Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Van campa naar shimano

peleccotur
Forum-lid

peleccotur 27 dec 2010 11:09

lior63 schreef: 4 Accepteren dat Campa beter is en dus gewoon Campa er op houden.
Als campa nou een DEGELIJK alternatief leverde voor een Ultegra triple ;)
Maar goed, moge duidelijk zijn dat hoe leuk sommigen optie 4 ook vinden dit totale onzin is in dit geval.

Wat ik me echter nu af vraag na het zinnige deel van je post. Hoe werkt het dan met wielen die je met zowel shimano als campa body kunt kopen? (campa/fulcrum bijv.) Zijn die dan weer zo speciaal? Aangezien je die ook kunt ombouwen zit het verschil dus niet in de naaf.

Overigens is het enige alternatief dat ik wil overwegen een nieuwe wielset, maar dat zien we dan wel weer.

lior63
Forum-lid

lior63 28 dec 2010 15:53

Peleccotur schreef:
lior63 schreef: 4 Accepteren dat Campa beter is en dus gewoon Campa er op houden.

Wat ik me echter nu af vraag na het zinnige deel van je post. Hoe werkt het dan met wielen die je met zowel shimano als campa body kunt kopen? (campa/fulcrum bijv.) Zijn die dan weer zo speciaal? Aangezien je die ook kunt ombouwen zit het verschil dus niet in de naaf.

.

Fulcrum, en ook mavic, leveren naven met verwisselbare body's voor zowel Campa als Shimano.

Marchiso levert kransen voor de een die op de body van de nader passen. Probleem is een beperkte keuze, slecht verkrijgbaar (Alleen via het internet) en duur.
Ikzelf heb veel geknutseld met spacers en zo. het kan wel, maar er is veel geduld voor nodig.

peleccotur
Forum-lid

peleccotur 28 dec 2010 18:01

lior63 schreef: Fulcrum, en ook mavic, leveren naven met verwisselbare body's voor zowel Campa als Shimano.
Dat is het hele idee. Ik heb de body immers gedemonteerd en vraag mij af of er (van fulcrum/mavic of wat dan ook) een body is die past. Ondanks verschillen in de merken bodys zijn deze mijns inziens niet al te groot, en dacht ik wel een merk te kunnen vinden dat een body met eenzelfde bevestiging te vinden (waarover jij dus aangeeft dat ze intern teveel verschillen?).

Marchiso/spacer verhaal ben ik elders op het forum ook al vaak tegen gekomen inderdaad, an sich een goede suggestie. Zoals echter aangegeven voor mij niet van toepassing. De gedemonteerde campa was al ouder en nog 9-speed, ik heb dus niets in huis om mee te knutselen. Als ik dan toch geld moet uitgeven ga ik liever meteen voor een ideale oplossing, zonder geknutsel.

Overigens heb ik op chainreaction inmiddels een body gevonden die volgens alles zou moeten passen (pro-lite) en maar een 17 euro kost, dus probeer ik dat eerst. In ieder geval bedankt voor je reactie, mocht deze body niet passen weet ik in ieder geval waar ik aan toe ben (en dat is niet terugbouwen naar campa ;) )

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 28 dec 2010 21:55

Je had je jezelf en je vrouw een groter plezier gedaan door enkel een tripple crankset van campa op de kop te tikken..... voor ca. 90 Euro was je dan simpelweg klaar geweest.
De kans dat je een passende body vindt is aanwezige maar de volledige ombouw naar ultegra is wel een beetje knutselen om het knutselen.......

lior63
Forum-lid

lior63 28 dec 2010 23:04

Sharkman 1 schreef:Je had je jezelf en je vrouw een groter plezier gedaan door enkel een tripple crankset van campa op de kop te tikken..... voor ca. 90 Euro was je dan simpelweg klaar geweest.
De kans dat je een passende body vindt is aanwezige maar de volledige ombouw naar ultegra is wel een beetje knutselen om het knutselen.......

Volledig mee eens.
Campa triple crankstellen zijn gewoon te koop bij Rose.

peleccotur
Forum-lid

peleccotur 29 dec 2010 00:02

Mensen, ik snap jullie conclusie wel, maar behalve alleen triple is het ook een upgrade in kwaliteit. Bovendien heb ik de ultegra cassette tijdelijk op mijn eigen achterwiel staan en die in haar fiets gezet. Alles werkt verder perfect dus ik hoeft echt alleen nog maar he cassette/body (of wielen) verhaal te regelen en is ze er enorm blij mee! Ik zal nadat de postbode langs is geweest nog wel laten horen of het wat geworden is overigens.

