MTB project K - adviezen & suggesties ?
Rob,
Bedankt voor je antwoord; het leert me idd heel wat bij.
Die Juicy Ultimates zien er prachtig uit. Als ik het goed voor heb is de eerste foto een remmetje met een gripshift en de tweede met schakelcontrol? Maar daar zie ik maar 1 schakelhendeltje zitten, en waarvoor dient dat carbon blokje onder het stuur dan? Het ziet er allemaal heel minimalistisch en licht uit. Mooi. Enig idee wanneer dit alles beschikbaar zal zijn? Heb je een link naar een artikel? Thx.
Op die laatste foto van die Juicy remgrepen is dat een SID voorvork?
En zo'n Juicy setje pint me meteen vast op enkele rode tinten in m'n bike, met die boutjes. Gewoon goed om weten.
Ik twijfel momenteel nog even aan de wedstrijdwielen (je weet wel), omdat deze -hoewel erg stoer- niet de lichtste zijn. Misschien investeer ik dan beter in een licht en degelijk set, dat tot 300gr lichter kan gaan, bv. met lichte Tune naven. Mavic vind ik eigenlijk niet zo mooi, en ik hoor niet veel goeds over de afdichting ervan in het veld.
Ik denk trouwens dat ik ook al een setje Tune snelspanners neem.
Bedankt voor je antwoord; het leert me idd heel wat bij.
Die Juicy Ultimates zien er prachtig uit. Als ik het goed voor heb is de eerste foto een remmetje met een gripshift en de tweede met schakelcontrol? Maar daar zie ik maar 1 schakelhendeltje zitten, en waarvoor dient dat carbon blokje onder het stuur dan? Het ziet er allemaal heel minimalistisch en licht uit. Mooi. Enig idee wanneer dit alles beschikbaar zal zijn? Heb je een link naar een artikel? Thx.
Op die laatste foto van die Juicy remgrepen is dat een SID voorvork?
En zo'n Juicy setje pint me meteen vast op enkele rode tinten in m'n bike, met die boutjes. Gewoon goed om weten.
Ik twijfel momenteel nog even aan de wedstrijdwielen (je weet wel), omdat deze -hoewel erg stoer- niet de lichtste zijn. Misschien investeer ik dan beter in een licht en degelijk set, dat tot 300gr lichter kan gaan, bv. met lichte Tune naven. Mavic vind ik eigenlijk niet zo mooi, en ik hoor niet veel goeds over de afdichting ervan in het veld.
Ik denk trouwens dat ik ook al een setje Tune snelspanners neem.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 14 Augustus 2006
Die Juicy Ultimates zien er prachtig uit. Als ik het goed voor heb is de eerste foto een remmetje met een gripshift en de tweede met schakelcontrol? Maar daar zie ik maar 1 schakelhendeltje zitten, en waarvoor dient dat carbon blokje onder het stuur dan? Het ziet er allemaal heel minimalistisch en licht uit. Mooi. Enig idee wanneer dit alles beschikbaar zal zijn? Heb je een link naar een artikel? Thx.
Op die laatste foto van die Juicy remgrepen is dat een SID voorvork?
---------------------------------------------------------------------------------
Het is inderdaad een SID of een reba.
Over de schakelhendels.
Dit is de schakelaar op de tweede foto, oftewel de triggershifter uit 2006 ( sinds vorig jaar al beschikbaar dus). Op de foto zie je alleen het zwarte hendeltje maar er is wel degelijk een tweede ( zoals je ziet). het werkt het zelfde als het rapidfire systeem van shimano ( de gewone schakelhendels dus) alleen ziet het er -mijn mening- veel moderner en lichter uit. Ook heb je bij deze sram shifter geen last van een vrije slag waar ik het eerder al over had. ( als je dit nog niet begrijpt wil ik het wel even met paint duidelijk maken.)En waarom gaat je voorkeur uit naar de nieuwe xtr ipv X.O. over de wielen. Ja die wielen zijn gewoon super stoer in je bike en veranderen meteen heel het uiterlijk ervan. Goed functioneren zullen ze ook wel maar als je iets lichter wil moet je idd toch hand gespaakt. als je een ztr olympic velg neemt met cx-ray en tune kun je in combinatie met swalbe goed met notubes rijden. leuk voor de grammen en de kans op lekrijden word weer een heel stuk kleiner. ( elders op het forum loopt hier al een topic over)
ik heb nog wel een artikel over de schakelaars en achterderailleur. ( www.dirty-pages.net)
SRAM X.0: triggershifters en derailleur - first ride
IMG height=342 src= http://www.dirty-pages.net/tests/images/sram1small.jpg">
Het Amerikaanse Sram staat vooral bekend om zijn draaischakelaars, voortgekomen uit het vroegere Grip Shift. Sinds een aantal jaren maken ze ook triggershifters om met Shimano's Rapidfire schakelsysteem de concurrentie aan te kunnen gaan. Waar Shimano de ontwikkeling van hun Dual Control rem/schakelgrepen als de trend voor de toekomst ziet, lijkt Sram te in te zetten op hun triggers. Dirty Pages kreeg één van de eerste productie exemplaren mee voor een eerste indruk tezamen met de nieuwe X.0 Black Box achterderailleur.
