Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

ammoniakgeur

wham
Forum-lid

wham 26 sep 2006 17:55

Ammoniakgeur, heb daar zelf ook regelmatig last van.
Weet er niet meer van dan wat er al over geschreven is.
Wat ik wel weet is dat de reuk op de duur niet meer uit de shirts verdwijnt met zwarte shirts heb je daar het meeste last.

gtranquillity
Forum-lid

gtranquillity 26 sep 2006 20:53

Quoten: Origineel geplaatst door wham op 26 September 2006

Wat ik wel weet is dat de reuk op de duur niet meer uit de shirts verdwijnt met zwarte shirts heb je daar het meeste last.

Dit is inderdaad ook mijn constatering. Ik heb mijn zwarte shirt inmiddels al 3x opnieuw (dus zonder eerst te dragen) met de was meegedraaid, zelfs een keer op 60 graden, maar als hij droog is zou je denken dat ik net pas thuis ben gekomen van het fietsen :(
http://www.dark-tranquillity.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
http://www.diana-van-tankeren.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>

concorde
Forum-lid

concorde 27 sep 2006 13:05

Nog niet gelezen in dit topic maar misschien wel relevant: Zelf ben ik nogal allergisch en heb problmen met mijn luchtwegen waaronder ook mijn sinussen (voorhoofd en kaakholtes). Regelmatig na langere duurinspaning (1 uur en langer hardlopen of wielrennen) )niet persé een intensieve inspanning, bemerkt ik een vieze lucht ammoniakachtige lucht in mijn neus. Waarschijnlijk, denk ik door beluchting van de sinussen die normaal afgesloten zijn. Dit is na 1 of 2 uur weer over. Meestal dan ook een beter doorgankelijke neus. Misschien heeft de topic starten ook wel KNO-problmen?

gtranquillity
Forum-lid

gtranquillity 27 sep 2006 21:30

Quoten: Origineel geplaatst door Concorde op 27 September 2006

Nog niet gelezen in dit topic maar misschien wel relevant: Zelf ben ik nogal allergisch en heb problmen met mijn luchtwegen waaronder ook mijn sinussen (voorhoofd en kaakholtes). Regelmatig na langere duurinspaning (1 uur en langer hardlopen of wielrennen) )niet persé een intensieve inspanning, bemerkt ik een vieze lucht ammoniakachtige lucht in mijn neus. Waarschijnlijk, denk ik door beluchting van de sinussen die normaal afgesloten zijn. Dit is na 1 of 2 uur weer over. Meestal dan ook een beter doorgankelijke neus. Misschien heeft de topic starten ook wel KNO-problmen?

Ik heb diverse allergieen (huis en stofmijt + katten en zonneallergie) maar niet aan de luchtwegen zover ik weet. Wel kost het altijd vrij veel moeite om door mijn neus te ademen.  Als ik verkouden ben wil hij nog wel eens eventjes (enkele seconden) opengaan - een nogal rare gewaarwording, zo vrij door de neus te kunnen ademen. Is dit zoals jij het ook ervaart?
http://www.dark-tranquillity.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
http://www.diana-van-tankeren.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>

ottie
Forum-lid

Gebruikersavatar ottie 28 sep 2006 09:56

Het verschijnsel van de amoniaklucht ken ik ook. Echter niet bij het fietsen, maar van het sportklimmen. Met name als tijdens het klimmen langdurig zware route worden geklommen. Ik ga er zelf van uit dat het op de een of andere manier te maken heeft met de energievoorziening die op dat moment dus niet toereikend is voor je spieren. Bij dat nivo van inspanning is je lichaam eiwitten aan het verbranden. Het gaat om maximale inspanningen van rond de 95% van je maximale prestatievermogen.
Tijdens het hardlopen en / of fietsen heb ik die amoniaklucht nog niet bij mezelf geroken. En ja die lucht is echt niet meer uit je shirts te krijgen. (iemand nog een gouden tip?). De shirts waar ik in klim houdt ik dan ook zorgvuldig apart van de rest van de sportshirts.
Rather live one day like a tiger than a hundred like a sheep!

concorde
Forum-lid

concorde 28 sep 2006 11:31

Quoten: Origineel geplaatst door Gtranquillity op 27 September 2006

Quoten: Origineel geplaatst door Concorde op 27 September 2006

Ik heb diverse allergieen (huis en stofmijt + katten en zonneallergie) maar niet aan de luchtwegen zover ik weet. Wel kost het altijd vrij veel moeite om door mijn neus te ademen.  Als ik verkouden ben wil hij nog wel eens eventjes (enkele seconden) opengaan - een nogal rare gewaarwording, zo vrij door de neus te kunnen ademen. Is dit zoals jij het ook ervaart?

