Stijfheid wielen
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Belangrijkste van een wiel is gewoon dat de spaakspanning gelijk is op alle spaken aan 1 zijde en bij het voorwiel aan beide kanten. Als er allemaal dezelfde en genoeg spanning op staat blijft het voorwiel in eeuwigheid goed tot dat er metaalmoeheid in de spaken of de velg optreed.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 16 Oktober 2006
Belangrijkste van een wiel is gewoon dat de spaakspanning gelijk is op alle spaken aan 1 zijde en bij het voorwiel aan beide kanten. Als er allemaal dezelfde en genoeg spanning op staat blijft het voorwiel in eeuwigheid goed tot dat er metaalmoeheid in de spaken of de velg optreed.
Goed, dat was mij ook al duidelijk. Dan moet je als FM wel een prutser zijn als je niet een fatsoenlijk wieltje kan spaken toch ?Ik verbaas me altijd over de opmerkingen dat iemand zo goed is in wielspaken. In mijn optiek kan je het maar op 1 manier doen en dat is goed !
Toch ?
Belangrijkste van een wiel is gewoon dat de spaakspanning gelijk is op alle spaken aan 1 zijde en bij het voorwiel aan beide kanten. Als er allemaal dezelfde en genoeg spanning op staat blijft het voorwiel in eeuwigheid goed tot dat er metaalmoeheid in de spaken of de velg optreed.
Goed, dat was mij ook al duidelijk. Dan moet je als FM wel een prutser zijn als je niet een fatsoenlijk wieltje kan spaken toch ?Ik verbaas me altijd over de opmerkingen dat iemand zo goed is in wielspaken. In mijn optiek kan je het maar op 1 manier doen en dat is goed !
Toch ?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
tja, maar hoeveel FM's zijn er niet die dingen kapot draaien? Verkeerde vet gebruiken waardoor een zadelpen vast komt te zitten, FM's die tubes kunnen kitten... Er lopen zoveel prutsers rond, gelukkig zijn er ook goede FM's als TS die wel weten wat ze aan het doen zijn.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 16 Oktober 2006
tja, maar hoeveel FM's zijn er niet die dingen kapot draaien? Verkeerde vet gebruiken waardoor een zadelpen vast komt te zitten, FM's die tubes kunnen kitten... Er lopen zoveel prutsers rond, gelukkig zijn er ook goede FM's als TS die wel weten wat ze aan het doen zijn.
TS = topic starter ?
tja, maar hoeveel FM's zijn er niet die dingen kapot draaien? Verkeerde vet gebruiken waardoor een zadelpen vast komt te zitten, FM's die tubes kunnen kitten... Er lopen zoveel prutsers rond, gelukkig zijn er ook goede FM's als TS die wel weten wat ze aan het doen zijn.
TS = topic starter ?
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 16 Oktober 2006
Ik verbaas me altijd over de opmerkingen dat iemand zo goed is in wielspaken. In mijn optiek kan je het maar op 1 manier doen en dat is goed !
Toch ?
Volgens mij is het de kunst om een exact recht wiel te bouwen met een zo gelijkmatige spaakspanning. Een minder goede wielenbouwer zal een minder recht wiel bouwen, en als hij dat dan alsnog recht wil krijgen zal hij bepaalde spaken strakker aan moeten draaien dan anderen waardoor de spanning minder gelijkmatig is.
Ik verbaas me altijd over de opmerkingen dat iemand zo goed is in wielspaken. In mijn optiek kan je het maar op 1 manier doen en dat is goed !
Toch ?
Volgens mij is het de kunst om een exact recht wiel te bouwen met een zo gelijkmatige spaakspanning. Een minder goede wielenbouwer zal een minder recht wiel bouwen, en als hij dat dan alsnog recht wil krijgen zal hij bepaalde spaken strakker aan moeten draaien dan anderen waardoor de spanning minder gelijkmatig is.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 16 Oktober 2006
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 16 Oktober 2006
Ik verbaas me altijd over de opmerkingen dat iemand zo goed is in wielspaken. In mijn optiek kan je het maar op 1 manier doen en dat is goed !