Techniek
IMG height=200 src= http://www.dirty-pages.net/tests/images ... b.jpg">Het eerste wat opvalt aan de nieuwe Sram X.0 triggers is het materiaalgebruik. De shifters zijn van carbon en aluminium. Met dit 'for racing only' uiterlijk maakt Sram duidelijk voor welke doelgroep de shifters bedoelt zijn, de absolute top van de markt. De high-end triggershifters zijn voorzien van een verstelbare (roteerbare) opschakelhendel en de gehele unit is te verschuiven over de bevestigingsbeugel. Hierdoor zijn de shifters in te stellen voor zowat iedere hand en compatibel te maken met alle modellen remgrepen. De shifters kunnen door deze functionaliteit zowel aan de binnenzijde van de remgreep als aan de buitenzijde van de remgreep gemonteerd worden. Dit laatste wordt veel gedaan door downhill rijders.
De X.0 achterderailleur heeft ten opzichte van het vorige model een composiet kooi gekregen waardoor deze lichter is geworden. In het Black Box Racing programma zat afgelopen jaar nog een model dat zelfs deels een carbon(look) huis had. Dit is in de uiteindelijke productieversie niet doorgevoerd omdat het functioneel niet echt iets toevoegde behalve dan een mooiere optiek.
Functionaliteit
IMG height=200 src= http://www.dirty-pages.net/tests/images ... mb.jpg">Op pad met de Sram X.0 triggers is het voor degenen die Shimano Rapidfire gewend zijn even wennen. Niet langer is de wijsvinger nodig om te schaken want de kleine hendel kan het beste net als de grote met de duim bediend worden. Wat betreft snelheid lijkt Shimano bij afschakelen in het voordeel. De wijsvinger 'trekkeroverhaal' beweging voelt natuurlijker aan, waardoor deze sneller te bedienen is. Het bedieningsgemak is bij de Sram triggers echter veel groter aangezien beide hendels bediend kunnen worden met de duim terwijl de wijs en middelvinger de remgreep nog kunnen bedienen.Ten opzichte van de voorgangers, de X.7 en X.9 Triggers, is de vorm en positie van de schakelhendels gewijzigd en hierdoor veel ergonomischer. Het venster voor de versnellingaanduiding is weggelaten. De X.0 triggers hebben een ingenieus mechanisme voor de kabelspanning waardoor er bijna geen speling op de kabel zit, de zogenaamde 'cableslack'. Het gevoel van direct schakelen wordt hierdoor versterkt. Het opschakelen voelt dermate direct dat het haast lijkt alsof ergens een veer meehelpt om het schakelmoment te versnellen. Afschakelen is precies en nauwkeurig, zonder supersnel aan te voelen. Shimano Rapidfire schakelaars lijken hier gevoelsmatig sneller te zijn. Waarschijnlijk is dit slechts een gevoel, want tijdens het rijden met de Sram triggers was er nooit het idee dat er niet snel genoeg afgeschakeld kon worden.
IMG height=133 src= http://www.dirty-pages.net/tests/images ... b.jpg">Wat betreft precisie overtreft de combinatie van X.0 triggershifters en derailleur alles! Zowel alle voorgaande Sram modellen als de Shimano Deore XT en XTR combinaties hebben het nakijken. Na het afstellen van de derailleur en het instellen van de juiste kabelspanning, is de positionering van de X.0 achterderailleur in alle versnellingen 'spot on'. Waar Shimano derailleurs nog wel eens enige 'overshift' nodig hebben om lekker te functioneren en eerdere Sram achterderailleurs (met name de 9.0 en 7.0 reeks) moeilijk in alle versnellingen precies uitgelijnd te krijgen waren, is de X.0 combinatie vanaf het eerste moment goed. Betere precisie en kwaliteitsbewaking in het productieproces hebben duidelijk de vruchten afgeworpen.
De achterderailleur is gebaseerd op het BlackBox model waarmee enkele toprijders vorig jaar reden. Deze voelt solide en precies aan. De veerspanning in de achterderailleur is daarbij zoals we van Sram gewend zijn lekker strak, zodat een overmatig klapperende ketting niet voorkomt.
