Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Amateur wielrennen

scholtensc550
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 sep 2006 17:37

scholtensc550 11 sep 2006 17:42

Hoi ik wil aankomend seizoen graag wedstrijden gaan fietsen bij de amteurs a-b of c ik zou graag een beetje informatie willen hebben hoe snel ze fietsen  en wat de a b en c inhouden
bij voorbaat dank ronnie
Strak houden die ketting

plakker
Forum-lid
Berichten: 293
Lid geworden op: 09 nov 2005 23:14

plakker 11 sep 2006 19:08

Ga eens informeren bij een club bij jou in de buurt mocht je nog niet lid zijn, ; http://wielrennen-nederland.startpagina.nl/
geef aan wat je aspiraties zijn en ga een paar keer met een clubtraining mee,  dan kan je ongeveer inschatten wat je niveau is en daar je licentie keuze op afstemmen.  Volgend jaar komt er trouwens een andere licentie indeling bij de KNWU, maar voor de huidige amateur B categorie worden redelijk wat open koersen georganiseerd, althans hier in Noord Holland. Als je alleen maar wat clubwedstrijdjes wilt rijden is een C-licentie voldoende.
 
 
   

noppie
Forum-lid
Berichten: 1403
Lid geworden op: 12 okt 2005 22:26

noppie 12 sep 2006 01:47

Bij de club waar ik zit wordt op het eigen parcour voor de toerders wedstrijden georganiseerd. Daar worden snelheden bereikt van boven de 50km per uur. En dat voor mannen tussen de 35 en 60 jaar, niet slecht he!.
kiekeboe

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 sep 2006 02:33

Amateur C = alleen trainingswedstrijdjes op afgesloten industrieterrein of een baantje bij een vereniging. In de zomer alleen wedstrijden door de weeks 's avonds en in het vroege voorjaar in het weekend. Dit zijn geen echte wedstrijden, de meeste mensen rijden niet met als doel om te winnen maar om een beetje te trainen.
Amateur B = criteriums van 45-50 km (rondje op de kerk). Bijna altijd korte flut rondjes, zitten nog al wel wat mensen bij die niet echt geweldig sturen. Voordeel van de korte wedstrijden is dat je niet in de problemen komt als je niet veel kunt trainen. Bij de Wilde Bond kun je ook klassiekers rijden gemengt met Amateur A.
Amateur A = criteriums van 60-65 km. Wordt zeker een paar km/h harder gereden dan bij de A's. Je kan ook wilde Bond klassiekers rijden.
Elite zonder contract/Beloften. De hoogste amateur categorie. Beloften ben je onder de 23, daarna ben je Elite z/c. Klassiekers van 180-200 km, criteriums van 80 tot 100 km. Wordt gewoon serieus hard gereden en is lastig te combineren met een full-time baan, laat staan als je een gezin erbij hebt.
 
Dan heb je nog Master 40+ en 50+. Je kiest dan ook gewoon tussen een A, B of C licentie, er zijn wat wedstrijden voor alleen Master categoriën, maar ja er zijn nog al wat Amateurs al 40...
Bij mtb wedstrijden rijden Amateurs A en B bij elkaar, er is geen verschil gewoon 1 klassement. Ze rijden meestal 1 uur waar de Elite's vaak 1 uur 45 rijden. Masters met mtb'en (dat is dan weer 35+) rijden 1,5 uur in sommige wedstrijden.
 
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39523
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 sep 2006 09:24

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 12 September 2006


Amateur B = criteriums van 45-50 km (rondje op de kerk). Bijna altijd korte flut rondjes, zitten nog al wel wat mensen bij die niet echt geweldig sturen.

De rondjes zijn wel vrijwel altijd gelijk aan het rondje wat ook de elite en en A's rijden. Ik vind persoonlijk het stuurgedrag niet het ergste probleem bij de B's, maar meer het enorme verschil in niveau. Een aantal triestelingen blijft veel te lang in de B hangen om daar alle prijzen te kapen.
Less is bore

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 sep 2006 15:05

Tja ik weet ook dat het allemaal dezelfde rondjes zijn, ook juniores en nieuwelingen rijden dezelfde rondjes.
Als je te veel bij de B wint moet je omhoog naar A's. Richard Beumer werd zo bijvoorbeeld naar de A's gezet voor dit jaar, vorig jaar was z'n 1e jaar dat hij weer wedstrijden had gereden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39523
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 sep 2006 17:22

Hmmm, heb je nog even? Dan ken ik er nog wel een paar. En een aantal A's die naar de Elite moeten. in principe wordt er vrijwel niemand doorgestuurd door de KNWU.
Less is bore

soilworker
Forum-lid
Berichten: 309
Lid geworden op: 07 aug 2006 21:16

soilworker 12 sep 2006 21:57

Kan iemand een indicatie geven over het gemiddelde wat gereden wordt bij de Amateurs A ?? Of is dat onmogelijk omdat het afhangt van het parcours dat gereden wordt?
Mijn streven is om volgend jaar B of misschien zelfs A te rijden.

psychic_me
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 okt 2005 13:35

psychic_me 12 sep 2006 23:58

Mijn ervaring bij de A's is dat het gemiddeld 40-45km/uur gaat. Vaak is het begin van de wedstrijd nog sneller, waar de snelheid gauw rond de 50-55km/uur ligt...
Was dit jaar mijn eerste seisoen bij de A's, maar ben er wel achtergekomen dat je echt niet zomaar mee komt!!! Je moet echt flink trainen om mee te kunnen komen.....om over de winst dan nog maar niet te spreken.

scholtensc550
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 sep 2006 17:37

scholtensc550 13 sep 2006 23:35

hoe hard gaan de amateurs b dan ongeveer 35 a 40 km per uur en bochten enzo hoe kun je daar het beste op trainen
Strak houden die ketting

Plaats reactie