Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

MTB of Hybride

erve
Forum-lid

erve 12 sep 2006 16:16

Beste,
Mijn huidige MTB is aan vervanging toe, een reparatie aan de kader doet me vermoeden dat het nu beter is de knoop door te hakken en een nieuwe te kopen.
Ik kom van een heel degelijke fiets, volledig XT, maar moet eerlijk toegeven dat het echte MTB-werk er de laatste jaren niet meer van komt.
Wat ik echt leuk vind zijn de landelijke onverharde wegen door bos en weide. Ik woon op "den buiten".
Ik raak er niet uit, hybride of MTB. Ik kan me niet goed inbeelden wat nog wel net kan met een hybride. Kan je daar nog een normaal MTB parcours mee doen of is dat uitgesloten.
Ik hoopte ook een hybride te vinden uitgerust met minimaal Deore of LX maar dan wel in combinatie met remmen, Magura of schijven en dat kan ik ook niet vinden.
Iemand nuttige tips ?

joeny
Forum-lid

joeny 12 sep 2006 18:46

Hybride moet Je zeker nemen.

kijk eens op www.santos-bikes.nl

w0uter
Forum-lid

w0uter 12 sep 2006 19:04

@ erve, wat denk je voor voordeel aan een hybride te hebben? Een mountainbike is veel breder inzetbaar, met een setje slicks kan je prima over de weg. Met een setje terreinbanden kan je het terrein in als je daar zin in hebt.

rombaft
Forum-lid

rombaft 12 sep 2006 21:49

idd, neem gewoon een MTB met bandjes die voor beide doeleinden kunnen dienen, dus lage rolweerstand op de weg maar toch nog wat grip (desnoods wat platter zetten) in het veld .
uiteindelijk vind ik het begrip hybride belachelijk, dit is niet meer dan een MTB met baanbandjes in mijn ogen.
ivm de MTB, kijk wel voor een met een vork die je kan locken, anders met zo'n verende vork is het ook maar lullig op de weg

timo002
Forum-lid

timo002 14 sep 2006 15:12

Als je puur alleen op harde of onverharde fietspaden wilt fietsen kan ik je een hybride aanraden.Met een ATB ben je wel flexibeler, maar voor lange afstanden over verharde wegen heb je er niets aan, ookal zet je er slicks op. Je zult dan toch prettiger fietsen met een hybride. Als je je fiets niet gaat gebruiken op de ruige paden in het bos en enkel op de (on)verharde fietspaden blijft denk ik dat je aan een hybride echt meer hebt. Je zult een hogere snelheid halen en prettiger zitten. Nu ben ik niet op de hoogte van je leeftijd, maar je rug gaat op den duur ook een rol spelen!Er zijn wel hybride's te koop met LX en schijf remmen / hydraulische remblokken. Echter zullen deze niet zo snel in het standaard assortiment zitten. van Limpurg bijvoorbeeld (Intersens) bouwt fietsen naar eigen wens. De vraag is alleen even wat je onder een hybride verstaat! Bedoel je hiermee een fiets met 27 versnellingen, spatboren, bagagedrager, verlichten enz of een cross-bike -> zeg maar een ATB met 28 inch wielen, standaard zonder spatboren en drager..In beide gevallen is het mogelijk om een van Limpurg te krijgen die volledig Deore, Deore LX, XT of XTR is afgemonteerd. Daarnaast kun je als optie kiezen voor bv Magura HS-33 hydraulische remblokken. Schijfremmen zou misschien ook wel kunnen, van de vergelijkbare Shimano groep of Magura. Maar dat weet ik niet zeker want ik weet niet of de frame's daarvoor geschikt zijn.Prijzen vallen best mee, denk dat je voor minder dan 1000 euro een volledig LX hybride hebt met schijfremmen.
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.

irmbar
Forum-lid

irmbar 15 sep 2006 09:45

kijk eens bij cubebikes.nl de nature is mooie fiets welke aan jouw voorwaarden voldoet (ik heb hem zelf ook besteld)

irmbar
Forum-lid

irmbar 15 sep 2006 09:55

Quoten: Origineel geplaatst door irmbar op 15 September 2006

kijk eens bij cubebikes.nl de nature is mooie fiets welke aan jouw voorwaarden voldoet (ik heb hem zelf ook besteld)

oh ja prijs €849

joeny
Forum-lid

joeny 18 sep 2006 10:10

Quote: Origineel geplaatst door rombaft op 12 September 2006
idd, neem gewoon een MTB met bandjes die voor beide doeleinden kunnen dienen, dus lage rolweerstand op de weg maar toch nog wat grip (desnoods wat platter zetten) in het veld .uiteindelijk vind ik het begrip hybride belachelijk, dit is niet meer dan een MTB met baanbandjes in mijn ogen.ivm de MTB, kijk wel voor een met een vork die je kan locken, anders met zo'n verende vork is het ook maar lullig op de weg

Je zithouding is toch een stuk anders, dan op de MTB.

rombaft
Forum-lid

rombaft 18 sep 2006 10:41

Quoten: Origineel geplaatst door Joeny op 18 September 2006

Quote: Origineel geplaatst door rombaft op 12 September 2006

idd, neem gewoon een MTB met bandjes die voor beide doeleinden kunnen dienen, dus lage rolweerstand op de weg maar toch nog wat grip (desnoods wat platter zetten) in het veld .
uiteindelijk vind ik het begrip hybride belachelijk, dit is niet meer dan een MTB met baanbandjes in mijn ogen.
ivm de MTB, kijk wel voor een met een vork die je kan locken, anders met zo'n verende vork is het ook maar lullig op de weg

Je zithouding is toch een stuk anders, dan op de MTB.

omdat er op een "hybride" zo'n in de lucht wijzende stuurpen gestoken wordt waardoor je rechter komt te zitten .
tegenwoordig heb je twee soorten hybrides
- cross hybride : dit is dan een MTB met baanbanden
- stadshybride : dit is dan een gewone herenfiets met MTB banden.
Nu ja, volgens mij pure marketing gelul dat hybride gedoe

erve
Forum-lid

erve 22 sep 2006 10:33

Afgelopen weekend dan toch een nieuwe mtb gekocht. De Decathlon Rockrider 8.2
Alu frame, Rockshox Reba Race, Deore LX + XT achteraan. Schijfremmen LX. Trapstel Truvativ Firex, ...
Heb enkel wat schrik van van de assen, daar staat Rockrider op ...
Leuk fietsje, reeds uitvoerig getest en toegegeven, als je met een inmiddels 10 jaar oude BMW rondtoert dan is een nieuwe Skoda zelfs een hele stap vooruit !!

Plaats reactie