Conclusie
Met de X.0 triggers legt Sram de lat weer een stuk hoger. Voor de serieuze wedstrijdrijder of de veeleisende mountainbiker die geen geïntegreerde remgreep wil gebruiken is dit de keuze. Overigens gaan er wel geruchten dat Sram/Avid hun shifters en remgrepen wil integreren. Een keuze tussen Shimano toepgroep XTR en Sram X.0 is merendeels afhankelijk van persoonlijke voorkeur van de rijder dan dat de ene echt heel veel beter zou zijn dan de andere. Wel kan gesteld worden dat Sram met deze X.0 triggers de directe concurrentie zonder twijfel aankan.Zeker is dat de X.0 triggers wat betreft ergonomie een stap beter zijn dan de X.9 en X.7 triggers. De verstelbaarheid is een extra handigheid, zodat de shifter bij iedere hand past.Naast al deze ergonomische voordelen en technische functies is er ook nog het uiterlijk. Dat alleen al zou genoeg reden zijn om een set aan te schaffen! Behalve dan de prijs…Tekst en fotografie: Coen de Jongh
Die Juicy Ultimates zien er prachtig uit. Als ik het goed voor heb is de eerste foto een remmetje met een gripshift en de tweede met schakelcontrol? Maar daar zie ik maar 1 schakelhendeltje zitten, en waarvoor dient dat carbon blokje onder het stuur dan? Het ziet er allemaal heel minimalistisch en licht uit. Mooi. Enig idee wanneer dit alles beschikbaar zal zijn? Heb je een link naar een artikel? Thx.
Op die laatste foto van die Juicy remgrepen is dat een SID voorvork?
---------------------------------------------------------------------------------
Het is inderdaad een SID of een reba.
Over de schakelhendels.
Dit is de schakelaar op de tweede foto, oftewel de triggershifter uit 2006 ( sinds vorig jaar al beschikbaar dus). Op de foto zie je alleen het zwarte hendeltje maar er is wel degelijk een tweede ( zoals je ziet). het werkt het zelfde als het rapidfire systeem van shimano ( de gewone schakelhendels dus) alleen ziet het er -mijn mening- veel moderner en lichter uit. Ook heb je bij deze sram shifter geen last van een vrije slag waar ik het eerder al over had. ( als je dit nog niet begrijpt wil ik het wel even met paint duidelijk maken.)En waarom gaat je voorkeur uit naar de nieuwe xtr ipv X.O. over de wielen. Ja die wielen zijn gewoon super stoer in je bike en veranderen meteen heel het uiterlijk ervan. Goed functioneren zullen ze ook wel maar als je iets lichter wil moet je idd toch hand gespaakt. als je een ztr olympic velg neemt met cx-ray en tune kun je in combinatie met swalbe goed met notubes rijden. leuk voor de grammen en de kans op lekrijden word weer een heel stuk kleiner. ( elders op het forum loopt hier al een topic over)
ik heb nog wel een artikel over de schakelaars en achterderailleur. ( www.dirty-pages.net)
SRAM X.0: triggershifters en derailleur - first ride
IMG height=342 src= http://www.dirty-pages.net/tests/images/sram1small.jpg">
Het Amerikaanse Sram staat vooral bekend om zijn draaischakelaars, voortgekomen uit het vroegere Grip Shift. Sinds een aantal jaren maken ze ook triggershifters om met Shimano's Rapidfire schakelsysteem de concurrentie aan te kunnen gaan. Waar Shimano de ontwikkeling van hun Dual Control rem/schakelgrepen als de trend voor de toekomst ziet, lijkt Sram te in te zetten op hun triggers. Dirty Pages kreeg één van de eerste productie exemplaren mee voor een eerste indruk tezamen met de nieuwe X.0 Black Box achterderailleur.
Techniek
IMG height=200 src= http://www.dirty-pages.net/tests/images ... b.jpg">Het eerste wat opvalt aan de nieuwe Sram X.0 triggers is het materiaalgebruik. De shifters zijn van carbon en aluminium. Met dit 'for racing only' uiterlijk maakt Sram duidelijk voor welke doelgroep de shifters bedoelt zijn, de absolute top van de markt. De high-end triggershifters zijn voorzien van een verstelbare (roteerbare) opschakelhendel en de gehele unit is te verschuiven over de bevestigingsbeugel. Hierdoor zijn de shifters in te stellen voor zowat iedere hand en compatibel te maken met alle modellen remgrepen. De shifters kunnen door deze functionaliteit zowel aan de binnenzijde van de remgreep als aan de buitenzijde van de remgreep gemonteerd worden. Dit laatste wordt veel gedaan door downhill rijders.
De X.0 achterderailleur heeft ten opzichte van het vorige model een composiet kooi gekregen waardoor deze lichter is geworden. In het Black Box Racing programma zat afgelopen jaar nog een model dat zelfs deels een carbon(look) huis had. Dit is in de uiteindelijke productieversie niet doorgevoerd omdat het functioneel niet echt iets toevoegde behalve dan een mooiere optiek.
