lengte crancks
hoe maak je de keuze tussen cranks van 172,5mm of 175mm of 177,5mm? ik lees dat vb boogerd met 172,5mm crancks rijdt en dan anderen kleine typetjes maar sterke renners op 175mm, ligt dit aan gevoel? of lengte benen of nog andere belangrijke factoren?
altijd recht door met en af en toe eens links of rechts
Quoten: Origineel geplaatst door stalone op 18 Augustus 2006
hoe maak je de keuze tussen cranks van 172,5mm of 175mm of 177,5mm? ik lees dat vb boogerd met 172,5mm crancks rijdt en dan anderen kleine typetjes maar sterke renners op 175mm, ligt dit aan gevoel? of lengte benen of nog andere belangrijke factoren?
op deze site heb je een lijstje (onderaan) met betrekking tot de crancklengte vc beenlengte
http://www.wielersportinfo.nl/fietsafstelling.htm
echter, bijna niemand houdt zich daar aan, de meesten rijden op 170/172/175 , ikzelf ben 1.80m en rijd met 170 , mijn vorige fiets was 175, voel me beter met min huidige crancklengte, of is het maar het gedacht ?
profs hebben de luxe om vele testen te ondergaan, bij die gasten is het waarschijnlijk tot op de draad opgemeten hoeveel watt ze bij welke trapfrequentie, hartslag en cracklengte produceren en zo per persoon perfect afstellen .
maar als wielertoerist, of het hem nu steekt op die paar watt, die paar min dat je eerder thuis zal zijn van je rit ? weet ik nog niet hoor, eveneens, het verschil tussen een 170 en 175 bv is 1cm in totale afstand tussen hoogste en laagste punt.
zelf denk ik dat het veel uitmaakt van persoon tot persoon, en vooral of je hoge trapfrequenties fietst of niet, daarvoor mijn eigen theorie even uitzetten (lol)
kracht vs snelheid
170 mm , je zet er 400Nm kracht op je pedaal, dit is een koppel van 68Nm op je bracket , bij eenzelfde kracht (400Nm) op een 175mm crack krijg je een koppel van 70Nm , dit is een verschil van 2.85 .
echter dit is geen snelheidswinst van 2.85 want met snelheid heeft dit niets te maken, dit is koppel, snelheid is dan weer afhankelijk van je toerentel (kadans) , en hoe hoger je toerental hoe meer wattage je krijgt met een lager koppel , of maw je hebt een minder hoog koppel nodig bij hogere toerentallen en dus een lager koppel maar hoger toerental om dezelfde snelheid te halen.
ik denk zelfs (weet het niet zeker, weet er dit eigenlijk iemand?) dat bv een armstrong, de hoge kadans man, met een kleiner crancklengte zal gereden hebben dan er zogezegd voor zen lengte wordt aangeraden , en bv een landis (trage kadans)met een redelijk grote cracklengte .
hoe maak je de keuze tussen cranks van 172,5mm of 175mm of 177,5mm? ik lees dat vb boogerd met 172,5mm crancks rijdt en dan anderen kleine typetjes maar sterke renners op 175mm, ligt dit aan gevoel? of lengte benen of nog andere belangrijke factoren?
op deze site heb je een lijstje (onderaan) met betrekking tot de crancklengte vc beenlengte
http://www.wielersportinfo.nl/fietsafstelling.htm
echter, bijna niemand houdt zich daar aan, de meesten rijden op 170/172/175 , ikzelf ben 1.80m en rijd met 170 , mijn vorige fiets was 175, voel me beter met min huidige crancklengte, of is het maar het gedacht ?
profs hebben de luxe om vele testen te ondergaan, bij die gasten is het waarschijnlijk tot op de draad opgemeten hoeveel watt ze bij welke trapfrequentie, hartslag en cracklengte produceren en zo per persoon perfect afstellen .
maar als wielertoerist, of het hem nu steekt op die paar watt, die paar min dat je eerder thuis zal zijn van je rit ? weet ik nog niet hoor, eveneens, het verschil tussen een 170 en 175 bv is 1cm in totale afstand tussen hoogste en laagste punt.
zelf denk ik dat het veel uitmaakt van persoon tot persoon, en vooral of je hoge trapfrequenties fietst of niet, daarvoor mijn eigen theorie even uitzetten (lol)
kracht vs snelheid
170 mm , je zet er 400Nm kracht op je pedaal, dit is een koppel van 68Nm op je bracket , bij eenzelfde kracht (400Nm) op een 175mm crack krijg je een koppel van 70Nm , dit is een verschil van 2.85 .
echter dit is geen snelheidswinst van 2.85 want met snelheid heeft dit niets te maken, dit is koppel, snelheid is dan weer afhankelijk van je toerentel (kadans) , en hoe hoger je toerental hoe meer wattage je krijgt met een lager koppel , of maw je hebt een minder hoog koppel nodig bij hogere toerentallen en dus een lager koppel maar hoger toerental om dezelfde snelheid te halen.
ik denk zelfs (weet het niet zeker, weet er dit eigenlijk iemand?) dat bv een armstrong, de hoge kadans man, met een kleiner crancklengte zal gereden hebben dan er zogezegd voor zen lengte wordt aangeraden , en bv een landis (trage kadans)met een redelijk grote cracklengte .
Met of je sterk of niet zo sterk bent heeft het weinig te maken, en je gaat ook niet automatisch harder rijden van langere cranks.
Het belangrijkste verschil is dat je bij langere cranks vanuit een iets kleinere kniehoek kracht levert.
