Bochten aansnijden
-
- Forum-lid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 29 jul 2006 01:53
Wie kan mij helpen?
Ik heb nogal moeite met het inschatten van bochten vooral het aanremmen en aansnijden van bochten, hoe kan ik in theorie het beste een bocht nemen? wanneer moet ik remmen enzo??
Ik weet dat er ook ervaring en lef bij komt kijken, maar alle hulp is welkom
Ik heb nogal moeite met het inschatten van bochten vooral het aanremmen en aansnijden van bochten, hoe kan ik in theorie het beste een bocht nemen? wanneer moet ik remmen enzo??
Ik weet dat er ook ervaring en lef bij komt kijken, maar alle hulp is welkom
Winnaars stappen niet af, afstappers winnen nooit
-
- Forum-lid
- Berichten: 505
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:44
ik zou zeggen, gebruik de " " knop rechtsboven op dit forum...
http://www.fiets.nl/forum/search.asp?se ... mit=Zoeken
http://www.fiets.nl/forum/search.asp?se ... mit=Zoeken
Mijn fiets is bezeten!
Zoek ook eens in FIETS. Die hebben daar vaak artikelen over geschreven. Een paar nummers geleden nog, dacht ik.
Een paar tips: Remmen doe je voor de bocht, niet in de bocht. In de bocht controleer je hoogstens je snelheid door je achterrem lichtjes in te knijpen. Door in een bocht te remmen, vlieg je de bocht uit. Niet doen dus. Afremmen gaat vooral met je voorrem. Voor de bocht loslaten... Voor de bocht duw je je buitenste been naar beneden. Je stuurt van buiten, naar binnen (halverwege de bocht zit je het dichtste bij de binnenkant van de bocht), en weer naar buiten (tot aan de middenstreep ivm verkeer). Je kijkt voortdurend de bocht uit, voor het verkeer en voor een regelmatig sturen. Durf je fiets plat te leggen. Bij mij helpt de tip om je binnenste hand naar beneden te drukken.
Het schijnt te helpen om bijvoorbeeld in een afdaling een betere daler / bochtennemer te volgen. Voor het bochtenwerk in een groep kan ik je niet helpen... Geen ervaring mee.
Een paar tips: Remmen doe je voor de bocht, niet in de bocht. In de bocht controleer je hoogstens je snelheid door je achterrem lichtjes in te knijpen. Door in een bocht te remmen, vlieg je de bocht uit. Niet doen dus. Afremmen gaat vooral met je voorrem. Voor de bocht loslaten... Voor de bocht duw je je buitenste been naar beneden. Je stuurt van buiten, naar binnen (halverwege de bocht zit je het dichtste bij de binnenkant van de bocht), en weer naar buiten (tot aan de middenstreep ivm verkeer). Je kijkt voortdurend de bocht uit, voor het verkeer en voor een regelmatig sturen. Durf je fiets plat te leggen. Bij mij helpt de tip om je binnenste hand naar beneden te drukken.
Het schijnt te helpen om bijvoorbeeld in een afdaling een betere daler / bochtennemer te volgen. Voor het bochtenwerk in een groep kan ik je niet helpen... Geen ervaring mee.
Het zal altijd de vraag zijn bij elke bocht die je niet kent , bij bochten die je wel kent zul je leren hem steeds beter te nemen. Wat er dan nog komt kijken is , de bocht bij diverse snelheden en weersomstandigheden te nemen.
Iedere wielrenner zal een bocht net iets anders nemen , omdat iedere wielrenner anders is.
Iedere wielrenner zal een bocht net iets anders nemen , omdat iedere wielrenner anders is.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.
‘k Heb wel eens gelezen dat Lance Armstrong wél z’n lichaam ‘plat’ gooide in de bocht, maar juist níet z’n fiets! Z’n fiets hield hij zoveel mogelijk rechtop. Des te kleiner de kans dat je dan onderuit glijdt, zeker met een nat wegdek.
das idd beter bij nat weer, maar bij droog weer s dat helemaal niet nodig, dan is het juist beter om je fiets ermee in te "gooien" dan haal je een hogere snelheid in de bocht en het stuurt veel fijner!!! probeer die manier van Armstrong maar is hier in de bocht da rijdt echt ^&*
Quote: Origineel geplaatst door Buzz op 17 September 2006
‘k Heb wel eens gelezen dat Lance Armstrong wél z’n lichaam ‘plat’ gooide in de bocht, maar juist níet z’n fiets! Z’n fiets hield hij zoveel mogelijk rechtop. Des te kleiner de kans dat je dan onderuit glijdt, zeker met een nat wegdek.
