte) schijfremmen, dan pas de zware HS33.
Overigens heb ik niet veel tegen v-brakes of HS33, en zoals eerder gezegd voldoen beide perfect voor ons polderlandje, ik wil alleen maar een beetje de huiverigheid voor schijfremmen proberen weg te nemen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Er zijn nog steeds behoorlijk wat mensen die geklooi hebben met schijfremmen die bijv te veel aanlopen. Het is allemaal al wel een stuk beter dan een jaar of wat geleden, maar geheel vrij van zorgen ben je nog niet altijd als je discs koopt. Als je wel eens bij een Epic het achter wiel erin hebt moet steken MET discs, dan weet je wel dat je liever blokjes had opengezet, dat is echt een drama.
HS33 heeft 1 probleempje en dat is het slecht terug komen van het remblokje aan 1 kant als het wat versleten is waardoor dat die heel snel gaat knarsen als er zand tussen komt. Zijkant van het blokje beetje smeren en stukje filt achter het andere blokje lost meestal het probleem op.
HS33 heeft 1 probleempje en dat is het slecht terug komen van het remblokje aan 1 kant als het wat versleten is waardoor dat die heel snel gaat knarsen als er zand tussen komt. Zijkant van het blokje beetje smeren en stukje filt achter het andere blokje lost meestal het probleem op.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 10 November 2006
HS33 heeft 1 probleempje en dat is het slecht terug komen van het remblokje aan 1 kant als het wat versleten is waardoor dat die heel snel gaat knarsen als er zand tussen komt. Zijkant van het blokje beetje smeren en stukje filt achter het andere blokje lost meestal het probleem op.
Inderdaad een bekend probleem. Ik had het ook bij een vorige fiets. De HS 33 werkt met een zogenaamde master en slave piston. De master staat direct in verbinding met de remhendel, de slave krijgt zijn olie via de master. De slave kwam bij mij na verloop van tijd niet meer goed naar buiten en wilde niet meer goed terug. Bovenstaande remedie (olie op het zuigertje) helpt maar heel even. De rem is terug geweest naar Magura maar functioneerde nooit meer optimaal. De slave is door Magura ook nog een keer vervangen geweest waardoor de rem weer geruime tijd functioneerde daarna kwam het probleem weer terug. Waarschijnlijk kreeg de rem te weinig olie vanuit de master. Zowel master als slave vervangen was waarschijnlijk een optie geweest. Ik ben daar echter niet meer aan toe gekomen, ik heb de fiets op een gegeven moment verkocht.
HS33 heeft 1 probleempje en dat is het slecht terug komen van het remblokje aan 1 kant als het wat versleten is waardoor dat die heel snel gaat knarsen als er zand tussen komt. Zijkant van het blokje beetje smeren en stukje filt achter het andere blokje lost meestal het probleem op.
Inderdaad een bekend probleem. Ik had het ook bij een vorige fiets. De HS 33 werkt met een zogenaamde master en slave piston. De master staat direct in verbinding met de remhendel, de slave krijgt zijn olie via de master. De slave kwam bij mij na verloop van tijd niet meer goed naar buiten en wilde niet meer goed terug. Bovenstaande remedie (olie op het zuigertje) helpt maar heel even. De rem is terug geweest naar Magura maar functioneerde nooit meer optimaal. De slave is door Magura ook nog een keer vervangen geweest waardoor de rem weer geruime tijd functioneerde daarna kwam het probleem weer terug. Waarschijnlijk kreeg de rem te weinig olie vanuit de master. Zowel master als slave vervangen was waarschijnlijk een optie geweest. Ik ben daar echter niet meer aan toe gekomen, ik heb de fiets op een gegeven moment verkocht.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
Ik heb alle varianten in m'n fietsenstalling staan:
een cannondale met hs33
een idworx met hs33 firm tech en ceramic crossmax
een giant met hayes schijven
en nog wat fietsjes met vbrakes
(en vroeger ook nog xt v-brakes op de cannondale gehad)
Veel negatieve verhalen over schijfremmen zijn onstaan door dat de eerste generaties schijfremmen niet echt probleemloos waren. Is inmiddels sterk verbeterd! Dat kan je ook concluderen aan het feit dat idworx inmiddels een fiets met schijfremmen heeft (idworx gaat altijd voor een zo probleemloos mogelijke techniek).
