Stand stuurpen
Hallo, ik heb eens een vraagje ivm een stuurpen op een mountainike.
Overal waar ik kijk met toertochten zie ik dat de stuurpen 'omhoog' wijst. Maw hij is zodanig gemonteerd dat de hoek 'naar boven gaat'.
Enkele voorbeeldjes:
Terwijl ik bij de profmountainbikes (degene die ik tot nog toe via foto's kon zien) meer zie dat de stuurpen andersom staat, dus met de hoek naar beneden (wat meer een 'vlak' resultaat geeft)
Op mijn racefiets (en op praktisch alle collega racefietsen) staat de stuurpen ook in die 'vlakke' stand (met de hoek naar beneden).
Wat is hier nu het nut van (qua stuur/rij-eigenschappen)? En; wat is bij een MTB het meest gangbare?
Nu ja, ik weet dat je moet kijken naar hoe jezelf het beste zit op een fiets, maar persoonlijk vind ik de look ook wel iets hebben. En ik denk dat de houding met de stuurpen zoals die op de laatste 3 voorbeelden staat, iets 'sportiever' zit en ook iets 'sportiever' stuurt...
Wat denken jullie??
Overal waar ik kijk met toertochten zie ik dat de stuurpen 'omhoog' wijst. Maw hij is zodanig gemonteerd dat de hoek 'naar boven gaat'.
Enkele voorbeeldjes:
Terwijl ik bij de profmountainbikes (degene die ik tot nog toe via foto's kon zien) meer zie dat de stuurpen andersom staat, dus met de hoek naar beneden (wat meer een 'vlak' resultaat geeft)
Op mijn racefiets (en op praktisch alle collega racefietsen) staat de stuurpen ook in die 'vlakke' stand (met de hoek naar beneden).
Wat is hier nu het nut van (qua stuur/rij-eigenschappen)? En; wat is bij een MTB het meest gangbare?
Nu ja, ik weet dat je moet kijken naar hoe jezelf het beste zit op een fiets, maar persoonlijk vind ik de look ook wel iets hebben. En ik denk dat de houding met de stuurpen zoals die op de laatste 3 voorbeelden staat, iets 'sportiever' zit en ook iets 'sportiever' stuurt...
Wat denken jullie??
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4755
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Een mtb moet meer dan een racefiets stijf en stevig genoeg zijn om de mishandelingen aan te kunnen. buiten dat wil je op de mtb meer dan op de racefiets comfortabel zitten. Je kunt zelf wel vezinnen dat die 2 niet goed samen gaan, waardoor ze als concessie de stuurpen maar omhoog zetten. voor de profs geld echter het comfort niet zo heel erg dus zetten die de stuurpen omlaag zodat ze sportiever zitten.
Oja dat is mijn gedachte achter deze logika, maar ik kan het fout hebben natuurlijk
Oja dat is mijn gedachte achter deze logika, maar ik kan het fout hebben natuurlijk
Echt niet mooi, met die opwaartse pennen. En ook je zgn "betere" voorbeeldjes vind ik nog niet bevredigend. Op mijn vroegere mtb had ik hem sportief gezet:
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
-
- Forum-lid
- Berichten: 1313
- Lid geworden op: 12 mei 2005 21:24
Quoten: Origineel geplaatst door intersantos op 14 September 2006
Heeft ook grote invloed op stuurgedrag. Bergaf bijv. is niet altijd even makkelijk met een diepe zit.
Wat bedoel je met 'niet altijd even makkelijk met een diepe zit', in welke zin? Bochtenwerk, fiets onder controle houden, ...?(lastige vragen hé )
Als het verminderde invloed heeft op het stuurgedrag, waarom doen dan vele prof's het? Toch niet enkel voor de look?
@ C a s r a n: wat zijn jou ervaringen qua stuurgedrag met die 'sportievere zit'?
héhé, ben al blij dat ik niet de enige ben die zo'n opwaartse stuurpen spuuglelijk vind. Maar ik zou wel eerst willen weten wat voor invloed, positief/negatief, het heeft op stuur/rijgedrag vooraleer ik dat ding ga omdraaien... . Ik zit veel in met de 'looks', maar het is niet de bedoeling dat ik dankzij die looks te pletter sla tegen de vlakte/een boom/...
Heeft ook grote invloed op stuurgedrag. Bergaf bijv. is niet altijd even makkelijk met een diepe zit.
Wat bedoel je met 'niet altijd even makkelijk met een diepe zit', in welke zin? Bochtenwerk, fiets onder controle houden, ...?(lastige vragen hé )
Als het verminderde invloed heeft op het stuurgedrag, waarom doen dan vele prof's het? Toch niet enkel voor de look?
@ C a s r a n: wat zijn jou ervaringen qua stuurgedrag met die 'sportievere zit'?
héhé, ben al blij dat ik niet de enige ben die zo'n opwaartse stuurpen spuuglelijk vind. Maar ik zou wel eerst willen weten wat voor invloed, positief/negatief, het heeft op stuur/rijgedrag vooraleer ik dat ding ga omdraaien... . Ik zit veel in met de 'looks', maar het is niet de bedoeling dat ik dankzij die looks te pletter sla tegen de vlakte/een boom/...
