ntvetten doe ik in een bak petroleum, maak hem droog met de compressor en een doek. Daarna goed smeren met Motorex Dry Lube.
Kettingen van Mtb gooi ik een een pan met kettingzaagolie die ik op een kookplaatje verwarm.
nieuwe ketting smeren?
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 okt 2004 23:51
Quoten: Origineel geplaatst door intersantos op 03 September 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Michiel05 op 02 September 2006
Had trouwens Cyclon biologisch afbreekbare ontvetter gebruikt (bij gebrek aan beter) maar dat spul verdampt niet en blijft dus (ook na 1e smering) in de schakels achter waardoor meerdere malen smeren nodig bleek; een afrader!!
Ik gebruik ook vaak Cyclon Bio-net. Welke zou jij me dan adviseren?
Vanmiddag in een fietsenzaak even de gebruiksaanwijzing staan lezen van Cyclon bio-net. Deze is dus wel heel duidelijk, opbrengen, bprstelen en afspoelen met lauw water. Daarna kan je de ketting laten drogen voor hem te smeren, of je helpt het droogproces een beetje met een fohn.
Quoten: Origineel geplaatst door Michiel05 op 02 September 2006
Had trouwens Cyclon biologisch afbreekbare ontvetter gebruikt (bij gebrek aan beter) maar dat spul verdampt niet en blijft dus (ook na 1e smering) in de schakels achter waardoor meerdere malen smeren nodig bleek; een afrader!!
Ik gebruik ook vaak Cyclon Bio-net. Welke zou jij me dan adviseren?
Vanmiddag in een fietsenzaak even de gebruiksaanwijzing staan lezen van Cyclon bio-net. Deze is dus wel heel duidelijk, opbrengen, bprstelen en afspoelen met lauw water. Daarna kan je de ketting laten drogen voor hem te smeren, of je helpt het droogproces een beetje met een fohn.
Ik snap niet waarom al die moeite doen met een nieuwe ketting?? Mijn ervaring (met de campa C10 ketting) is dat de eerste smering (aangebracht in de fabriek) het beste smeert en het langtse meegaat. Met de eerste smeerbeurt van mijn ketting probeer ik daarom zo lang mogelijk te wachten. Met gunstige weersomstandigheden kan dit zo'n 1000 km duren. Na zelf de ketting te smeren wordt het pas een janboel omdat die smering relatief dun is. De originele smering is veel dikker en de ketting blijft daardoor langer schoon en trekt minder vuil aan.
Ik gebruik "dry-lube" van Cyclon. Waar de benaming "dry" op slaat weet ik niet want die olie blijft ook na een nacht inweken erg dun. Elke contact met de ketting wordt genadeloos afgestraft met een flinke zwarte veeg op mijn been. De originele smering doet dit veel minder dus ik bespaar me alle moeite met een nieuwe ketting. Roest heb ik nog niet gezien op mijn kettingen maar dat komt misschien ook doordat mijn fiets zelden lang stil staat.
Ik gebruik "dry-lube" van Cyclon. Waar de benaming "dry" op slaat weet ik niet want die olie blijft ook na een nacht inweken erg dun. Elke contact met de ketting wordt genadeloos afgestraft met een flinke zwarte veeg op mijn been. De originele smering doet dit veel minder dus ik bespaar me alle moeite met een nieuwe ketting. Roest heb ik nog niet gezien op mijn kettingen maar dat komt misschien ook doordat mijn fiets zelden lang stil staat.
Quoten: Origineel geplaatst door dream-plus op 04 September 2006
Quoten: Origineel geplaatst door intersantos op 03 September 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Michiel05 op 02 September 2006
Had trouwens Cyclon biologisch afbreekbare ontvetter gebruikt (bij gebrek aan beter) maar dat spul verdampt niet en blijft dus (ook na 1e smering) in de schakels achter waardoor meerdere malen smeren nodig bleek; een afrader!!
Ik gebruik ook vaak Cyclon Bio-net. Welke zou jij me dan adviseren?
