Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

kapot carbon frame

aronrene
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 25 dec 2005 11:27

aronrene 22 sep 2006 13:36

Eerlijk gezegdt wordt ik een beetje moe van deze discussie.
Wat je ook probeert hier duidelijk te maken, het lukt niet.
Ik kan nog wel aangeven dat:
Carbon wat aan de ene kant een gatje heeft aan de andere kant stervormig gescheurd kan zijn over een veel groter oppervlakte. Dat daarom de vezels aan de buitenkant er nog netjes uit kunnen zien maar aan de binnenzijde totaal geen samenhang meer hebben. Dat dit zelfs zijn uitwerking kan hebben op plekken welke meer dan een halve meter van de breukplaats afliggen.
Dat je ongeacht de hoeveelheid matjes die je er om draait zeker iets uiterlijk kunt herstellen. En ja, als je er maar genoeg matjes omheen draait het nog houdt ook, maar dat het krachtenveld welk in een constructie zit hiermee teniet gedaan wordt.
Dat een statisch item repareren iets anders is al het repareren van een dynamisch item.
Ik kan zo wel even doorgaan. Maar ik ben bang dat het niets uithaalt. Er is waarschijnlijk al teveel aan de dampen van de epoxyhars geroken en daarom kan er niet helder meer gedacht worden.
Zoals ik in een ander topic al aangaf het gaat onze beste vriend helemaal niet meer erom af het kan of niet. Hij wil gewoon niet toegeven dat hij het niet kan.
Blijf ik bij mijn eerder voorstel (gedaan in een ander topic) dat hij zijn eigen fiets even breekt en weer herstelt. Volgens eigen zeggen wordt deze dan nog sterker en stijver. Dit zou alle twijfel bij iedereen wegnemen.
Dus koers, wees een vent en bewijs het. Zo lang je dat niet doet wil ik je zeer vriendelijk vragen op te houden met dat: ik weet het toch lekker beter geleuter.   
visit: http://www.singletrail.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

timo002
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:09

timo002 22 sep 2006 13:58

Om even een antwoord te geven op te Topic Starter:
* Ga je voor veiligheid, dan gooi je je frame weg en koop je een nieuwe* Ga je voor een goedkope oplossing en laat je je frame maken. Maar weest gewaarschuwd want de kans bestaat dat je frame intern veel meer schade heeft opgelopen dan dat je van buitenaf kunt zien.Reparatie van carbon kan, echter kan niet met zekerheid gezegd worden of de reparatie volledig gelukt is (interne scheuren). De vraag is alleen of je met die gedachte op je fiets wilt zitten. Ken je het programme: "Doet ie het of doet ie het niet", nou zoeits krijg je dus met je frame: "Houd ie het of houd ie het niet".Laten we verder even on Topic blijven en de carbon reparatie discussie elder in het forum voort te zetten!
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.

lucero
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:51

lucero 22 sep 2006 14:02

Koers echt jonge je bent een enorme dr*l. En weetje waarom je hebt er gewoon geen ene r**t verstand van en je l*lt elke keer met de wind mee. Misschien moet je, je verhaal eens vertellen zaterdag aan L&R studenten die zijn er toch zat op het nsk. Hebben zij ook nog wat te lachen.

dual
Forum-lid
Berichten: 419
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:59

dual 22 sep 2006 14:02

Wat ik wilde aangeven is dat het allemaal niet zo eenvoudig is als het lijkt. Ik wil niet zeggen dat het niet kan, maar dat je dit soort reparaties moet laten uitvoeren door gekwalificeerde mensen die al jaren met dit materiaal en reparaties werken.. dus de leverancier van de frames. Als Koers de komende 3-5 jaar ergens ervaring opdoet mag hij daarna mijn frame repareren en kan hij wellicht een hele nieuwe markt aanboren.
Zolang het bij 'knoeien' blijft, knoei je ook met je gezondheid en dat is mij net even meer waard dan een frame reparatie.
nulla tenaci invia est via

nollysurf
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jan 2006 13:51

nollysurf 22 sep 2006 15:03

Betreft reparatie..
Ik heb zelf weinig ervaring met reparatie van frames van fietsen, maar ik doe veel aan windsurfen en golfsurfen. In deze boards (masten en gieken (daar waar je aan vasthoudt)  wordt tegenwoordig ook veel carbon gebruikt.
Een board kan je laten repareren, zoals hierboven al aangegeven is het gerepareerde gedeelte misshien sterk maar door de reparatie verschuift de plek.... Vaak dus niet veel sterker.
Een mast repareren wordt nooit gedaan. Ook gieken (buisvormig), worden niet gerepareerd, de krachten zijn gewoon te groot. Op een fiets komen misschien minder krachten vrij, met genoeg ervaringen in achterhoofd zal ik het niet in me hoofd halen om op een carbonfiets te stappen die hersteld is.
Succes met de keuze!!
Groet Arnold,

fransz
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 aug 2006 01:52

fransz 22 sep 2006 15:12

ngetwijfeld weinig aanvulling op wat allemaal geschreven is. En ik denk dat ik er te weinig verstand van heb, maar als een carbonbuis gescheurd is, en je gaat deze (her-)lamineren, blijft, naar mijn idee, de scheur gewoon nog aanwezig, hij is alleen niet meer te zien omdat er wat over zit.
Een buis die in beweging is, tordeert op verschillende manieren, waardoor de scheur,inwendig doordat ze nu ingepakt is, verder zal scheuren, alleen is het nu niet meer te zien.
 