Hé een huisstofmijtenallergie zonder problemen aan de luchtwegen? Das wel vreemd. Kan ook wel eczeem veroorzaken maar dat komt wat minder voor. Althans een ahuistomijtenallergie met alleen huidklachten.Het probleem zoals jij dat omschrijft ken ik heel goed. Misschien raar maar na het fietsen heb ik een vreemd klikgeluid in mijn neus! Dit gaat gepaard met de vieze  wat muffe geur.

gtranquillity
Forum-lid

gtranquillity 28 sep 2006 21:25

Quoten: Origineel geplaatst door Concorde op 28 September 2006

Quoten: Origineel geplaatst door Gtranquillity op 27 September 2006

diverse allergieen (huis en stofmijt + katten en zonneallergie) maar niet aan de luchtwegen zover ik weet. Wel kost het altijd vrij veel moeite om door mijn neus te ademen.  Als ik verkouden ben wil hij nog wel eens eventjes (enkele seconden) opengaan - een nogal rare gewaarwording, zo vrij door de neus te kunnen ademen. Is dit zoals jij het ook ervaart?

Hé een huisstofmijtenallergie zonder problemen aan de luchtwegen? Das wel vreemd. Kan ook wel eczeem veroorzaken maar dat komt wat minder voor. Althans een ahuistomijtenallergie met alleen huidklachten.Het probleem zoals jij dat omschrijft ken ik heel goed. Misschien raar maar na het fietsen heb ik een vreemd klikgeluid in mijn neus! Dit gaat gepaard met de vieze  wat muffe geur.

Een huis en/of stofmijtallergie kan idd problemen aan de luchtwegen veroorzaken, maar het kan zich ook uiten in (vreselijke) jeuk, en da's bij mij dus het geval. Het lijkt dan net alsof ik overal met een naaldje geprikt wordt wat een soort "kratertje van jeuk" veroorzaakt zeg maar.

nils
Forum-lid

Gebruikersavatar nils 12 okt 2006 17:02

interassant topic ... ik ken ook de ammoniak lucht ... Na het fietsen ruik ik deze lucht altijd 1/2 uur fietsen of 4 a 5 uur op de fiets maakt niet uit altijd dezelfde lucht ... het vreemde is dat ik na de training bij de voetbal nooit deze lucht ruik! En toch train ik daar soms echt extreem vorige week bv van 18.30 tot 20.45 vol!!! Loop training, sprinten alles ... maar niet de ammoniak lucht??

Ik zal het morgen eens aan mijn fusio, hij behandelt momenteel mijn enkels knieen en voet (geblesseerd geraakt bij de voetbal :-()
No I'm not big headed my head is just big

edwinfe
Forum-lid

edwinfe 13 okt 2006 00:03

Quote: Origineel geplaatst door rene1 op 20 September 2006
Er zit ammonia in urine....lekkage? Daarnaast kan zweet van iemand met suikerziekte ook naar ammonia ruiken (Je drinkt niet weinig...zou ook kunnen wijzen op suikerziekte) Advies; even bloedsuikertje laten prikken, een beetje huisarts kan dat zelf doen. Eten id niet te weinig lijkt me...voor mij zoudat zelfs veel zijn voor 70 km, en ik hou van eten.

Bij suikerpatienten is dat niet ammoniak, maar acetone

motta
Forum-lid

motta 19 okt 2006 00:58

op deze Link wordt eea uitgelegd
Motta

vstromkees
Forum-lid

vstromkees 14 mar 2007 23:16

Een oude uitspraak van Gerrie Kneteman is: Kampioenen kun je ruiken!

kowalsky
Forum-lid

kowalsky 16 mar 2007 00:13

In een interview met de verzorger van Johan Museeuw zei de verzorger dat als Johan begon te stinken (ammoniak?) hij zijn topvorm naderde.

Plaats reactie