MTB project K - adviezen & suggesties ?
Quote: Origineel geplaatst door TiesT op 14 Augustus 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006Quote: Origineel geplaatst door Thijsje op 14 Augustus 2006
Combi SRAM en Shimano is absoluut niet not-done. Wanneer je een wedstrijd zult bekijken zul je zien dat een groot deel van de rijders deze merken combineert. Velen rijden met SRAM schakelcomponenten en een XT/XTR crankstel.[
Ik denk dat ik mee ben.
bv.
Sram shifters en XTR A. derailleur of andersom?
Ok dan geef ik je gelijk.
Ik dacht een sram afbouw en een XT(R) trapstel...
Nee de shifters en derailleur hou je best van het zelfde merk...
Waarom is dit not-done?
Het is absoluut niet not-done zoals daar staat geschreven. Heel veel mtb'ers hebben het.als crankstel zou je is kunnen kijken naar een FSA of idd gewoon De nieuwe XTR.Wil je meer uitgeven dan zijn merken als extralite een optie. Ook RaceFace deus xc niet vergeten.Waarom notubes zo goed werkt? je rijd met een normale band (dus niet tubelles) maar dan zonder biba. Ipv een biba heb je latex in je banden. dit sluit de band af.
Het grote voordeel hiervan is dat je met veel lagere bandenspanning kan rijden, en dus de kans op lekrijden veel kleiner word omdat je geen snakebites meer kan hebben ( je hebt immers geen biba meer)
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006Quote: Origineel geplaatst door Thijsje op 14 Augustus 2006
Combi SRAM en Shimano is absoluut niet not-done. Wanneer je een wedstrijd zult bekijken zul je zien dat een groot deel van de rijders deze merken combineert. Velen rijden met SRAM schakelcomponenten en een XT/XTR crankstel.[
Ik denk dat ik mee ben.
bv.
Sram shifters en XTR A. derailleur of andersom?
Ok dan geef ik je gelijk.
Ik dacht een sram afbouw en een XT(R) trapstel...
Nee de shifters en derailleur hou je best van het zelfde merk...
Waarom is dit not-done?
Het is absoluut niet not-done zoals daar staat geschreven. Heel veel mtb'ers hebben het.als crankstel zou je is kunnen kijken naar een FSA of idd gewoon De nieuwe XTR.Wil je meer uitgeven dan zijn merken als extralite een optie. Ook RaceFace deus xc niet vergeten.Waarom notubes zo goed werkt? je rijd met een normale band (dus niet tubelles) maar dan zonder biba. Ipv een biba heb je latex in je banden. dit sluit de band af.
Het grote voordeel hiervan is dat je met veel lagere bandenspanning kan rijden, en dus de kans op lekrijden veel kleiner word omdat je geen snakebites meer kan hebben ( je hebt immers geen biba meer)
Quoten: Origineel geplaatst door TiesT op 14 Augustus 2006
Waarom notubes zo goed werkt? je rijd met een normale band (dus niet tubelles) maar dan zonder biba. Ipv een biba heb je latex in je banden. dit sluit de band af.Het grote voordeel hiervan is dat je met veel lagere bandenspanning kan rijden, en dus de kans op lekrijden veel kleiner word omdat je geen snakebites meer kan hebben ( je hebt immers geen biba meer)
Euhm... ik volg even niet: geen binnenband, enkel een buitenband. Waar heb je dan een ventiel en hoe wordt het geheel afgesloten? Als je de bandenspanning lager zet, bolt alles toch ook minder goed? En dit kan niet zomaar met elke velg? Graag volledige uitleg voor de mtb-leek hier. (gosh, ik leer nogal wat bij vandaag )
Waarom notubes zo goed werkt? je rijd met een normale band (dus niet tubelles) maar dan zonder biba. Ipv een biba heb je latex in je banden. dit sluit de band af.Het grote voordeel hiervan is dat je met veel lagere bandenspanning kan rijden, en dus de kans op lekrijden veel kleiner word omdat je geen snakebites meer kan hebben ( je hebt immers geen biba meer)
Euhm... ik volg even niet: geen binnenband, enkel een buitenband. Waar heb je dan een ventiel en hoe wordt het geheel afgesloten? Als je de bandenspanning lager zet, bolt alles toch ook minder goed? En dit kan niet zomaar met elke velg? Graag volledige uitleg voor de mtb-leek hier. (gosh, ik leer nogal wat bij vandaag )
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
'Normale' SRAM shifters en Shimano achterderailleurs zijn niet uitwisselbaar. De merken hebben namelijk een andere overbrenging (SRAM 1:1 en Shimano 2:1). SRAM heeft bepaalde shifters die te combineren zijn met Shimano achterderailleurs, de Rocket en Attack (zowel in Twister als Trigger), respectievelijk X.9 en X.7 kwaliteit.
