Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

afvallen

auke
Forum-lid

auke 02 okt 2006 02:00

De meest effectieve manier om af te vallen is "fietsvakantie". Pak het vliegtuig naar Spanje en fiets weer terug naar NL in 14 dagen. Je zult de hele dag op de fiets zitten, prachtige omgevingen ervaren en geen tijd hebben om achter de tv te snoepen. Bovendien zul je in de restaurants en hotels niet zo gauw de mogelijkheid hebben om je helemaal verzadigd te eten, bovendien wil je s'avonds alleen maar slapen en moet je er vroeg weer uit voor de volgende etappe. 's Ochtends een goed ontbijt en na een week heb je al zo'n conditie opgebouwd dat je niet eens meer de noodzakelijk boodschappen hoeft te doen in de supermarché. Ontbijten, fietsen, slapen..........
Na twee weken gegegarandeerd 10kilo lichter.......... en een superconditie.

auke
Forum-lid

auke 03 okt 2006 03:04

Quoten: Origineel geplaatst door Auke op 02 Oktober 2006

De meest effectieve manier om af te vallen is "fietsvakantie". Pak het vliegtuig naar Spanje en fiets weer terug naar NL in 14 dagen. Je zult de hele dag op de fiets zitten, prachtige omgevingen ervaren en geen tijd hebben om achter de tv te snoepen. Bovendien zul je in de restaurants en hotels niet zo gauw de mogelijkheid hebben om je helemaal verzadigd te eten, bovendien wil je s'avonds alleen maar slapen en moet je er vroeg weer uit voor de volgende etappe. 's Ochtends een goed ontbijt en na een week heb je al zo'n conditie opgebouwd dat je niet eens meer de noodzakelijk boodschappen hoeft te doen in de supermarché. Ontbijten, fietsen, slapen..........
Na twee weken gegegarandeerd 10kilo lichter.......... en een superconditie.

Oja, je kunt ook eens proberen gewoon 3x per dag te eten in normale porties; ontbijt, lunch, warm eten............ dus geen tussendoortjes behalve fruit en light

luna
Forum-lid

luna 03 okt 2006 10:25

weinig eiwitten veel koolhydraten, en weinig vet en snoep,
werkt bij mij in ieder geval, en je wordt er niet moe van.
het gevaar van (extreem) lijnen is dat als je weer een beetje een normaal eetpatroon aanneemt dat de kilo's er als een zot aan vliegen, omdat je stofwisseling gedaald is.

ted038
Forum-lid

ted038 03 okt 2006 11:00

Quoten: Origineel geplaatst door luna op 03 Oktober 2006

weinig eiwitten veel koolhydraten, en weinig vet en snoep,werkt bij mij in ieder geval, en je wordt er niet moe van.[knip]

suikers zijn puur koolhydraten, dus volgens jouw advies val ik af als ik voornamelijk suiker eet ????
Om even aan te geven dat afvallen en advies daarin niet zo makkelijk is
[geen advies-modus] bij mij werkt bijv. atkins normaal erg goed (22 kg in 4 maand, eerste 12 kg zonder sporten), en dat is juist wel eiwitten en vet en juist geen koolhydraten  (alleen je kan er niet op intensief sporten, dan "moet" ik wel zondigen [/geen advies-modus]

luna
Forum-lid

luna 03 okt 2006 20:52

met koolhydraten bedoel ik complexe koolhydraten, geen suiker enzo maar veel volkorenbrood havermout, zilvervliesrijst, enz.
op die manier kan je veel meer eten dan wanneer je eiwitten en vet eet. ik bedoel een gram vet geeft meer energie dan een gram koolhydraten. plus dat je op eiwitten en vetten echt niet fatsoenlijk kunt sporten.
ik heb een tijdje geprobeerd om vooral veel eitwitten te eten en ik werd er alleen maar groter door kwa spiermassa voornamelijk ook, maar dat is voor een vrouw niet zo heel erg mooi vindt ik.

wat moet je dan op een dag eten met het atkins dieet, kwark,eieren en vlees ofzo?

ted038
Forum-lid

ted038 03 okt 2006 21:22

Quoten: Origineel geplaatst door luna op 03 Oktober 2006

wat moet je dan op een dag eten met het atkins dieet, kwark,eieren en vlees ofzo?

