hallo,
Ik rijdt veel criteriums en vraag me af bij welke bandenspanning ik het beste kan rijden bij nat weer?Ik hoor hier namelijk verschillende dingen over....De een zegt slapper omdat je band dan soepeler wordt??De ander zegt harder omdat je dan nog beter door het water snijdt??
iemand hier met een wetenschappelijke oplossing?
ik hoor het graag!
bandenspanning bij regen
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Volgens mij maakt dat niks uit. Wel bij klinkercriteriums de bandenspanning wat verlagen.
Quoten: Origineel geplaatst door Sworks op 16 Augustus 2006
hallo,
Ik rijdt veel criteriums en vraag me af bij welke bandenspanning ik het beste kan rijden bij nat weer?Ik hoor hier namelijk verschillende dingen over....De een zegt slapper omdat je band dan soepeler wordt??De ander zegt harder omdat je dan nog beter door het water snijdt??
iemand hier met een wetenschappelijke oplossing?
ik hoor het graag!
Een (race)fietsband zal nooit aquaplanen. Daar is deze veel te smal voor. Het 'doorsnijden' verhaal is dus onzin.Het soepeler worden klopt natuurlijk wel, maar dat geld ook voor een droge weg.Theoretisch zal een minder harde band een iets groter contactoppervlak met het wegdek hebben, en dat zou misschien onder bepaalde omstandigheden een voordeel kunnen zijn. Ik kan me echter niet voorstellen dat dat op zal wegen tegen de negatieve effecten (weerstand met name) van een lage bandenspanning.
hallo,
Ik rijdt veel criteriums en vraag me af bij welke bandenspanning ik het beste kan rijden bij nat weer?Ik hoor hier namelijk verschillende dingen over....De een zegt slapper omdat je band dan soepeler wordt??De ander zegt harder omdat je dan nog beter door het water snijdt??
iemand hier met een wetenschappelijke oplossing?
ik hoor het graag!
Een (race)fietsband zal nooit aquaplanen. Daar is deze veel te smal voor. Het 'doorsnijden' verhaal is dus onzin.Het soepeler worden klopt natuurlijk wel, maar dat geld ook voor een droge weg.Theoretisch zal een minder harde band een iets groter contactoppervlak met het wegdek hebben, en dat zou misschien onder bepaalde omstandigheden een voordeel kunnen zijn. Ik kan me echter niet voorstellen dat dat op zal wegen tegen de negatieve effecten (weerstand met name) van een lage bandenspanning.
Harde wind is meestal tegen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Op asfalt de gewone spanning aanhouden en voor klinkers ca. 0,5 tot 1,0 bar lager.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders