Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Wat is dat toch met die dameskleding?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 dec 2006 11:37

Iemand die kleiner is dan 1m65 wordt toch al wel lastig om op een gewoon model fiets te zetten. Je zit al vrij gauw met een stuurpen van maar een paar cm, een balhoofdbuis die dan eigenlijk weer te lang is. Voor iedereen tussen de 1m65 en 1m95 kan je eigenlijk bij ieder merk wel terecht mits je niet een hele raar bouw hebt, val je daar buiten dan wordt het echt lastiger. En dus zijn fietsen voor vrouwen er echt niet voor niets.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jetske
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:05

jetske 30 dec 2006 19:16

Quoten: Origineel geplaatst door luna op 27 December 2006

ZO is dat even kort door de bocht, je ziet met je 1 meter 85 zeker die kleine vrouwtjes niet?en als je dan toch zo denkt dan is er ook maar 1 fietsmaat nodig, je kunt toch alles aanpassen met zadelpen, stuurpen enz.


Hm, kort door de bocht??.... Ik geef alleen mijn mening, mijn mening over vrouwenkleding. Er zijn zat lange vrouwen die er waarschijnlijk precies zo over denken. Ik kan je natuurlijk niet vertellen wat kleine vrouwen van de kleding vinden maar zo te lezen vinden die het ook niet veel soeps.
En ja, voor mij zijn die speciale vrouwenfietsen ook overbodig. Ze maken namelijk geen vrouwenfietsen met frame-maat 60-61. Deze fietsen zijn inderdaat alleen voor de kleine fietsvrouw intressant. Maar er zijn toch zeker ook kleine herenfietsen te koop?! En kjik anders eens naar een kinderrace-fiets
Ik rij met een 60 cm frame. Met mijn beenlengte moet ik eigenlijk een 61-62 cm frame hebben. Maar door dit iets kleinere frame is de afstand zadel- stuur ook een maatje korter en met een kortere stuurpen zit ik perfect op die fiets. Je kan dus wel degelijk de fiets aanpassen zoals jij hem wilt door met de stuurpen en zadelpen te gochelen.

luna
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 21 jun 2005 14:26

luna 31 dec 2006 15:41

het is inderdaad heel fijn voor je dat je zo lang bent en op een normale fiets kunt. gefeliciteerd.

helaas zijn mijn beentjes te kort voor de kleinste herenmaat, zelfs met een kortere stuurpen/zadelpen in het frame zit het nog niet zo goed als een kleinere maat damesfiets.
ik heb een trek wsd maat 43cc die mij perfekt past. hiervoor heb ik een kleine maat giant gehad waarna ik knieproblemen kreeg en die zijn nu nagenoeg verdwenen, dus ik ben er zeker wel blij mee dat niet iedereen er hetzelfde als jij over denkt.

over die vrouwenkleding ben ik wel met je eens truitjes zijn te kort en van de broeken zijn de zemen vaak van mindere kwaliteit.

gerardo
Forum-lid
Berichten: 755
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:07
Locatie: Zuid-Holland
Contact

gerardo 31 dec 2006 21:59

Hm, kort door de bocht??.... Ik geef alleen mijn mening, mijn mening over vrouwenkleding. Er zijn zat lange vrouwen die er waarschijnlijk precies zo over denken. Ik kan je natuurlijk niet vertellen wat kleine vrouwen van de kleding vinden maar zo te lezen vinden die het ook niet veel soeps.
En ja, voor mij zijn die speciale vrouwenfietsen ook overbodig. Ze maken namelijk geen vrouwenfietsen met frame-maat 60-61. Deze fietsen zijn inderdaat alleen voor de kleine fietsvrouw intressant. Maar er zijn toch zeker ook kleine herenfietsen te koop?! En kjik anders eens naar een kinderrace-fiets
Ik rij met een 60 cm frame. Met mijn beenlengte moet ik eigenlijk een 61-62 cm frame hebben. Maar door dit iets kleinere frame is de afstand zadel- stuur ook een maatje korter en met een kortere stuurpen zit ik perfect op die fiets. Je kan dus wel degelijk de fiets aanpassen zoals jij hem wilt door met de stuurpen en zadelpen te gochelen.
Ik vind het wel een apart verhaal! Jetske vindt vrouwen onder de 1,85 klein? Volgens mij is zij gewoon erg lang! En volgens haar zou ze een 61-62 cm frame nodig hebben( qua beenlengte). Dan zou de bovenbuis juist langer zijn dan bij een 60 cm frame. En je hebt een kortere stuurpen geplaatst? Klinkt onlogisch! Een kleiner frame zou volgens mij betekenen dat je een langere pen nodig hebben. Ik zou zeggen Jetske wees blij dat je gebruik kunt maken van een reguliere maat! Er zijn in mijn beleving geen aparte herenframes, allen voor de kleinere vrouw (en soms man) zijn aparte en dus duurdere dames frames noodzakelijk!
Gerardo

jetske
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:05

jetske 01 jan 2007 17:40

Quoten: Origineel geplaatst door Gerardo op 31 December 2006


Ik vind het wel een apart verhaal! Jetske vindt vrouwen onder de 1,85 klein? Volgens mij is zij gewoon erg lang! En volgens haar zou ze een 61-62 cm frame nodig hebben( qua beenlengte). Dan zou de bovenbuis juist langer zijn dan bij een 60 cm frame. En je hebt een kortere stuurpen geplaatst? Klinkt onlogisch! Een kleiner frame zou volgens mij betekenen dat je een langere pen nodig hebben. Ik zou zeggen Jetske wees blij dat je gebruik kunt maken van een reguliere maat! Er zijn in mijn beleving geen aparte herenframes, allen voor de kleinere vrouw (en soms man) zijn aparte en dus duurdere dames frames noodzakelijk!


Volgens mij verdraai je het verhaal nu Gerardo. Ik zeg niet dat vrouwen onder de 1,85 klein zijn....Oke, ik ben misschien wat langer dan de gemiddelde vrouw. Ik heb zo'n beetje de lengte van een gemiddelde man. Maar de anatomie van de vrouw is dus anders dan van de man. Vrouwen hebben langere benen en een korter bovenlijf. Dat is waarschijnlijk ook wel de reden dat er dus speciaal vrouwenfietsen worden gemaakt. Snap je?!
Dat ik dus voor een iets kleiner frame heb gekozen komt omdat de afstand zadel stuur te lang is voor mijn "korte" bovenlijf. En ik heb er dus ook nog een iets kortere stuurpen op laten zetten omdat het stuur nog iets te ver stond. Ik hoop dat je het nu een beetje begrijpt.
Er zullen altijd wel problemen zijn voor mensen die iets korter, langer, dikker of dunner zijn dan de gemiddelde maten. Maar dit topic ging toch over vrouwenkleding.....??

Plaats reactie