Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

hematocrietwaarde

wouterp
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 mar 2006 18:14

wouterp 01 nov 2006 13:08

Kleine quote uit het diagnostich kompas:
Interpretatie: Een verhoogde Ht komt voor bij uitdroging (verminderd plasmavolume), bij primaire polycythaemia vera (verhoogd celvolume) en bij secundaire erytremie: gewenning aan grote hoogtes, bij neonaten, bij erytropoëtine-overproductie zoals bij renaal carcinoom, Cushing-syndroom, anoxie, cerebellaire hemangioblastoom en chronisch alcoholisme.Een verlaagde Ht komt voor bij hypervolemie (zwangerschap, oedeem), bij het toedienen van plasma (of vervangende middelen), bij diverse types anemie, bij erytropoëtine-onderproductie zoals bij ernstige nierpathologie en uremie (dialysepatiënten).Bij Ht-waarden lager dan 0,30 l/l kan een toestand van verminderd O2-transport ontstaan; bij een waarde boven 0,50 l/l neemt de volbloedviscositeit sterk toe (en daarmee de weerstand in de capillairen).
Referentiewaarden:
Mannen   0,41-0,51 l/lVrouwen 0,36-0,47 l/lEr wordt alleen "erytropoetine-overproductie" genoemd, maar daarbij vergeten ze m.i. externe toediening

dauvi001
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2007 02:41

dauvi001 23 mei 2007 03:01

Jarenlang weinig aansport gedaan, was wel druk in de weer, werken werken, je kent het wel.Sinds 2 1/2 jaar weer actief bezig met sporten in de sportschool, fysio fitness , maar ook spierontwikkeling. Aangezien ik tegen de 50 loop en tussen de 4 en 6 uur intensief sport leek het me geen slecht idee een medische check up te laten uitvoeren.
Vandaag de resultaten binnenWat blijkt; mijn hematocriet waarde bedraagt 0.58. Had in eerste instantie geen idee wat dit betekende (werd alleen vermeld dat het verhoogd was) en ben wat gaan naspeuren op internet.Al eerder uithoudingstesten gedaan en die gaven al aan dat mijn zuurstofopname zeer goed te noemen was. Ik ben er nu achter waar dat aan ligt. Waar ik benieuwd naar ben is of deze waarde sterk zal zijn beïnvloed door het intensieve sporten gedurende met name het laatste jaar of dit iets lichaamseigen is, dat wellicht in de jaren hiervoor ook al sterk ontwikkeld was 9nooit eerder gemeten).
Ben wel altijd een goede duursporter geweest, ook indien ik nauwelijks training had ondergaan.

anno
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 08 jul 2006 15:34

anno 23 mei 2007 04:32

Ik denk dat je aanleg hebt voor een hoge waarde. Dit doordat je aangeeft dat je 4 tot 6 uur traint. Dit is in vergelijking met profrenners nog 'zeer' weinig en die komen niet aan zon waarde komen.
Wat ik mij afvraag is of de hematokrietwaarde ook hoger/lager wordt als men zout/water inneemt. En of de hematokrietwaarde ook te maken heeft met de bloeddruk.

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 23 mei 2007 13:38

Heeft iemand misschien een idee waar ik een zuurstoftent kan aanschaffen.

daveke
Forum-lid
Berichten: 1249
Lid geworden op: 18 jan 2006 08:50

daveke 23 mei 2007 14:05

Ik zit normaliter aan het begin van het seizoen aan de 0,47 en middenin het seizoen aan 0,45. Volkomen normaal volgens mijn sportarts.
Science of Performance!

woutre
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 30 aug 2006 18:01

woutre 23 mei 2007 14:20

Ht alleen zegt echt zo weinig, de effectiviteit van het zuurstoftransport/erytropoëse is afhankelijk van zoveel meer parameters. Zoals Hb, MCV, MCH, MCHC, reti's endan vergeet ik er ongetwijfeld nog een zooi.
Zuurstoftenten zullen je binnenkort wel om de oren vliegen klik

edgar
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 dec 2005 23:16

edgar 23 mei 2007 16:30

Quoten: Origineel geplaatst door kilometervreter op 23 Mei 2007

Heeft iemand misschien een idee waar ik een zuurstoftent kan aanschaffen.


www.altitudetraining.be
Hier kun je ook huren

edgar
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 dec 2005 23:16

edgar 23 mei 2007 19:20

Quoten: Origineel geplaatst door Edgar op 23 Mei 2007


Quoten: Origineel geplaatst door kilometervreter op 23 Mei 2007

Heeft iemand misschien een idee waar ik een zuurstoftent kan aanschaffen.


www.altitudetraining.be
Hier kun je ook huren


edgar
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 dec 2005 23:16

edgar 23 mei 2007 19:20

Quoten: Origineel geplaatst door Edgar op 23 Mei 2007


Quoten: Origineel geplaatst door kilometervreter op 23 Mei 2007

Heeft iemand misschien een idee waar ik een zuurstoftent kan aanschaffen.


www.altitudetraining.be
Hier kun je ook huren
http://www.altipower.com


kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 24 mei 2007 11:39

Da's handig voor de vakantie. Dan mag ik mijn fiets namelijk niet meenemen en ik kan toch niet tweeeneenhalve week mijn zorgvuldig opgebouwde conditie verwaarlozen. Nu hopen dat ik mijn vriendin wel in zo'n tentje krijg.

http://www.latimes.com/news/science/la- ... &track=rss

Haha!

denboris
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:50

denboris 24 mei 2007 20:47

Vorig jaar zat ik na het voorjaar aan 49, hematocriet.Mijn oom heeft in de winter 53,ik denk dat het van persoon tot persoon afhankelijk is, en dat je je geen zorgen hoeft te maken wanneer je geen doping neemt.
 
werk mee aan wielerjournaal.nl!

Gebruikersavatar
ottie
Forum-lid
Berichten: 338
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:04

Gebruikersavatar ottie 28 mei 2007 16:29

Ben vanuit mijn andere hobby (expeditie- en alpien-klimmen wel geïnteresseerd in het effect van hoogte(-stage) op de hematocriet. Als ik alle reacties zo lees zou de hematocriet na een expeditie of extreem zware alpiene touren hoog tot zeer hoog moeten zijn ten opzichte van je normale (persoonlijke) waarde.
Persoonlijk ben ik na zulke touren niet vooruit te branden, maar dat ligt met name aan de extreme vermoeidheid die je bij jezelf te weeg brengt en waarvan je één week tot twee maanden herstel nodig hebt.
 
Rather live one day like a tiger than a hundred like a sheep!

Plaats reactie