Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

pijn kruis en schouders

onervaren
Forum-lid

onervaren 15 sep 2006 12:45

Hoi,

ik wil misschien beginnen met racefietsen en heb daarom een fiets van iemand geleend. Gisteren heb ik ong 70 km daarop gefietst (in 2 etappes). Op zich ging 't wel goed, maar ik kreeg flink pijn in mijn kruis en mijn schouders. Ik ben 1.72 lang, v, en de fiets is framemaat 56. Voor mijn gevoel was 't stuur erg ver weg (hield daarom ook mijn armen overstrekt, maar ik las al dat dat niet goed is), maar ik zat voor 't eerst op 'n racefiets dus misschien is 't ook wel gewoon wennen. Wat denken jullie, zijn mijn pijntjes gewoon wennen, doorzetten, of zou 't te maken kunnen hebben met verkeerde afstellingen/maten. Ik moet zeggen dat ik 't erg leuk vond, maar dat die pijn wel een beetje afschrikwekkend werkt voor de volgende keer..

een beginner.

bianco
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar bianco 15 sep 2006 15:36

Mogelijk is de fiets iets te groot voor je. Dat kan de pijn in de schouders veroorzaken. Bereken jouw ideale framemaat eens. Dat kun je doen door je binnenbeenlengte te meten, zie bijv. http://www.bikefitting.com/Dutch/FSR/In ... xTweederde van de binnenbeenlengte is een goede indicatie voor je framemaat. Ook de lengte van de stuurpen is van belang. Laat je goed opmeten als je zelf een fiets gaat aanschaffen.
Pijn in het kruis is niet een kwestie van wennen denk ik. Misschien kun je het zadel iets verder voorover kantelen. Er zijn ook speciale zadels voor dames te krijgen. Het kan ook komen doordat je stuur te ver weg zit en je dus erg diep zit.
Wat soms wel even wennen is is het zadel. Na een lange rit krijg je "een houten kont". Als dat blijft (na meerdere ritten) moet je eens een ander zadel proberen. Een goede fietsbroek is een "must", maar die heb je mogelijk al?

onervaren
Forum-lid

onervaren 15 sep 2006 16:05

Ja, ik heb wel een fietsbroek. En mijn framemaat zou 54 zijn, ik had gedacht/gehoopt dat dat niet zoveel uit zou maken, maar misschien dus toch wel..

bianco
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar bianco 15 sep 2006 17:33

Je kunt natuurlijk nog een paar ritjes op de geleende fiets proberen met wat kleine aanpassingen:
- zadel een heel klein beetje naar voren kantelen indien mogelijk- zadel verder naar voren zetten- evt. een kortere stuurpen monteren- evt. een ander (dames?) zadel proberen
Als dat niet helpt dan is de fiets toch echt te groot en zul je moeten uitkijken naar een andere. Laat de fiets je plezier in het fietsen niet vergallen!

bigm
Forum-lid

bigm 16 sep 2006 03:02

hallo een fiets van iemand lenen, nooit gefietst  en dan klagen over pijn in je kruis en schouders wat had je dan verwacht

flippie
Forum-lid

flippie 17 sep 2006 01:07

Voor het eerst op een racefiets, en dan gelijk 70km is een te lange afstand. Geeft absoluut geen reeel beeld van wat race/toerfietsen kan zijn......
Elke volgende rit is leuker, en leuker... Eerst opbouwen dus!

noppie
Forum-lid

noppie 17 sep 2006 21:25

Wielrennen is pijn lijden. pijn is fijn zeggen ze weleens. De bekende uitspraak de dood of de gladiolen, betekend niet dat je niks voelt. Verder sluit me aan bij BigM. 
kiekeboe

sparko
Forum-lid

sparko 18 sep 2006 12:22

goed op laten meten en dan goed op de fiets gezet worden is belangrijk, en de rest van de pijn is dan puur wennen aan de houding en de belasting van je lichaam.
en dan voel je enkel nog pijn als je heel erg kapot gaat of tegen het asfalt aanklapt.

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 18 sep 2006 12:55

Is je fietsbroek wel groot genoeg?
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

echbremmer
Forum-lid

echbremmer 18 sep 2006 23:25

kwa zadel zou ik (als je last blijft houden) een zadel van saddleco proberen (speur op ebay voor koopjes):

www.saddleco.com

enigste nadeel is dat je nooit meer op een ander zadel kan zitten als je het gewend bent.

Greetz,
Emile

gerardo
Forum-lid
Contact

gerardo 18 sep 2006 23:38

Ten eerste, deze vraag hoort in de discussie Fiets en fysiek! Ten tweede, als je te lang zit (je bovenbuis te lang of je stuurnok of beide!) rust je niet met je gewicht op je zitbotjes, maar op je prostaat en scrotum! Tevens leun je extreem veel op de armen. Daarom korter zitten en laat je zelf even opmeten! Dat voorkomt veel ellende! Succes!
Gerardo

Plaats reactie