Hallo,
Ik heb een Bulls Desert Falcon met daarop een FSA crankstel met 52-39-30 bladen en een 12-25 cassette. Nou komt het nogal eens voor dat ik met 39-12 net te licht fiets en dus voor naar de 52 schakel, maar dan moet ik meteen achter ook terugschakelen en kan soms gewoon niet het juiste verzet vinden.
Kan ik dit oplossen door het grote kettingblad een maatje kleiner, bv. 50 te nemen? Zodat ik al eerder voor naar de grootste kan schakelen en daarmee langer vooruit kan bedoel ik.
Of is een andere cassette (zo ja welke) een betere oplossing? En moet ik dan ook meteen de ketting vervangen?
Grote blad triple wisselen
Als je de 52 zou vervangen door een 50, hou je dat 'terugschakelprobleem'. Je moet sowieso eerder naar het grootste blad voor schakelen, want bij 39-12 ligt je ketting wel erg schuin. Een andere cassette heeft geen enkele zin, het zou je slechts de '11' opleveren, maar ook dan weer met een erg schuine kettinglijn.
39x12 komt overeen met 52x16. Ik heb geen probleem met de daarop volgende versnellingen.
52 39 30
12 4,33 3,25
13 4,00 3,00
14 3,71 2,79
15 3,47 2,60 2,00
16 3,25 2,44 1,88
17 3,06 2,29 1,76
19 2,74 2,05 1,58
21 1,86 1,43
24 1,63 1,25
27 1,44 1,11
52 39 30
12 4,33 3,25
13 4,00 3,00
14 3,71 2,79
15 3,47 2,60 2,00
16 3,25 2,44 1,88
17 3,06 2,29 1,76
19 2,74 2,05 1,58
21 1,86 1,43
24 1,63 1,25
27 1,44 1,11
Bianchi Intenso met Potenza, met Scirocco
Cube streamer 2008, Ultegra 6603, Ksyrium Equipe 2011
Cube streamer 2008, Ultegra 6603, Ksyrium Equipe 2011
-
- Forum-lid
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 09 mei 2008 23:27
@ JFK Waarom zou dit alleen een nadeel zijn van een triple?Een compact met tandbladen 50 en 34 heeft ook dit probleem.En hoeveel dubbels worden er verkocht met 52 en 39 als tandbladen?Een combinatie 52 en 42 tanden vooraan zou veel idealer zijn in onze vlakke landen.
Stevens SCF2 Shimano Ultegra Easton EA90
heb even de verhoudingen in excel gezet met een 50 blad erbij:
52 50 39
12 4,33 4,17 3,25
13 4,00 3,85 3,00
14 3,71 3,57 2,79
15 3,47 3,33 2,60
16 3,25 3,13 2,44
17 3,06 2,94 2,29
19 2,74 2,63 2,05
21 2,48 2,38 1,86
23 2,26 2,17 1,70
25 2,08 2,00 1,56
Als ik dus iets zwaarder wil dan 39-12 dan scheelt het maar ongeveer 1 kransje minder terugschakelen met 50 t.o.v. 52, niet echt de moeite waard.
Idee met de cassette was eentje die bij een groter kransje bv. 14 begint:
http://www.bike-components.de/products/ ... ette-.html
Maar ik ga het eerst maar eens proberen met tijdig naar het grote blad schakelen, thanx voor de tips!
52 50 39
12 4,33 4,17 3,25
13 4,00 3,85 3,00
14 3,71 3,57 2,79
15 3,47 3,33 2,60
16 3,25 3,13 2,44
17 3,06 2,94 2,29
19 2,74 2,63 2,05
21 2,48 2,38 1,86
23 2,26 2,17 1,70
25 2,08 2,00 1,56
Als ik dus iets zwaarder wil dan 39-12 dan scheelt het maar ongeveer 1 kransje minder terugschakelen met 50 t.o.v. 52, niet echt de moeite waard.
Idee met de cassette was eentje die bij een groter kransje bv. 14 begint:
http://www.bike-components.de/products/ ... ette-.html
Maar ik ga het eerst maar eens proberen met tijdig naar het grote blad schakelen, thanx voor de tips!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
50 - 39 - 30 voor en een 12 - 23 cassette geeft een veel beter verloop van verzetten.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Een andere manier is om het verschil in tandjes tussen beide voorbladen kleiner te maken. Hoe groter dit verschil, des te moeilijker om je verzet te vinden (zeker een puntje bij een compact!). Met een 42 binnenblad kun je 42-13 schakelen; een tandje zwaarder is dan 52-15. Dat is makkelijk te onthouden: 2 keer lichter achter. Of 42-14 naar 52-16 (tandje zwaarder; 52-17 is nagenoeg hetzelfde verzet).
Ook een mogelijkheid: met je huidige setting van 39-14 (dat is nog een behoorlijk verzet, niet te schuin) al overschakelen naar 52-17 (een tandje zwaarder). Met een Shimano groep ram je in een keer drie versnellingen lichter. Ook makkelijk te vinden.
Kortom: dit is geen probleem van je fiets. Je moet gewoon effe weten waar alles zit.
Ook een mogelijkheid: met je huidige setting van 39-14 (dat is nog een behoorlijk verzet, niet te schuin) al overschakelen naar 52-17 (een tandje zwaarder). Met een Shimano groep ram je in een keer drie versnellingen lichter. Ook makkelijk te vinden.
Kortom: dit is geen probleem van je fiets. Je moet gewoon effe weten waar alles zit.