Framemaat bij 1,95m en 95cm
Bedankt voor de goede tip.
Ik heb in het verleden wel eens op een mountainbike gefietst van een vriend van me met een rechte voorvork die hierdoor erg verradelijk was qua stuurgedrag.
Volgens mij kom ik beetje bij beetje verder op deze manier.Alleen weet ik niet of naar sloping uit moeten kijken of niet?
Ik heb in het verleden wel eens op een mountainbike gefietst van een vriend van me met een rechte voorvork die hierdoor erg verradelijk was qua stuurgedrag.
Volgens mij kom ik beetje bij beetje verder op deze manier.Alleen weet ik niet of naar sloping uit moeten kijken of niet?
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 01 September 2006
Ik kom op een lengte van minimaal 63 cm, ga je veel lager dan kom je met een veel te lange zadelpen te zitten (en bovendien een te korte bovenbuis). Ik zou voor een sloping gaan waar je met een frame van 61 cm center top uit moet kunnen komen.
Zoals mijn scott !
@ bakboord1 is overigens te koop !
Ik kom op een lengte van minimaal 63 cm, ga je veel lager dan kom je met een veel te lange zadelpen te zitten (en bovendien een te korte bovenbuis). Ik zou voor een sloping gaan waar je met een frame van 61 cm center top uit moet kunnen komen.
Zoals mijn scott !
@ bakboord1 is overigens te koop !
-
- Forum-lid
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 02 jan 2005 22:30
Ik ben ook zo groot en ik zit op een 66c-t Ridley. Waar je volgens mij vooral op moet letten is de lengte van de balhoofdbuis. Ik heb een balhoofdbuis van 24cm en zit nog met een torentje ringen. Ik zou dus daar vooral op letten. Hoe minder hoe mooier.
Excuse me while I kiss the sky
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 02 September 2006
Iets anders zoeken, een Paris is gewoon te klein en wordt dan te zwaar belast. Prijs je gelukkig, binnenkort komt de Scott Addict in XXL (dus wel voor lange mannen) en als de cijfers juist zijn kan de Paris niets eens in de schaduw staan......
zie ook http://www.scottusa.com/category.php?UID=621
Lakontwerp heeft wel iets weg van een 2004 de Rosa King.....De addict is volgens mij niet echt voor lange mannen omdat de balhoofdbuis nog korter is als van de cr1. Of niet??
Iets anders zoeken, een Paris is gewoon te klein en wordt dan te zwaar belast. Prijs je gelukkig, binnenkort komt de Scott Addict in XXL (dus wel voor lange mannen) en als de cijfers juist zijn kan de Paris niets eens in de schaduw staan......
zie ook http://www.scottusa.com/category.php?UID=621
Lakontwerp heeft wel iets weg van een 2004 de Rosa King.....De addict is volgens mij niet echt voor lange mannen omdat de balhoofdbuis nog korter is als van de cr1. Of niet??
Ik zal voor mijn eerste fiets niet richting carbon gaan maar voor alu met 105-group (of vergelijkbaar campa).
Verder wel een mooie aparte fiets (ken 'm niet werkelijkheid) maar als ik de balhoofdbuistip nazoek kom ik al snel meer dan 4cm te kort.
Ik loop volgende week toch maar eens een jan janssen dealer binnen in de hoop mijn maat en fiets daar te vinden.
Aangezien ik 0 racefiets ervaring heb probeer ik nog even een weekje de Santos te lenen van een vriend met nagenoeg mijn lengte (1,93m). Volgens mij kan een keertje proeffietsen ook geen kwaad om gevoel te krijgen voor maten.
Verder wel een mooie aparte fiets (ken 'm niet werkelijkheid) maar als ik de balhoofdbuistip nazoek kom ik al snel meer dan 4cm te kort.
Ik loop volgende week toch maar eens een jan janssen dealer binnen in de hoop mijn maat en fiets daar te vinden.
Aangezien ik 0 racefiets ervaring heb probeer ik nog even een weekje de Santos te lenen van een vriend met nagenoeg mijn lengte (1,93m). Volgens mij kan een keertje proeffietsen ook geen kwaad om gevoel te krijgen voor maten.
Ik ben zelf 1.93 en heb een binnenbeenlengte van 95cm. Ik rij nu op een Batavus BTVS van 62cm CT.
De zadelhoogte is geen probleem. Je kunt gewoon een langere zadelpen pakken en dan kun je het zadel altijd op de goede hoogte afstellen.
Maar dan komt het probleem. Je stuur staat dan verhoudingsgewijs heel erg laag en in mijn geval ook nog ver naar voren. Daardoor zit je in een heel oncomfortabele houding. Dat heb ik proberen op te lossen met een stuurpen die je schuin omhoog kunt zetten. Maar daardoor kom je weer verder naar achteren te zitten waardoor je weinig druk op het voorwiel hebt. En wanneer je bergop een keer te hard aan het stuur trekt dan komt je voorwiel omhoog.