Voor Nutubes/Tubeless heb je of een speciale velg nodig (a la Ksyrium SL/Fulcrum Racing 1/etc. velgen, of een speciaal tubeless velglint. De laatste heb je nodig bij bijvoorbeeld velgen van Stans (Stans produceert ook de velglinten hiervoor). De meeste lichtgewicht velgen zijn niet-tubeless. XM819 bijvoorbeeld zijn zo ongeveer de lichtste af-fabriek tubeless velgen. Een systeemwiel zoals de Crossmax SL en Shimano XT/XTR is ook tubeless. Verder heb je inderdaad een speciaal ventiel nodig.
Voor Nutubes/Tubeless heb je of een speciale velg nodig (a la Ksyrium SL/Fulcrum Racing 1/etc. velgen, of een speciaal tubeless velglint. De laatste heb je nodig bij bijvoorbeeld velgen van Stans (Stans produceert ook de velglinten hiervoor). De meeste lichtgewicht velgen zijn niet-tubeless. XM819 bijvoorbeeld zijn zo ongeveer de lichtste af-fabriek tubeless velgen. Een systeemwiel zoals de Crossmax SL en Shimano XT/XTR is ook tubeless. Verder heb je inderdaad een speciaal ventiel nodig.
Quoten: Origineel geplaatst door Thijsje op 14 Augustus 2006
FSA is misschien geen goed idee, de crankset is niet helemaal vrij van klachten: de lagers zijn nog van slechtere kwaliteit dan die van Shimano en de bussen waarin je de pedalen monteert willen nog wel eens loslaten. RF Deus is IMHO wel een erg goede optie, goede lagering, goede bladen en erg goede looks.
Dat FSA trapstel vind ik heel mooi, maar is zo immens duur. Dan kan ik gelijk ook een THM Clavicula nemen!Nee dus, dan maar een XTR crankstel, dat vind ik best wel mooi. De Extra-Lite en Race Face trapstellen vind ik jammer genoeg gewoon lelijk; ook die Truvativ carbon kan me niet zo bekoren, al valt ie nog wel mee.
Quoten: Origineel geplaatst door Thijsje op 14 Augustus 2006
'Normale' SRAM shifters en Shimano achterderailleurs zijn niet uitwisselbaar. De merken hebben namelijk een andere overbrenging (SRAM 1:1 en Shimano 2:1). SRAM heeft bepaalde shifters die te combineren zijn met Shimano achterderailleurs, de Rocket en Attack (zowel in Twister als Trigger), respectievelijk X.9 en X.7 kwaliteit.
Ok, maar de combinatie met een voorderailleur is altijd mogelijk? Dus ik kan ten allentijde (of ik nu Shimano of SRAM shifters heb) een Campa Record voorderailleur steken?
FSA is misschien geen goed idee, de crankset is niet helemaal vrij van klachten: de lagers zijn nog van slechtere kwaliteit dan die van Shimano en de bussen waarin je de pedalen monteert willen nog wel eens loslaten. RF Deus is IMHO wel een erg goede optie, goede lagering, goede bladen en erg goede looks.
Dat FSA trapstel vind ik heel mooi, maar is zo immens duur. Dan kan ik gelijk ook een THM Clavicula nemen!Nee dus, dan maar een XTR crankstel, dat vind ik best wel mooi. De Extra-Lite en Race Face trapstellen vind ik jammer genoeg gewoon lelijk; ook die Truvativ carbon kan me niet zo bekoren, al valt ie nog wel mee.
Quoten: Origineel geplaatst door Thijsje op 14 Augustus 2006
'Normale' SRAM shifters en Shimano achterderailleurs zijn niet uitwisselbaar. De merken hebben namelijk een andere overbrenging (SRAM 1:1 en Shimano 2:1). SRAM heeft bepaalde shifters die te combineren zijn met Shimano achterderailleurs, de Rocket en Attack (zowel in Twister als Trigger), respectievelijk X.9 en X.7 kwaliteit.
Ok, maar de combinatie met een voorderailleur is altijd mogelijk? Dus ik kan ten allentijde (of ik nu Shimano of SRAM shifters heb) een Campa Record voorderailleur steken?
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quoten: Origineel geplaatst door Thijsje op 14 Augustus 2006
Voor Nutubes/Tubeless heb je of een speciale velg nodig (a la Ksyrium SL/Fulcrum Racing 1/etc. velgen, of een speciaal tubeless velglint. De laatste heb je nodig bij bijvoorbeeld velgen van Stans (Stans produceert ook de velglinten hiervoor). De meeste lichtgewicht velgen zijn niet-tubeless. XM819 bijvoorbeeld zijn zo ongeveer de lichtste af-fabriek tubeless velgen. Een systeemwiel zoals de Crossmax SL en Shimano XT/XTR is ook tubeless. Verder heb je inderdaad een speciaal ventiel nodig.
