Quoten: Origineel geplaatst door fiedoo op 25 Augustus 2006
Quoten: Origineel geplaatst door zombie op 25 Augustus 2006
voordeel van groot verzet in afdalingen vind ik het gecontroleerd bijtrappen. als je tegen 140 rpm moet bijtrappen vliegt je fiets van links naar rechts. Je kon op een groot verzet ook echt macht zetten wat op dat kleine verzetje niet mogelijk is...
klopt! maar 't is ook ergens een keuze die je moet maken.
Voor mij persoonlijk geldt dat ik nu al van mijn 49/13 misschien een uur gedurende het gehele jaar gebruik maak, wat zou ik dan nog een groter verzet gaan gebruiken voor die luttele minuten dat ik er geniet van hebt.
'k geef persoonlijk de voorkeur om wat meer keuze te hebben met mijn versnellingen die ik constant gebruik.
Iedereen doet natuurlijk wat hij zelf wilt en waar hij zich het beste bij voelt maar als je sommigen (dan nog meestal de minst talentrijke) ziet rijden op hun grote versnelling lijkt het soms meer op iemand die zijn moto probeert in gang te stampen dan op fietsen.
42 i.p.v 39
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
op m'n nieuwe racefiets waar ik nu zo'n 3 maand op rond rijdt heb ik ook een 42 in tegenstelling tot een 39 op m'n oude. Ik vindt dit zelf erg fijn voor het vlakke NL omdat ik nu pas zo rond de 40 km/h naar de 52 hoef te schakelen. Wel heb ik nu een 10 speed 12:25 casette ipv een 9 speed 11-23. Voor in de heuvels heb ik dus enigszins een backup!
Ik zou zelf trouwens ook liever een 49'er tandwiel hebben ipv het 53'er dat ik nu heb. Want 53x12 gebruik ik never nooit. En ook 53x13 hoogstzelden.
ik rij rond met een triple met 52-42-34, achteraf gezien heb ik die 34 helemaal niet nodig in combinatie met een 9 speed 12-25 cassette. En tot nu toe ook de 25 nog niet aangeraakt. Oke, dan ben ik ook alleen in limburg wezen fietsen. op het vlakke gebruik ik meestal tot de 19.
maar zodra ik het hooggebergte in zou gaan dan zal ik wel een andere cassette steken, het is makkelijker om naar een groter blad achter te schakelen in een klim dan naar een kleiner blad voor.
En over de 52-12, die gebruik ik toch bijna elke training wel een keer. Als we gaan sprinten heb ik het gevoel dat ik veel meer kracht kwijt kan en een hogere snelheid behaal. Ik probeer het wel eens om met een kleiner verzet te sprinten maar dan ga ik een stuk sneller "zwalken" over de weg.
maar zodra ik het hooggebergte in zou gaan dan zal ik wel een andere cassette steken, het is makkelijker om naar een groter blad achter te schakelen in een klim dan naar een kleiner blad voor.
En over de 52-12, die gebruik ik toch bijna elke training wel een keer. Als we gaan sprinten heb ik het gevoel dat ik veel meer kracht kwijt kan en een hogere snelheid behaal. Ik probeer het wel eens om met een kleiner verzet te sprinten maar dan ga ik een stuk sneller "zwalken" over de weg.
Quoten: Origineel geplaatst door Sparko op 26 Augustus 2006
ik rij rond met een triple met 52-42-34, achteraf gezien heb ik die 34 helemaal niet nodig in combinatie met een 9 speed 12-25 cassette. En tot nu toe ook de 25 nog niet aangeraakt. Oke, dan ben ik ook alleen in limburg wezen fietsen. op het vlakke gebruik ik meestal tot de 19.
maar zodra ik het hooggebergte in zou gaan dan zal ik wel een andere cassette steken, het is makkelijker om naar een groter blad achter te schakelen in een klim dan naar een kleiner blad voor.
En over de 52-12, die gebruik ik toch bijna elke training wel een keer. Als we gaan sprinten heb ik het gevoel dat ik veel meer kracht kwijt kan en een hogere snelheid behaal. Ik probeer het wel eens om met een kleiner verzet te sprinten maar dan ga ik een stuk sneller "zwalken" over de weg.
Zelf heb ik een 52,42 en 13 tot 23 en met de 52-13 haal ik met gemak de 60, echter in een sprint begin ik met 52-16, op toeren blijven en opschakelen. Als ik met 45km/h de 52-13 er op leg ben ik verzuurd voordat ik de 50 bereik. Dus echt een kwestie van type rijder en macht (die ik dus niet echt heb). Infietsen vind ik trouwens heerlijk op de 42-23; ca 26-28km/h.
ik rij rond met een triple met 52-42-34, achteraf gezien heb ik die 34 helemaal niet nodig in combinatie met een 9 speed 12-25 cassette. En tot nu toe ook de 25 nog niet aangeraakt. Oke, dan ben ik ook alleen in limburg wezen fietsen. op het vlakke gebruik ik meestal tot de 19.
maar zodra ik het hooggebergte in zou gaan dan zal ik wel een andere cassette steken, het is makkelijker om naar een groter blad achter te schakelen in een klim dan naar een kleiner blad voor.
En over de 52-12, die gebruik ik toch bijna elke training wel een keer. Als we gaan sprinten heb ik het gevoel dat ik veel meer kracht kwijt kan en een hogere snelheid behaal. Ik probeer het wel eens om met een kleiner verzet te sprinten maar dan ga ik een stuk sneller "zwalken" over de weg.
Zelf heb ik een 52,42 en 13 tot 23 en met de 52-13 haal ik met gemak de 60, echter in een sprint begin ik met 52-16, op toeren blijven en opschakelen. Als ik met 45km/h de 52-13 er op leg ben ik verzuurd voordat ik de 50 bereik. Dus echt een kwestie van type rijder en macht (die ik dus niet echt heb). Infietsen vind ik trouwens heerlijk op de 42-23; ca 26-28km/h.