Het belangrijkste verschil is dat je bij langere cranks vanuit een iets kleinere kniehoek kracht levert.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
http://www.fiets.nl/forum/display_topic ... Position=2
zie vorige topic!!
zie vorige topic!!
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
Crankarm lengte kun je afstemmen op lichaamslengte
beetje snelle redenering is kortere cranks meer voor makkelijk rouleren langere cranks meer voor type stoemper.
Ik rij met 177,5mm en zeer tevreden over had eerst 175mm en merk het verschil zowiezo gevoelsmatig.
Veder merkt de een zulke zaken meer dan de ander
Gegeven is wel dat de meeste mensen met te korte cranks rondrijden want goede lengte crank is wel zeer belangrijk onder andere voor goede zithouding op de fiets
Maar ook voor efficientere pedaalslag
beetje snelle redenering is kortere cranks meer voor makkelijk rouleren langere cranks meer voor type stoemper.
Ik rij met 177,5mm en zeer tevreden over had eerst 175mm en merk het verschil zowiezo gevoelsmatig.
Veder merkt de een zulke zaken meer dan de ander
Gegeven is wel dat de meeste mensen met te korte cranks rondrijden want goede lengte crank is wel zeer belangrijk onder andere voor goede zithouding op de fiets
Maar ook voor efficientere pedaalslag
Was zelf ook aan't zoeken achter de beste cranklengte en kwam ook bij volgende site uit:
Misschien dat hier nog iemand iets aan heeft:
http://www.few.vu.nl/onderwijs/stage/we ... andorp.pdf
Vooral het hoofdstuk 'Besluit' dan, want de rest is wel wat theoretisch.
Misschien dat hier nog iemand iets aan heeft:
http://www.few.vu.nl/onderwijs/stage/we ... andorp.pdf
Vooral het hoofdstuk 'Besluit' dan, want de rest is wel wat theoretisch.
Die is ooit al es ergens gepost .
Is natuurlijk leuk om es door te lezen (als je een beetje wiskunde kunt ben je er zo doorheen btw), maar vergeet niet dat het daar om een theoretisch model gaat, die niet 1-1 naar de praktijk over gezet kan worden. Daar zijn ze ook heel eerlijk over trouwens, zie de laatste alinea van de Conclusies.
Empirische bepaling van de optimale cranklengte is het enige wat momenteel echt gebruikt kan worden imo.
Is natuurlijk leuk om es door te lezen (als je een beetje wiskunde kunt ben je er zo doorheen btw), maar vergeet niet dat het daar om een theoretisch model gaat, die niet 1-1 naar de praktijk over gezet kan worden. Daar zijn ze ook heel eerlijk over trouwens, zie de laatste alinea van de Conclusies.
Empirische bepaling van de optimale cranklengte is het enige wat momenteel echt gebruikt kan worden imo.
om maar even nieuw leven in deze discussie te brengen:
Ben 1m70 en heb ook nog eens vrij korte benen voor mijn lengte. (Mijn binnenbeenlengte is 75mm). Op mijn beide fietsen heb ik een crancklengte van 170 mm. Op het vlakke gaat dit redelijk tot goed maar als het echt omhoog gaat heb ik altijd wel moeite om soepel te blijven draaien (ritme) en val ik snel stil. Ook heb ik het idee dat ik met mijn spd pedalen al soepeler draai dan met mijn spd sl pedalen.
Nu was ik een beetje aan het rond kijken of het aanpassen van mijn crancklengte, van 170mm naar bijv. 165mm, enig positief effect kan hebben op mijn prestaties. Op deze site staan wel wat discussies maar die gaan voornamelijk over langere cranklengtes. Misschien dat jullie me van wat advies kunnen voorzien?
Ben 1m70 en heb ook nog eens vrij korte benen voor mijn lengte. (Mijn binnenbeenlengte is 75mm). Op mijn beide fietsen heb ik een crancklengte van 170 mm. Op het vlakke gaat dit redelijk tot goed maar als het echt omhoog gaat heb ik altijd wel moeite om soepel te blijven draaien (ritme) en val ik snel stil. Ook heb ik het idee dat ik met mijn spd pedalen al soepeler draai dan met mijn spd sl pedalen.
Nu was ik een beetje aan het rond kijken of het aanpassen van mijn crancklengte, van 170mm naar bijv. 165mm, enig positief effect kan hebben op mijn prestaties. Op deze site staan wel wat discussies maar die gaan voornamelijk over langere cranklengtes. Misschien dat jullie me van wat advies kunnen voorzien?
Heb deze link laatst ook al eens gepost ivm een ander onderwerp, ik vond het wel grappig geschreven en stelt de wetenschap meer op de achtergrond, bike-fitting is sluiten van compromissen
http://www.peterwhitecycles.com/fitting.htm
http://www.peterwhitecycles.com/fitting.htm
Dat zijn wel heeeeel korte benenBen 1m70 en heb ook nog eens vrij korte benen voor mijn lengte. (Mijn binnenbeenlengte is 75mm)
pfff schreef:Heb deze link laatst ook al eens gepost ivm een ander onderwerp, ik vond het wel grappig geschreven en stelt de wetenschap meer op de achtergrond, bike-fitting is sluiten van compromissen
http://www.peterwhitecycles.com/fitting.htm
Dat zijn wel heeeeel korte benenBen 1m70 en heb ook nog eens vrij korte benen voor mijn lengte. (Mijn binnenbeenlengte is 75mm)
75mm is inderdaad wel erg kort... bedoel natuurlijk 75cm maar dat was wel duidelijk.