Toch ?
Volgens mij is het de kunst om een exact recht wiel te bouwen met een zo gelijkmatige spaakspanning. Een minder goede wielenbouwer zal een minder recht wiel bouwen, en als hij dat dan alsnog recht wil krijgen zal hij bepaalde spaken strakker aan moeten draaien dan anderen waardoor de spanning minder gelijkmatig is.
Heb ik ook aan zitten denken, maar dat is vrij lastig nog.
Wat of het wiel is gewoon niet recht, of er zitten echt hobbels is (hoogte slagen)Als je het gewoon doet zoals het moet, beetje rustig en secuur werkt, kan het bijna niet mis.ter controle kan je, zoals Cees al een beetje aangaf, tegen de spaken tikken en hoor je bij elke spaak aan dezelfde kant nagenoeg dezelfde klank...
En zorg dat je spaken goed tegen de flens aanzitten (tikken) zodat de spaken zich niet alsnog moeten gaan zetten tijdens de belasting en vervolgens het wiel weer uit balans is..
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 16 Oktober 2006
Ik verbaas me altijd over de opmerkingen dat iemand zo goed is in wielspaken. In mijn optiek kan je het maar op 1 manier doen en dat is goed !
Toch ?
Volgens mij is het de kunst om een exact recht wiel te bouwen met een zo gelijkmatige spaakspanning. Een minder goede wielenbouwer zal een minder recht wiel bouwen, en als hij dat dan alsnog recht wil krijgen zal hij bepaalde spaken strakker aan moeten draaien dan anderen waardoor de spanning minder gelijkmatig is.
Heb ik ook aan zitten denken, maar dat is vrij lastig nog.
Wat of het wiel is gewoon niet recht, of er zitten echt hobbels is (hoogte slagen)Als je het gewoon doet zoals het moet, beetje rustig en secuur werkt, kan het bijna niet mis.ter controle kan je, zoals Cees al een beetje aangaf, tegen de spaken tikken en hoor je bij elke spaak aan dezelfde kant nagenoeg dezelfde klank...
En zorg dat je spaken goed tegen de flens aanzitten (tikken) zodat de spaken zich niet alsnog moeten gaan zetten tijdens de belasting en vervolgens het wiel weer uit balans is..
Een wiel is opkrachten gebied een lastig iets. Vooral het achterwiel, omdat er aandrijfkrachten overgebracht worden. Een spaak kan alleen op trek en druk worden belast, dit gebeurt dan ook continu. De spanning in de spaak bepaalt hoe groot de beweging kan zijn. Hoe groter de spanning is, hoe beter de kracht kan worden overgedragen van de naaf naar de velg, de spaak zal minder ingedrukt of uitgerekt worden.
Afhankelijk van het materiaal is er een bepaalde maximale spanning, het ene materiaal kan een hogere spanning aan dan een ander. Daarbij speelt ook mee of er vervormingen in de spaak zitten. Een spaak breekt daarom ook vaak bijhet schroefdraad (kerfvorming=spanningsopbouw) of bij de J-bend (grote kans op kerfwerking, daarom zie je tegenwoordig ook steeds meer rechte spaken).
Volgens mij is de ideale spaakspanning een spanning die ruim binnen het elastische gebied ligt van de spaak, maar groter is dan de spanningen die worden veroorzaakt door de 'normale' aandrijfkrachten. Door de marge kunnen piekspanningen als putdeksels e.d. worden opgevangen (zonder spaakbreuken).
Een ideaal voorwiel is een radiaal gespaakt wiel, omdat de spaken dan ten alle tijde op trek en druk worden belast en het geen aandrijfkrachten hoeft over te brengen. Bij de juiste spaakspanning creëer je volgens mij dan het stijfst mogelijke geheel. Een achterwiel moet echter ook de aandrijving overbrengen. Wat hierin de meest ideale configuratie is, durf ik niet te zeggen. Het wordt een compromis tussen stijfheid/sterkte (radiaal) en aandrijving (spaak ideaal op trek/druk belasten).
