compact crankstel campa 2007
Hallo,
Ik wil op mijn fiets een compact crankstel campagnolo plaatsen voor in de bergen maar nu wou ik weten of het mogelijk is voor bij een compact een 53-39 te plaatsen .Mijn Fm beweert van wel???
Of mischien een ander type,merk???
Alvast bedankt voor de reactie
Ik wil op mijn fiets een compact crankstel campagnolo plaatsen voor in de bergen maar nu wou ik weten of het mogelijk is voor bij een compact een 53-39 te plaatsen .Mijn Fm beweert van wel???
Of mischien een ander type,merk???
Alvast bedankt voor de reactie
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quote:
Nee dat is niet mogelijk als het een Campa crankstel is. Bij alle andere merken is het wel mogelijk. Bij campa zal je het volledige crankstel moeten wisselen.
Weet je zeker dat deze informatie nog steeds juist is? Het Veloce 2006 CT cranckstel is al compatibel met de andere leveranciers (zie Fiets). Het zou mij niets verbazen als dat inmiddels voor andere groepen (Centaur 2007) ook geldt, maar ik kan daar nergens expliciete info over vinden, zelfs niet in de exploded views op de Campa site. Mijn lokale FM wist het ook niet.
In elk geval heeft TA binnenbladen van 38-42 tanden voor de 110 mm steek, en 50, 52 en 53-tands buitenbladen (zie bijv Salden). Het is nog wel de vraag of dat geen probleem geeft met de liggende buizen van de achtervork.
Ik zou het zelf ook handig vinden om in Nederland 50-39 te rijden. Vrijdag ga ik naar Bike Motion. Ik zal proberen om hier meer informatie over te krijgen.
Nee dat is niet mogelijk als het een Campa crankstel is. Bij alle andere merken is het wel mogelijk. Bij campa zal je het volledige crankstel moeten wisselen.
Weet je zeker dat deze informatie nog steeds juist is? Het Veloce 2006 CT cranckstel is al compatibel met de andere leveranciers (zie Fiets). Het zou mij niets verbazen als dat inmiddels voor andere groepen (Centaur 2007) ook geldt, maar ik kan daar nergens expliciete info over vinden, zelfs niet in de exploded views op de Campa site. Mijn lokale FM wist het ook niet.
In elk geval heeft TA binnenbladen van 38-42 tanden voor de 110 mm steek, en 50, 52 en 53-tands buitenbladen (zie bijv Salden). Het is nog wel de vraag of dat geen probleem geeft met de liggende buizen van de achtervork.
Ik zou het zelf ook handig vinden om in Nederland 50-39 te rijden. Vrijdag ga ik naar Bike Motion. Ik zal proberen om hier meer informatie over te krijgen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Waarom zou een 53 problemen geven met de achtervork? Je kan op een gewoon 130 mm BCD crankstel toch ook gewoon met een 53 rijden?
Ik kan me niet voorstellen dat Campa in een keer van hun afwijkende maat afstapt. Als dat zo was geweest had Casran het wel laten weten. Campa compact is ook gewoon 110 mm BCD met als uitzondering dat 1 boutje net wat anders zit.
Ik kan me niet voorstellen dat Campa in een keer van hun afwijkende maat afstapt. Als dat zo was geweest had Casran het wel laten weten. Campa compact is ook gewoon 110 mm BCD met als uitzondering dat 1 boutje net wat anders zit.
Quote:
Waarom zou een 53 problemen geven met de achtervork? Je kan op een gewoon 130 mm BCD crankstel toch ook gewoon met een 53 rijden?
Niet het buitenblad, maar een 39 binnenblad ipv de gangbare 34 of 36 zou problemen kunnen geven (volgens mijn FM).
Quote:
Ik kan me niet voorstellen dat Campa in een keer van hun afwijkende maat afstapt. Als dat zo was geweest had Casran het wel laten weten. Campa compact is ook gewoon 110 mm BCD met als uitzondering dat 1 boutje net wat anders zit.
Ik zal het exacte nummer vanavond nog wel even opzoeken, maar ongeveer een jaar geleden meldde het blad Fiets dat het Veloce CT 2006 cranckstel, in tegenstelling tot Centaur etc, wel compatibel was met de andere leveranciers.
Waarom zou een 53 problemen geven met de achtervork? Je kan op een gewoon 130 mm BCD crankstel toch ook gewoon met een 53 rijden?
Niet het buitenblad, maar een 39 binnenblad ipv de gangbare 34 of 36 zou problemen kunnen geven (volgens mijn FM).
Quote:
Ik kan me niet voorstellen dat Campa in een keer van hun afwijkende maat afstapt. Als dat zo was geweest had Casran het wel laten weten. Campa compact is ook gewoon 110 mm BCD met als uitzondering dat 1 boutje net wat anders zit.
Ik zal het exacte nummer vanavond nog wel even opzoeken, maar ongeveer een jaar geleden meldde het blad Fiets dat het Veloce CT 2006 cranckstel, in tegenstelling tot Centaur etc, wel compatibel was met de andere leveranciers.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quote:
Ik zal het exacte nummer vanavond nog wel even opzoeken, maar ongeveer een jaar geleden meldde het blad Fiets dat het Veloce CT 2006 cranckstel, in tegenstelling tot Centaur etc, wel compatibel was met de andere leveranciers.
