Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Hulp bij shortlist

joeri_kok
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 aug 2010 00:31
Locatie: Amersfoort

joeri_kok 15 dec 2010 09:33

Zoals eerder op dit forum geschreven is het tijd om (na de pekelperiode) mijn Cartouche stalen racefiets te vervangen door een nieuwe moderne racer.

Inmiddels heb ik mijn (voorlopige ;-) ) shortlist klaar:

Via LBS:
Specialized Tarmac SL3 Expert
Specialized Roubaix SL3 Expert

Via Internet:
Wilier Cento 1 Ultegra
Wilier GranTurismo Ultegra (met een upgrade van de wielen, EA50 -> ???)

Prijzen voor alle fietsen zijn vergelijkbaar (in de range van € 3000,- tot € 3250,-)

Over 2 weken zit ik een week op Tenerife waar ik hoop uitsluitsel te krijgen (voor mezelf) over het feit of de koersgeometrie mij past en of een triple toegevoegde waarde heeft.

Ik vroeg mij af of de geometrie van respectievelijk de Cento 1/ Tarmac en de GranTurismo/ Roubaix vergelijkbaar is. En daarnaast welk van deze fietsen op papier het best mij past. Voor mijn gegevens kijk in dit topic. Alleen mijn gewicht is inmiddels ca. 88kg :-D.

Verder zit ik voor de Wiliers nog met de volgende vragen:

1) Waarom is de 2011 Cento 1 ca. € 600,- goedkoper dan de 2010 versie? Is dit frame kwalitatief minder geworden?
2) De GranTurismo krijgt erg wisselende reviews op internet, zijn er al forumleden met eigen ervaringen met dit frame/ deze fiets?

Overige opmerkingen/ tips en trucs zijn uiteraard ook zéér welkom! (Bijvoorbeeld over de beste upgrade voor de Wilier GranTurismo qua wielen (budget ca. € 500,-.

Bij voorbaat dank!

joeri_kok
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 aug 2010 00:31
Locatie: Amersfoort

joeri_kok 03 jan 2011 00:14

Inmiddels terug van een weekje Tenerife en heb daar ca. 600 km weggetrapt in heerlijk weer: 23-26 graden, droog met een lekker briesje :-D (Voor de jaloezie toeslaat: van kerst weinig meegekregen en oud en nieuw op het vliegveld (2,5u vertraging) doorgebracht ;-).

In aanvulling op de eerste post, mijn huurfiets (via Digasport) was een Drossiger 2009 LTD edition met een Ultegra triple afmontage. Helaas heb ik op internet nog niet de geometrie gegevens terug kunnen vinden. Iemand een idee?

Wel ben ik achter de volgende 2 zaken:
1) Ik klim graag op een racefiets (eerste keer in de bergen) met een hoge trapfrequentie, ik ga dus zo goed als zeker voor een triple. Op de 30x26 waarmee de huurfiets was uitgerust reed ik met een (kruis)snelheid van ca. 15km/h de Teide op... In het Teno-gebergte in het noordwesten stond ik zelfs zo ongeveer geparkeerd in de omgeving van Masca...
2) Uitgaande van het feit dat de Drossiger een 'normale' (koers)geometrie heeft, denk ik dat dit geen problemen mag opleveren. Ik was enkel wat stijfjes in de rug, maar dit lijkt me een kwestie van gewenning.

Al met al lijkt de keuze te gaan vallen op een Wilier Gran Turismo met een Ultegra triple afmontage (prijs Salden; ca. 2399,-) en daarbij een (extra) wielset naast de Easton EA50.

Iemand nog een antwoord op de volgende vragen, teneinde mijn keuze te bespoedigen:

1) Wie weet de (geometrie)gegevens (te vinden) van de Drossiger 09 LTD edition?
2) Is bij bovengenoemde ervaringen inderdaad een triple aan te raden?
3) Wie weet er nog leuke 'upgrades' voor de Wilier met een budget van (max. € 1000,-)
4) Wie wil mij nog aan het twijfelen brengen met een alternatief voor een budget van (max.) € 3500,-

joeri_kok
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 aug 2010 00:31
Locatie: Amersfoort

joeri_kok 07 jan 2011 16:37

Vandaag weer 2 stappen dichterbij gekomen bij het doorhakken van de spreekwoordelijke knoop...