En ja, ontluchten kan nog steeds wel eens per jaar nodig zijn met hayes (niet met hs33-ers!). Maar ik vind de meeste v-brakes nou ook niet echt supersnel af te stellen..
Het grappige is dat een soortgelijke discussie recent ook onder ligfietsers heeft gewoedt, de uitkomst:
gebruik de techniek die je zelf het prettigst vind werken
een cannondale met hs33
een idworx met hs33 firm tech en ceramic crossmax
een giant met hayes schijven
en nog wat fietsjes met vbrakes
(en vroeger ook nog xt v-brakes op de cannondale gehad)
Veel negatieve verhalen over schijfremmen zijn onstaan door dat de eerste generaties schijfremmen niet echt probleemloos waren. Is inmiddels sterk verbeterd! Dat kan je ook concluderen aan het feit dat idworx inmiddels een fiets met schijfremmen heeft (idworx gaat altijd voor een zo probleemloos mogelijke techniek).
En ja, ontluchten kan nog steeds wel eens per jaar nodig zijn met hayes (niet met hs33-ers!). Maar ik vind de meeste v-brakes nou ook niet echt supersnel af te stellen..
Het grappige is dat een soortgelijke discussie recent ook onder ligfietsers heeft gewoedt, de uitkomst:
gebruik de techniek die je zelf het prettigst vind werken
Experiment with your bike to get the best biking experience!
-
- Forum-lid
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 25 jul 2006 13:19
Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 10 November 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 10 November 2006
HS33 heeft 1 probleempje en dat is het slecht terug komen van het remblokje aan 1 kant als het wat versleten is waardoor dat die heel snel gaat knarsen als er zand tussen komt. Zijkant van het blokje beetje smeren en stukje filt achter het andere blokje lost meestal het probleem op.
Inderdaad een bekend probleem. Ik had het ook bij een vorige fiets. De HS 33 werkt met een zogenaamde master en slave piston. De master staat direct in verbinding met de remhendel, de slave krijgt zijn olie via de master. De slave kwam bij mij na verloop van tijd niet meer goed naar buiten en wilde niet meer goed terug. Bovenstaande remedie (olie op het zuigertje) helpt maar heel even. De rem is terug geweest naar Magura maar functioneerde nooit meer optimaal. De slave is door Magura ook nog een keer vervangen geweest waardoor de rem weer geruime tijd functioneerde daarna kwam het probleem weer terug. Waarschijnlijk kreeg de rem te weinig olie vanuit de master. Zowel master als slave vervangen was waarschijnlijk een optie geweest. Ik ben daar echter niet meer aan toe gekomen, ik heb de fiets op een gegeven moment verkocht.
Pff waarom blokje smere na het fietse gewoon goed schoonmaken (heel simpel ffe de blokje eraf) en schoon blaze en klaar
Merci tom
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 10 November 2006
HS33 heeft 1 probleempje en dat is het slecht terug komen van het remblokje aan 1 kant als het wat versleten is waardoor dat die heel snel gaat knarsen als er zand tussen komt. Zijkant van het blokje beetje smeren en stukje filt achter het andere blokje lost meestal het probleem op.