Ik citeer uit Lance Armstrongs Trainingsprgramma:
De techniek waar Lance en andere profwielrenners de voorkeur aan geven , is de fiets en niet het lichaam te laten overhellen. U kunt een bocht het snelst nemen door duwend met uw handen de fiets over te laten hellen en uw lichaam zo verticaal mogelijk te houden. De buitenste elleboog moet gebogen zijn en de elleboog aan de binnenkant blijft recht. De binnenste knie is gebogen en de voet staat in de hoogste stand. De buitenste knie is gestrekt en de voet staat in de laagste stand. Probeer na een bocht uw fiets zo snel mogelijk recht te trekken; zo kunt u zo veel mogelijk snelheid behouden.
‘k Heb wel eens gelezen dat Lance Armstrong wél z’n lichaam ‘plat’ gooide in de bocht, maar juist níet z’n fiets! Z’n fiets hield hij zoveel mogelijk rechtop. Des te kleiner de kans dat je dan onderuit glijdt, zeker met een nat wegdek.
Ik citeer uit Lance Armstrongs Trainingsprgramma:
De techniek waar Lance en andere profwielrenners de voorkeur aan geven , is de fiets en niet het lichaam te laten overhellen. U kunt een bocht het snelst nemen door duwend met uw handen de fiets over te laten hellen en uw lichaam zo verticaal mogelijk te houden. De buitenste elleboog moet gebogen zijn en de elleboog aan de binnenkant blijft recht. De binnenste knie is gebogen en de voet staat in de hoogste stand. De buitenste knie is gestrekt en de voet staat in de laagste stand. Probeer na een bocht uw fiets zo snel mogelijk recht te trekken; zo kunt u zo veel mogelijk snelheid behouden.
Science of Performance!
Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 17 September 2006
Zoek ook eens in FIETS. Die hebben daar vaak artikelen over geschreven. Een paar nummers geleden nog, dacht ik.
Een paar tips: Remmen doe je voor de bocht, niet in de bocht. In de bocht controleer je hoogstens je snelheid door je achterrem lichtjes in te knijpen. Door in een bocht te remmen, vlieg je de bocht uit. Niet doen dus. Afremmen gaat vooral met je voorrem. Voor de bocht loslaten... Voor de bocht duw je je buitenste been naar beneden. Je stuurt van buiten, naar binnen (halverwege de bocht zit je het dichtste bij de binnenkant van de bocht), en weer naar buiten (tot aan de middenstreep ivm verkeer). Je kijkt voortdurend de bocht uit, voor het verkeer en voor een regelmatig sturen. Durf je fiets plat te leggen. Bij mij helpt de tip om je binnenste hand naar beneden te drukken.
Het schijnt te helpen om bijvoorbeeld in een afdaling een betere daler / bochtennemer te volgen. Voor het bochtenwerk in een groep kan ik je niet helpen... Geen ervaring mee.
MOet dat niet de voorrem zijn, als je achterrem om wat voor rede blokeerd, of je remt toch te hard glij je weg namelijk...
Zoek ook eens in FIETS. Die hebben daar vaak artikelen over geschreven. Een paar nummers geleden nog, dacht ik.
Een paar tips: Remmen doe je voor de bocht, niet in de bocht. In de bocht controleer je hoogstens je snelheid door je achterrem lichtjes in te knijpen. Door in een bocht te remmen, vlieg je de bocht uit. Niet doen dus. Afremmen gaat vooral met je voorrem. Voor de bocht loslaten... Voor de bocht duw je je buitenste been naar beneden. Je stuurt van buiten, naar binnen (halverwege de bocht zit je het dichtste bij de binnenkant van de bocht), en weer naar buiten (tot aan de middenstreep ivm verkeer). Je kijkt voortdurend de bocht uit, voor het verkeer en voor een regelmatig sturen. Durf je fiets plat te leggen. Bij mij helpt de tip om je binnenste hand naar beneden te drukken.