Ik snap dat jullie graag kosten wat kost Campagnolo willen zien/hebben, maar dat gaat voor ons niet op ;) Verder wil ik hier niet op in gaan omdat het zeker geen overhaaste keuze was om Ultegra te monteren.

Overigens even iets anders: Ik heb in eerste instantie puur de vraag gesteld of het mogelijk was een passende shimano body te vinden, altijd 'amusant' om te zien dat de reactie's veel kanten op gaan, maar nauwelijks richting een direct antwoord.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 29 dec 2010 11:32

Lijkt hier soms wel een fotoforum, daar heb je ook de Nikonners die de Canonners willen bekeren tot het superieure Nikon.

lior63
Forum-lid

lior63 29 dec 2010 11:45

Daar heb je wel een beetje gelijk in Lugosi,
maar aan de andere kant is het mixen van groepen en merken altijd een hot item. Waar dat in de fotowereld moeilijk, zo niet onmogelijk is, kan er in de fietsenwereld heel veel, alleen is de vraag waarom je het wilt, en of het je de moeite van het 'knutselen' waard is.

Een voorbeeld is mijn vakantiefiets. Daar zit een 40-spaaks achterwiel is met een Shimanobody voor 9 speed.
Ik heb echter een grote voorliefde voor de campashifters omdat bij Shimano die kables ruzie krijgen met mijn stuurtas. Anderzijds wil ik een Shimano achterderrie omdat die overal verkrijgbaar is, ook als deze kapot gaat in het buitenland.
Dat betekent dus knutselen. Gelukkig had ik tijd en onderdelen om het ui te proberen en is het gelukt ook.
De vraag van TS was of het mogelijk was de body te verwisselen.
Het eenvoudige antwoord is dat er merken zijn waarvoor bodys voor zowel campa als Shimano beschikbaar zijn. Maar dat werkt dasn ook weer niet voor alle modellen van die merken. dus goed opletten.

peleccotur
Forum-lid

peleccotur 29 dec 2010 12:14

Lugosi schreef:Lijkt hier soms wel een fotoforum, daar heb je ook de Nikonners die de Canonners willen bekeren tot het superieure Nikon.

Tja, maar die mensen zijn ook dom, want Canon is uiteraard vele malen beter ;)
lior63 schreef: De vraag van TS was of het mogelijk was de body te verwisselen.
Het eenvoudige antwoord is dat er merken zijn waarvoor bodys voor zowel campa als Shimano beschikbaar zijn. Maar dat werkt dasn ook weer niet voor alle modellen van die merken. dus goed opletten.

Dat is inderdaad min of meer het antwoord dat ik zocht. Het zou moeten kunnen met wat goed zoeken.

Begrijp me overigens niet verkeerd, een beetje discussie kan nooit kwaad en een situatie is moeilijk in te schatten vanuit een paar regels tekst. Ik waardeer de reacties dus wel (ze gaan immers wel verder dan alleen: campa is beter, hou campa) ;).
Trouwens erg leuk om te zien hoe je 'problemen' met je vakantiefiets opgelost hebt.

jsparie
Forum-lid

jsparie 29 dec 2010 21:14

Peleccotur schreef:Mensen, ik snap jullie conclusie wel, maar behalve alleen triple is het ook een upgrade in kwaliteit. Bovendien heb ik de ultegra cassette tijdelijk op mijn eigen achterwiel staan en die in haar fiets gezet. Alles werkt verder perfect dus ik hoeft echt alleen nog maar he cassette/body (of wielen) verhaal te regelen en is ze er enorm blij mee! Ik zal nadat de postbode langs is geweest nog wel laten horen of het wat geworden is overigens.

Ik snap dat jullie graag kosten wat kost Campagnolo willen zien/hebben, maar dat gaat voor ons niet op ;) Verder wil ik hier niet op in gaan omdat het zeker geen overhaaste keuze was om Ultegra te monteren.

Overigens even iets anders: Ik heb in eerste instantie puur de vraag gesteld of het mogelijk was een passende shimano body te vinden, altijd 'amusant' om te zien dat de reactie's veel kanten op gaan, maar nauwelijks richting een direct antwoord.

Het zal in ieder geval niet makkelijk zijn zomaar een passende body te vinden. Ieder merk heeft zijn eigen specificaties. Je kunt niet zomaar een body van een ander merk op jouw wiel zetten. Of het nu campa of shimano is.

Plaats reactie