Bij deze dan. Fiets nr 9, september 2005, blz 72, Menno Grootjans.
<citaat>
Bij de duurdere groepen Centaur, Chorus en Record heeft Campa voor zijn Compact een eigen steek (...) toegepast, waardoor alleen Campa-kettingbladen gemonteerd kunnen worden. Bij Veloce compact wordt dezelfde steek (110) gebruikt als door de merken FSA, Stronglight en Ritchie. Dat is wel zo praktisch, want zo heb je een grotere keuze uit tandwielen.
</citaat>
Als iemand op dit forum kan vertellen wat de situatie is voor 2007, zou ik dat zeer op prijs stellen.
Ik zal het exacte nummer vanavond nog wel even opzoeken, maar ongeveer een jaar geleden meldde het blad Fiets dat het Veloce CT 2006 cranckstel, in tegenstelling tot Centaur etc, wel compatibel was met de andere leveranciers.
Bij deze dan. Fiets nr 9, september 2005, blz 72, Menno Grootjans.
<citaat>
Bij de duurdere groepen Centaur, Chorus en Record heeft Campa voor zijn Compact een eigen steek (...) toegepast, waardoor alleen Campa-kettingbladen gemonteerd kunnen worden. Bij Veloce compact wordt dezelfde steek (110) gebruikt als door de merken FSA, Stronglight en Ritchie. Dat is wel zo praktisch, want zo heb je een grotere keuze uit tandwielen.
</citaat>
Als iemand op dit forum kan vertellen wat de situatie is voor 2007, zou ik dat zeer op prijs stellen.
hallo..
Ben vandaag weer even gaan informeren , maar een 39 past niet op een chorus of record compact ivm met de steek van de kettingbladen, althans de 2006 versies.
De 2007 versie van mirage tot aan record heeft een andere steek gekregen dan in 2006 als ik de verhalen moet geloven, vlg de Ultra Torque methode, past in het geheel niet met andere bladen.
Waarom heb je ook een 39 nodig.? Op een 50 voorblad kan je met een 12-25 of een 13-26 cassette alle kanten op , zeker op het vlakke. Met een 34 of 36 binnenblad kan je alle kanten op in de bergen.
Greetz Rene
Ben vandaag weer even gaan informeren , maar een 39 past niet op een chorus of record compact ivm met de steek van de kettingbladen, althans de 2006 versies.
De 2007 versie van mirage tot aan record heeft een andere steek gekregen dan in 2006 als ik de verhalen moet geloven, vlg de Ultra Torque methode, past in het geheel niet met andere bladen.
Waarom heb je ook een 39 nodig.? Op een 50 voorblad kan je met een 12-25 of een 13-26 cassette alle kanten op , zeker op het vlakke. Met een 34 of 36 binnenblad kan je alle kanten op in de bergen.
Greetz Rene
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Slecht nieuws: De carbon cranksets (Record, Chorus) gebruiken nog steeds de afwijkende passing.
"The bolt pattern of the Campy CT crankset won't be exactly 110mm BCD, and as such you'll be limited to the use of Campy chainrings only. FSA or other aftermarket cranks are not compatible with Campy spacing."
De alu versies (Mirage t/m Centaur) schijnen wel standaard te zijn.
"The bolt pattern of the Campy CT crankset won't be exactly 110mm BCD, and as such you'll be limited to the use of Campy chainrings only. FSA or other aftermarket cranks are not compatible with Campy spacing."
De alu versies (Mirage t/m Centaur) schijnen wel standaard te zijn.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door Rene op 20 Oktober 2006
hallo..
Ben vandaag weer even gaan informeren , maar een 39 past niet op een chorus of record compact ivm met de steek van de kettingbladen, althans de 2006 versies.
De 2007 versie van mirage tot aan record heeft een andere steek gekregen dan in 2006 als ik de verhalen moet geloven, vlg de Ultra Torque methode, past in het geheel niet met andere bladen.
Waarom heb je ook een 39 nodig.? Op een 50 voorblad kan je met een 12-25 of een 13-26 cassette alle kanten op , zeker op het vlakke. Met een 34 of 36 binnenblad kan je alle kanten op in de bergen.
Greetz Rene
Een 50 voorblad is waardeloos in Nederland voor iedereen die met een beetje hoge cadans wil trainen, helemaal als je veel alleen rijdt. Dan is een 39 of 42 gewoon het ideale verzet.
hallo..
Ben vandaag weer even gaan informeren , maar een 39 past niet op een chorus of record compact ivm met de steek van de kettingbladen, althans de 2006 versies.
De 2007 versie van mirage tot aan record heeft een andere steek gekregen dan in 2006 als ik de verhalen moet geloven, vlg de Ultra Torque methode, past in het geheel niet met andere bladen.
Waarom heb je ook een 39 nodig.? Op een 50 voorblad kan je met een 12-25 of een 13-26 cassette alle kanten op , zeker op het vlakke. Met een 34 of 36 binnenblad kan je alle kanten op in de bergen.
Greetz Rene
Een 50 voorblad is waardeloos in Nederland voor iedereen die met een beetje hoge cadans wil trainen, helemaal als je veel alleen rijdt. Dan is een 39 of 42 gewoon het ideale verzet.