Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Grote blad triple wisselen

tjeerdjo
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 mei 2010 21:44

tjeerdjo 01 jun 2011 22:45

Hallo,
Ik heb een Bulls Desert Falcon met daarop een FSA crankstel met 52-39-30 bladen en een 12-25 cassette. Nou komt het nogal eens voor dat ik met 39-12 net te licht fiets en dus voor naar de 52 schakel, maar dan moet ik meteen achter ook terugschakelen en kan soms gewoon niet het juiste verzet vinden.
Kan ik dit oplossen door het grote kettingblad een maatje kleiner, bv. 50 te nemen? Zodat ik al eerder voor naar de grootste kan schakelen en daarmee langer vooruit kan bedoel ik.
Of is een andere cassette (zo ja welke) een betere oplossing? En moet ik dan ook meteen de ketting vervangen?

eelcoz

eelcoz 01 jun 2011 22:53

Als je de 52 zou vervangen door een 50, hou je dat 'terugschakelprobleem'. Je moet sowieso eerder naar het grootste blad voor schakelen, want bij 39-12 ligt je ketting wel erg schuin. Een andere cassette heeft geen enkele zin, het zou je slechts de '11' opleveren, maar ook dan weer met een erg schuine kettinglijn.

jfk
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:34

jfk 01 jun 2011 22:59

Idd, nadeel van een triple. Eerder wisselen van blad voor, dan is het fijner en gelijkmatiger fietsen, afstand tussen versnellingen is dan beter. Cassette veranderen heeft geen zin, zie antwoord eecos.

wknaap
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 15 jun 2009 22:56
Locatie: Heemskerk

wknaap 01 jun 2011 23:08

39x12 komt overeen met 52x16. Ik heb geen probleem met de daarop volgende versnellingen.

52 39 30
12 4,33 3,25
13 4,00 3,00
14 3,71 2,79
15 3,47 2,60 2,00
16 3,25 2,44 1,88
17 3,06 2,29 1,76
19 2,74 2,05 1,58
21 1,86 1,43
24 1,63 1,25
27 1,44 1,11
Bianchi Intenso met Potenza, met Scirocco
Cube streamer 2008, Ultegra 6603, Ksyrium Equipe 2011

franskarel
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 mei 2008 23:27

franskarel 02 jun 2011 00:22

@ JFK Waarom zou dit alleen een nadeel zijn van een triple?Een compact met tandbladen 50 en 34 heeft ook dit probleem.En hoeveel dubbels worden er verkocht met 52 en 39 als tandbladen?Een combinatie 52 en 42 tanden vooraan zou veel idealer zijn in onze vlakke landen.
Stevens SCF2 Shimano Ultegra Easton EA90

tjeerdjo
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 mei 2010 21:44

tjeerdjo 02 jun 2011 00:50

heb even de verhoudingen in excel gezet met een 50 blad erbij:
52 50 39
12 4,33 4,17 3,25
13 4,00 3,85 3,00
14 3,71 3,57 2,79
15 3,47 3,33 2,60
16 3,25 3,13 2,44
17 3,06 2,94 2,29
19 2,74 2,63 2,05
21 2,48 2,38 1,86
23 2,26 2,17 1,70
25 2,08 2,00 1,56

Als ik dus iets zwaarder wil dan 39-12 dan scheelt het maar ongeveer 1 kransje minder terugschakelen met 50 t.o.v. 52, niet echt de moeite waard.

Idee met de cassette was eentje die bij een groter kransje bv. 14 begint:
http://www.bike-components.de/products/ ... ette-.html

Maar ik ga het eerst maar eens proberen met tijdig naar het grote blad schakelen, thanx voor de tips!

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 02 jun 2011 11:01

50 - 39 - 30 voor en een 12 - 23 cassette geeft een veel beter verloop van verzetten.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 02 jun 2011 11:16

Een andere manier is om het verschil in tandjes tussen beide voorbladen kleiner te maken. Hoe groter dit verschil, des te moeilijker om je verzet te vinden (zeker een puntje bij een compact!). Met een 42 binnenblad kun je 42-13 schakelen; een tandje zwaarder is dan 52-15. Dat is makkelijk te onthouden: 2 keer lichter achter. Of 42-14 naar 52-16 (tandje zwaarder; 52-17 is nagenoeg hetzelfde verzet).

Ook een mogelijkheid: met je huidige setting van 39-14 (dat is nog een behoorlijk verzet, niet te schuin) al overschakelen naar 52-17 (een tandje zwaarder). Met een Shimano groep ram je in een keer drie versnellingen lichter. Ook makkelijk te vinden.

Kortom: dit is geen probleem van je fiets. Je moet gewoon effe weten waar alles zit.

Plaats reactie