-
- Forum-lid
- Berichten: 385
- Lid geworden op: 10 aug 2005 00:47
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 14 September 2006
Echt niet mooi, met die opwaartse pennen. En ook je zgn "betere" voorbeeldjes vind ik nog niet bevredigend. Op mijn vroegere mtb had ik hem sportief gezet:
Het kon sportiever zonder de riser bar
Echt niet mooi, met die opwaartse pennen. En ook je zgn "betere" voorbeeldjes vind ik nog niet bevredigend. Op mijn vroegere mtb had ik hem sportief gezet:
Het kon sportiever zonder de riser bar
-
- Forum-lid
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 25 jul 2006 13:19
Het licht eraan Hoe je houding is en wat je fijn vind/ gewend bent,
Ik vind ietsje rise altijd wel fijn zie maar:
Ik vind ietsje rise altijd wel fijn zie maar:
Isaac pascal carbon , Campagnolo zonda , Time RXS carbon , Campagnolo chorus carbon ,
Idd tomracertje, een beetje rise kan geen kwaad, maar als je daar een schuifaf van een stuurpen op hebt staan, komt het totaat niet over. Vind ik dan hé...
In verband met die bar ends, het is toch de bedoeling dat die in 'één lijn' staan met de stuurpen? soms zie ik er wel eens rijden met van die bar ends pointed straight to the sky .
In verband met die bar ends, het is toch de bedoeling dat die in 'één lijn' staan met de stuurpen? soms zie ik er wel eens rijden met van die bar ends pointed straight to the sky .
-
- Forum-lid
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 25 jul 2006 13:19
Quote: Origineel geplaatst door -JVM- op 16 September 2006
Idd tomracertje, een beetje rise kan geen kwaad, maar als je daar een schuifaf van een stuurpen op hebt staan, komt het totaat niet over. Vind ik dan hé...In verband met die bar ends, het is toch de bedoeling dat die in 'één lijn' staan met de stuurpen? soms zie ik er wel eens rijden met van die bar ends pointed straight to the sky .
Lijn van de barends is een beetje waar je ze voor gebruikt,
als je ze gebruikt voor het "staan" in een klim kun je ze het best in een lijn met stuurpen hebben ja maar als je ze gebruikt om gewoon de positie van handen even te verwisselen kun je ze ook iets omhoog zetten,
Maar echt straigt to the air, nee dat nooit lijkt me niet erg comfortabel
gewoon proberen!
mvg tom
Idd tomracertje, een beetje rise kan geen kwaad, maar als je daar een schuifaf van een stuurpen op hebt staan, komt het totaat niet over. Vind ik dan hé...In verband met die bar ends, het is toch de bedoeling dat die in 'één lijn' staan met de stuurpen? soms zie ik er wel eens rijden met van die bar ends pointed straight to the sky .
Lijn van de barends is een beetje waar je ze voor gebruikt,
als je ze gebruikt voor het "staan" in een klim kun je ze het best in een lijn met stuurpen hebben ja maar als je ze gebruikt om gewoon de positie van handen even te verwisselen kun je ze ook iets omhoog zetten,
Maar echt straigt to the air, nee dat nooit lijkt me niet erg comfortabel
gewoon proberen!
mvg tom
Isaac pascal carbon , Campagnolo zonda , Time RXS carbon , Campagnolo chorus carbon ,
-
- Forum-lid
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 25 jul 2006 13:19
Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 14 September 2006
Echt niet mooi, met die opwaartse pennen. En ook je zgn "betere" voorbeeldjes vind ik nog niet bevredigend. Op mijn vroegere mtb had ik hem sportief gezet:
Riserbar,
IMHO als je een lichte rise hebt van stuurpen en een flat bar heb je ong. het zelfde effect als een riser met een straight stuurpen,
Mvg tom
Echt niet mooi, met die opwaartse pennen. En ook je zgn "betere" voorbeeldjes vind ik nog niet bevredigend. Op mijn vroegere mtb had ik hem sportief gezet:
Riserbar,
IMHO als je een lichte rise hebt van stuurpen en een flat bar heb je ong. het zelfde effect als een riser met een straight stuurpen,
Mvg tom
Isaac pascal carbon , Campagnolo zonda , Time RXS carbon , Campagnolo chorus carbon ,
-
- Forum-lid
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 04 aug 2006 02:33
met een vlakke stuurpen heb je iets minder controle op je bike in een snelle afdaling of een hobbelig (stenen en wortels) parcours, maar het levert je wel een onwijs direct gevoel met je bike op vooral in combo met een frame/merk dat ook nog eens een kortere boven buis heeft (giant/merida/koga/santos/idworx en andere oosterse en europese merken)
A.D.I.D.A.S
(jonathan davis)
(jonathan davis)