Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Toch maar toeclips?

chrisesutis
Forum-lid

chrisesutis 07 okt 2006 21:52

Ik heb het volgende probleem: Vanwege een spastische aandoening heb ik gigantische X-benen. Dit resulteert in het gegeven dat mijn voeten in een hoek van zo'n 30 tot 45 graden op de pedalen staan (vooral bergop, maar zelfs bergaf..). Kliksystemen zoals Look, Time 3 en Shimano zijn voor mij onbruikbaar: één keer krachtzetten, m'n voet draait met de hiel naar buiten en ik vlieg eruit. Gewone, open pedalen zijn ook geen optie want daar glibber ik bij een spatje regen zo vanaf..  Of dan toch maar toeclips? Maar die bieden geen laterale speling, ergo: knieklachten! Bestaan er pedaal-systemen die inwaarts uitklikken en uitwaarts bovenstaande speling toestaan? 
Mooi scheef is ook recht

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 okt 2006 22:00

Zo'n pedaal bestaat niet mijn weten. De enige oplossing in de vorm van klikpedalen zouden voor jouw misschien Speedplay's zijn. Deze moet je namelijk veel verder draaien voordat je uit klikt. Misschien dat het net ver genoeg is zodat je niet (te vaak) onbedoeld uitklikt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

poets
Forum-lid

Gebruikersavatar poets 08 okt 2006 22:31

wel de x-plays , de zero's hebben een mindere uitslag.

ted038
Forum-lid

ted038 08 okt 2006 22:54

de time atac's atb pedalen hebben ook veel "vrijheid" . Wellicht dat mensen die deze pedalen hebben hier uitsluitsel ocver kunnen geven ???

borgmonster
Forum-lid

Gebruikersavatar borgmonster 09 okt 2006 14:30

Wat bedoel je met laterale speling? De hoekverdraaiing die (bij gebruik van de juiste plaatjes) mogelijk is?

In dat geval zijn toeclips toch ook een goede optie, uiteraard in combinatie met plaatjes onder je schoenen, die om de rand van het pedaal hangen.

Daarmee hou je een beperkte mate van speling van schoen tov pedaal, schiet je niet zomaar los, en zit je goed vast.

Ik ben pas sinds enkele weken gaan rijden met spd-sl van Shimano. De afgelopen 20 jaar heb ik altijd met toeclips en plaatjes onder mijn schoenen gereden.
Een nadeel is dat wanneer je vast zit, je ook echt vast zit en je eerst de riempjes moet loshalen om je voet van het pedaal te kunnen krijgen.
Toch denk ik dat toeclips met plaatjes in jouw geval inderdaad de beste oplossing is!

Ik denk wel dat het moeilijk gaat worden om nog dergelijke (oude) plaatjes voor onder je schoenen te vinden.

Ik wens je er veel succes mee!
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 09 okt 2006 15:50

Ik meen mij te herrineren uit de handleiding van de Speedplays dat er zelfs een hoofdstuk is geweid aan het instellen van de pedalen voor mensen met x-benen. Weet het niet zeker meer, was namelijk bij een vriendje, dus kan het nu niet nazoeken. Maar misschien kun je de handleiding even downloaden van de Speedplay site?

chevalier
Forum-lid

chevalier 14 okt 2006 19:44

Hoi,hier staat een stukje over de speedplay pedalen maar of die de draaihoek kunnen opvangen zo op het eerste gezicht lijkt het me lastig maar waarschijnlijk kan de  fietsenmaker die ze verkoopt een oplossing bieden.
http://www.fiets.nl/forum/display_topic ... Position=1
Er zal vast wel een goede oplossing voor te vinden zijn,zodat je veilig kunt fietsen.
En nog even de site : http://www.speedplay.com/ 

wibo
Forum-lid

wibo 14 okt 2006 22:16

@chrisesutis: Als ik zo mijn schoenen en Keo carbonplaatjes bekijk, dan kun je die in de schroefverbinding  toch al gauw zo'n 25-30 graden verdraaien. Daarnaast is de speling nog wat instelbaar. Heb je dat verdraaien eigenlijk wel goed uitgeprobeerd? Als dat niet het geval is, zou ik dat toch maar eens bij de FM doen. (En geen last van de bovenbuis?).
Vr. gr., wibo

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 15 okt 2006 14:36

De plaatjes van Time ATAC pedalen zijn asymmetrisch, zodat je ze op 2 manieren kunt monteren, 2 verschillende 'uitklikhoeken'

In de 'verste' uitklikhoek met je je voet echt behoorlijk ver draaien om eruit te komen, misschien is dat een oplossing voor je?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie