Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

krachttraining en spinning

wham
Forum-lid

wham 02 okt 2006 23:51

Ik ga deze winter een a`twee keer in de week de sportschool in.
Ben van plan om eerst een half uur krachttraining te doen voor de benen, daarna een half uur fietsen d1
En vervolgens een spinningles meedoen.
Mijn vraag is heeft de krachttraining nog effect op deze manier.
Tips en suggesties van harte welkom

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 03 okt 2006 00:04

Jazeker, krachttraining heeft zin. Voor meer info moet je eens kijken in "Wielrennen en wetenschap" door Tim Takken. Krachttraining kan helpen maximale kracht en daarmede vermogen te vergroten.
What makes the boat go faster?

wham
Forum-lid

wham 03 okt 2006 00:45

Met krachttraining belast ik de spieren op een andere manier dan met rustig fietsen en daarna spinnen.
Wat ik bedoel, heeft krachttraining op deze manier nog effect.
Voor mijn gevoel pomp ik de spieren eerst op en daarna fiets ik ze weer los, of is dit onzin?

six13freak
Forum-lid

six13freak 03 okt 2006 13:12

Lees de trainingsplanner van ''Fiets" eens. Daar staat uitgebreid beschreven hoe je je krachttraining zou moeten doen. Ook op www. zitvlees.nl staat het een en ander. Eerst infietsen, dan krachtraining en dan uitfietsen gaat prima.

six13freak
Forum-lid

six13freak 03 okt 2006 13:13

Quoten: Origineel geplaatst door six13 Freak op 03 Oktober 2006

Lees de trainingsplanner van ''Fiets" eens. Daar staat uitgebreid beschreven hoe je je krachttraining zou moeten doen. Ook op www. zitvlees.nl staat het een en ander. Eerst infietsen, dan krachtraining en dan uitfietsen is volgens mij zoals het hoort.

go4sporty
Forum-lid

go4sporty 04 okt 2006 18:54

Hoi wham ...Zelf ben ik spinninginstructeur en mijn persoonlijk advies is eerst die spinning les te volgen en daarna die krachttraining te doen... waarom ..
Allereerst gaat spinning vooral om calorieverbranding en is het hoofdzakelijk een cardiovasculaire training (door de vele intervals) en niet zozeer een krachttraining
Nu wat ga je bij krachtraining doen .. dat is je spieren eigenlijk kapot maken (afbreken) om ze vervolgens te laten herstellen om op die manier je spiermassa te versterken en te laten groeien. Deze herstel periode gebeurt in de volgende 24 tot zelfs 36 uur na de training maar hoofdzakelijk in de eerste uren na je training. Dit noemt men " de supercompensatie" meer info hierover vind je ook op "gezondsporten.be"
nu als je na een krachtraining nog een spinning training of dergelijke gaat doen ga je die herstel periode tegenwerken en kan je zelfs op termijn een omgekeerd trainingseffect krijgen .
nu vergeet niet na die spinning les heb je heel wat energie verbruikt (calorieën verbrand) het is dus belangrijk dat je energie niveau terug op peil krijgt door effe iets te eten aangezien je deze extra caloieen zal nodig hebben om een optimale krachttraining te kunnen uitoefenen... na de krachttraining een lekkere eiwit shake is zeker aan te raden om dat je spieren deze extra nodig hebben om te herstellen ...
Zo hopelijk ben je hier iets mee .. groetjes Sporty

spinningfreak
Forum-lid

Gebruikersavatar spinningfreak 04 okt 2006 23:32

Ik ben het grotendeels met m'n go4sporty eens. Ben zelf overigens ook spinninginstructeur.
Een paar aanvullingen:
1. Spinning is niet puur cardio. Er zit (in ieder geval bij mij) ook een krachtcomponent in. Daarom vind ik het (ook uit eigen ervaring) niet echt verstandig om na de spinning je grootste spiergroepen (quadriceps en hamstrings) te trainen. Als je serieus deze spiergroepen wil trainen dan moet je volgens mij toestellen als de leg press, leg extension en squat machine op een andere dag gebruiken (twee dagen voor of na een goede spinningles)
2. Zelf geloof ik niet zo in het snel bij-eten tussen spinning les en krachttraining. Volgens mij kan je beter tijdens het spinnen niet puur water drinken, maar bijvoorbeeld een op maltodextrine gebaseerde sportdrank zodat je tijdens het spinnen je energievoorraad al enigszins op peil houdt.

coulthard
Forum-lid

coulthard 05 okt 2006 00:00

Gebruik die spinning les dan als herstel/losfiets training.
Wat betreft krachttraining en de uitvoering daarvan, zie mijn nieuw geopende rubriek.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

go4sporty
Forum-lid

go4sporty 05 okt 2006 01:59

mmm ... Coulthard ... daarvoor is een spinningles toch wel niets te zwaar hoor om gewoon losjes te rijden ...  En spinningfreak .. t'is wel waar wat je zegt na een spinningles ga ik ook niet mijn benen trainen.. door het krachtaspect dat er ook wel in voor komt hebben zij normaal gezien al een redelijke training achter de rug... Benen trainen puur op kracht doe ik op andere dagen zonder spinning...
greetz allemaal

six13freak
Forum-lid

six13freak 05 okt 2006 11:26

Ik spin ook in de winter en pas mijn uurtje aan naar mijn eigen behoefte: wil ik intensief meetrainen dan ga ik vooraan zitten (kijk eens hoe goed ik ben) en wil ik mijn eigen intensiteit bepalen (bijv. bij krachttraining setjes van 40x maximaal trappen) ga ik achteraan zitten en simuleer met alles mee te doen. Gaat prima.                                    

Plaats reactie