Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

lengte crancks

stalone
Forum-lid

stalone 19 aug 2006 01:32

hoe maak je de keuze tussen cranks van 172,5mm of 175mm of 177,5mm? ik lees dat vb boogerd met 172,5mm crancks rijdt en dan anderen kleine typetjes maar sterke renners op 175mm, ligt dit aan gevoel? of lengte benen of nog andere belangrijke factoren?
altijd recht door met en af en toe eens links of rechts

rombaft
Forum-lid

rombaft 19 aug 2006 02:50

Quoten: Origineel geplaatst door stalone op 18 Augustus 2006

hoe maak je de keuze tussen cranks van 172,5mm of 175mm of 177,5mm? ik lees dat vb boogerd met 172,5mm crancks rijdt en dan anderen kleine typetjes maar sterke renners op 175mm, ligt dit aan gevoel? of lengte benen of nog andere belangrijke factoren?

op deze site heb je een lijstje (onderaan) met betrekking tot de crancklengte vc beenlengte
http://www.wielersportinfo.nl/fietsafstelling.htm
echter, bijna niemand houdt zich daar aan, de meesten rijden op 170/172/175 , ikzelf ben 1.80m en rijd met 170 , mijn vorige fiets was 175, voel me beter met min huidige crancklengte, of is het maar het gedacht ?
profs hebben de luxe om vele testen te ondergaan, bij die gasten is het waarschijnlijk tot op de draad opgemeten hoeveel watt ze bij welke trapfrequentie, hartslag en  cracklengte produceren en zo per persoon perfect afstellen .
maar als wielertoerist, of het hem nu steekt op die paar watt, die paar min dat je eerder thuis zal zijn van je rit ? weet ik nog niet hoor, eveneens, het verschil tussen een 170 en 175 bv is 1cm in totale afstand tussen hoogste en laagste punt.
zelf denk ik dat het veel uitmaakt van persoon tot persoon, en vooral of je hoge trapfrequenties fietst of niet, daarvoor mijn eigen theorie even uitzetten (lol)
kracht vs snelheid
170 mm , je zet er 400Nm kracht op je pedaal, dit is een koppel van 68Nm op je bracket , bij eenzelfde kracht (400Nm) op een 175mm crack krijg je een koppel van 70Nm , dit is een verschil van 2.85 .
echter dit is geen snelheidswinst van 2.85 want met snelheid heeft dit niets te maken, dit is koppel, snelheid is dan weer afhankelijk van je toerentel (kadans) , en hoe hoger je toerental hoe meer wattage je krijgt met een lager koppel , of maw je hebt een minder hoog koppel nodig bij hogere toerentallen en dus een lager koppel maar hoger toerental om dezelfde snelheid te halen.
ik denk zelfs (weet het niet zeker, weet er dit eigenlijk iemand?) dat bv een armstrong, de hoge kadans man, met een kleiner crancklengte zal gereden hebben dan er zogezegd voor zen lengte wordt aangeraden , en bv een landis (trage kadans)met een redelijk grote cracklengte .

ludo
Forum-lid

ludo 19 aug 2006 20:14

Hoi,
Ben 174 cm en rij met 175cm cranks.
dit seizoen  over gestapt van 170 naar 175 bevalt me prima.
Vind dat ik nu beter klim ( al zittend) en kan ook beter de grootte plaat draaien

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 20 aug 2006 16:34

Met of je sterk of niet zo sterk bent heeft het weinig te maken, en je gaat ook niet automatisch harder rijden van langere cranks.
Het belangrijkste verschil is dat je bij langere cranks vanuit een iets kleinere kniehoek kracht levert.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 21 aug 2006 09:57

Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

helmud
Forum-lid

helmud 07 apr 2008 10:29

Waarom doet de link van fiedoo het niet meer??

drummie71
Forum-lid

Gebruikersavatar drummie71 07 apr 2008 10:42

Crankarm lengte kun je afstemmen op lichaamslengte

beetje snelle redenering is kortere cranks meer voor makkelijk rouleren langere cranks meer voor type stoemper.
Ik rij met 177,5mm en zeer tevreden over had eerst 175mm en merk het verschil zowiezo gevoelsmatig.
Veder merkt de een zulke zaken meer dan de ander
Gegeven is wel dat de meeste mensen met te korte cranks rondrijden want goede lengte crank is wel zeer belangrijk onder andere voor goede zithouding op de fiets
Maar ook voor efficientere pedaalslag
Dansen op een klim heerlijkste wat er is -
Nieuwe Fiets - Oude Fiets

sto3mp3n
Forum-lid

sto3mp3n 04 mar 2009 17:46

Was zelf ook aan't zoeken achter de beste cranklengte en kwam ook bij volgende site uit:
Misschien dat hier nog iemand iets aan heeft:

http://www.few.vu.nl/onderwijs/stage/we ... andorp.pdf

Vooral het hoofdstuk 'Besluit' dan, want de rest is wel wat theoretisch.

foosho
Forum-lid

foosho 04 mar 2009 17:56

Die is ooit al es ergens gepost ;).
Is natuurlijk leuk om es door te lezen (als je een beetje wiskunde kunt ben je er zo doorheen btw), maar vergeet niet dat het daar om een theoretisch model gaat, die niet 1-1 naar de praktijk over gezet kan worden. Daar zijn ze ook heel eerlijk over trouwens, zie de laatste alinea van de Conclusies.

Empirische bepaling van de optimale cranklengte is het enige wat momenteel echt gebruikt kan worden imo.

pellican
Forum-lid

pellican 17 aug 2009 23:18

om maar even nieuw leven in deze discussie te brengen:

Ben 1m70 en heb ook nog eens vrij korte benen voor mijn lengte. (Mijn binnenbeenlengte is 75mm). Op mijn beide fietsen heb ik een crancklengte van 170 mm. Op het vlakke gaat dit redelijk tot goed maar als het echt omhoog gaat heb ik altijd wel moeite om soepel te blijven draaien (ritme) en val ik snel stil. Ook heb ik het idee dat ik met mijn spd pedalen al soepeler draai dan met mijn spd sl pedalen.

Nu was ik een beetje aan het rond kijken of het aanpassen van mijn crancklengte, van 170mm naar bijv. 165mm, enig positief effect kan hebben op mijn prestaties. Op deze site staan wel wat discussies maar die gaan voornamelijk over langere cranklengtes. Misschien dat jullie me van wat advies kunnen voorzien?

pfff
Forum-lid

pfff 18 aug 2009 00:02

Heb deze link laatst ook al eens gepost ivm een ander onderwerp, ik vond het wel grappig geschreven en stelt de wetenschap meer op de achtergrond, bike-fitting is sluiten van compromissen ;)
http://www.peterwhitecycles.com/fitting.htm
Ben 1m70 en heb ook nog eens vrij korte benen voor mijn lengte. (Mijn binnenbeenlengte is 75mm)
Dat zijn wel heeeeel korte benen

pellican
Forum-lid

pellican 18 aug 2009 00:05

pfff schreef:Heb deze link laatst ook al eens gepost ivm een ander onderwerp, ik vond het wel grappig geschreven en stelt de wetenschap meer op de achtergrond, bike-fitting is sluiten van compromissen ;)
http://www.peterwhitecycles.com/fitting.htm
Ben 1m70 en heb ook nog eens vrij korte benen voor mijn lengte. (Mijn binnenbeenlengte is 75mm)
Dat zijn wel heeeeel korte benen

75mm is inderdaad wel erg kort... bedoel natuurlijk 75cm maar dat was wel duidelijk.

Plaats reactie