Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

nog nooit op een racefiets gezeten maar..

bigm.
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 feb 2006 16:44

bigm. 25 aug 2006 11:32

En dan is die JJ Tour06 toch niet zo'n slecht idee. Bij mijn FM staat íe voor € 899
Big M.

fresine
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 aug 2006 22:42

fresine 25 aug 2006 12:03

bedankt. het is wel duidelijk dat ik niet te overhaasd een fiets moet gaan kopen. vorige week heb ik een klein stukje mogen fietsen op de tourfiets van JJ. het fietste heerlijk , maar waar ik op moest letten wist en weet ik nog niet.. mijn mountainbike heeft 21 versnellingen maar hoe dat bij een race fiets werkt. dit komt wellicht dom over maar ja, wat wil je..met uitzondering van die kleine 5 minuten dat ik gefietst heb, heb ik nooit eerder op een race fiets gezeten. En , ik moet zeggen ik ben een vrouw en kijk niet alleen naar de mogelijkheden van een fiets.. voor mij is kleur en uitstraling ook heel belangrijk. wat dat betreft scoort de tour van JJ bij mij hoog..!! Maar goed, wat ben ik kwijt aan pedalen, een shirtje, een broek, handschoenen, helm en heb ik dat direkt wel nodig???

dijkjes
Forum-lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 08 aug 2006 21:14

dijkjes 25 aug 2006 12:23

ik moet het nog gaan kopen maar ik zelf reken op het volgende
pedalen ronde 50 euroshirtje rond de 50 eurobroek rond de 50 eurohandschoenen rond de 10/15 eurohelm begint bij 50 euro
wat ik heb begrepen is een broek met zeem zo beetje een vereiste en helm niet maar als je op je ..... gaat met 40/50 km dan kan je een kistje bestellen als je verkeerd valt en als je begint heb je denk ik nog meer kans ( als ik naar mezelf kijk ) lekker stuntelen.
Tevens lul ik wel lekker maar me fiets krijg ik hoop ik volgende week en dan kan ik ook pas beginnen. Lekker klungelen met schakelen ( geen idee hoe het werk want met indoor spinnen draai je alleen ) en onderhouden/schoonmaken wordt ook nog effe uitvogelen. Affijn ik zal er wel druk meebezig zijn voorlopig maar wat ik al zei ik heb uiteindelijk besloten omgelijk een goede fiets aan teschaffen omdat ik ervanuit ga dat het me zeer goed gaat bevallen en ik al een .... krijg als ik de verhalen hier lees van leuke koersen enof bijv. de marmot beklimmen. Mocht het toch allemaal tegenvallen kan ik hem altijd voor een goede prijs weer kwijt via i.e.
Wielrennen, Veldrijden, Mountainbiken, you got to love it..

degtyarev
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 aug 2006 17:33

degtyarev 25 aug 2006 13:38

Quote: Origineel geplaatst door fresine op 25 Augustus 2006
bedankt. het is wel duidelijk dat ik niet te overhaasd een fiets moet gaan kopen. vorige week heb ik een klein stukje mogen fietsen op de tourfiets van JJ. het fietste heerlijk , maar waar ik op moest letten wist en weet ik nog niet..




Dat zijn de vragen die je direct even aan je fietsenmaker moet stellen als je er toch bent. Dat schakelen gaat met je remgreep en je fietsenmaker zal dat beter kunnen illustreren met een echte fiets dan hier op het forum met een plaatje. Dat soort dingen moet je even aanvoelen.
Fietsenmakers willen geld verdienen en zullen dus ook alle tijd vrij maken om je alles, wat je maar wilt weten, over de fiets te vertellen.

Het is moeilijk, als je nog nooit een racefiets hebt gehad, om een fiets uit te zoeken die voor jou het lekkerst fietst. Zeker op zo'n testbaantje waar je alleen maar rondjes kan maken. Neem eens een identiteitsbewijs mee en vraag of je een langere testrit mag maken.

Ik raad je aan om gewoon fiets te nemen waarmee een bekende (misschien dit forum) goede ervaringen heeft. Een bekender merk dus.
En natuurlijk je op laten meten bij de fietsenmaker. Gratis indien je er ook een fiets koopt. En in de houding/afstelling die die meting aangeeft als ideaal langere tijd blijven zitten. Niet gaan pielen met zadelpen/stuur etc.

Qua kleding en accessoires (fietscomputertje, extra bidon) ben je relatief veel geld kwijt. Zeker als je ook nu het wat kouder wordt lang wilt blijven fietsen. Denk aan shirtjes met lange mouwen, korte mouwen etc. Maar dat hoef je niet perse allemaal direct aan te schaffen.

maartenmunneke
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 30 mei 2006 23:23

maartenmunneke 25 aug 2006 14:43

Quoten: Origineel geplaatst door Ted038 op 25 Augustus 2006


niet om het een of ander, maar het ene fietsplan is ook het andere niet....