Ok, het is dus ófwel de velg ófwel het speciale velglint dat een "afgesloten kamer" creëert onder de buitenband. Dat speciale velglint (bv. die van Stans) kan van elke velg een tubeless maken? En waarom kan je hierdoor de bandendruk lager zetten? Die lagere bandendruk zorgt toch voor, hoewel meer grip, een slechtere rolweerstand op bv. een stukje asfalt? En dat ventiel zit gewoon vast op de velg, niet op de (niet aanwezige) binnenband?
Voor Nutubes/Tubeless heb je of een speciale velg nodig (a la Ksyrium SL/Fulcrum Racing 1/etc. velgen, of een speciaal tubeless velglint. De laatste heb je nodig bij bijvoorbeeld velgen van Stans (Stans produceert ook de velglinten hiervoor). De meeste lichtgewicht velgen zijn niet-tubeless. XM819 bijvoorbeeld zijn zo ongeveer de lichtste af-fabriek tubeless velgen. Een systeemwiel zoals de Crossmax SL en Shimano XT/XTR is ook tubeless. Verder heb je inderdaad een speciaal ventiel nodig.
Ok, het is dus ófwel de velg ófwel het speciale velglint dat een "afgesloten kamer" creëert onder de buitenband. Dat speciale velglint (bv. die van Stans) kan van elke velg een tubeless maken? En waarom kan je hierdoor de bandendruk lager zetten? Die lagere bandendruk zorgt toch voor, hoewel meer grip, een slechtere rolweerstand op bv. een stukje asfalt? En dat ventiel zit gewoon vast op de velg, niet op de (niet aanwezige) binnenband?
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006
De enige SID WC is zoals hier boven vertoond staat....Prijs bij Bike-Discount, toch een van de betere prijzen...REBA World Cup Dual Air 100 mm Disc nly Modell: 2006Federgabel mit 100mm Federweg (durch Spacer auf 85mm verstellbar). Federhärte ist über Luftdruck variabel durch Positiv- und Negativ-Luftkammern einstellbar. Gewicht 1581 Gramm.749€
Ja goed, maar dit is een Reba met 100mm veerweg. Zoveel heb ik echt niet nodig.
De enige SID WC is zoals hier boven vertoond staat....Prijs bij Bike-Discount, toch een van de betere prijzen...REBA World Cup Dual Air 100 mm Disc nly Modell: 2006Federgabel mit 100mm Federweg (durch Spacer auf 85mm verstellbar). Federhärte ist über Luftdruck variabel durch Positiv- und Negativ-Luftkammern einstellbar. Gewicht 1581 Gramm.749€
Ja goed, maar dit is een Reba met 100mm veerweg. Zoveel heb ik echt niet nodig.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 14 Augustus 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006 Heb je al eens met de verschillende modellen gereden?
De triggers (Shimano/sram)
De dual-control (Shimano)
De gripshift (Sram)
Ik keb met alle drie gereden in bovenstaande volgorde. Eerste 2 XTR uitvoering en de De laatste Sram X.0.
Ik moet zeggen dat de gripshift effe wennen is maar veruit de snelste en makkelijkste shifter is op de markt. Ge zou het is moeten testen op een parcour waar veel moet geschakelt worden. Zo alleen zal je het verschil voelen.
Bv. vanop volle snelheid alles omgooien om dan een bocht van 140° te maken en direct moeten klimmen. Je zal dan wel weten voor welke je moet kiezen...
Ik moet zeggen dat ik heel beperkte mtb-ervaringen heb, en mijn huidige (goedkope) mtb Trek 6500 (zie topic in Te Koop) beschikt over eenvoudige Shimano triggers. Gripshift lijkt me gewoon niet prettig (en is daarom zo goed als uit den boze), en het dual-control systeem van Shimano lijkt me daarentegen iets heel leuk om mee te schakelen.
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006 Voor de discs zijn de Avid Juicy Ultimate zeker geen slechte keuze. Ook de Magura Marta (SL) niet vergeten.
Of de Hope mini's...
(Aaargh, teveel keuze.)
Het zijn eigenlijk allemaal goede remsystemen maar veel hangt af van het onderhoud. Vergis u niet, bij schijfremmen komt een pak meer onderhoud kijken dan bij V-brakes. bv. 1 druppeltje olie op de rempads of schijf en ge problemen)
Wat houdt dat extra onderhoud dan wel in? Kan je even verder uitleggen?Ik bekijk inderdaad nog eens de verdere keuzes... tijd zat hoor: het is niet dat er binnen 2 weken al een afgewerkte mtb moet klaarstaan. Ik wacht sowieso ook mijn bezoek aan Eurobike in Friedrichshafen af.