Functionaliteit
IMG height=200 src= http://www.dirty-pages.net/tests/images ... mb.jpg">Op pad met de Sram X.0 triggers is het voor degenen die Shimano Rapidfire gewend zijn even wennen. Niet langer is de wijsvinger nodig om te schaken want de kleine hendel kan het beste net als de grote met de duim bediend worden. Wat betreft snelheid lijkt Shimano bij afschakelen in het voordeel. De wijsvinger 'trekkeroverhaal' beweging voelt natuurlijker aan, waardoor deze sneller te bedienen is. Het bedieningsgemak is bij de Sram triggers echter veel groter aangezien beide hendels bediend kunnen worden met de duim terwijl de wijs en middelvinger de remgreep nog kunnen bedienen.Ten opzichte van de voorgangers, de X.7 en X.9 Triggers, is de vorm en positie van de schakelhendels gewijzigd en hierdoor veel ergonomischer. Het venster voor de versnellingaanduiding is weggelaten. De X.0 triggers hebben een ingenieus mechanisme voor de kabelspanning waardoor er bijna geen speling op de kabel zit, de zogenaamde 'cableslack'. Het gevoel van direct schakelen wordt hierdoor versterkt. Het opschakelen voelt dermate direct dat het haast lijkt alsof ergens een veer meehelpt om het schakelmoment te versnellen. Afschakelen is precies en nauwkeurig, zonder supersnel aan te voelen. Shimano Rapidfire schakelaars lijken hier gevoelsmatig sneller te zijn. Waarschijnlijk is dit slechts een gevoel, want tijdens het rijden met de Sram triggers was er nooit het idee dat er niet snel genoeg afgeschakeld kon worden.
IMG height=133 src= http://www.dirty-pages.net/tests/images ... b.jpg">Wat betreft precisie overtreft de combinatie van X.0 triggershifters en derailleur alles! Zowel alle voorgaande Sram modellen als de Shimano Deore XT en XTR combinaties hebben het nakijken. Na het afstellen van de derailleur en het instellen van de juiste kabelspanning, is de positionering van de X.0 achterderailleur in alle versnellingen 'spot on'. Waar Shimano derailleurs nog wel eens enige 'overshift' nodig hebben om lekker te functioneren en eerdere Sram achterderailleurs (met name de 9.0 en 7.0 reeks) moeilijk in alle versnellingen precies uitgelijnd te krijgen waren, is de X.0 combinatie vanaf het eerste moment goed. Betere precisie en kwaliteitsbewaking in het productieproces hebben duidelijk de vruchten afgeworpen.
De achterderailleur is gebaseerd op het BlackBox model waarmee enkele toprijders vorig jaar reden. Deze voelt solide en precies aan. De veerspanning in de achterderailleur is daarbij zoals we van Sram gewend zijn lekker strak, zodat een overmatig klapperende ketting niet voorkomt.
Conclusie
Met de X.0 triggers legt Sram de lat weer een stuk hoger. Voor de serieuze wedstrijdrijder of de veeleisende mountainbiker die geen geïntegreerde remgreep wil gebruiken is dit de keuze. Overigens gaan er wel geruchten dat Sram/Avid hun shifters en remgrepen wil integreren. Een keuze tussen Shimano toepgroep XTR en Sram X.0 is merendeels afhankelijk van persoonlijke voorkeur van de rijder dan dat de ene echt heel veel beter zou zijn dan de andere. Wel kan gesteld worden dat Sram met deze X.0 triggers de directe concurrentie zonder twijfel aankan.Zeker is dat de X.0 triggers wat betreft ergonomie een stap beter zijn dan de X.9 en X.7 triggers. De verstelbaarheid is een extra handigheid, zodat de shifter bij iedere hand past.Naast al deze ergonomische voordelen en technische functies is er ook nog het uiterlijk. Dat alleen al zou genoeg reden zijn om een set aan te schaffen! Behalve dan de prijs…Tekst en fotografie: Coen de Jongh
Heb je al eens met de verschillende modellen gereden?
De triggers (Shimano/sram)
De dual-control (Shimano)
De gripshift (Sram)
Ik keb met alle drie gereden in bovenstaande volgorde. Eerste 2 XTR uitvoering en de De laatste Sram X.0.
Ik moet zeggen dat de gripshift effe wennen is maar veruit de snelste en makkelijkste shifter is op de markt. Ge zou het is moeten testen op een parcour waar veel moet geschakelt worden. Zo alleen zal je het verschil voelen.
Bv. vanop volle snelheid alles omgooien om dan een bocht van 140° te maken en direct moeten klimmen. Je zal dan wel weten voor welke je moet kiezen...
Voor de discs zijn de Avid Juicy Ultimate zeker geen slechte keuze. Ook de Magura Marta (SL) niet vergeten.
Of de Hope mini's...
(Aaargh, teveel keuze.)
Het zijn eigenlijk allemaal goede remsystemen maar veel hangt af van het onderhoud. Vergis u niet, bij schijfremmen komt een pak meer onderhoud kijken dan bij V-brakes. bv. 1 druppeltje olie op de rempads of schijf en ge problemen)
Vork:
Fox 80 RLT
SID Worldcup
Pace (vaste vork)
Ik denk dat ik voor de vernieuwd Fox vorken ga, sowieso topmateriaal en nu nog verbeterd...
(wsl de nieuwe terralogic)
XTR of Sram:
Zelf ben ik begonnen met LX, dan naar XT om uiteindelijk met XTR te eindigen. Ik vond persoonlijk dat er veel moest bijgesteld worden. (meestal na marathons in slijk)
Met een nieuwe fiets in elkaar te steken ben ik bij Sram terecht gekomen.
Nog nooit zo vlot een fiets afgesteld en sindsdien nog zelden moeten bijregelen.