Vanmiddag in een fietsenzaak even de gebruiksaanwijzing staan lezen van Cyclon bio-net. Deze is dus wel heel duidelijk, opbrengen, bprstelen en afspoelen met lauw water. Daarna kan je de ketting laten drogen voor hem te smeren, of je helpt het droogproces een beetje met een fohn.
Hmm, dan zal t daar misgaan, op de fles/bus van cyclon zelf staat niet wat je er mee moet doen (water+evt fohn [die ik niet heb]). Huisgenoot van me gebruikt ontvetter voor auto/motor onderdelen gebruiken (iets van Pluto line ofzo?!), verdampt snel, daarna Finish Line "Teflon-Plus" erop druppelen en gaan!!
Quoten: Origineel geplaatst door intersantos op 03 September 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Michiel05 op 02 September 2006
Had trouwens Cyclon biologisch afbreekbare ontvetter gebruikt (bij gebrek aan beter) maar dat spul verdampt niet en blijft dus (ook na 1e smering) in de schakels achter waardoor meerdere malen smeren nodig bleek; een afrader!!
Ik gebruik ook vaak Cyclon Bio-net. Welke zou jij me dan adviseren?
Vanmiddag in een fietsenzaak even de gebruiksaanwijzing staan lezen van Cyclon bio-net. Deze is dus wel heel duidelijk, opbrengen, bprstelen en afspoelen met lauw water. Daarna kan je de ketting laten drogen voor hem te smeren, of je helpt het droogproces een beetje met een fohn.
Hmm, dan zal t daar misgaan, op de fles/bus van cyclon zelf staat niet wat je er mee moet doen (water+evt fohn [die ik niet heb]). Huisgenoot van me gebruikt ontvetter voor auto/motor onderdelen gebruiken (iets van Pluto line ofzo?!), verdampt snel, daarna Finish Line "Teflon-Plus" erop druppelen en gaan!!
Wie weet hoe ik de ketting van mijn nieuwe (eerste) MTB afneembaar kan maken? Misschien een schakel eruit ponsen en een andere erin. Kan deze dan niet losbreken tijdens het zware werk? Graag een goed advies en alvast bedankt.
I only use my brain to keep my ears apart
Quoten: Origineel geplaatst door Ricc op 25 September 2006
Wie weet hoe ik de ketting van mijn nieuwe (eerste) MTB afneembaar kan maken? Misschien een schakel eruit ponsen en een andere erin. Kan deze dan niet losbreken tijdens het zware werk? Graag een goed advies en alvast bedankt.
Meestal zit er zo'n speciale schakel bij de ketting die je koopt (bijv die van KMC), als er geen in de ketting zit zou ik er geen tussen zetten, in ieder geval zeker niet van een andere fabrikant (!).Mits goed gemonteerd zijn die schakelslotjes net zo goed en sterk als normale schakels.
Wie weet hoe ik de ketting van mijn nieuwe (eerste) MTB afneembaar kan maken? Misschien een schakel eruit ponsen en een andere erin. Kan deze dan niet losbreken tijdens het zware werk? Graag een goed advies en alvast bedankt.
Meestal zit er zo'n speciale schakel bij de ketting die je koopt (bijv die van KMC), als er geen in de ketting zit zou ik er geen tussen zetten, in ieder geval zeker niet van een andere fabrikant (!).Mits goed gemonteerd zijn die schakelslotjes net zo goed en sterk als normale schakels.
Als je campa wil heb je nooit meer wat anders
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40175
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Je kan prima een sluitschakel van een ander merk monteren hoor. Ik doe het ook wel vaker, geen probleem. Zelfs een Campa-ketting heb ik al meerdere malen gebruikt in combi met een KMC sluitschakel.
Less is bore
Inderdaad, je kunt zonder problemen een sluitschakel gebruiken met een ander merk ketting. Ik heb een SRAM-Powerlink in een shimano ketting zitten.
Pinarello FP Paris, Ultegra SL Compact, Mavic Cosmic Carbone SLR, Conti GP 4000S
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;