---------------------------------------------------------------
-Het voordeel met disc's is dus dat ge veel meer kunt doseren in de afdalingen, als ge redelijk nieuw zijt in het mtbken is dit dus een groot voordeel.(ge moogt zo goed kunnen afdalen als ge wilt op de baan, maar een technisch/stijle afdalingen met losse stenen en blootliggende boomwortels is nog heel iets anders...
-Op lange afdalingen (buitenland) zult ge geen platte band krijgen omdat uw velg gesmolten is omdat uw velg te hard is opgewarmt door het remmen.
-Ge zult altijd evenveel remkracht hebben op eendert welke ondergrond. Dit kan niet gezegt worden van V-Brakes om Magura HS-33's (olie V-brakes)
Nadeel:
Zoals ik al zei onderhoud
-nu en dan de remleidingen ontluchten (het gekende sponzige gevoel)
-Ge zout verschieten hoe snel rempaddekes verslijten in regen of slijk
-Bij het minste contact met olie hebde surieuze problemen. Dus ge moet voorzichtig zijn als ge zelf het onderhoud doet, op zich is er niks aan. Maar toch zijn er velen dat niet weten hoe het komt dat hun remmen ineens niet meer deftig werken...
--------------------------------------------------------------------
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006 XTR of Sram:
Zelf ben ik begonnen met LX, dan naar XT om uiteindelijk met XTR te eindigen. Ik vond persoonlijk dat er veel moest bijgesteld worden. (meestal na marathons in slijk)
Met een nieuwe fiets in elkaar te steken ben ik bij Sram terecht gekomen.
Nog nooit zo vlot een fiets afgesteld en sindsdien nog zelden moeten bijregelen.
Ok, onthouden! +1 voor Sram dus.
------------------------------------------------------------
Hier zette u eigen dan wel vast
Hierboven geeft ge aan dat ge die Dual-controls wellziet zitten. Goede keuze ik heb er zelf ook mee gereden...
MAAR, dan hebde niet het voordeel dat Sram biedt.
Supersnelle reactie in het schakelen, direct van kleinste naar grootste tandwiel in 1 "twist" en een superjuiste achterderailleur.
Eigenlijk zit er maar 1 oplossing in.
Ga voor de nieuwe XTR groep en neem direct de de XTR-discs...
WANT, als je de dual-controls wilt is het niet mogelijk om een ander remsysteem of shifters te gebruiken.
Shifter en remhendel is immers één geheel...
-------------------------------------------------------------
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006 Eigenlijk hangt het allemaal af van wat je eigenlijk wilt gaan doen want daar lees ik eigenlijk niets over...
Ga je XC's rijden, marathons, meerdaagsen?
Want je kan de mooiste fiets samenstellen met het duurste en mooiste materiaal, maar daarom is hij niet goed voor het soort wedstrijd dat je wilt rijden.
Juist, daarover heb ik nog niets gelost en het is niet onbelangrijk. Maar ik weet zelf ook niet wat ik er allemaal mee ga doen, en ik wil de mogelijkheden open houden.Wat zo goed als zeker is, is dat ik deze winter (december) de winterduatlon Powerman van Kasterlee meedoen: 15km lopen - 110km mtb - 30km lopen. Het mtb parcours daar is zo goed als vlak, maar vaak wat drassig, of verharde sneeuw (afhankelijk van de temperatuur), of leemgrond, niet té technisch. Dit is zeker een doelstelling.Wat ik daarna doe met de mtb is onzeker. Winterse veldtoertochten, maar de meest modderige vermijd ik (of doe ik met m'n oude mtb). Ik wil best wel marathons gaan doen in de toekomst, strandraces (mogelijks ook met andere mtb, zeker met een vaste voorvork dan), in de Ardennen en Alpen gaan mtb, vanalles eigenlijk... vandaar ook dat ik zeker een triple crankstel wil.
-----------------------------------------------------------
Mja, dan zou ik toch 1 ding aanraden. Kies gerust voor unieke en mooie onderdelen, maar zie toch dat de kwaliteit hoog blijft en ga zekerst ni voor het "lichtste" materiaal.
Als ik voor tijdsopname rij heb ik liever materiaal dat enkele grammen meer weegt maar waar ik vol in vertrouw. Ok, een gram is een gram. Maar in uw geval, ne surieuze motor die wsl het ni slecht gaan doen in wedstrijden is materiaalpech zo goed als opgeven...
--------------------------------------------------------------
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006 Heb je al eens met de verschillende modellen gereden?