Het schijnt te helpen om bijvoorbeeld in een afdaling een betere daler / bochtennemer te volgen. Voor het bochtenwerk in een groep kan ik je niet helpen... Geen ervaring mee.
MOet dat niet de voorrem zijn, als je achterrem om wat voor rede blokeerd, of je remt toch te hard glij je weg namelijk...
Quote: Origineel geplaatst door SpEric op 18 September 2006
Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 17 September 2006Zoek ook eens in FIETS. Die hebben daar vaak artikelen over geschreven. Een paar nummers geleden nog, dacht ik. Een paar tips: Remmen doe je voor de bocht, niet in de bocht. In de bocht controleer je hoogstens je snelheid door je achterrem lichtjes in te knijpen. Door in een bocht te remmen, vlieg je de bocht uit. Niet doen dus. Afremmen gaat vooral met je voorrem. Voor de bocht loslaten... Voor de bocht duw je je buitenste been naar beneden. Je stuurt van buiten, naar binnen (halverwege de bocht zit je het dichtste bij de binnenkant van de bocht), en weer naar buiten (tot aan de middenstreep ivm verkeer). Je kijkt voortdurend de bocht uit, voor het verkeer en voor een regelmatig sturen. Durf je fiets plat te leggen. Bij mij helpt de tip om je binnenste hand naar beneden te drukken. Het schijnt te helpen om bijvoorbeeld in een afdaling een betere daler / bochtennemer te volgen. Voor het bochtenwerk in een groep kan ik je niet helpen... Geen ervaring mee. MOet dat niet de voorrem zijn, als je achterrem om wat voor rede blokeerd, of je remt toch te hard glij je weg namelijk...
Maar als je die voorrem blokkeert gaat er denk ik nog meer mis. Neemt niet weg dat ik meer met de voorrem rem in bocht puur vanwege het feit dat hier de meeste remkracht aanwezig is.
Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 17 September 2006Zoek ook eens in FIETS. Die hebben daar vaak artikelen over geschreven. Een paar nummers geleden nog, dacht ik. Een paar tips: Remmen doe je voor de bocht, niet in de bocht. In de bocht controleer je hoogstens je snelheid door je achterrem lichtjes in te knijpen. Door in een bocht te remmen, vlieg je de bocht uit. Niet doen dus. Afremmen gaat vooral met je voorrem. Voor de bocht loslaten... Voor de bocht duw je je buitenste been naar beneden. Je stuurt van buiten, naar binnen (halverwege de bocht zit je het dichtste bij de binnenkant van de bocht), en weer naar buiten (tot aan de middenstreep ivm verkeer). Je kijkt voortdurend de bocht uit, voor het verkeer en voor een regelmatig sturen. Durf je fiets plat te leggen. Bij mij helpt de tip om je binnenste hand naar beneden te drukken. Het schijnt te helpen om bijvoorbeeld in een afdaling een betere daler / bochtennemer te volgen. Voor het bochtenwerk in een groep kan ik je niet helpen... Geen ervaring mee. MOet dat niet de voorrem zijn, als je achterrem om wat voor rede blokeerd, of je remt toch te hard glij je weg namelijk...
Maar als je die voorrem blokkeert gaat er denk ik nog meer mis. Neemt niet weg dat ik meer met de voorrem rem in bocht puur vanwege het feit dat hier de meeste remkracht aanwezig is.
Science of Performance!
In de bocht rem je niet, maar bepaal je in welke mate je je snelheid laat oplopen. Dat kan gewoon beter met de achterrem, aangezien controleren met de voorrem het gevaar van een lowsider, of iig onderstuur geeft (en die is moeilijk of niet te controleren).
Als je echt te hard gaat in een bocht, heb je twee opties: Beide remmen inknijpen en in een lijn rechtdoor de bocht uitvliegen (als er ruimte is, kun je dit doen); of je snelheid controleren, je fiets plat leggen en hopen dat je het net redt).
Als je echt te hard gaat in een bocht, heb je twee opties: Beide remmen inknijpen en in een lijn rechtdoor de bocht uitvliegen (als er ruimte is, kun je dit doen); of je snelheid controleren, je fiets plat leggen en hopen dat je het net redt).
-
- Forum-lid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 29 jul 2006 01:53
Ok jongens bedankt voor de adviezen, het gaat al beter nu ik deze tips opvolg. nog even blijven oefenen
Winnaars stappen niet af, afstappers winnen nooit