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, Mechanica/dynamica is na een paar jaar slecht onderhoud een beetje weggezakt.
Erik
Afhankelijk van het materiaal is er een bepaalde maximale spanning, het ene materiaal kan een hogere spanning aan dan een ander. Daarbij speelt ook mee of er vervormingen in de spaak zitten. Een spaak breekt daarom ook vaak bijhet schroefdraad (kerfvorming=spanningsopbouw) of bij de J-bend (grote kans op kerfwerking, daarom zie je tegenwoordig ook steeds meer rechte spaken).
Volgens mij is de ideale spaakspanning een spanning die ruim binnen het elastische gebied ligt van de spaak, maar groter is dan de spanningen die worden veroorzaakt door de 'normale' aandrijfkrachten. Door de marge kunnen piekspanningen als putdeksels e.d. worden opgevangen (zonder spaakbreuken).
Een ideaal voorwiel is een radiaal gespaakt wiel, omdat de spaken dan ten alle tijde op trek en druk worden belast en het geen aandrijfkrachten hoeft over te brengen. Bij de juiste spaakspanning creëer je volgens mij dan het stijfst mogelijke geheel. Een achterwiel moet echter ook de aandrijving overbrengen. Wat hierin de meest ideale configuratie is, durf ik niet te zeggen. Het wordt een compromis tussen stijfheid/sterkte (radiaal) en aandrijving (spaak ideaal op trek/druk belasten).
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, Mechanica/dynamica is na een paar jaar slecht onderhoud een beetje weggezakt.
Erik
Als je het hele topic goed hebt door gelezen dat heb je gezien en gelezendat het niet helemaal zo is als jij hier boven hebt neegezet.De spanning is een raar iets. Waarbij je met beduidend minder spanning op je spaken kan rondrijden dan je zou denken bijv.
De spaakspanning is ook erg afhankelijk van de velg, vaak kan een spaak meer spanning hebben dan de velg namelijk.Ik weet het ook niet, laat dat voorop staan, maar ik vind het wel reuze interessant, vandaar mijn vragen en opmerkingen.
En het is alleen maar leuk dat er meer mensen over nadenken en wie weet waar dat ons naar toe brengt.
De spaakspanning is ook erg afhankelijk van de velg, vaak kan een spaak meer spanning hebben dan de velg namelijk.Ik weet het ook niet, laat dat voorop staan, maar ik vind het wel reuze interessant, vandaar mijn vragen en opmerkingen.
En het is alleen maar leuk dat er meer mensen over nadenken en wie weet waar dat ons naar toe brengt.
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 17 Oktober 2006
Als je het hele topic goed hebt door gelezen dat heb je gezien en gelezendat het niet helemaal zo is als jij hier boven hebt neegezet.1. De spanning is een raar iets. Waarbij je met beduidend minder spanning op je spaken kan rondrijden dan je zou denken bijv.
2. De spaakspanning is ook erg afhankelijk van de velg, vaak kan een spaak meer spanning hebben dan de velg namelijk.Ik weet het ook niet, laat dat voorop staan, maar ik vind het wel reuze interessant, vandaar mijn vragen en opmerkingen.
En het is alleen maar leuk dat er meer mensen over nadenken en wie weet waar dat ons naar toe brengt.
1. Ik vraag me dan toch of of het wiel dan nog net zo stijf is (met name zijdelingse stijfheid), als wanneer een hogere spaakspanning wordt gehanteerd. Het zal wel meer comfort geven, maar volgens mij zal het wel meer energieverlies opleveren. Afhankelijk van het materiaal van de spaak zal het eerst nog over een bepaalde lengte uitrekken of indrukken.
2. De velgconstructie zal inderdaad ook uitmaken. Ik heb zelf geen ervaring met kapotte velgen, ik weet dan ook niet wat de gebruikelijke plaatsen zijn voor een velgbreuk. Ik kan me voorstellen dat een velg bij de las scheurt of bij de gaten. Bij de las omdat daar een warmte behandeling is geweest, hierdoor kunnen spanningen in het materiaal ontstaan die tot een scheur kunnen leiden. Bij de gaten, omdat daar de krachten worden overgebracht van de velg naar de spaak en andersom.