De triggers (Shimano/sram)
De dual-control (Shimano)
De gripshift (Sram)
Ik keb met alle drie gereden in bovenstaande volgorde. Eerste 2 XTR uitvoering en de De laatste Sram X.0.
Ik moet zeggen dat de gripshift effe wennen is maar veruit de snelste en makkelijkste shifter is op de markt. Ge zou het is moeten testen op een parcour waar veel moet geschakelt worden. Zo alleen zal je het verschil voelen.
Bv. vanop volle snelheid alles omgooien om dan een bocht van 140° te maken en direct moeten klimmen. Je zal dan wel weten voor welke je moet kiezen...
Ik moet zeggen dat ik heel beperkte mtb-ervaringen heb, en mijn huidige (goedkope) mtb Trek 6500 (zie topic in Te Koop) beschikt over eenvoudige Shimano triggers. Gripshift lijkt me gewoon niet prettig (en is daarom zo goed als uit den boze), en het dual-control systeem van Shimano lijkt me daarentegen iets heel leuk om mee te schakelen.
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006 Voor de discs zijn de Avid Juicy Ultimate zeker geen slechte keuze. Ook de Magura Marta (SL) niet vergeten.
Of de Hope mini's...
(Aaargh, teveel keuze.)
Het zijn eigenlijk allemaal goede remsystemen maar veel hangt af van het onderhoud. Vergis u niet, bij schijfremmen komt een pak meer onderhoud kijken dan bij V-brakes. bv. 1 druppeltje olie op de rempads of schijf en ge problemen)
Wat houdt dat extra onderhoud dan wel in? Kan je even verder uitleggen?Ik bekijk inderdaad nog eens de verdere keuzes... tijd zat hoor: het is niet dat er binnen 2 weken al een afgewerkte mtb moet klaarstaan. Ik wacht sowieso ook mijn bezoek aan Eurobike in Friedrichshafen af.
---------------------------------------------------------------
-Het voordeel met disc's is dus dat ge veel meer kunt doseren in de afdalingen, als ge redelijk nieuw zijt in het mtbken is dit dus een groot voordeel.(ge moogt zo goed kunnen afdalen als ge wilt op de baan, maar een technisch/stijle afdalingen met losse stenen en blootliggende boomwortels is nog heel iets anders...
-Op lange afdalingen (buitenland) zult ge geen platte band krijgen omdat uw velg gesmolten is omdat uw velg te hard is opgewarmt door het remmen.
-Ge zult altijd evenveel remkracht hebben op eendert welke ondergrond. Dit kan niet gezegt worden van V-Brakes om Magura HS-33's (olie V-brakes)
Nadeel:
Zoals ik al zei onderhoud
-nu en dan de remleidingen ontluchten (het gekende sponzige gevoel)
-Ge zout verschieten hoe snel rempaddekes verslijten in regen of slijk
-Bij het minste contact met olie hebde surieuze problemen. Dus ge moet voorzichtig zijn als ge zelf het onderhoud doet, op zich is er niks aan. Maar toch zijn er velen dat niet weten hoe het komt dat hun remmen ineens niet meer deftig werken...
--------------------------------------------------------------------
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006 XTR of Sram:
Zelf ben ik begonnen met LX, dan naar XT om uiteindelijk met XTR te eindigen. Ik vond persoonlijk dat er veel moest bijgesteld worden. (meestal na marathons in slijk)
Met een nieuwe fiets in elkaar te steken ben ik bij Sram terecht gekomen.
Nog nooit zo vlot een fiets afgesteld en sindsdien nog zelden moeten bijregelen.
Ok, onthouden! +1 voor Sram dus.
------------------------------------------------------------
Hier zette u eigen dan wel vast
Hierboven geeft ge aan dat ge die Dual-controls wellziet zitten. Goede keuze ik heb er zelf ook mee gereden...
MAAR, dan hebde niet het voordeel dat Sram biedt.
Supersnelle reactie in het schakelen, direct van kleinste naar grootste tandwiel in 1 "twist" en een superjuiste achterderailleur.
Eigenlijk zit er maar 1 oplossing in.
Ga voor de nieuwe XTR groep en neem direct de de XTR-discs...
WANT, als je de dual-controls wilt is het niet mogelijk om een ander remsysteem of shifters te gebruiken.
Shifter en remhendel is immers één geheel...
-------------------------------------------------------------
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006 Eigenlijk hangt het allemaal af van wat je eigenlijk wilt gaan doen want daar lees ik eigenlijk niets over...
Ga je XC's rijden, marathons, meerdaagsen?
Want je kan de mooiste fiets samenstellen met het duurste en mooiste materiaal, maar daarom is hij niet goed voor het soort wedstrijd dat je wilt rijden.
