Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hartslag laag en wil niet stijgen.

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 16 dec 2010 16:27

[quote="Amclassic-fan"]15 uur in deze tijd van het jaar vind ik wel erg veel en dan al helemaal met dit weer. Je schema loopt ook wel heel erg hard op, hier kan je lichaam zich nooit op aanpassen.

Ochtendpols kan een indicatie zijn, maar dat is lang niet bij iedereen. Bij mijzelf is er geen touw aan m'n ochtendpols te knopen, die doet maar wat.[/quote]

Goed om eens te lezen dat ik niet de enige ben. Mijn ochtendpols is ook op zijn zachtst gezegd "nogal variabel"..

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 16 dec 2010 16:50

Denk ook dat het beter is dat je even rustig aan doet. Je lichaam heeft het ook veel zwaarder te verduren in deze helse omstandigheden.
Heb vorig jaar ongeveer hetzelfde gehad. Ik kon alleen trappen wat ik wilde maar kon nog niet in de buurt komen van mijn max hf. Toen een week rust gehouden en weer begonnen met trainen. Helaas had ik er na een paar weken weer last van. Uiteindelijk was 3 weken rust voldoende om er de rest van het seizoen geen last meer van te hebben.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5804
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 16 dec 2010 20:03

Kun je bij de huidige weersomstandigheden, gezien de staat van de wegen, wel je maximumhartslag bereiken? Je zult toch wel hier en daar moeten inhouden, veronderstel ik.
En nog: als je je goed voelt en je presteert goed ,waarom dan zo 'n heisa maken van een licht gewijzigde hartslag? Een hart is een spier en alle spieren zijn onderhevig aan externe omstandigheden, dus licht wisselvallig.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

knoops
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 sep 2007 22:25

knoops 16 dec 2010 20:14

Dit, omdat ik vorig jaar ook wat overtraind ben geweest (voor mijn gevoel).
Toen voelde ik me slecht, presteerde ik slecht en was ik ook wel wat depressief te noemen.

Nu zie ik weer eerste tekenen ontstaan en vroeg ik me het gewoon af. Maar wat ik al aangaf, ik voelde me wel goed dus ik wist niet zeker of het een teken van een betere conditie is of toch van teveel gedaan te hebben.

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 16 dec 2010 21:19

Als je moeite moet doen om je hartslag in D2 te krijgen, dan is het zeker vermoeidheid (of iets dergelijks).

7 weken trainen en dan een week rust. Is te weinig. Ik trainde vroeger ook op deze manier. Ik smeerde alles uit. Je kunt dan niet meer pieken. Beter één week 65% en de week erna 35% dan fifty/fifty!

Succes!
fietsen, da\'s mijn verzetje!

lunitic
Forum-lid
Berichten: 358
Lid geworden op: 05 sep 2008 21:41

lunitic 16 dec 2010 21:28

Maar hoe bepaal je nu of dat het vermoeidheid is of een verbeterde conditie? Is dit alleen te bepalen als je oudere gegevens als vergelijkingsmateriaal heb...



pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 16 dec 2010 21:52

Nee. Bij verbeterde conditie kun je óók hogere hartslagen halen!

fietsen, da\'s mijn verzetje!

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5804
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 17 dec 2010 09:43

[quote="Pierre92"]Nee. Bij verbeterde conditie kun je óók hogere hartslagen halen!

[/quote]

Klopt maar: bij dit weer is het zo goed als onmogelijk om je maximale hartslag
te bepalen gezien de staat van het wegdek!
Bij een verbeterde conditie zal je hartslag lager liggen bij dezelfde snelheid!
Ik krijg de indruk dat sommigen denken dat een lagere hartslag automatisch wijst op een vermoeidheid.
Enkel het niet kunnen benaderen van je maximale hartslag is een indicatie of ondermaats presteren waarbij je je hartslag echt niet meer omhoog krijgt, wat bij Knoops niet het geval is.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 17 dec 2010 11:29

idd. Mijn maximale hartslag is 190. Vorig jaar kreeg ik met een maximale inspanning mijn hartslag niet boven de 170. Heb toen een aantal testen laten doen (o.a. bloed prikken) maar daar was niets uit gekomen.

knoops
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 sep 2007 22:25

knoops 19 dec 2010 20:57

Ik heb nu drie dagen helemaal niets gedaan en ben gisteren weer gaan mountainbiken. Ik moest wel zeggen dat mijn hartslag weer wat sneller steeg dus ik denk dat die rust goed is geweest.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5804
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 19 dec 2010 22:38

[quote="Knoops"]Ik heb nu drie dagen helemaal niets gedaan en ben gisteren weer gaan mountainbiken. Ik moest wel zeggen dat mijn hartslag weer wat sneller steeg dus ik denk dat die rust goed is geweest.[/quote]

Ik begrijp het toch niet goed: waarom zou je hartslag bij een inspanning snel moeten stijgen? 't lijkt de wereld op zijn kop.
Dat is nu net wat iedere niet-getrainde sporter heeft: een snel stijgende hartslag bij een minimale inspanning waardoor je juist snel in het rood gaat en dus verzuurt!
Het is juist goed dat je bij een bepaalde inspanning een lagere hartslag hebt dan normaal => wijst op verbeterde conditie.
Enkel als je ondermaats presteert en je hartslag echt niet omhoog te krijgen is heb je een probleem.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 19 dec 2010 22:49

De hartslag moet altijd makkelijk omhoog gaan zonder te verzuren.
Dat duidt op ´goeie benen´. Bij lage hartslag en hoger vermogen is dat een teken van vorm. Bij verzuring en lage hartslag is dat vermoeidheid. En bij hoge hartslag en lage vermogens is dat nogal eens een verkoudheid of iets dergelijks. (globaal gezien)

Het feit dat je je HS na drie dagen rust weer snel omhoog krijgt duidt erop dat je vermoeid was.

fietsen, da\'s mijn verzetje!

Plaats reactie