Ik kan me voorstellen dat een Mavic of Easton dmv eindige elementen berekeningen de ideale spaakspanning kunnen bepalen voor specifieke velgen. Dat een goede wielbouwer dit zonder berekeningen kan is het vakmanschap, net als een spuiter die zonder computer kleuren exact kan namaken.
Ik weet het net zo min als jij SpEric, ik probeer het vanuit de mechanische/dynamische hoek te beredeneren.
Als je het hele topic goed hebt door gelezen dat heb je gezien en gelezendat het niet helemaal zo is als jij hier boven hebt neegezet.1. De spanning is een raar iets. Waarbij je met beduidend minder spanning op je spaken kan rondrijden dan je zou denken bijv.
2. De spaakspanning is ook erg afhankelijk van de velg, vaak kan een spaak meer spanning hebben dan de velg namelijk.Ik weet het ook niet, laat dat voorop staan, maar ik vind het wel reuze interessant, vandaar mijn vragen en opmerkingen.
En het is alleen maar leuk dat er meer mensen over nadenken en wie weet waar dat ons naar toe brengt.
1. Ik vraag me dan toch of of het wiel dan nog net zo stijf is (met name zijdelingse stijfheid), als wanneer een hogere spaakspanning wordt gehanteerd. Het zal wel meer comfort geven, maar volgens mij zal het wel meer energieverlies opleveren. Afhankelijk van het materiaal van de spaak zal het eerst nog over een bepaalde lengte uitrekken of indrukken.
2. De velgconstructie zal inderdaad ook uitmaken. Ik heb zelf geen ervaring met kapotte velgen, ik weet dan ook niet wat de gebruikelijke plaatsen zijn voor een velgbreuk. Ik kan me voorstellen dat een velg bij de las scheurt of bij de gaten. Bij de las omdat daar een warmte behandeling is geweest, hierdoor kunnen spanningen in het materiaal ontstaan die tot een scheur kunnen leiden. Bij de gaten, omdat daar de krachten worden overgebracht van de velg naar de spaak en andersom.
Ik kan me voorstellen dat een Mavic of Easton dmv eindige elementen berekeningen de ideale spaakspanning kunnen bepalen voor specifieke velgen. Dat een goede wielbouwer dit zonder berekeningen kan is het vakmanschap, net als een spuiter die zonder computer kleuren exact kan namaken.
Ik weet het net zo min als jij SpEric, ik probeer het vanuit de mechanische/dynamische hoek te beredeneren.
Quoten: Origineel geplaatst door ErikR op 17 Oktober 2006
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 17 Oktober 2006
Als je het hele topic goed hebt door gelezen dat heb je gezien en gelezendat het niet helemaal zo is als jij hier boven hebt neegezet.1. De spanning is een raar iets. Waarbij je met beduidend minder spanning op je spaken kan rondrijden dan je zou denken bijv.
2. De spaakspanning is ook erg afhankelijk van de velg, vaak kan een spaak meer spanning hebben dan de velg namelijk.Ik weet het ook niet, laat dat voorop staan, maar ik vind het wel reuze interessant, vandaar mijn vragen en opmerkingen.
En het is alleen maar leuk dat er meer mensen over nadenken en wie weet waar dat ons naar toe brengt.
1. Ik vraag me dan toch of of het wiel dan nog net zo stijf is (met name zijdelingse stijfheid), als wanneer een hogere spaakspanning wordt gehanteerd. Het zal wel meer comfort geven, maar volgens mij zal het wel meer energieverlies opleveren. Afhankelijk van het materiaal van de spaak zal het eerst nog over een bepaalde lengte uitrekken of indrukken.