Juist, daarover heb ik nog niets gelost en het is niet onbelangrijk. Maar ik weet zelf ook niet wat ik er allemaal mee ga doen, en ik wil de mogelijkheden open houden.Wat zo goed als zeker is, is dat ik deze winter (december) de winterduatlon Powerman van Kasterlee meedoen: 15km lopen - 110km mtb - 30km lopen. Het mtb parcours daar is zo goed als vlak, maar vaak wat drassig, of verharde sneeuw (afhankelijk van de temperatuur), of leemgrond, niet té technisch. Dit is zeker een doelstelling.Wat ik daarna doe met de mtb is onzeker. Winterse veldtoertochten, maar de meest modderige vermijd ik (of doe ik met m'n oude mtb). Ik wil best wel marathons gaan doen in de toekomst, strandraces (mogelijks ook met andere mtb, zeker met een vaste voorvork dan), in de Ardennen en Alpen gaan mtb, vanalles eigenlijk... vandaar ook dat ik zeker een triple crankstel wil.
-----------------------------------------------------------
Mja, dan zou ik toch 1 ding aanraden. Kies gerust voor unieke en mooie onderdelen, maar zie toch dat de kwaliteit hoog blijft en ga zekerst ni voor het "lichtste" materiaal.
Als ik voor tijdsopname rij heb ik liever materiaal dat enkele grammen meer weegt maar waar ik vol in vertrouw. Ok, een gram is een gram. Maar in uw geval, ne surieuze motor die wsl het ni slecht gaan doen in wedstrijden is materiaalpech zo goed als opgeven...
--------------------------------------------------------------
Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 14 Augustus 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006De enige SID WC is zoals hier boven vertoond staat.
...
Prijs bij Bike-Discount, toch een van de betere prijzen...
REBA World Cup Dual Air 100 mm Disc nly Modell: 2006
Federgabel mit 100mm Federweg (durch Spacer auf 85mm verstellbar). Federhärte ist über Luftdruck variabel durch Positiv- und Negativ-Luftkammern einstellbar. Gewicht 1581 Gramm.
749€
Ja goed, maar dit is een Reba met 100mm veerweg. Zoveel heb ik echt niet nodig.
Hier zijn speciale spacers bij om van uw 100mm een 85mm te maken...
Ook is er een 80mm verkrijgbaar maar die kost raar maar waar 40€ meer...
SID World Cup Dual Air 80 mm Modell: 2006
Superleichte Marathon und XC Race Federgabel mit 80 mm Federweg ( durch Spacer auf 63 mm verstellbar). Federhärte ist über Luftdruck variabel durch Positiv- und Negativ-Luftkammern einstellbar.
Gewicht 1310 Gramm
789€
ik zie wel dat ze een pak lichter is...
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006De enige SID WC is zoals hier boven vertoond staat.
...
Prijs bij Bike-Discount, toch een van de betere prijzen...
REBA World Cup Dual Air 100 mm Disc nly Modell: 2006
Federgabel mit 100mm Federweg (durch Spacer auf 85mm verstellbar). Federhärte ist über Luftdruck variabel durch Positiv- und Negativ-Luftkammern einstellbar. Gewicht 1581 Gramm.
749€
Ja goed, maar dit is een Reba met 100mm veerweg. Zoveel heb ik echt niet nodig.
Hier zijn speciale spacers bij om van uw 100mm een 85mm te maken...
Ook is er een 80mm verkrijgbaar maar die kost raar maar waar 40€ meer...
SID World Cup Dual Air 80 mm Modell: 2006
Superleichte Marathon und XC Race Federgabel mit 80 mm Federweg ( durch Spacer auf 63 mm verstellbar). Federhärte ist über Luftdruck variabel durch Positiv- und Negativ-Luftkammern einstellbar.
Gewicht 1310 Gramm
789€
ik zie wel dat ze een pak lichter is...
Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 14 Augustus 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Thijsje op 14 Augustus 2006Voor Nutubes/Tubeless heb je of een speciale velg nodig (a la Ksyrium SL/Fulcrum Racing 1/etc. velgen, of een speciaal tubeless velglint. De laatste heb je nodig bij bijvoorbeeld velgen van Stans (Stans produceert ook de velglinten hiervoor). De meeste lichtgewicht velgen zijn niet-tubeless. XM819 bijvoorbeeld zijn zo ongeveer de lichtste af-fabriek tubeless velgen. Een systeemwiel zoals de Crossmax SL en Shimano XT/XTR is ook tubeless. Verder heb je inderdaad een speciaal ventiel nodig.