Inderdaad een bekend probleem. Ik had het ook bij een vorige fiets. De HS 33 werkt met een zogenaamde master en slave piston. De master staat direct in verbinding met de remhendel, de slave krijgt zijn olie via de master. De slave kwam bij mij na verloop van tijd niet meer goed naar buiten en wilde niet meer goed terug. Bovenstaande remedie (olie op het zuigertje) helpt maar heel even. De rem is terug geweest naar Magura maar functioneerde nooit meer optimaal. De slave is door Magura ook nog een keer vervangen geweest waardoor de rem weer geruime tijd functioneerde daarna kwam het probleem weer terug. Waarschijnlijk kreeg de rem te weinig olie vanuit de master. Zowel master als slave vervangen was waarschijnlijk een optie geweest. Ik ben daar echter niet meer aan toe gekomen, ik heb de fiets op een gegeven moment verkocht.
Pff waarom blokje smere na het fietse gewoon goed schoonmaken (heel simpel ffe de blokje eraf) en schoon blaze en klaar
Merci tom
Isaac pascal carbon , Campagnolo zonda , Time RXS carbon , Campagnolo chorus carbon ,
Quoten: Origineel geplaatst door tomracertje op 12 November 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 10 November 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 10 November 2006
HS33 heeft 1 probleempje en dat is het slecht terug komen van het remblokje aan 1 kant als het wat versleten is waardoor dat die heel snel gaat knarsen als er zand tussen komt. Zijkant van het blokje beetje smeren en stukje filt achter het andere blokje lost meestal het probleem op.
Inderdaad een bekend probleem. Ik had het ook bij een vorige fiets. De HS 33 werkt met een zogenaamde master en slave piston. De master staat direct in verbinding met de remhendel, de slave krijgt zijn olie via de master. De slave kwam bij mij na verloop van tijd niet meer goed naar buiten en wilde niet meer goed terug. Bovenstaande remedie (olie op het zuigertje) helpt maar heel even. De rem is terug geweest naar Magura maar functioneerde nooit meer optimaal. De slave is door Magura ook nog een keer vervangen geweest waardoor de rem weer geruime tijd functioneerde daarna kwam het probleem weer terug. Waarschijnlijk kreeg de rem te weinig olie vanuit de master. Zowel master als slave vervangen was waarschijnlijk een optie geweest. Ik ben daar echter niet meer aan toe gekomen, ik heb de fiets op een gegeven moment verkocht.
Pff waarom blokje smere na het fietse gewoon goed schoonmaken (heel simpel ffe de blokje eraf) en schoon blaze en klaar
Merci tom
Als de oplossing inderdaad zo simpel zou zijn had ik het probleem nooit gehad.
Het probleem bestond in mijn geval uit te weinig olie vanuit de master naar de slave.
Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 10 November 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 10 November 2006
HS33 heeft 1 probleempje en dat is het slecht terug komen van het remblokje aan 1 kant als het wat versleten is waardoor dat die heel snel gaat knarsen als er zand tussen komt. Zijkant van het blokje beetje smeren en stukje filt achter het andere blokje lost meestal het probleem op.
Inderdaad een bekend probleem. Ik had het ook bij een vorige fiets. De HS 33 werkt met een zogenaamde master en slave piston. De master staat direct in verbinding met de remhendel, de slave krijgt zijn olie via de master. De slave kwam bij mij na verloop van tijd niet meer goed naar buiten en wilde niet meer goed terug. Bovenstaande remedie (olie op het zuigertje) helpt maar heel even. De rem is terug geweest naar Magura maar functioneerde nooit meer optimaal. De slave is door Magura ook nog een keer vervangen geweest waardoor de rem weer geruime tijd functioneerde daarna kwam het probleem weer terug. Waarschijnlijk kreeg de rem te weinig olie vanuit de master. Zowel master als slave vervangen was waarschijnlijk een optie geweest. Ik ben daar echter niet meer aan toe gekomen, ik heb de fiets op een gegeven moment verkocht.
Pff waarom blokje smere na het fietse gewoon goed schoonmaken (heel simpel ffe de blokje eraf) en schoon blaze en klaar
Merci tom
Als de oplossing inderdaad zo simpel zou zijn had ik het probleem nooit gehad.
Het probleem bestond in mijn geval uit te weinig olie vanuit de master naar de slave.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.