2. De velgconstructie zal inderdaad ook uitmaken. Ik heb zelf geen ervaring met kapotte velgen, ik weet dan ook niet wat de gebruikelijke plaatsen zijn voor een velgbreuk. Ik kan me voorstellen dat een velg bij de las scheurt of bij de gaten. Bij de las omdat daar een warmte behandeling is geweest, hierdoor kunnen spanningen in het materiaal ontstaan die tot een scheur kunnen leiden. Bij de gaten, omdat daar de krachten worden overgebracht van de velg naar de spaak en andersom.
Ik kan me voorstellen dat een Mavic of Easton dmv eindige elementen berekeningen de ideale spaakspanning kunnen bepalen voor specifieke velgen. Dat een goede wielbouwer dit zonder berekeningen kan is het vakmanschap, net als een spuiter die zonder computer kleuren exact kan namaken.
Ik weet het net zo min als jij SpEric, ik probeer het vanuit de mechanische/dynamische hoek te beredeneren.
~even snel voor punt 1.
Die rek is bij elke belasting gelijk. Maakt niet uit welke spanning erop de spaak staat, hij rek bij een belasting van bijv 50 kg net zo ver, als met een lagere spanning en dezelfde belasting.
Is de spanning te hoog, dan knapt de spaak bij een te groote belasting.
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 17 Oktober 2006
Als je het hele topic goed hebt door gelezen dat heb je gezien en gelezendat het niet helemaal zo is als jij hier boven hebt neegezet.1. De spanning is een raar iets. Waarbij je met beduidend minder spanning op je spaken kan rondrijden dan je zou denken bijv.
2. De spaakspanning is ook erg afhankelijk van de velg, vaak kan een spaak meer spanning hebben dan de velg namelijk.Ik weet het ook niet, laat dat voorop staan, maar ik vind het wel reuze interessant, vandaar mijn vragen en opmerkingen.
En het is alleen maar leuk dat er meer mensen over nadenken en wie weet waar dat ons naar toe brengt.
1. Ik vraag me dan toch of of het wiel dan nog net zo stijf is (met name zijdelingse stijfheid), als wanneer een hogere spaakspanning wordt gehanteerd. Het zal wel meer comfort geven, maar volgens mij zal het wel meer energieverlies opleveren. Afhankelijk van het materiaal van de spaak zal het eerst nog over een bepaalde lengte uitrekken of indrukken.
2. De velgconstructie zal inderdaad ook uitmaken. Ik heb zelf geen ervaring met kapotte velgen, ik weet dan ook niet wat de gebruikelijke plaatsen zijn voor een velgbreuk. Ik kan me voorstellen dat een velg bij de las scheurt of bij de gaten. Bij de las omdat daar een warmte behandeling is geweest, hierdoor kunnen spanningen in het materiaal ontstaan die tot een scheur kunnen leiden. Bij de gaten, omdat daar de krachten worden overgebracht van de velg naar de spaak en andersom.
Ik kan me voorstellen dat een Mavic of Easton dmv eindige elementen berekeningen de ideale spaakspanning kunnen bepalen voor specifieke velgen. Dat een goede wielbouwer dit zonder berekeningen kan is het vakmanschap, net als een spuiter die zonder computer kleuren exact kan namaken.
Ik weet het net zo min als jij SpEric, ik probeer het vanuit de mechanische/dynamische hoek te beredeneren.
~even snel voor punt 1.
Die rek is bij elke belasting gelijk. Maakt niet uit welke spanning erop de spaak staat, hij rek bij een belasting van bijv 50 kg net zo ver, als met een lagere spanning en dezelfde belasting.
Is de spanning te hoog, dan knapt de spaak bij een te groote belasting.
.