Ok, het is dus ófwel de velg ófwel het speciale velglint dat een "afgesloten kamer" creëert onder de buitenband. Dat speciale velglint (bv. die van Stans) kan van elke velg een tubeless maken? En waarom kan je hierdoor de bandendruk lager zetten? Die lagere bandendruk zorgt toch voor, hoewel meer grip, een slechtere rolweerstand op bv. een stukje asfalt? En dat ventiel zit gewoon vast op de velg, niet op de (niet aanwezige) binnenband?
Lees dees Topic eens
Topic over Tubeless rijden
Quoten: Origineel geplaatst door Thijsje op 14 Augustus 2006Voor Nutubes/Tubeless heb je of een speciale velg nodig (a la Ksyrium SL/Fulcrum Racing 1/etc. velgen, of een speciaal tubeless velglint. De laatste heb je nodig bij bijvoorbeeld velgen van Stans (Stans produceert ook de velglinten hiervoor). De meeste lichtgewicht velgen zijn niet-tubeless. XM819 bijvoorbeeld zijn zo ongeveer de lichtste af-fabriek tubeless velgen. Een systeemwiel zoals de Crossmax SL en Shimano XT/XTR is ook tubeless. Verder heb je inderdaad een speciaal ventiel nodig.
Ok, het is dus ófwel de velg ófwel het speciale velglint dat een "afgesloten kamer" creëert onder de buitenband. Dat speciale velglint (bv. die van Stans) kan van elke velg een tubeless maken? En waarom kan je hierdoor de bandendruk lager zetten? Die lagere bandendruk zorgt toch voor, hoewel meer grip, een slechtere rolweerstand op bv. een stukje asfalt? En dat ventiel zit gewoon vast op de velg, niet op de (niet aanwezige) binnenband?
Lees dees Topic eens
Topic over Tubeless rijden
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006
-Het voordeel met disc's is dus dat ge veel meer kunt doseren in de afdalingen, als ge redelijk nieuw zijt in het mtbken is dit dus een groot voordeel.(ge moogt zo goed kunnen afdalen als ge wilt op de baan, maar een technisch/stijle afdalingen met losse stenen en blootliggende boomwortels is nog heel iets anders...-Op lange afdalingen (buitenland) zult ge geen platte band krijgen omdat uw velg gesmolten is omdat uw velg te hard is opgewarmt door het remmen.-Ge zult altijd evenveel remkracht hebben op eendert welke ondergrond. Dit kan niet gezegt worden van V-Brakes om Magura HS-33's (olie V-brakes)Nadeel:Zoals ik al zei onderhoud-nu en dan de remleidingen ontluchten (het gekende sponzige gevoel)-Ge zout verschieten hoe snel rempaddekes verslijten in regen of slijk-Bij het minste contact met olie hebde surieuze problemen. Dus ge moet voorzichtig zijn als ge zelf het onderhoud doet, op zich is er niks aan. Maar toch zijn er velen dat niet weten hoe het komt dat hun remmen ineens niet meer deftig werken...
Goed, dat is belangrijk. Ik ben nieuw in het mountainbiken en ben allerminst de meest technische kerel (komt hopelijk nog wel wat), dus dan kan ik dat gebruiken.
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006
Hier zette u eigen dan wel vast Hierboven geeft ge aan dat ge die Dual-controls wellziet zitten. Goede keuze ik heb er zelf ook mee gereden...MAAR, dan hebde niet het voordeel dat Sram biedt. Supersnelle reactie in het schakelen, direct van kleinste naar grootste tandwiel in 1 "twist" en een superjuiste achterderailleur.Eigenlijk zit er maar 1 oplossing in.Ga voor de nieuwe XTR groep en neem direct de de XTR-discs...WANT, als je de dual-controls wilt is het niet mogelijk om een ander remsysteem of shifters te gebruiken. Shifter en remhendel is immers één geheel...
Uiteraard zie ik die Dual-controls goed zitten, maar het is geen absolute must-have: als er andere zaken zijn die sterk in het voordeel van Sram pleiten (en zo zijn er een paar), dan hoeft het niet voor mij hoor. Ik informeer me graag volledig en weeg dan even de voor- en nadelen af, en beperk zo graag de kans dat ik iets koop dat me niet ligt (wat op zich al moeilijk genoeg is in een wereld waarin je niet zo thuis bent als het wegwielrennen).
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006
Mja, dan zou ik toch 1 ding aanraden. Kies gerust voor unieke en mooie onderdelen, maar zie toch dat de kwaliteit hoog blijft en ga zekerst ni voor het "lichtste" materiaal.Als ik voor tijdsopname rij heb ik liever materiaal dat enkele grammen meer weegt maar waar ik vol in vertrouw. Ok, een gram is een gram. Maar in uw geval, ne surieuze motor die wsl het ni slecht gaan doen in wedstrijden is materiaalpech zo goed als opgeven...