Bij ons in de voorwaarden van het fietsplan is het verplicht je fiets 3 jaar tegen diefstal te verzekeren. Dat kost sowieso in Utrecht al ongeveer 1/3 van de nieuwprijs van de fiets en er moet een slot op. Dat wil je niet op je racefiets. (en die parkeer je sowieso niet in de stad, daar fiets je alleen mee)
Bianchi Alloy Pro 7000, carbon voorvork, Campagnolo Veloce, Rood/Wit

warmbakkertje
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jun 2006 10:35

warmbakkertje 27 aug 2006 13:53

Fietsplan heb ik met vrije dagen inleveren mogen betalen.. Bruto dagverdienste = Netto uitgave a/d fiets

Verder lijkt mij de JJ Tour 06 een pracht beginnersfiets. Meteen een Shimano 105 groep. Pedalen zijn al inbegrepen!

http://www.janjanssen.nl/06/index.php?lnk=6

Ik heb vorig jaar een Tour 05 fiets aangeschaft met Tiagra groep. Deze had als enige nadeel de zeer matige wielset, maar dat is met de Tour 06 een stuk beter.

Mocht je geen 10.000km per jaar gaan rijden kan je hiermee top uit de voeten. Over 3 jaar mag je weer van het fietsplan gebruik maken en ruil je de huidige fiets weer in voor een nog betere fiets. Dan weet je al veel meer over fietsen in de praktijk.

Er zit op deze fiets nog geen fietscomputer. Trek daar wat geld voor uit. Het is zeer prettig te zien hoe hard je rijdt en in welke versnelling, en met welke pedaaltred. Als beginnend fietser was ik geneigd om met veel te weinig omwentelingen te fietsen. 90 toeren per minuut is goed zo'n beetje.

Laat daarom bijv. een shimano flightdeck monteren. Niet goedkoop, wel storingsvrij en mooi! Die bedien je met knopjes op de remgrepen. Werkt helemaal top!

De dealer zit om de hoek, begrijp ik. Ook makkelijk om bij een servicebeurtje of afstelling te laten checken.

groeten,

Gerrit-Jan (1 jaar fietservaring)

fresine
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 aug 2006 22:42

fresine 27 aug 2006 23:12

bij de rijwielhandelaar om de hoek hebben ze de tour fiets 06 van jan janssen staan. er is er 1 van en kan volgens de handelaar niet besteld worden, hij zei dat er na de tour altijd 1 fiets van kwamen niet te bestellen is. hoe zit dit?

trebla
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 aug 2006 18:35

trebla 28 aug 2006 00:41

Probeer het eerst eens op een tweede handsje voor je een dure nieuwe koopt. Let wel op de juiste framehoogte: binnenbeenlengte min plm. 20cm. Eén centimeter kan een helehoop uitmaken v.w.b. je fietsplezier.Reed ooit op een 57cm frame, de nieuw had 56cm en was een wereld van verschil

warmbakkertje
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jun 2006 10:35

warmbakkertje 28 aug 2006 00:55

de tour 06 is een aktie model... hij kan hem inderdaad niet meer bestellen. Ik weet dat de dealer in Almere nog een aantal fietsen had staan een week of 3 geleden. Die stonden dus voor 945 in de verkoop. Vorig jaar kon ik er een goede deal doen, met mijn tour 05 versie. Kreeg er zo voor 100 euro kleding bij. Weet niet waar je woont?
Banierhuis in Houten zou er volgens horen zeggen nog een hele serie hebben staan....

groeten,

Gerrit-Jan

Gebruikersavatar
alstro
Forum-lid
Berichten: 870
Lid geworden op: 19 dec 2004 17:25
Locatie: vollenhove

Gebruikersavatar alstro 28 aug 2006 01:02

Quote: Origineel geplaatst door trebla op 27 Augustus 2006
Probeer het eerst eens op een tweede handsje voor je een dure nieuwe koopt. Let wel op de juiste framehoogte: binnenbeenlengte min plm. 20cm. Eén centimeter kan een helehoop uitmaken v.w.b. je fietsplezier.Reed ooit op een 57cm frame, de nieuw had 56cm en was een wereld van verschil

Dan heb je niks aan je fietsplan. Maar is wel iets om over na te denken.

Koop een leuke 2e hands fiets van 100-150 euro. fiets daar een jaar mee. Bevalt het goed dan ga je voor een nieuwe, die zal dan waarschijnlijk in een duurdere klasse zitten dan de 6-700 die je nu voor ogen hebt. Bevalt het helemaal niet dat kost het hele geintje je 100 euro. Kleding ect heb je nu al als het goed is voor het mtb-en.

Waar moet je op letten : wat voor wielen zitten er onder en welke afmontage. Shimano tiagra is laagste wat je moet nemen, liever 105.

Plaats reactie