De spaakspanning is ook erg afhankelijk van de velg, vaak kan een spaak meer spanning hebben dan de velg namelijk.Ik weet het ook niet, laat dat voorop staan, maar ik vind het wel reuze interessant, vandaar mijn vragen en opmerkingen.
nou laat de wijsheer C A S R A N
maar eens een goed antwoord geven hij weet immers alles van schrijven,dus goed technisch antwoord graag
De spaakspanning is ook erg afhankelijk van de velg, vaak kan een spaak meer spanning hebben dan de velg namelijk.Ik weet het ook niet, laat dat voorop staan, maar ik vind het wel reuze interessant, vandaar mijn vragen en opmerkingen.
nou laat de wijsheer C A S R A N
maar eens een goed antwoord geven hij weet immers alles van schrijven,dus goed technisch antwoord graag
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 17 Oktober 2006
Quoten: Origineel geplaatst door ErikR op 17 Oktober 2006
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 17 Oktober 2006
Als je het hele topic goed hebt door gelezen dat heb je gezien en gelezendat het niet helemaal zo is als jij hier boven hebt neegezet.1. De spanning is een raar iets. Waarbij je met beduidend minder spanning op je spaken kan rondrijden dan je zou denken bijv.
2. De spaakspanning is ook erg afhankelijk van de velg, vaak kan een spaak meer spanning hebben dan de velg namelijk.Ik weet het ook niet, laat dat voorop staan, maar ik vind het wel reuze interessant, vandaar mijn vragen en opmerkingen.
En het is alleen maar leuk dat er meer mensen over nadenken en wie weet waar dat ons naar toe brengt.
1. Ik vraag me dan toch of of het wiel dan nog net zo stijf is (met name zijdelingse stijfheid), als wanneer een hogere spaakspanning wordt gehanteerd. Het zal wel meer comfort geven, maar volgens mij zal het wel meer energieverlies opleveren. Afhankelijk van het materiaal van de spaak zal het eerst nog over een bepaalde lengte uitrekken of indrukken.
2. De velgconstructie zal inderdaad ook uitmaken. Ik heb zelf geen ervaring met kapotte velgen, ik weet dan ook niet wat de gebruikelijke plaatsen zijn voor een velgbreuk. Ik kan me voorstellen dat een velg bij de las scheurt of bij de gaten. Bij de las omdat daar een warmte behandeling is geweest, hierdoor kunnen spanningen in het materiaal ontstaan die tot een scheur kunnen leiden. Bij de gaten, omdat daar de krachten worden overgebracht van de velg naar de spaak en andersom.
Ik kan me voorstellen dat een Mavic of Easton dmv eindige elementen berekeningen de ideale spaakspanning kunnen bepalen voor specifieke velgen. Dat een goede wielbouwer dit zonder berekeningen kan is het vakmanschap, net als een spuiter die zonder computer kleuren exact kan namaken.
Ik weet het net zo min als jij SpEric, ik probeer het vanuit de mechanische/dynamische hoek te beredeneren.
~even snel voor punt 1.
Die rek is bij elke belasting gelijk. Maakt niet uit welke spanning erop de spaak staat, hij rek bij een belasting van bijv 50 kg net zo ver, als met een lagere spanning en dezelfde belasting.
Is de spanning te hoog, dan knapt de spaak bij een te groote belasting.
Hoi,
Je mag de maximale uitrekwaarde van een spaak niet knopen aan de spanning die op je spaak wordt gebracht. Uiteraard is het zo dat als die max. uitrek bereikt je spaak in wezen al waardeloos is omdat je hem zijn elasticiteit hebt ontnomen. Daarom breekt hij nog niet bij die uitrekspanning maar die spaak is qua gelijke krachtverdeling wel waardeloos.
In praktijk is het dan ook vaak zo dat niet die spaak maar de andere die in de krachtenkoppels zitten gaan breken omdat die het extra werk gaan moeten op zich nemen.
Je zou de spaken een beetje kunnen vergelijken met schokdempers in een wagen; hoe stijver de demper is ingesteld hoe harder de vering en hoe beter de wegligging. Let wel er zijn grenzen, te stijf en die wagen gaat ook de bocht uitstuiteren bij hoge snelheid.
Nu is dit een zeer simplistisch model, een spaak doet veel meer dan dat maar inderdaad de laterale stijfheid wordt wel degelijk groter en ook de aandrijving aan cassetekant wordt efficienter. Let wel, zoals nagenoeg altijd in de natuur: elk voordeel heb zijn nadeel, he.