Ja, betrouwbaarheid staat zeker voorop. Dat is op mijn wegfietsen ook steeds zo geweest, en ook al had ik er exotische onderdelen op, ik heb -itt ploegmaten- nooit materiaalpech gekend door onberekende keuzes.
Ik offer dan ook graag wat grammen op voor betrouwbaarder materiaal.
-Het voordeel met disc's is dus dat ge veel meer kunt doseren in de afdalingen, als ge redelijk nieuw zijt in het mtbken is dit dus een groot voordeel.(ge moogt zo goed kunnen afdalen als ge wilt op de baan, maar een technisch/stijle afdalingen met losse stenen en blootliggende boomwortels is nog heel iets anders...-Op lange afdalingen (buitenland) zult ge geen platte band krijgen omdat uw velg gesmolten is omdat uw velg te hard is opgewarmt door het remmen.-Ge zult altijd evenveel remkracht hebben op eendert welke ondergrond. Dit kan niet gezegt worden van V-Brakes om Magura HS-33's (olie V-brakes)Nadeel:Zoals ik al zei onderhoud-nu en dan de remleidingen ontluchten (het gekende sponzige gevoel)-Ge zout verschieten hoe snel rempaddekes verslijten in regen of slijk-Bij het minste contact met olie hebde surieuze problemen. Dus ge moet voorzichtig zijn als ge zelf het onderhoud doet, op zich is er niks aan. Maar toch zijn er velen dat niet weten hoe het komt dat hun remmen ineens niet meer deftig werken...
Goed, dat is belangrijk. Ik ben nieuw in het mountainbiken en ben allerminst de meest technische kerel (komt hopelijk nog wel wat), dus dan kan ik dat gebruiken.
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006
Hier zette u eigen dan wel vast Hierboven geeft ge aan dat ge die Dual-controls wellziet zitten. Goede keuze ik heb er zelf ook mee gereden...MAAR, dan hebde niet het voordeel dat Sram biedt. Supersnelle reactie in het schakelen, direct van kleinste naar grootste tandwiel in 1 "twist" en een superjuiste achterderailleur.Eigenlijk zit er maar 1 oplossing in.Ga voor de nieuwe XTR groep en neem direct de de XTR-discs...WANT, als je de dual-controls wilt is het niet mogelijk om een ander remsysteem of shifters te gebruiken. Shifter en remhendel is immers één geheel...
Uiteraard zie ik die Dual-controls goed zitten, maar het is geen absolute must-have: als er andere zaken zijn die sterk in het voordeel van Sram pleiten (en zo zijn er een paar), dan hoeft het niet voor mij hoor. Ik informeer me graag volledig en weeg dan even de voor- en nadelen af, en beperk zo graag de kans dat ik iets koop dat me niet ligt (wat op zich al moeilijk genoeg is in een wereld waarin je niet zo thuis bent als het wegwielrennen).
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006
Mja, dan zou ik toch 1 ding aanraden. Kies gerust voor unieke en mooie onderdelen, maar zie toch dat de kwaliteit hoog blijft en ga zekerst ni voor het "lichtste" materiaal.Als ik voor tijdsopname rij heb ik liever materiaal dat enkele grammen meer weegt maar waar ik vol in vertrouw. Ok, een gram is een gram. Maar in uw geval, ne surieuze motor die wsl het ni slecht gaan doen in wedstrijden is materiaalpech zo goed als opgeven...
Ja, betrouwbaarheid staat zeker voorop. Dat is op mijn wegfietsen ook steeds zo geweest, en ook al had ik er exotische onderdelen op, ik heb -itt ploegmaten- nooit materiaalpech gekend door onberekende keuzes.
Ik offer dan ook graag wat grammen op voor betrouwbaarder materiaal.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006
Lees dees Topic eens Topic over Tubeless rijden
Zal ik later vanavond eens doornemen.
Heel erg bedankt alvast voor uw adviezen en je tijd om mij op weg te helpen!!
Lees dees Topic eens Topic over Tubeless rijden
Zal ik later vanavond eens doornemen.
Heel erg bedankt alvast voor uw adviezen en je tijd om mij op weg te helpen!!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Eigenlijk zou ik 4Bikers is willen aanraden aan u om daar is uw vragen mee te stellen. De meeste zijn mensen die veel aandacht geven aan hun materiaal en niet het kopen omdat iedereen het heeft.
Is trouwens een site/forum die ik in de tijd mee heb opgericht, maar door omstandigheden heb moeten opgeven voor de grotere verantwoordelijkheden.
Is trouwens een site/forum die ik in de tijd mee heb opgericht, maar door omstandigheden heb moeten opgeven voor de grotere verantwoordelijkheden.