Voor banden is het heel interessant dat je gesponserd bent
Je hebt namelijk meerdere soorten banden per jaar nodig. Modder, droog, los zand, rotsig...
Eigenlijk hangt het allemaal af van wat je eigenlijk wilt gaan doen want daar lees ik eigenlijk niets over...
Ga je XC's rijden, marathons, meerdaagsen?
Want je kan de mooiste fiets samenstellen met het duurste en mooiste materiaal, maar daarom is hij niet goed voor het soort wedstrijd dat je wilt rijden.
Grtz Nico
De triggers (Shimano/sram)
De dual-control (Shimano)
De gripshift (Sram)
Ik keb met alle drie gereden in bovenstaande volgorde. Eerste 2 XTR uitvoering en de De laatste Sram X.0.
Ik moet zeggen dat de gripshift effe wennen is maar veruit de snelste en makkelijkste shifter is op de markt. Ge zou het is moeten testen op een parcour waar veel moet geschakelt worden. Zo alleen zal je het verschil voelen.
Bv. vanop volle snelheid alles omgooien om dan een bocht van 140° te maken en direct moeten klimmen. Je zal dan wel weten voor welke je moet kiezen...
Voor de discs zijn de Avid Juicy Ultimate zeker geen slechte keuze. Ook de Magura Marta (SL) niet vergeten.
Of de Hope mini's...
(Aaargh, teveel keuze.)
Het zijn eigenlijk allemaal goede remsystemen maar veel hangt af van het onderhoud. Vergis u niet, bij schijfremmen komt een pak meer onderhoud kijken dan bij V-brakes. bv. 1 druppeltje olie op de rempads of schijf en ge problemen)
Vork:
Fox 80 RLT
SID Worldcup
Pace (vaste vork)
Ik denk dat ik voor de vernieuwd Fox vorken ga, sowieso topmateriaal en nu nog verbeterd...
(wsl de nieuwe terralogic)
XTR of Sram:
Zelf ben ik begonnen met LX, dan naar XT om uiteindelijk met XTR te eindigen. Ik vond persoonlijk dat er veel moest bijgesteld worden. (meestal na marathons in slijk)
Met een nieuwe fiets in elkaar te steken ben ik bij Sram terecht gekomen.
Nog nooit zo vlot een fiets afgesteld en sindsdien nog zelden moeten bijregelen.
Voor banden is het heel interessant dat je gesponserd bent
Je hebt namelijk meerdere soorten banden per jaar nodig. Modder, droog, los zand, rotsig...
Eigenlijk hangt het allemaal af van wat je eigenlijk wilt gaan doen want daar lees ik eigenlijk niets over...
Ga je XC's rijden, marathons, meerdaagsen?
Want je kan de mooiste fiets samenstellen met het duurste en mooiste materiaal, maar daarom is hij niet goed voor het soort wedstrijd dat je wilt rijden.
Grtz Nico
Quote: Origineel geplaatst door TiesT op 14 Augustus 2006
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 14 Augustus 2006Op die laatste foto van die Juicy remgrepen is dat een SID voorvork?
---------------------------------------------------------------------------------</SPAN><SPAN Het is inderdaad een SID of een reba.
Dat is een Sid Worlcup
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 14 Augustus 2006Op die laatste foto van die Juicy remgrepen is dat een SID voorvork?
---------------------------------------------------------------------------------</SPAN><SPAN Het is inderdaad een SID of een reba.
Dat is een Sid Worlcup
Quoten: Origineel geplaatst door TiesT op 14 Augustus 2006
over de wielen. Ja die wielen zijn gewoon super stoer in je bike en veranderen meteen heel het uiterlijk ervan. Goed functioneren zullen ze ook wel maar als je iets lichter wil moet je idd toch hand gespaakt. als je een ztr olympic velg neemt met cx-ray en tune kun je in combinatie met swalbe goed met notubes rijden. leuk voor de grammen en de kans op lekrijden word weer een heel stuk kleiner. ( elders op het forum loopt hier al een topic over)
ik heb nog wel een artikel over de schakelaars en achterderailleur. ( www.dirty-pages.net). ...
Bedankt voor dat artikel. Het geeft me wel wat meer bijkomend inzicht in het SRAM systeem. Nu wel nog even het kostenplaatje berekenen, want SRAM lijkt duurder uit te komen? En dan moet ik nog een crankstel vinden, want dat heeft SRAM niet (en die Truvativ vind ik niet mooi). Is combineren van SRAM en XTR in het mountainbiken even not done als Campa-Shimano in wegwielrennen?
Waarom vermindert het rijden met notubes de kans op lekrijden?
over de wielen. Ja die wielen zijn gewoon super stoer in je bike en veranderen meteen heel het uiterlijk ervan. Goed functioneren zullen ze ook wel maar als je iets lichter wil moet je idd toch hand gespaakt. als je een ztr olympic velg neemt met cx-ray en tune kun je in combinatie met swalbe goed met notubes rijden. leuk voor de grammen en de kans op lekrijden word weer een heel stuk kleiner. ( elders op het forum loopt hier al een topic over)
ik heb nog wel een artikel over de schakelaars en achterderailleur. ( www.dirty-pages.net). ...