Nav het artikel in de Fiets van augustus ben ik eens naar de Canyon gaan kijken. Ik heb een goed gevoel bij die fiets, ook vanwege mijn lange benen en korte bovenlichaam. En volgens het artikel is die fiets zo stijf dat het voor kleine mensen oncomfortabel is. Is dat misschien een idee?
De zadelhoogte is geen probleem. Je kunt gewoon een langere zadelpen pakken en dan kun je het zadel altijd op de goede hoogte afstellen.
Maar dan komt het probleem. Je stuur staat dan verhoudingsgewijs heel erg laag en in mijn geval ook nog ver naar voren. Daardoor zit je in een heel oncomfortabele houding. Dat heb ik proberen op te lossen met een stuurpen die je schuin omhoog kunt zetten. Maar daardoor kom je weer verder naar achteren te zitten waardoor je weinig druk op het voorwiel hebt. En wanneer je bergop een keer te hard aan het stuur trekt dan komt je voorwiel omhoog.
Nav het artikel in de Fiets van augustus ben ik eens naar de Canyon gaan kijken. Ik heb een goed gevoel bij die fiets, ook vanwege mijn lange benen en korte bovenlichaam. En volgens het artikel is die fiets zo stijf dat het voor kleine mensen oncomfortabel is. Is dat misschien een idee?
Quoten: Origineel geplaatst door SecT op 08 September 2006
Wat is nu de exacte benaming van een sloping frame !
Ik ken mensen die bijna 2m zijn en op een Cube Agree C-T 62 sloping rijden.
Sommige frames zijn allemaal gebouwd op basis van de “sloping” geometrie. Bij deze wijze van frame bouw loopt de bovenbuis aan de kant van de zadelbuis iets naar beneden. De mate waarin de bovenbuis terugloopt (sloping) wordt bepaald door de grote (de maat) van het frame. Hoe groter het frame hoe groter de terugloop.
Door gebruik te maken van deze geometrie ontstaat een iets kleiner (compacter) frame met een lager gewicht en een hogere stijfheid dan frames gebouwd volgens traditionele geometrie. Sloping frames zijn bij uitstek geschikt voor langere mensen. De zithoogte wordt bij sloping frames geregeld met de zadelpen. Op een sloping frame heb je dus altijd een wat langere zadelpen (30 cm. of langer) nodig dan bij een traditioneel frame. (copyright
http://www.peopleatsports.nl/html/body_de_fietsen.html
)
Wat is nu de exacte benaming van een sloping frame !
Ik ken mensen die bijna 2m zijn en op een Cube Agree C-T 62 sloping rijden.
Sommige frames zijn allemaal gebouwd op basis van de “sloping” geometrie. Bij deze wijze van frame bouw loopt de bovenbuis aan de kant van de zadelbuis iets naar beneden. De mate waarin de bovenbuis terugloopt (sloping) wordt bepaald door de grote (de maat) van het frame. Hoe groter het frame hoe groter de terugloop.
Door gebruik te maken van deze geometrie ontstaat een iets kleiner (compacter) frame met een lager gewicht en een hogere stijfheid dan frames gebouwd volgens traditionele geometrie. Sloping frames zijn bij uitstek geschikt voor langere mensen. De zithoogte wordt bij sloping frames geregeld met de zadelpen. Op een sloping frame heb je dus altijd een wat langere zadelpen (30 cm. of langer) nodig dan bij een traditioneel frame. (copyright
http://www.peopleatsports.nl/html/body_de_fietsen.html
)
-
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 11 sep 2006 17:37
Ik ben ook 1.94 en ik rij op een klasiek frame van 61 cm en ik heb een korte stuurpen 100 mm en mijn zadelpen staat behoorlijk hoog maar ik rij bij de amateurs en dan is een diepe zit beter maar dat verschilt per persoon
Strak houden die ketting
Na een weekje met heel veel oriëntatie ben ik gevallen voor de looks van een Bianchi 1185 hydro.
Nu staat deze bij Derks in Halsteren voor een heel schappelijke prijs in maat 61 sloping waarbij opgemerkt moet worden dat een sloping bij Bianchi de normale standaardmaat hanteert als referentie.
Mijn beenlengte is officieel gemeten op 96,7cm en verder is mijn postuur normaal.
Gaat deze maat lukken of moet ik toch gaan uitkijken naar de 63cm die ca. 500 euro duurder is.
Zoja, wie weet 'm te staan voor een goede prijs?
Nu staat deze bij Derks in Halsteren voor een heel schappelijke prijs in maat 61 sloping waarbij opgemerkt moet worden dat een sloping bij Bianchi de normale standaardmaat hanteert als referentie.
Mijn beenlengte is officieel gemeten op 96,7cm en verder is mijn postuur normaal.
Gaat deze maat lukken of moet ik toch gaan uitkijken naar de 63cm die ca. 500 euro duurder is.
Zoja, wie weet 'm te staan voor een goede prijs?
Volgens 't boekje heb echt een maatje groter nodig. Langere cranks zijn ook wel aan te raden. Zie dit tabelletje. Derks is overigens een topzaak, heb daar ook mijn fiets gekocht.