Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Stijfheid wielen

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 okt 2006 01:43

Een spaak breekt in een fietswiel nooit door de trekkracht volgens mij, dat kan een spaak prima hebben. Duwen daarintegen is een spaak niet voor gemaakt.
@Eric Probeer eens ergens een Gel 280 velg op de kop te tikken en bouw hier een achterwiel mee. Kans schat ik op 95 dat het je niet lukt een wiel te bouwen dat lang recht blijft. Die oude superlichte velgen zijn zoveel slapper dan de hedendaagse velgen EN ze werden des tijds gebruikt in wielen die veel gelijkmatiger qua spaakspanning waren. Want toen reden ze met 5 tandjes achter rond, waardoor de spaakspanning op de driveside niet zo extreem hoog hoefde te zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

cees1910
Forum-lid

cees1910 18 okt 2006 02:31

@ Cees:

kom kommertijd denk ik

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 18 okt 2006 03:02

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 17 Oktober 2006

Een spaak breekt in een fietswiel nooit door de trekkracht volgens mij, dat kan een spaak prima hebben. Duwen daarintegen is een spaak niet voor gemaakt.
@Eric Probeer eens ergens een Gel 280 velg op de kop te tikken en bouw hier een achterwiel mee. Kans schat ik op 95 dat het je niet lukt een wiel te bouwen dat lang recht blijft. Die oude superlichte velgen zijn zoveel slapper dan de hedendaagse velgen EN ze werden des tijds gebruikt in wielen die veel gelijkmatiger qua spaakspanning waren. Want toen reden ze met 5 tandjes achter rond, waardoor de spaakspanning op de driveside niet zo extreem hoog hoefde te zijn.

Hoi,
Daar ben ik het gloeiend mee eens. Een van de redenen waarom je de verkeerde keuze maakt als je denkt rap, rap even een wiel op te bouwen met de o zo trendy Ambrosio Crono F20. Ik vermoed dat zich daar menigeen aan heeft mispakt ook al zullen ze het je niet te gauw durven vertellen.
't Is in alle geval een stuk makkelijker als je wat mag stoeien met een velg die niet te buigzaam is zoals b.v gebruikt worden in een Mavic Cosmic Elite.
Begin ook niet direct met platgewalste spaken als CX-Rays, je draait gegarandeerd een paar nippels onbruikbaar rond en wringt enkele spaken de kop af. Vooral de aandrijfkant van een achterwiel kan erg verleidelijk zijn om beenhard aan te spannen.... Een niet te dure spaakspanningsmeter als die van Park Tool is zeker een "must have" voor de amateur. Doe daar nog een truing stand en dishmeter (of hoe noem je zoiets) bij en je bent algauw enkele honderden eurootjes lichter.
Blijven nog spaakkruisingen, wieldish, centrering en een hoop varianten aan naaflensen, vrijwielen en lagertypes en je ziet op de duur door het bos de bomen niet meer.
Ciao,  

Snobisme is een dure hobby...

speric
Forum-lid HC

speric 18 okt 2006 11:03

mooi hè, wielen !!
Met die slappe velgen heb je vooral veel last van hoogte slagen, die wat lastiger eruit te krijgen zijn.
Ik ga binnenkort wel eens even goed testen met veschillende spaakspanningen op mijn achterwiel. > cr-ray, dt 240s, mavic open pro ceramic.
Mijn bevindindingen post ik direct hier natuurlijk. Als iedereen maar een beetje gist, dan gaan we een proef doen..

erikr
Forum-lid

erikr 20 okt 2006 19:34

De inwendige constructie van de velg bepaald in hoeverre dit een sterke en stijve  velg is. Bij bovenloopkranen (die in hallen heen en weer rijden) worden bij kokerbalken vaak ook horizontaal strips gelast om de horizontale beweging te verkleinen( schematisch zo: |-  -| ). Als je druk zet op de brede kant van een plank buig je de plank makkelijker dan als je druk zet op de smalle kant.
Voor een velg kan ik me voorstellen dat een sterke constructie er ongeveer zo uit ziet                  / \                /---\                                                                                                               /___\
Volgens mij zien enkele mavic velgen er van binnen ook zo uit. Een zijkant die scherp verticaal loopt, dus een hoge velg, zal in verticale richting minder beweging geven. Als er intern meerdere horizontale verstevigingen in zitten(de --- in het 'tekeningetje') zal dat de stijfheid in horizontale richting positief beïnvloeden.
Door de komst van computers zijn de fabrikanten beter in staat om velgconstructies door te rekenen op sterkte en stijfheid. Daar komt bij dat er tegenwoordig ook veel meer soorten materialen voor handen zijn. Een velg van 20, 30 jaar terug kan je volgens mij dan ook moeilijk vergelijken met huidige velgen.
Erik

cees1910
Forum-lid

cees1910 20 okt 2006 19:44

.
Door de komst van computers zijn de fabrikanten beter in staat om velgconstructies door te rekenen op sterkte en stijfheid. Daar komt bij dat er tegenwoordig ook veel meer soorten materialen voor handen zijn. Een velg van 20, 30 jaar terug kan je volgens mij dan ook moeilijk vergelijken met huidige velgen.
Erik

ja alleen is voor mij de vraag hoeveel dit doen zullen er niet veel doen en kunnen denk ik,zelfs trek kan hun eigen fietsen niet door rekenen moeten ze buiten de deur laten doen,dus ja het gereedschap ligt er maar vele hebben geen enkel idee,vele schermen met mooie plaatjes maar als je echt gaat vragen weten zelf geen antwoord te geven het zelfde geld hiervoor op aerodynamica gebied en constuctie technisch,

speric
Forum-lid HC

speric 24 okt 2006 12:02

Wat is dan een sterke velg ? Uit een stuk alu, of staal ( los vh gewicht)met cnc bewerking een velg eruit frezen ? Evt dubbel om de binnen kant uit te hollen en vervolgens de boventkant en op te lassen ?

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 24 okt 2006 12:36

Alu velgen worden geëxtrudeerd. (heel vroeger werden ze gevouwen)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

speric
Forum-lid HC

speric 24 okt 2006 13:04

Dat weet ik. Maar ik vroeg mij af wat de sterkte velg op levert .
los v.h. gewicht in 1 ste instantie..

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 okt 2006 15:29

Het materiaal waar de velg van is gemaakt en de vorm. Het ene materiaal is gewoon veel stijver dan het andere, maar aluminium dat heel stijf is is meestal ook heel bros. Dus daar komen de problemen al weer dat je de ideale velg niet kan maken.
Afbeelding

speric
Forum-lid HC

speric 24 okt 2006 16:25

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 24 Oktober 2006

Het materiaal waar de velg van is gemaakt en de vorm. Het ene materiaal is gewoon veel stijver dan het andere, maar aluminium dat heel stijf is is meestal ook heel bros. Dus daar komen de problemen al weer dat je de ideale velg niet kan maken.

De ideale velg heeft het beste compromis van benodigde eigenschappen...
Ik doelde ook meer op de manier van een velg maken, wat de stijfste velg oplevert.
Uit een stuk staal snijden, of een strip vormen en buigen. om maar een paar voorbeelden te noemen ...

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 okt 2006 16:35

Velgjes laten CNC'en uit een groot blok
Afbeelding

Plaats reactie