Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vervangen body Shimano 105

rookie77
Forum-lid

rookie77 22 sep 2006 14:48

nlangs geconstateerd dat mijn body niet meer zo soepel draait. Het freeweel gedeelte dus. Sleutel veel aan mijn fiets, maar dit nog niet onderhanden gehad. Ik dus vol goede moed, as eruit, body los, nieuwe erop (lopen als een zonnetje) lagertjes bla bal... TOTDAT ik er achterkwam dat ik mijn as niet meer spelingvrij gemonteerd kreeg. Uiteindelijk naar de FM gebracht en binnen een 1/2 uurtje klaar . Heb ik nou iets fout gedaan, of doen zij iets goed? Hij vermelde me wel, dat ik de volgende keer de as aan de andere zijde van de Body moet losschroeven. Dus niet aan de zijde van de Body. Weet iemand waarom, en hallen jullie de as vaker los?
Road: Cannondale Supersix EVO HM Sram Red (2012)
MTB: Cannondale F29

shimano-marc
Forum-lid

shimano-marc 27 sep 2006 22:05

Dit lijkt me toch vooral de vakkennis van de fietsenmaker te zijn; het best is wel dat je de asmoeren langs de kant van het tandwiel blokkeerd en de regeling doet langs de linkse zijde.
Groeten,

Doorbijten, de voldoening is eens zo groot achteraf.

jsparie
Forum-lid

jsparie 30 sep 2006 23:07

Conus en afstandsboutjes zitten aan de bodykant in principe vast en zijn veel moeilijker los te krijgen dan links. Hoe ze dat doen weet ik ook niet maar zo is het wel. Best knap dat het gelukt is deze los te halen. Als je maar aan één kant, niet de kant van de body dus, de conus loshaalt en de andere kant altijd vast laat zitten (zo heeft shimano het bedoeld in ieder geval) weet je zeker dat de as altijd gecentreerd weer in de naaf zit. Met evenveel ruimte aan beide kanten van de as dus. Alleen voor vervanging van de conus aan de bodykant is het dus wel mogelijk deze los te maken, maar anders is het niet de bedoeling ivm de afstelling.

rookie77
Forum-lid

rookie77 04 okt 2006 14:24

Het ging inderdaad moeilijk. Dus toch de verkeerde kant los gemaakt :-)

Volgende keer beter.....
Road: Cannondale Supersix EVO HM Sram Red (2012)
MTB: Cannondale F29

Plaats reactie