Bedankt voor dat artikel. Het geeft me wel wat meer bijkomend inzicht in het SRAM systeem. Nu wel nog even het kostenplaatje berekenen, want SRAM lijkt duurder uit te komen? En dan moet ik nog een crankstel vinden, want dat heeft SRAM niet (en die Truvativ vind ik niet mooi). Is combineren van SRAM en XTR in het mountainbiken even not done als Campa-Shimano in wegwielrennen?
Waarom vermindert het rijden met notubes de kans op lekrijden?
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006
Dat is een Sid Worlcup
Waar vind ik overigens de kleuren waarin deze voorvork beschikbaar is? Ik zie dat immers niet op de website. Of is ie enkel nog in dat wit verkrijgbaar en is het zilver-grijs waaraan Salden ze aanbiedt (aan 549€) dan een overjarig model?
Dat is een Sid Worlcup
Waar vind ik overigens de kleuren waarin deze voorvork beschikbaar is? Ik zie dat immers niet op de website. Of is ie enkel nog in dat wit verkrijgbaar en is het zilver-grijs waaraan Salden ze aanbiedt (aan 549€) dan een overjarig model?
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Combi SRAM en Shimano is absoluut niet not-done. Wanneer je een wedstrijd zult bekijken zul je zien dat een groot deel van de rijders deze merken combineert. Velen rijden met SRAM schakelcomponenten en een XT/XTR crankstel.
Over de shifters: ik rij nu met X.0 Triggers en dat rijdt geweldig, maar ik weet zeker dat ik de overstap naar Twisters ga maken...
Notubes is een geweldig systeem, heerlijk licht en erg veilig qua lekrijden. Ik rij er nu een klein jaartje mee en sindsdien heb ik nooit meer een lekke band gehad.
@Nicoo: de Fox F80RLT is iets anders dan een Fox met Terralogic. De T bij RLT staat bij tresshold, oftewel een instelbare blow-off van de lockout van de vork. Denk eerst 5 keer na voor je een vork met Terralogic neemt, het is een heel vreemd gevoel dat de vork zichzelf lockt. Persoonlijk vind ik het geen lekker gevoel, doe mij maar een 'gewone' RL/RLT. Of natuurlijk gewoon een Lefty, maar dat gaat in dit geval niet op...
Over de shifters: ik rij nu met X.0 Triggers en dat rijdt geweldig, maar ik weet zeker dat ik de overstap naar Twisters ga maken...
Notubes is een geweldig systeem, heerlijk licht en erg veilig qua lekrijden. Ik rij er nu een klein jaartje mee en sindsdien heb ik nooit meer een lekke band gehad.
@Nicoo: de Fox F80RLT is iets anders dan een Fox met Terralogic. De T bij RLT staat bij tresshold, oftewel een instelbare blow-off van de lockout van de vork. Denk eerst 5 keer na voor je een vork met Terralogic neemt, het is een heel vreemd gevoel dat de vork zichzelf lockt. Persoonlijk vind ik het geen lekker gevoel, doe mij maar een 'gewone' RL/RLT. Of natuurlijk gewoon een Lefty, maar dat gaat in dit geval niet op...
De enige SID WC is zoals hier boven vertoond staat.
Prijs bij Bike-Discount, toch een van de betere prijzen...
REBA World Cup Dual Air 100 mm Disc nly Modell: 2006
Federgabel mit 100mm Federweg (durch Spacer auf 85mm verstellbar). Federhärte ist über Luftdruck variabel durch Positiv- und Negativ-Luftkammern einstellbar. Gewicht 1581 Gramm.
749€
Prijs bij Bike-Discount, toch een van de betere prijzen...
REBA World Cup Dual Air 100 mm Disc nly Modell: 2006
Federgabel mit 100mm Federweg (durch Spacer auf 85mm verstellbar). Federhärte ist über Luftdruck variabel durch Positiv- und Negativ-Luftkammern einstellbar. Gewicht 1581 Gramm.
749€
Quote: Origineel geplaatst door Thijsje op 14 Augustus 2006
Combi SRAM en Shimano is absoluut niet not-done. Wanneer je een wedstrijd zult bekijken zul je zien dat een groot deel van de rijders deze merken combineert. Velen rijden met SRAM schakelcomponenten en een XT/XTR crankstel.[
Waarom is dit not-done?
Combi SRAM en Shimano is absoluut niet not-done. Wanneer je een wedstrijd zult bekijken zul je zien dat een groot deel van de rijders deze merken combineert. Velen rijden met SRAM schakelcomponenten en een XT/XTR crankstel.[
Waarom is dit not-done?