Allereerst een meting dynamische fietspositiemeting gedaan bij SMA Amerongen. Goed bevallen en met de juiste maten op pad gestuurd. Zeer leerzaam om je houding eens terug te zien, inclusief de duidelijke uitleg van Guido. Conclusie is dat ik (vanwege mijn korte pootjes óf lange bovenlijf) naar een fiets met een bovenbuislengte van 56cm (terugstand zadel dan 6 cm), bij een zadelhoogte van 73cm.

Volgens mij past de Wilier Izoard (2010) (Wilier site) hier uitstekend bij!

Vervolgens heb ik vandaag een in mijn ogen mooie aanbieding gekregen, ik heb om een paar dagen bedenktijd gevraagd en deze wil ik benutten om nog zoveel mogelijk tips, adviezen en/ of alternatieven te verzamelen.

Ik hoop dus op meer reacties dan tot op heden het geval is!!!

De aanbieding:

Izoard grey maat L
FASTFORWARD ff4wd comfort dt240 naaf wielset
Ultegra shifters/ derailleurs/ casette
FSA slk componenten (crank carbon, stuurnok, zadelpen en stuur)
Zadel san Marco regall team issue
Speedplay pedalen

Dit alles ruim binnen mijn budget van € 3500,- (Hou ik nog geld over voor bijv. goede nieuwe schoenen/ een helm of een Garmin 800 :-D)

Shoot!

velolove
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 20 mar 2010 20:08
Locatie: Gelderland

velolove 07 jan 2011 16:48

Nog even en dan heb je zelf je besluit genomen. Veel fietsplezier straks!!
ooit allemaal op een Scalpel

dj
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 jan 2008 23:33

dj 09 jan 2011 19:25

klinkt goed, Willier is mooi spul - en wie de fiets past...

joeri_kok
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 aug 2010 00:31
Locatie: Amersfoort

joeri_kok 10 jan 2011 07:30

Afgelopen weekend de knoop doorgehakt... Vanaf volgende week te bewonderen op:

Izoard (grey/ sliver) maat L, 2010 model
FFWD F4C-c DT240 Wielen
Ultegra shifters/ derailleurs/ cassette (12-26)/ ketting
FSA SL-K (Wilier decals) crankstel (compact, met een 39 voor NL en een 34 daarbuiten
)
FSA SL-K (Wilier decals) zadelpen/ stuurpen/ stuur
FSA Energy (Wilier decals) remmen
San Marco Regale team edition zadel
Conti 4000GP banden (rood loopvlak)
Elite bideonhouders

Nog 5 nachtjes slapen en dan mag ik hem ophalen bij Dallacollina in Amerongen :-D

Foto's volgen

p.s. Nu nog de knoop doorhakken over nieuwe schoenen, helm en het aanschaffen van een Garmin 800 :-S

dj
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 jan 2008 23:33

dj 11 jan 2011 23:43

alvast gefeliciteerd...maar als je de pekelperiode wil afwachten dan lijkt me vanaf volgende week wat vroeg...tenzij je open huis in je schuur houdt ;-)

glorie
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 nov 2010 14:19

glorie 14 jan 2011 09:54

Zie mijn reacties op je andere topic

lavsson
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 31 mei 2010 22:20

lavsson 14 jan 2011 11:41

Klasse! Wat heeft het uiteindelijk gekost? Volgens mij heb je de munten behoorlijk laten rollen.

Benieuwd naar de foto's.

joeri_kok
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 aug 2010 00:31
Locatie: Amersfoort

joeri_kok 14 jan 2011 12:06

Als het had gekost wat het had 'moeten' kosten dan was ik nu nog idd nog (veel) lichter in de portomonnee geweest als nu het geval is... Dalla heeft mij echter een niet te versmaden aanbieding gedaan!

Zie PB voor uiteindelijke prijs...

Plaats reactie