Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

carbon armsteuntjes maken

koers
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 feb 2006 12:09

koers 15 sep 2006 00:17

ik heb geprobeert wat carbon elleboogsteuntjes te maken, ik ben nog niet echt een carbon-specialist maar aldoende leert men.
zie hier;
http://weightweenies.starbike.com/phpBB ... p?p=201351

gilvaneyck
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 mei 2006 20:50

gilvaneyck 15 sep 2006 00:23

en jij wou dan frames repareren?
 
*lacht en wijst*

daveke
Forum-lid
Berichten: 1249
Lid geworden op: 18 jan 2006 08:50

daveke 15 sep 2006 00:26

Knap hoe je het gedaan hebt maar of ik het een optische vooruitgang vind.. kan ik niet echt zeggen. Veiligheid zal moeten blijken maar je leert door doen he
Science of Performance!

koers
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 feb 2006 12:09

koers 15 sep 2006 00:32

een scheurtje repareren is veel makkelijker omdat je dan al iets hebt waar je tegenaan lamineert, namelijk de framebuis.
 

daveke
Forum-lid
Berichten: 1249
Lid geworden op: 18 jan 2006 08:50

daveke 15 sep 2006 00:40

Maar dan zou ik die armsteuntjes eerder vertrouwen omdat daar niet erg veel kracht op komt te staan. Mijn carbon frame (als ik het had) zou zo niet gerepareerd worden iig.
Science of Performance!

fransz
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 aug 2006 01:52

fransz 15 sep 2006 02:06

Waarom zou je steuntjes maken, deze zitten toch bij het opzet stuur? En, naar mijn idee, als je door een val een steuntje breekt, dan kun je beter een nieuw opzet stuur kopen,  omdat er dan wel meer gescheurd is als alleen het steuntje.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 15 sep 2006 02:07

Quoten: Origineel geplaatst door gilvaneyck op 14 September 2006

en jij wou dan frames repareren?
*lacht en wijst*


My thoughts exactly! Wie gaat zijn frame nu toevertrouwen aan iemand die nu komt zeggen toch niet echt zo'n carbonspecialist te zijn, maar wel goed geld wil verdienen met kwakzalversreparaties.... Je eerste foto's van je reparaties moet ik nog zien. Gevraagd naar je ervaring met carbon, heb ik overigens nooit antwoord gekregen.
Maar goed, blij dat je nu op een bescheidener manier wat uitprobeert... en eindelijk iets onbaatzuchtig en informatief post op dit forum!!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
gurb
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:33

Gebruikersavatar gurb 15 sep 2006 07:34

Je moet na het op elkaar plakken van de matten het hele gevaarte vacuum trekken in een plastic zak o.i.d., om er voor te zorgen dat je epoxy overal goed verdeeld zit en er geen 'luchtbellen' tussen zitten.

Voor een belangrijker onderdeel zou ik trouwens niet zelf aan het knutselen gaan.

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 15 sep 2006 11:29

Koers, mooi dat je dit met ons deelt. Ik vind het iig erg interessant! Over dat frame repareren zullen we het even niet hebben.

Ik zal wel even kijken hoe je het carbon legt: om en om, of 45 graden. Vacuum trekken geeft trouwens een beter resultaat, aangezien er dan geen luchtbellen meer tussen kunnen zitten! Voor een eerste poging vind ik het zeer geslaagd!

timo002
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:09

timo002 15 sep 2006 11:43

Heb je niet een gigantisch compressor nodig?  Ik heb wel eens gezien (lang geleden) hoe ze het chassis (euh, complete auto) van een F1 auto maken. Dit gaat in gigantische ovens onder gigantisch druk voor een dag! Ik begrijp wel dat de kracht die op een fiets komt compleet niets voorstelt bij de kracht die op een F1 auto komt. Maar ik kan me toch niet voorstellen dat je met een doe-het-zelf pakket zo onderdelen kunt gaan produceren voor je fiets. Daar heb je volgens mij toch wel behoorlijk professionele apparatuur voor nodig!
Maar altijd leuk om natuurlijk wat te proberen...voor jezelf! Gezien het feit je spullen waarschijnlijk niet "TUV getest" worden.
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.

koers
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 feb 2006 12:09

koers 15 sep 2006 12:02

Quoten: Origineel geplaatst door fransz op 15 September 2006

Waarom zou je steuntjes maken, deze zitten toch bij het opzet stuur? En, naar mijn idee, als je door een val een steuntje breekt, dan kun je beter een nieuw opzet stuur kopen,  omdat er dan wel meer gescheurd is als alleen het steuntje.

ze zijn te plat en te breed

aukebaas
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 jun 2006 12:26

aukebaas 15 sep 2006 13:08

Hee koers,

Als ik jou was zou ik niet alleen UD in één richting leggen maar ook in de o-richting en de +-45 richting. Zo voorkom je dat het materiaal gaat splijten op het moment dat het belast wordt. Verder zou ik, als ik jou was het volgende doen:

- Maak een mal van PUR (wat je gedaan hebt)
- Schuur zodanig veel schuim weg dat je nog iets van 5 mm dikte overhoud. (als dat lukt) Zo kun je een mooie sandwich creeren met ronde randen zodat je je niet aan het koolstof open snijdt.
- Verstevig op de plaats waar je de steun bevestigd met een bout het schuim met een alu plaatje.
- Lamineer aan beide kanten met doek. Het liefst UD in lengte en breedte richting en dan nog geweven doek (als je het hebt) over het geheel heen. Gebruik genoeg hars zo dat alles goed nat is.
- Afscheurfolie, bleeder, en zak erom heen en vacuum zuigen. Zo wordt het overtollige hars opgenomen door de bleeder en gaan de grootste bellen eruit.

Zoals je ziet komen er al best wat spulletjes bij kijken. Ik weet niet of je die allemaal voorhanden hebt. Deze spullen zijn in mijn ogen wel nodig om een product te maken die je probleemloos kan gebruiken. Je kunt trouwens ook ervoor kiezen om geen sandwich te maken, maar dat ben je wel behoorlijk meer koolstof kwijt om het geheel stijf en armvriendelijk (dikte nodig om scherpe randen af te ronden) te maken. Succes ermee
\'It is strange that people buy light bicycles for physical exercise\'

Plaats reactie