Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hartslag laag en wil niet stijgen.

knoops
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 sep 2007 22:25

knoops 15 dec 2010 00:00

Hallo,

Sinds 1 november ben ik weer in training voor het nieuwe seizoen.
Ik had een nieuwe hartslagmeter gekocht en daar ben ik mee de training begonnen.

Zoals normaal steeg mijn hartslag in het begin heel snel. Nu heb ik deze week wat lange trainingen achter elkaar gedaan. Als ik opsta is mijn ochtenpols nog normaal dus ik denk dat ik gewoon hersteld ben. Als ik ga fietsen blijft mijn hartslag lager als de dag ervoor terwijl ik wel met dezelfde snelheid rijd. Moet ik even wat intensiever fietsen dan zie ik mijn hartslag ook maar langzaam omhoog gaan en hij komt ook niet zo hoog meer. Als ik dan wat dagen rust gaat mijn hartslag weer sneller omhoog bij een training

Is dit nu een teken van vermoeidheid of juist van een betere conditie. Ik voel me overigens wel goed (misschien zelfs beter) als ik ga fietsen en heb geen last van vermoeidheid naar mijn gevoel.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 15 dec 2010 00:19

Sounds like vermoeidheid to me.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 15 dec 2010 00:23

Wat scepticus zegt.
Als je een gedegen opbouw hebt (dus bijv. niet vanaf het begin 20 uur per week gaan doen) zul je merken dat je lichaam zelf heel goed kan aangeven wanneer het rust nodig heeft (hartslag kan een indicatie zijn). Luister daarnaar. Als je het geduld op kan brengen om nu niet meer te trainen als je lichaam aankan, zul je daar later meer profijt van hebben. Naarmate de conditie verbeterd zul je sneller herstellen en kun je meer gaan trainen.

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 15 dec 2010 14:32

Dit is gewoon vermoeidheid. Rustpols kan normaal of zelfs lager zijn. Dit zijn de eerste tekenen van overtraining/overreaching. Pas hiermee op, vooral in de winter!!! Blijkbaar kan je lichaam
(nog) niet meer training aan. Als je dit te lang doet, ga je te vroeg pieken. Ga je zo te lang door, dan ben je voor het seizoen begint al afgedraaid.

fietsen, da\'s mijn verzetje!

vezelf
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 nov 2007 22:24

vezelf 15 dec 2010 16:10

[quote="Knoops"]Hallo,

Sinds 1 november ben ik weer in training voor het nieuwe seizoen.
Ik had een nieuwe hartslagmeter gekocht en daar ben ik mee de training begonnen.

Zoals normaal steeg mijn hartslag in het begin heel snel. Nu heb ik deze week wat lange trainingen achter elkaar gedaan. Als ik opsta is mijn ochtenpols nog normaal dus ik denk dat ik gewoon hersteld ben. Als ik ga fietsen blijft mijn hartslag lager als de dag ervoor terwijl ik wel met dezelfde snelheid rijd. Moet ik even wat intensiever fietsen dan zie ik mijn hartslag ook maar langzaam omhoog gaan en hij komt ook niet zo hoog meer. Als ik dan wat dagen rust gaat mijn hartslag weer sneller omhoog bij een training

Is dit nu een teken van vermoeidheid of juist van een betere conditie. Ik voel me overigens wel goed (misschien zelfs beter) als ik ga fietsen en heb geen last van vermoeidheid naar mijn gevoel.[/quote]


Je geeft aan dat je rusthartslag normaal is. Ik neem aan dat je hiermee bedoeld geen verhoging of verlaging? Ik vraag me af op welke momenten je je rustpols hebt vastgesteld (los van het feit dat deze nog kan veranderen).

Verder ben ik benieuwd naar je trainingsopbouw. Als je telkens dezelfde prikkel geeft of te intensief, etc traint dan kan je hartslag ook moeizaam omhoog komen. Wat nog niet de rusthartslag verklaard.
Het verschil tussen herstelt zijn en voelen is ook groot. Zeker wanneer je gemotiveerd bent.

hond
Forum-lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 05 jun 2006 12:20

hond 15 dec 2010 20:38

Wat ik me dan afvraag, hoe krijg je het voor elkaar om lange trainingen af te werken met dit weer? Gewoon op karakter door de kou beulen?

knoops
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 sep 2007 22:25

knoops 15 dec 2010 21:17

Ja, karakter en doorbeulen :)

Natuurlijk train ik niet te intensief, gewoon rond de 70-80 % van max HR gemiddeld. Verder vind ik het dan wel raar dat ik me gewoon goed voel en dat ik eigenlijk veel harder al kan rijden.

Mijn trainingsopbouw is gewoon groeiend. Ik ben begonnen met 6 uur toen 8 -9-10-12-14-15 uur nu, deze week neem ik een rustige week. Onder training versta ik alle takken van sport, dus MTB, racefiets, krachttraining en Spinning (niet te intensief).

Over mijn rusthartslag, deze heb ik gemeten na het wakker worden, zoals iedereen het doet. Ik heb twee jaar geleden een wat stressvolle periode gehad, toen ging het fietsen ook minder en voelde ik me ook wat vermoeid. Ik had toen juist wel een verhoogde ochtendpols.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 dec 2010 21:22

15 uur in deze tijd van het jaar vind ik wel erg veel en dan al helemaal met dit weer. Je schema loopt ook wel heel erg hard op, hier kan je lichaam zich nooit op aanpassen.

Ochtendpols kan een indicatie zijn, maar dat is lang niet bij iedereen. Bij mijzelf is er geen touw aan m'n ochtendpols te knopen, die doet maar wat.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5804
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 16 dec 2010 11:24

'k ga hier misschien volgens sommigen vloeken maar 't zou ook een verbeterde conditie kunnen zijn.
Je kunt enkel van vermoeidheid spreken als je je maximale hartslag niet kunt benaderen en daar spreekt "knoops" eigenlijk niet van. Wel van een verminderde hartslag! => volgens mij volstrekt normaal dat je door getraindheid bij dezelfde inspanning een lagere hartslag hebt.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

knoops
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 sep 2007 22:25

knoops 16 dec 2010 14:55

Ik heb eerlijk gezegd ook wel wat moeite om die maximale hartslag te benaderen, al heb ik dat niet precies gemeten omdat ik gewoon rustige trainingen doe. Nu in de winter is het natuurlijk niet nodig om je eigen in het rood te rijden

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 dec 2010 15:31

Ik heb juist geen moeite om hoge hartslagen te halen nu ik niet zoveel train. In november met een crosswedstrijdje een hogere hartslag gehaald dan in het hele seizoen. 194 gehaald, terwijl ik in het seizoen niet eens vaak boven de 185 uit kom.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bleek
Forum-lid
Berichten: 463
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:12

bleek 16 dec 2010 15:32

[quote="Knoops"]Ik heb eerlijk gezegd ook wel wat moeite om die maximale hartslag te benaderen, al heb ik dat niet precies gemeten omdat ik gewoon rustige trainingen doe. Nu in de winter is het natuurlijk niet nodig om je eigen in het rood te rijden[/quote]

Hop, met de beentjes omhoog op de bank!

Ik vind 1 rustweek na 7 weken opbouwen wat weinig. Maargoed, misschien werkt dat voor jou.

Trainen is kapot maken hè, van herstellen word je beter.

Plaats reactie