Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

afvallen

dingo
Forum-lid

dingo 20 sep 2006 13:31

Ik voel met je mee, warmbakkertje, moet er ook nog 5 kwijt.
In het kort, je overgewicht heb je opgdaan door een verstoorde balans tussen inname ( eten ) en uitgifte ( sporten). Het aantal calorieen dat je innam stond niet in verhouding met je verbrande aantal calorieen. Je lichaam wist niet wat het met die calorieen aanmoest en heeft ze maar opgeslagen, als vet. ( voor magere tijden......)
Om af te vallen moet je deze figuurlijke weegschaal doen doorslaan naar de andere kant. Ergo meer verbranden dan innemen, ongeveer een 500 cal. Vergelijkbaar met 1 pond per week afvallen. Dit betekent dat je alles wat je lichaam nodig heeft aan bouwstoffen ( eiwitten, koolhydraten, vetten ) MOET blijven innemen, het stoppen met 1 van deze bouwstoffen betekent dat je je lichaam onthoudt van iets wat het lichaam nodig heeft. Dit leidt ertoe dat je op korte termijn veel resultaat boekt maar, op het moment dat je di8e bouwstof weer aan je dieet gaat toevoegen, je lichaam dit ONMIDDELIJK als VET opslaat ( het heeft immers een ernstig tekort gehad ) voor magere tijden....( Het jojoeffect ) Wees dus ZEER kritisch met dieten die je onthouden van een essentiele bouwstof, het leidt alleen tot korte termijnresultaat.
De enige weg is dus om alles MET MATE in te gaan nemen ( dus geen 2x opscheppen, niet snoepen, gezond en gevarieerd eten ) en je lichaamsbeweging op te voeren. Dat laatste luistert ook weer heel nauw, als je (lichaam) gewend bent om altijd hetzelfde rondje/aantal uren/aantal kilometers te rijden spreekt het voor zich dat je energieinname daarop is aangepast ( je lichaam is een zelfregulerend mechanisme ) dus ipv 80km 100 gaan rijden of ipv 2 uur 3 uur. Alles om die balans maar naar de andere kant te doen doorslaan.
Ten aanzien van de intensiteit geldt dat als je veel tijd hebt je beter lang in lage zones kan rijden ( het aandeel vetten is hoog en de voorraad schier onbeperkt ), bij een minder ruime agenda kan je beter in hogere zone rijden ( De hoeveelheid vetten is dan hoger ), denk echter wel aan je eten achteraf.
Als laatste geld dat je beter gebaat bent bij 4 korte trainingen per week ( met voldoende rust ertussen ) dan 2 lange per week.

Nou ja, kort......

templar
Forum-lid

templar 24 sep 2006 23:20

Ga hardlopen.
Doe ik ook in de maanden okt-feb.
Is prima te combineren met fietsen en je gehele lichaam profiteert ervan.
De eerste weken is het wel doorzetten.
Gr. john
Vroeger was ik een twijfelaar maar daar ben ik nu niet meer zo zeker van.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 sep 2006 01:54

@Raff domme kwakzalver...  (en dan raar vinden dat de ziektekosten premie ieder jaar hoger wordt als dit de mentaliteit is/wordt in Nederland)
@TS Hardlopen val je de 1e weken helemaal niets vanaf waarschijnlijk. Het probleem is dat je hardloopconditie nog slecht is waardoor je al snel heel intensief aan het lopen bent. Als je loopconditie beter wordt is het daarna wel makkelijker om met lopen extensief bezig te zijn. Denk wel een beetje om je knieën, die gaan waarschijnlijk liever fietsen dan hardlopen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

niklas2
Forum-lid

niklas2 25 sep 2006 16:58

@Raff: Hoewel ik kan begrijpen dat je scherp reageert op AMC's post, lijkt mij het gebruik van het vette lettertype niet echt gepast. Zoiets gebruik je om een deel van je post onder de aandacht te brengen, niet om een gehele post mee te vullen. Nu komt het over als geschreeuw.
@AM-CLassic: Voor kwakzalver uitgemaakt worden is overigens ook niet gepast. Je kunt het met iemand's mening  eens of oneens zijn. Reageer dus op de mening van iemand, niet op de persoon. Aan dat laatste maken Raff en AMC zich mijns inziens beiden schuldig ......
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