@ Cees:
Als je niks hebt bij te dragen, zelfs geen positieve spam, wil je dan in godsnaam je kleinzieligheid uitwerken op je oude velgen?
Dank je,
Quoten: Origineel geplaatst door ErikR op 17 Oktober 2006
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 17 Oktober 2006
Als je het hele topic goed hebt door gelezen dat heb je gezien en gelezendat het niet helemaal zo is als jij hier boven hebt neegezet.1. De spanning is een raar iets. Waarbij je met beduidend minder spanning op je spaken kan rondrijden dan je zou denken bijv.
2. De spaakspanning is ook erg afhankelijk van de velg, vaak kan een spaak meer spanning hebben dan de velg namelijk.Ik weet het ook niet, laat dat voorop staan, maar ik vind het wel reuze interessant, vandaar mijn vragen en opmerkingen.
En het is alleen maar leuk dat er meer mensen over nadenken en wie weet waar dat ons naar toe brengt.
1. Ik vraag me dan toch of of het wiel dan nog net zo stijf is (met name zijdelingse stijfheid), als wanneer een hogere spaakspanning wordt gehanteerd. Het zal wel meer comfort geven, maar volgens mij zal het wel meer energieverlies opleveren. Afhankelijk van het materiaal van de spaak zal het eerst nog over een bepaalde lengte uitrekken of indrukken.
2. De velgconstructie zal inderdaad ook uitmaken. Ik heb zelf geen ervaring met kapotte velgen, ik weet dan ook niet wat de gebruikelijke plaatsen zijn voor een velgbreuk. Ik kan me voorstellen dat een velg bij de las scheurt of bij de gaten. Bij de las omdat daar een warmte behandeling is geweest, hierdoor kunnen spanningen in het materiaal ontstaan die tot een scheur kunnen leiden. Bij de gaten, omdat daar de krachten worden overgebracht van de velg naar de spaak en andersom.
Ik kan me voorstellen dat een Mavic of Easton dmv eindige elementen berekeningen de ideale spaakspanning kunnen bepalen voor specifieke velgen. Dat een goede wielbouwer dit zonder berekeningen kan is het vakmanschap, net als een spuiter die zonder computer kleuren exact kan namaken.
Ik weet het net zo min als jij SpEric, ik probeer het vanuit de mechanische/dynamische hoek te beredeneren.
~even snel voor punt 1.
Die rek is bij elke belasting gelijk. Maakt niet uit welke spanning erop de spaak staat, hij rek bij een belasting van bijv 50 kg net zo ver, als met een lagere spanning en dezelfde belasting.
Is de spanning te hoog, dan knapt de spaak bij een te groote belasting.
Hoi,
Je mag de maximale uitrekwaarde van een spaak niet knopen aan de spanning die op je spaak wordt gebracht. Uiteraard is het zo dat als die max. uitrek bereikt je spaak in wezen al waardeloos is omdat je hem zijn elasticiteit hebt ontnomen. Daarom breekt hij nog niet bij die uitrekspanning maar die spaak is qua gelijke krachtverdeling wel waardeloos.
In praktijk is het dan ook vaak zo dat niet die spaak maar de andere die in de krachtenkoppels zitten gaan breken omdat die het extra werk gaan moeten op zich nemen.
Je zou de spaken een beetje kunnen vergelijken met schokdempers in een wagen; hoe stijver de demper is ingesteld hoe harder de vering en hoe beter de wegligging. Let wel er zijn grenzen, te stijf en die wagen gaat ook de bocht uitstuiteren bij hoge snelheid.
Nu is dit een zeer simplistisch model, een spaak doet veel meer dan dat maar inderdaad de laterale stijfheid wordt wel degelijk groter en ook de aandrijving aan cassetekant wordt efficienter. Let wel, zoals nagenoeg altijd in de natuur: elk voordeel heb zijn nadeel, he.
@ Cees:
Als je niks hebt bij te dragen, zelfs geen positieve spam, wil je dan in godsnaam je kleinzieligheid uitwerken op je oude velgen?
Dank je,
Snobisme is een dure hobby...