Ik "moet" niks, mag alleen geen koolhydraten hebben, of iig zo weinig mogelijk. Dat is de basis, dan zijn er nog hele boeken vol met nuances waar ik niemand mee wil vervelen . (dus er mag gezapt worden)
Ik mag oa kaas (ook huttenkase), vlees, vis, eieren, bepaalde groenten en zo wel hebben, is best wel veel variatie in, als je wat rondzoekt en/of het boek hebt. 
Het komt er kort op neer dat vet en eiwit veel meer zou verzadigen dan de "industrie" koolhydraten en je dan dus minder trek hebt. Daarnaast zou je door geen koolhydraten ook minder insuline aanmaken, insuline is juist weer 't transportmiddel om suikers/vetten op te slaan in de vetcellen, dus geen insuline = geen vetopslag meer, ook al eet je het wel (vet dus).
na een aantal dagen kan je ook meten dat er iets werkt oa door teststaafjes waaruit'blijkt dat er ketonen in je urine zitten  (gebruiken suikerpatienten ook, echter dan is het wel minder als je het hebt) , wel ketonen betekent dan dat je puur op vetverbranding leeft, de ketonen zin de afvalstoffen daarvan.Het enige nadeel is dat ik voor bij het intensief sporten wel koolhydraten moet nemen, omdat vetverbranding alleen niet voldoende energie levert en het glycoceen (soort koolhydraat dat de lever aanmaakt uit eiwitten) gauw op is (door weing voorraad en lange produktietijd). Het gebeud me best vaak dat ik dan van slag af raak omdat het lichaam toch niet alle koolhydraten opmaakt, weer insuline gaat produceren en ik dus weer een paar dagen netjes moet eten om weer in balans te komen ...

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 03 okt 2006 21:43

De enige manier van afvallen is meer energie verbruiken, dan er in gaat. Hoe groter het verschil, hoe meer je afvalt. Discipline is hierin een sleutelwoord. Klinkt flauw, maar is naar mijn mening het enige dat echt werkt. De dieetindustrie speelt gretig in op de wens van mensen om af te vallen/slank te blijven zonder inspanning. Pilletjes, poeders, apparaten, stroomstoten, psychotherapie, regressietherapie, enz, enz.
Het is eigenlijk heel simpel. Beperk je energie-inname gedurende de dag zoveel mogelijk, en probeer elke dag te bewegen/sporten gedurende minimaal een half uur.
Ikzelf heb bijvoorbeeld geen auto, en dat levert al een behoorlijk voordeel in de energiehuishouding op. Maar ik heb ook geen vaatwasser, geen brommer, breng mijn brieven naar de brievenbus, heb werk gevonden op twintig kilometer van mijn huis, hark het blad in mijn tuin nog gewoon bij elkaar, en gebruik geen bladblazer.
Na het avondeten bewaar ik mijn toetje voor de latere uurtjes. Als ik dan trek krijg, eet ik pas mijn toetje op.
Weeg sinds enkele jaren 69 kilo, bij 1.83 meter. Handig voor in de Alpen.

speric
Forum-lid HC

speric 12 okt 2006 11:34

Wat voor mij echt goed werkt om wat extrat te trainen en veel te verbranden is uit bed, aankleden en minimaal een uurtje op de fiets.
Daarna pas water drinken en later nog wat eten. Na 2 weken, minimaal 2 keer in de week merk je echt verschil aan je lijf. Het wordt zienderogen strakker.
Let wel op dat het iets is wat je moet bevallen, het is niet voor iedereen ideaal om zonder eten te beginnen met trainen.

bikechick
Forum-lid

bikechick 12 okt 2006 14:42

Quote: Origineel geplaatst door Auke op 03 Oktober 2006
Quoten: Oja, je kunt ook eens proberen gewoon 3x per dag te eten in normale porties; ontbijt, lunch, warm eten............ dus geen tussendoortjes behalve fruit en light

Wat dietisten juist zeggen is wél tussen de maaltijden door eten!!! Door tussen de maaltijden door iets te nemen blijft je verteringsstelsel in touw en wordt er uiteindelijk beter verteerd en blijft er minder in je lijf achter. Verder is het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag. Deze maaltijd bepaalt je stofwisseling en vertering voor de rest van de dag!

Concreet betekent dit:
- goed (en verantwoord) ontbijten
- tussen ontbijt/lunch en lunch/avondeten een tussendoortje nemen, wel iets gezonds natuurlijk, dus een stuk komkommer, een stuk fruit, een plak ontbijtkoek

Succes allemaal!!

bikechick
Forum-lid

bikechick 12 okt 2006 14:43

sorry voor mijn vetgedrukte stuk, dit was niet met opzet...

Plaats reactie