Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

merida of cube of focus?

helma
Forum-lid

helma 10 sep 2006 03:05

Hallo ik (vrouw 1.63 m) ben aan het kijken om een mtb aan te schaffen. Wat is dan een goede keus (ca. 700-900 euro budget)? Ik wil 1x per week in het bos met evt. wat heuvels gaan fietsen in de winter. Zomers rijd ik op een racefiets (red bull met ultegra). Heb nu een paar opties: focus killer bee met xt afgemonteerd (nu voor 999 euro), een cube LTD comp of een merida matts 500. Alle drie de merken ken ik niet! En wat is belangrijker frame of afmontage? De ene verkoper zegt dit en de andere dat, dus graag advies.... En past een herenframe of zou een WSD model beter zijn? WSD is toch minder keus en bijv. de merida voor vrouwen vind ik niet mooi qua kleur....

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 10 sep 2006 10:18

Quoten: Origineel geplaatst door helma op 10 September 2006

Hallo ik (vrouw 1.63 m) ben aan het kijken om een mtb aan te schaffen. Wat is dan een goede keus (ca. 700-900 euro budget)? Ik wil 1x per week in het bos met evt. wat heuvels gaan fietsen in de winter. Zomers rijd ik op een racefiets (red bull met ultegra). Heb nu een paar opties: focus killer bee met xt afgemonteerd (nu voor 999 euro), een cube LTD comp of een merida matts 500. Alle drie de merken ken ik niet! En wat is belangrijker frame of afmontage? De ene verkoper zegt dit en de andere dat, dus graag advies.... En past een herenframe of zou een WSD model beter zijn? WSD is toch minder keus en bijv. de merida voor vrouwen vind ik niet mooi qua kleur....

Merida: ik denk met stip het mooiste frame qua gewicht en eigenschappen. Alleen de afmontage blijft iets achter bij de rest. Grotendeels gebaseerd op de Deoro groep, wat toch wel een duidelijk tandje minder is dan XT. Grote kans dat het WSD frame wel het beste bij je past ivm iets aangepaste geometrie.
Cube ltd comp: zwaar frame, ik kon er persoonlijk niet aan wennen. NIet echt lekker om mee over snelle singletracks te gaan (19"frame). De afmontage is top!
Focus: ik kan alleen een vage beschrijving van de killerbee vinden bij Bikezone in Den Haag. LX en XT mix, niks mis mee. Vergelijkbaar aan de Cube.
Mijn keuze zou de Merida zijn. De afmontage is wat minder, maar ik schat in dat het voor een beginnende mountainbikester geen probleem is. Deore is tegenwoordig erg goed, pas bij extreem gebruik heb je hoger nodig. Het frame schat ik als beste in. nderdelen kun je op termijn langzaam vervangen, een frame is wat lastigere.
Less is bore

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 10 sep 2006 12:23

Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 10 September 2006

Quoten: Origineel geplaatst door helma op 10 September 2006

Merida: ik denk met stip het mooiste frame qua gewicht en eigenschappen. Alleen de afmontage blijft iets achter bij de rest. Grotendeels gebaseerd op de Deoro groep, wat toch wel een duidelijk tandje minder is dan XT. Grote kans dat het WSD frame wel het beste bij je past ivm iets aangepaste geometrie.
Cube ltd comp: zwaar frame, ik kon er persoonlijk niet aan wennen. NIet echt lekker om mee over snelle singletracks te gaan (19"frame). De afmontage is top!
Focus: ik kan alleen een vage beschrijving van de killerbee vinden bij Bikezone in Den Haag. LX en XT mix, niks mis mee. Vergelijkbaar aan de Cube.
Mijn keuze zou de Merida zijn. De afmontage is wat minder, maar ik schat in dat het voor een beginnende mountainbikester geen probleem is. Deore is tegenwoordig erg goed, pas bij extreem gebruik heb je hoger nodig. Het frame schat ik als beste in. nderdelen kun je op termijn langzaam vervangen, een frame is wat lastigere.

Het frame van de Cube LTD comp is een andere dan van de LTD1 2005, deze zal lichter zijn (bovendien had jij een 20" vermoed ik). Of de geometrie je bevalt is weer iets anders. Ik vond het ook niet alles, een vriend van me rijdt nog steeds met veel plezier op de cube die ik hem doorverkocht heb.
Verder vraag ik me af of de merida wel het beste frame heeft. Voor wat betreft voorvorken zou ik eerder voor de RS vorken gaan van de duitsers, maar dat is meer een gokje.
Verder ben ik het er mee eens dat de afmontage hier wat minder belangrijk is. Een XT derailleur heb je echt niet nodig, wel een fiets waar je lekker op zit en een goed gevoel bij hebt en die je mooi vind. Als dat toevallig de fiets is met de mindere afmontage, dan is dat jammer.
Specialized Rockhopper is misschien ook wel een mooie optie? Giant XTC? Trek 6500 WSD (iets boven budget, maar een beetje korting moet je als vrouw wel kunnen regelen).

helma
Forum-lid

helma 10 sep 2006 23:31

Hallo, alvast bedankt voor het advies. Ben er nog niet uit, zal inderdaad eens naar de trek kijken. Wordt vervolgd. 

helma
Forum-lid

helma 16 sep 2006 01:14

Ben eruit, het is een cube ltd pro (18 inch) geworden, een blauwe.... Bedankt!

bigm
Forum-lid

bigm 16 sep 2006 03:15

Quoten: Origineel geplaatst door helma op 15 September 2006

Ben eruit, het is een cube ltd pro (18 inch) geworden, een blauwe.... Bedankt!

gefeliciteerd met je aankoop veel plezier ermee

ps wel ff fotootje plaatsen

Plaats reactie