toni
Forum-lid

toni 25 sep 2006 18:24

Quoten: Origineel geplaatst door Warmbakkertje op 18 September 2006

Hoi,Zo. Ik ga afvallen!Trainen doe ik 's zondags over rondjes van 40, 50, soms 80 km. Dan rijden mijn fietsmaatje ons natuurlijk helemaal te blubber, om de rest van de zondag te moe zijn om met ons gezin nog eens 's middags op pad te gaan.3-4 keer per week duurtrainingen dus heb ik al gelezen. Hoe doen jullie dat nu? Na het werk eten en dan een uurtje minstens wachten en het is al bijna donker. Om een uurtje of 8 vertrekken? Of rijden jullie voor het eten?(gezinsleven) En dan een 2 uur rijden?groeten,Gerrit-Jan

Terug naar het onderwerp: Lekker op de fiets naar het werk!

hardes
Forum-lid

hardes 25 sep 2006 18:29

Het is er aan te zien dat dit een Nederlands forum is. Nederlanders doen niets anders dat op mekaar vitten. Ik stel voor, bezoek eens een Belgisch forum en neem een voorbeeld. Echt een groot verschil hoor.
Help, heb geen idee

roos1
Forum-lid

roos1 25 sep 2006 20:05

Ik zelf moet ook nog een aantal kilo kwijt...

nu heb ik een vraag... als ik op de fiets naar mijn werk ga dan is dat 10 km fietsen in een half uur.. Is dit nou niet net te kort???

Kijk alles is meegenomen vind ik.. maar voor de beste resultaat zou het misschien langer mogen.. Of is dat niet zo????
Gr Roos

ted038
Forum-lid

ted038 25 sep 2006 21:05

20 km per dag is iig beter dan met de auto/bus/trein etc, dat ten eerste
En je zou wellicht op de terugweg nog een extra ommetje kunnen maken voor de extra km's, mocht je dit willen.
Er wordt wel eens beweerd dat de vetverbranding  pas na een tigtal minuten begint, maar ook van 10 minuten fietsen activeer en verhoog je je stofwisseling al voor de rest van de dag tov niet fietsen en helpt dus .
Moet je uiteraard wel een beetje doorfietsen en niet als compensatie een grote patat oorlog bestellen

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 25 sep 2006 23:05

De discussie ging in feite over afvallen.  Raff beweert dat Carnitine de vetverbranding zou stimuleren.  Hiermee ben ik het ook niet eens.
Stoffen als carnitine, creatine, aminozuren, B12 vitaminen, magnesium, homeopatisch verdund bloed, zwavelpillen, etc...  zouden allemaal prestatieverhogend werken.  Ik heb het allemaal wel eens geprobeerd en volgens mij haalt het allemaal geen fluit uit.  Er is ook geen enkel wetenschappelijk bewijs dat deze stoffen iets doen voor een wielrenner of een sporter die wil afvallen.
Misschien nog een interessante anekdote :
Een tijd terug ging ik regelmatig op consultatie bij een vrij bekende sportarts.  Hij schreef mij ook de hierboven vernoemde stoffen voor, altijd van een bepaald merk, bij voorkeur af te halen bij hem in de buurt (daar hebben ze alles op voorraad).  Toevallig vernam ik van een kennis die in de medische branche werkt dat mijn sportdokter tevens mede-eigenaar was van het merk van voedingssuplementen dat hij altijd voorschreef. En ik maar die dure rommel kopen!!!! 

tyrion
Forum-lid

tyrion 25 sep 2006 23:54

jullie maken allemaal maar mooi ruzie met elkaar, maar ik heb een heel ander probleem: hoe krijg ik er wat kilo's bij? Ik weeg nu al twintig jaar 60 kg en in topvorm zakt dit naar 58 kg. Ik ben veel te mager en eet alles wat los en vast zit. Toen ik dit jaar wegens een knieblessure 6 maanden niet kon fietsen ben ik twee kilo aangekomen, en die was ik na een paar keer trainen alweer kwijt. Niettemin was ik liever wat zwaarder geweest.
voetballen is een spel, wielrennen een sport

Plaats reactie