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006
Heb je al eens met de verschillende modellen gereden?De triggers (Shimano/sram)De dual-control (Shimano)De gripshift (Sram)Ik keb met alle drie gereden in bovenstaande volgorde. Eerste 2 XTR uitvoering en de De laatste Sram X.0.Ik moet zeggen dat de gripshift effe wennen is maar veruit de snelste en makkelijkste shifter is op de markt. Ge zou het is moeten testen op een parcour waar veel moet geschakelt worden. Zo alleen zal je het verschil voelen. Bv. vanop volle snelheid alles omgooien om dan een bocht van 140° te maken en direct moeten klimmen. Je zal dan wel weten voor welke je moet kiezen...
Ik moet zeggen dat ik heel beperkte mtb-ervaringen heb, en mijn huidige (goedkope) mtb Trek 6500 (zie topic in Te Koop) beschikt over eenvoudige Shimano triggers. Gripshift lijkt me gewoon niet prettig (en is daarom zo goed als uit den boze), en het dual-control systeem van Shimano lijkt me daarentegen iets heel leuk om mee te schakelen.
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006
Voor de discs zijn de Avid Juicy Ultimate zeker geen slechte keuze. Ook de Magura Marta (SL) niet vergeten. Of de Hope mini's...(Aaargh, teveel keuze.)Het zijn eigenlijk allemaal goede remsystemen maar veel hangt af van het onderhoud. Vergis u niet, bij schijfremmen komt een pak meer onderhoud kijken dan bij V-brakes. bv. 1 druppeltje olie op de rempads of schijf en ge problemen)
Wat houdt dat extra onderhoud dan wel in? Kan je even verder uitleggen?
Ik bekijk inderdaad nog eens de verdere keuzes... tijd zat hoor: het is niet dat er binnen 2 weken al een afgewerkte mtb moet klaarstaan. Ik wacht sowieso ook mijn bezoek aan Eurobike in Friedrichshafen af.
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006
XTR of Sram:Zelf ben ik begonnen met LX, dan naar XT om uiteindelijk met XTR te eindigen. Ik vond persoonlijk dat er veel moest bijgesteld worden. (meestal na marathons in slijk) Met een nieuwe fiets in elkaar te steken ben ik bij Sram terecht gekomen. Nog nooit zo vlot een fiets afgesteld en sindsdien nog zelden moeten bijregelen.
Ok, onthouden! +1 voor Sram dus.
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006
Eigenlijk hangt het allemaal af van wat je eigenlijk wilt gaan doen want daar lees ik eigenlijk niets over...Ga je XC's rijden, marathons, meerdaagsen?Want je kan de mooiste fiets samenstellen met het duurste en mooiste materiaal, maar daarom is hij niet goed voor het soort wedstrijd dat je wilt rijden.
Juist, daarover heb ik nog niets gelost en het is niet onbelangrijk. Maar ik weet zelf ook niet wat ik er allemaal mee ga doen, en ik wil de mogelijkheden open houden.
Wat zo goed als zeker is, is dat ik deze winter (december) de winterduatlon Powerman van Kasterlee meedoen: 15km lopen - 110km mtb - 30km lopen. Het mtb parcours daar is zo goed als vlak, maar vaak wat drassig, of verharde sneeuw (afhankelijk van de temperatuur), of leemgrond, niet té technisch. Dit is zeker een doelstelling.
Wat ik daarna doe met de mtb is onzeker. Winterse veldtoertochten, maar de meest modderige vermijd ik (of doe ik met m'n oude mtb). Ik wil best wel marathons gaan doen in de toekomst, strandraces (mogelijks ook met andere mtb, zeker met een vaste voorvork dan), in de Ardennen en Alpen gaan mtb, vanalles eigenlijk... vandaar ook dat ik zeker een triple crankstel wil.
Heb je al eens met de verschillende modellen gereden?De triggers (Shimano/sram)De dual-control (Shimano)De gripshift (Sram)Ik keb met alle drie gereden in bovenstaande volgorde. Eerste 2 XTR uitvoering en de De laatste Sram X.0.Ik moet zeggen dat de gripshift effe wennen is maar veruit de snelste en makkelijkste shifter is op de markt. Ge zou het is moeten testen op een parcour waar veel moet geschakelt worden. Zo alleen zal je het verschil voelen. Bv. vanop volle snelheid alles omgooien om dan een bocht van 140° te maken en direct moeten klimmen. Je zal dan wel weten voor welke je moet kiezen...
Ik moet zeggen dat ik heel beperkte mtb-ervaringen heb, en mijn huidige (goedkope) mtb Trek 6500 (zie topic in Te Koop) beschikt over eenvoudige Shimano triggers. Gripshift lijkt me gewoon niet prettig (en is daarom zo goed als uit den boze), en het dual-control systeem van Shimano lijkt me daarentegen iets heel leuk om mee te schakelen.
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006
Voor de discs zijn de Avid Juicy Ultimate zeker geen slechte keuze. Ook de Magura Marta (SL) niet vergeten. Of de Hope mini's...(Aaargh, teveel keuze.)Het zijn eigenlijk allemaal goede remsystemen maar veel hangt af van het onderhoud. Vergis u niet, bij schijfremmen komt een pak meer onderhoud kijken dan bij V-brakes. bv. 1 druppeltje olie op de rempads of schijf en ge problemen)
Wat houdt dat extra onderhoud dan wel in? Kan je even verder uitleggen?