 

koers
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 feb 2006 12:09

koers 22 sep 2006 18:24

tenzij je de scheur wegslijpt en dat stuk geheel herlamineert!!!
ik snap heus wel dat je niet klaar bent als je op een scheur een stukje carbon lijmt.

zaffeltje
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 06 jan 2006 03:09

zaffeltje 22 sep 2006 18:56

Quoten: Origineel geplaatst door koers op 22 September 2006


tenzij je de scheur wegslijpt en dat stuk geheel herlamineert!!!
ik snap heus wel dat je niet klaar bent als je op een scheur een stukje carbon lijmt.


Een citaat van de meester himself:
Als je over een groot genoeg oppervlakte rond om de scheur dik genoeg op nieuw lanineerd zal er weinig aan de hand zijn. Het ziet er alleen niet meer zo mooi uit, en de giek wordt op dat punt een stuk dikker. Tevens zal de waarde op de tweedehands markt een stuk dalen. Het verder scheuren kan alleen als de spanning in het materiaal aan de rand van de scheur te hoog wordt. Zonder reparatie is dit altijd het geval omdat de vezels aan de rand van de scheur ineens de spanning te verwerken krijgen van de gescheurde vezels. En dat is een beetje te veel voor de vezels en het zooitje zal dan rustig verder scheuren, of gelijk breken. Lanineer je rond om over de scheur heen tot een 10 cm na de scheur aan beide kanten in de axiale richting dan zal de spanning in het materiaal netjes verdeelt worden de nieuwe vezels in het gebied bij de scheur. Als je het niet ziet zitten kun je de giek altijd nog bij mij afleveren. Ik kan nog wel een leuke carbon giek gebruiken.
 
 

zaffeltje
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 06 jan 2006 03:09

zaffeltje 22 sep 2006 18:58

Quoten: Origineel geplaatst door zaffeltje op 22 September 2006


Quoten: Origineel geplaatst door koers op 22 September 2006


tenzij je de scheur wegslijpt en dat stuk geheel herlamineert!!!
ik snap heus wel dat je niet klaar bent als je op een scheur een stukje carbon lijmt.


Een citaat van de meester himself:
Als je over een groot genoeg oppervlakte rond om de scheur dik genoeg op nieuw lanineerd zal er weinig aan de hand zijn. Het ziet er alleen niet meer zo mooi uit, en de giek wordt op dat punt een stuk dikker. Tevens zal de waarde op de tweedehands markt een stuk dalen. Het verder scheuren kan alleen als de spanning in het materiaal aan de rand van de scheur te hoog wordt. Zonder reparatie is dit altijd het geval omdat de vezels aan de rand van de scheur ineens de spanning te verwerken krijgen van de gescheurde vezels. En dat is een beetje te veel voor de vezels en het zooitje zal dan rustig verder scheuren, of gelijk breken. Lanineer je rond om over de scheur heen tot een 10 cm na de scheur aan beide kanten in de axiale richting dan zal de spanning in het materiaal netjes verdeelt worden de nieuwe vezels in het gebied bij de scheur. Als je het niet ziet zitten kun je de giek altijd nog bij mij afleveren. Ik kan nog wel een leuke carbon giek gebruiken.
 
 


Ra ra van wie dat bovenstaande citaat afkomstig is

koers
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 feb 2006 12:09

koers 22 sep 2006 19:45

van wie dan?
is precies wat ik beweer overigens lees maar terug

koers
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 feb 2006 12:09

koers 22 sep 2006 19:47

Quoten: Origineel geplaatst door Lucero op 22 September 2006

en je l*lt elke keer met de wind mee.

kijk eerst eens goed naar de datums en de manier waarop ik gezegd heb het te willen maken

rombaft
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 14 jun 2006 21:10

rombaft 22 sep 2006 20:03

Quoten: Origineel geplaatst door koers op 22 September 2006


van wie dan?
is precies wat ik beweer overigens lees maar terug


man, heb je ogen in je kop, 't komt van jouw en hij wijst je net zoals ik dat deed in het armsteuntjes topic of het feit dat je in 1 topic jezelf al tegenspreekt en plots iets anders zegt dan je in het begin zei .
 

Plaats reactie