Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Spaken aan een vlechten?

recordfreak
Forum-lid
Berichten: 181
Lid geworden op: 05 mei 2006 23:45

recordfreak 29 aug 2006 20:34

Ik was aan het surfen en vond dit:http://www.rouesartisanales.com/article-568185.html


De voordelen ervan zouden zijn: -Stijver omdat de spaken niet meer ten opzichte van elkaar zouden kunnen bewegen-Bij een gebroken spaak blijft die op zijn plaats zitten en kan niet tegen de vork of frame slaan zodat deze ook beschadigd zijnDe nadelen-Weegt iets meer(niet heel veel)-Je ziet het graag of nietNu was mijn vraag:Heeft iemand dit al uitgetest op de forum? En voel je ook echt het verschil?

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 30 aug 2006 00:23

Ik heb begrepen dat dit ook wordt toegepast op de baanfietsen van sprinters. Heeft ook een keer iets over in Fiets gestaan.
Ik heb zelf hiermee geen ervaring en ik ken ook niemand die dit heeft toegepast.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 30 aug 2006 12:49

Ik heb eens stijfheidstesten gezien (zal wel op Sheldonbrown.com zijn geweest) waar het binden of solderen van de spaken geen verbetering van de stijfeid gaf.
Dat soort testen worden echter meestal uitgevoerd met alleen een relatief kleine zijdelingse belasting van het wiel.

Maar als je b.v. op slecht wegdek vol sprintend een helling op rijdt is de belasting van een wiel heel anders. Ik weet niet of spaken binden dan wel effect heeft.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 30 aug 2006 20:45

Ik denk ook dat het echt geen verbetering in de stijfheid zal geven.Zo'n 35 jaar geleden ging als mechanieker veel naar de motorcros en zag dit bij alle deelnemers ook toen dachten ze aan het voordeel maar de spaken braken evengoed en nu is het verschijnsel helemaal weg dus als het hielp deden de heren motorcrossers het nu zeker ook nog...
cornelli racing cycles Uden

campo
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 25 aug 2006 23:11

campo 31 aug 2006 00:05

Quoten: Origineel geplaatst door record freak op 29 Augustus 2006


Ik was aan het surfen en vond dit:http://www.rouesartisanales.com/article-568185.html


De voordelen ervan zouden zijn: -Stijver omdat de spaken niet meer ten opzichte van elkaar zouden kunnen bewegen-Bij een gebroken spaak blijft die op zijn plaats zitten en kan niet tegen de vork of frame slaan zodat deze ook beschadigd zijnDe nadelen-Weegt iets meer(niet heel veel)-Je ziet het graag of nietNu was mijn vraag:Heeft iemand dit al uitgetest op de forum? En voel je ook echt het verschil?


Ik heb dit ook gedaan, ik rij hier 's winters mee om zo geen gedonder te hebben. Wielen blijven voor 95 recht, en als er een spaak knapt gebeurt er weinig. Ze zijn alleen stijver, dus rijd dit iets minder comfortabele.
Ik heb dit op de volgende manier gedaan:
Je neemt 1 dun roodkoperen draadje welke je uit een electr.kabel haalt, die vlecht je zoals afgebeeld, s39 (soldeerpasta) erop smeren en vast solderen met soldeertin. misschien met brandertje na bewerken om zo te veel tin te verwijderen en een doekje. 

davey
Forum-lid
Berichten: 568
Lid geworden op: 09 jan 2006 17:36

davey 31 aug 2006 00:40

ik heb mijn spaken in mijn baanfiets gesoldeerd

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 31 aug 2006 02:27

Quote: Origineel geplaatst door campo op 30 Augustus 2006Ze zijn alleen stijver, dus rijd dit iets minder comfortabel






Voel je dat echt?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 31 aug 2006 12:18

Quoten: Origineel geplaatst door NEOS op 30 Augustus 2006


Ik denk ook dat het echt geen verbetering in de stijfheid zal geven.Zo'n 35 jaar geleden ging als mechanieker veel naar de motorcros en zag dit bij alle deelnemers ook toen dachten ze aan het voordeel maar de spaken braken evengoed en nu is het verschijnsel helemaal weg dus als het hielp deden de heren motorcrossers het nu zeker ook nog...

MISSCHIEN  dat met de komst van betere materialen het niet meer nodig is. En bij reparatie of nastellen, moet alles los waarschijnlijk ...Het lijkt me dat een wiel best stijver ( beweegt minder) kan worden hierdoor. Maar de velg zal die hobbels dan moeten verwerken, dus die krijgt meer te verduren lijkt me.. Of dat de oplossing is..?

meeuh
Forum-lid
Berichten: 685
Lid geworden op: 14 jan 2006 12:55

meeuh 31 aug 2006 19:22

 Vandaag zit ik bij de kine in fiets te lezen en zag ik dit staan!  Zoals al vermeld wordt dit gedaan bij pistefietsen

jurgen2
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

jurgen2 09 sep 2006 13:26

Ik heb een paar Ambrosio's met 36 spaaks die ik door de fm zo laten maken heb. Ik voel het verschil, ze zijn echt ultra stevig en stijf.
Potenza aggiunta a potenza - Pinarello

xlr8r
Forum-lid
Berichten: 754
Lid geworden op: 26 jul 2005 01:26

xlr8r 10 sep 2006 23:19

Ik heb een setje wielen
,avic open pro
tune naafjes (mag 170)
en 28 cx -ray spaken ook gesoldeerd!
Helemaal super zelfs met mijn gewicht niet kapot te krijgen
pas op! paaltje!

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 11 sep 2006 12:34

dat gewicht is ?
 

Plaats reactie