RS Reba of Recon ... of nieuwe Magura ?
omwille van de onvrede met mijn huidige voorvork (Manitou Skareb Comp 85mm met LO,te slap) op mijn Stevens M7 overweeg ik de aanschaf van een nieuwe voorvork. Ik gebruik mijn mtb vooral voor veldtoertochten in het relatief vlakke Vlaanderen en af en toe een rit in de echte Ardennen (maar eigenlijk ben ik een racefietser). Ik heb geen strenge gewichtseisen voor de nieuwe vork, ik weeg zelf 76 kg, maar het zou wel zonde zijn om een superzware vork te monteren op de relatief lichte Stevens M7.Prijsmatig gezien prefereer ik de goedkopere RockShox Recon, waarvan 2 versies bestaan : solo-air en U-turn met stalen veer. Welke zouden jullie kiezen ? Of kan ik toch beter iets meer uitgeven voor de lichtere RockShox Reba met dual air, de instap Reba SL dan ...Magura heeft voor 2007 een volledig nieuwe lijn voorvorken (http://www.magura.com/english/frameset/frameset.htm) uitgebracht met DAD (dual arch design). Qua stevigheid lijkt dit het beste van wat er momenteel op de markt is maar geen idee in welke prijsklasse deze zitten. Ook Magura heeft een model met stalen veer (Odur) en de andere met luchtkamer (Menja, Laurin). Welke verschillen geeft dit in rij-ervaringen ? Graag jullie mening want ik ben niet echt thuis in deze materie.
Motta
Het assortiment Magura vorken volg ik niet zo. Komt omdat ze internationaal niets sponseren, je ziet ze gewoon minder. Wil niet zeggen dat ze niet goed zijn. Integendeel, een fietsmaat rijdt met de Ronin en die is gewoon erg goed, ook qua gewicht (prijs valt in verhouding met andere wedstrijdvorken ook nog 'ns mee). Bij RS zou ik voor de Reba gaan. Staat qua systeem gewoon hoger aangeschreven...
Ik ben niet zo dol op Magura vanwege het ingewikkelde binnenwerk, bij het kleinste inwendige probleem met de vork moet hij meteen opgestuurd worden en ben je hem een tijdje kwijt.
Ik zou zeker weten voor de Reba gaan, of een Fox overwegen... Superstijf, en verder ook gewoon supereigenschappen. Ook zijn deze vorken door een beetje een kundige LBS snel te fixen.
Ik zou zeker weten voor de Reba gaan, of een Fox overwegen... Superstijf, en verder ook gewoon supereigenschappen. Ook zijn deze vorken door een beetje een kundige LBS snel te fixen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Probleem met Magura is dat NZ-parts (de importeur die ook onderhoud deed aan de vorken) failliet is gegaan. Als er nu wat met een vork is moet ie naar Duitsland wat gewoon weer wat langer duurt. Ze waren wel bezig met een nieuwe/ andere importeur, maar dat heb ik niet meer gevolgd.
- daniel1975
- Forum-lid HC
De Reba is zo'n beetje DE referentievork geworden. Heb nu zelf een Marz. MX comp ETA (die goed bevalt), maar als die ooit naar de vaantjes gaat wordt het zeker een Reba. Laag gewicht, stijf, stuurbediening en prima veerwerking.
Less is bore
-
- Forum-lid
Ik rijd met een Manitou Black met een staalveer en dit werkt zeer goed. Het is natuurlijk een verschil met Magura. De mijne werkt zeer soepel, maar ook zeer gecontroleerd. Ik ben er echt tevreden van.
Excuse me while I kiss the sky