Ik bekijk inderdaad nog eens de verdere keuzes... tijd zat hoor: het is niet dat er binnen 2 weken al een afgewerkte mtb moet klaarstaan. Ik wacht sowieso ook mijn bezoek aan Eurobike in Friedrichshafen af.
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006
XTR of Sram:Zelf ben ik begonnen met LX, dan naar XT om uiteindelijk met XTR te eindigen. Ik vond persoonlijk dat er veel moest bijgesteld worden. (meestal na marathons in slijk) Met een nieuwe fiets in elkaar te steken ben ik bij Sram terecht gekomen. Nog nooit zo vlot een fiets afgesteld en sindsdien nog zelden moeten bijregelen.
Ok, onthouden! +1 voor Sram dus.
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006
Eigenlijk hangt het allemaal af van wat je eigenlijk wilt gaan doen want daar lees ik eigenlijk niets over...Ga je XC's rijden, marathons, meerdaagsen?Want je kan de mooiste fiets samenstellen met het duurste en mooiste materiaal, maar daarom is hij niet goed voor het soort wedstrijd dat je wilt rijden.
Juist, daarover heb ik nog niets gelost en het is niet onbelangrijk. Maar ik weet zelf ook niet wat ik er allemaal mee ga doen, en ik wil de mogelijkheden open houden.
Wat zo goed als zeker is, is dat ik deze winter (december) de winterduatlon Powerman van Kasterlee meedoen: 15km lopen - 110km mtb - 30km lopen. Het mtb parcours daar is zo goed als vlak, maar vaak wat drassig, of verharde sneeuw (afhankelijk van de temperatuur), of leemgrond, niet té technisch. Dit is zeker een doelstelling.
Wat ik daarna doe met de mtb is onzeker. Winterse veldtoertochten, maar de meest modderige vermijd ik (of doe ik met m'n oude mtb). Ik wil best wel marathons gaan doen in de toekomst, strandraces (mogelijks ook met andere mtb, zeker met een vaste voorvork dan), in de Ardennen en Alpen gaan mtb, vanalles eigenlijk... vandaar ook dat ik zeker een triple crankstel wil.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006
Quote: Origineel geplaatst door Thijsje op 14 Augustus 2006
Combi SRAM en Shimano is absoluut niet not-done. Wanneer je een wedstrijd zult bekijken zul je zien dat een groot deel van de rijders deze merken combineert. Velen rijden met SRAM schakelcomponenten en een XT/XTR crankstel.[
Waarom is dit not-done?
Het is absoluut niet not-done zoals daar staat geschreven. Heel veel mtb'ers hebben het.
als crankstel zou je is kunnen kijken naar een FSA of idd gewoon De nieuwe XTR.
Wil je meer uitgeven dan zijn merken als extralite een optie. Ook RaceFace deus xc niet vergeten.
Waarom notubes zo goed werkt? je rijd met een normale band (dus niet tubelles) maar dan zonder biba. Ipv een biba heb je latex in je banden. dit sluit de band af.Het grote voordeel hiervan is dat je met veel lagere bandenspanning kan rijden, en dus de kans op lekrijden veel kleiner word omdat je geen snakebites meer kan hebben ( je hebt immers geen biba meer)
Quote: Origineel geplaatst door Thijsje op 14 Augustus 2006
Combi SRAM en Shimano is absoluut niet not-done. Wanneer je een wedstrijd zult bekijken zul je zien dat een groot deel van de rijders deze merken combineert. Velen rijden met SRAM schakelcomponenten en een XT/XTR crankstel.[
Waarom is dit not-done?
Het is absoluut niet not-done zoals daar staat geschreven. Heel veel mtb'ers hebben het.
als crankstel zou je is kunnen kijken naar een FSA of idd gewoon De nieuwe XTR.
Wil je meer uitgeven dan zijn merken als extralite een optie. Ook RaceFace deus xc niet vergeten.
Waarom notubes zo goed werkt? je rijd met een normale band (dus niet tubelles) maar dan zonder biba. Ipv een biba heb je latex in je banden. dit sluit de band af.Het grote voordeel hiervan is dat je met veel lagere bandenspanning kan rijden, en dus de kans op lekrijden veel kleiner word omdat je geen snakebites meer kan hebben ( je hebt immers geen biba meer)
FSA is misschien geen goed idee, de crankset is niet helemaal vrij van klachten: de lagers zijn nog van slechtere kwaliteit dan die van Shimano en de bussen waarin je de pedalen monteert willen nog wel eens loslaten. RF Deus is IMHO wel een erg goede optie, goede lagering, goede bladen en erg goede looks.
Nog een voordeel van NoTubes (en Tubeless): lagere rolweerstand door het ontbreken van een binnenband. Verder niet alleen geen snakebite maar ook meer grip door die lagere rolweerstand.
Nog een voordeel van NoTubes (en Tubeless): lagere rolweerstand door het ontbreken van een binnenband. Verder niet alleen geen snakebite maar ook meer grip door die lagere rolweerstand.