MTB project K - adviezen & suggesties ?
Ride on
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 14 Augustus 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Thijsje op 14 Augustus 2006
Voor Nutubes/Tubeless heb je of een speciale velg nodig (a la Ksyrium SL/Fulcrum Racing 1/etc. velgen, of een speciaal tubeless velglint. De laatste heb je nodig bij bijvoorbeeld velgen van Stans (Stans produceert ook de velglinten hiervoor). De meeste lichtgewicht velgen zijn niet-tubeless. XM819 bijvoorbeeld zijn zo ongeveer de lichtste af-fabriek tubeless velgen. Een systeemwiel zoals de Crossmax SL en Shimano XT/XTR is ook tubeless. Verder heb je inderdaad een speciaal ventiel nodig.
Ok, het is dus ófwel de velg ófwel het speciale velglint dat een "afgesloten kamer" creëert onder de buitenband. Dat speciale velglint (bv. die van Stans) kan van elke velg een tubeless maken? En waarom kan je hierdoor de bandendruk lager zetten? Die lagere bandendruk zorgt toch voor, hoewel meer grip, een slechtere rolweerstand op bv. een stukje asfalt? En dat ventiel zit gewoon vast op de velg, niet op de (niet aanwezige) binnenband?
Ik rij al een hele tijd met Notubes. Met mijn 75 kg zit ik op 2 bar luchtdruk in de banden. Die lopen niet veel zwaarder op de weg. De band is anders geconstrueerd. En in het veld komt het voordeel pas echt in beeld. Voorheen met biba's reed ik 2,8 bar en tubeliss 2,5 bar. Merk toch wel het voordeel als je zakt. Dit heb ik geprobeerd na een clinic met Bart Brentjes. Die rijdt ook met Notubes (of een vergelijkbaar product). Echte aanrader! Eerste montage is wat bewerkelijk, maar daarna minder vaak lucht bijpompen dan bij tubeliss.
Heb je ook al aan een Fox vork gedacht (de F80X). Op vlakke grond blokkeert die en bij onregelmatigheden veert 'ie tot 80 mm. Hier rijden veel toppers mee. Rockshox SID is in mijn ogen achterhaald. De Reba is technisch beter.
Persoonlijk zou ik voor een combi van Sram met Juicy's kiezen of een complete XTR schakellijn. Beide zijn goed (ivm gewicht is gripshift beter). Ook Magura maakt goede vorken en remmen, maar met name de vorken zijn minder in de handel (zijn goede vorken).
Stuur, pen en zadelpen is persoonlijk. Vindt zelf Ritchey mooi, maar Easton, Raceface (en noem maar op) zijn ook goed. Zelf heb ik mijn stuur ingekort tot 54 cm. Standaard zijn ze vaak tot 60 cm en dit is veel te breed...
Pedalen: Time, ivm mijn knieën. Bij Shimano had ik klachten, bij Time niet. De Eggbeaters zijn mooi, maar waarom iets veranderen wat goed is....
Quoten: Origineel geplaatst door Thijsje op 14 Augustus 2006
Voor Nutubes/Tubeless heb je of een speciale velg nodig (a la Ksyrium SL/Fulcrum Racing 1/etc. velgen, of een speciaal tubeless velglint. De laatste heb je nodig bij bijvoorbeeld velgen van Stans (Stans produceert ook de velglinten hiervoor). De meeste lichtgewicht velgen zijn niet-tubeless. XM819 bijvoorbeeld zijn zo ongeveer de lichtste af-fabriek tubeless velgen. Een systeemwiel zoals de Crossmax SL en Shimano XT/XTR is ook tubeless. Verder heb je inderdaad een speciaal ventiel nodig.
Ok, het is dus ófwel de velg ófwel het speciale velglint dat een "afgesloten kamer" creëert onder de buitenband. Dat speciale velglint (bv. die van Stans) kan van elke velg een tubeless maken? En waarom kan je hierdoor de bandendruk lager zetten? Die lagere bandendruk zorgt toch voor, hoewel meer grip, een slechtere rolweerstand op bv. een stukje asfalt? En dat ventiel zit gewoon vast op de velg, niet op de (niet aanwezige) binnenband?
Ik rij al een hele tijd met Notubes. Met mijn 75 kg zit ik op 2 bar luchtdruk in de banden. Die lopen niet veel zwaarder op de weg. De band is anders geconstrueerd. En in het veld komt het voordeel pas echt in beeld. Voorheen met biba's reed ik 2,8 bar en tubeliss 2,5 bar. Merk toch wel het voordeel als je zakt. Dit heb ik geprobeerd na een clinic met Bart Brentjes. Die rijdt ook met Notubes (of een vergelijkbaar product). Echte aanrader! Eerste montage is wat bewerkelijk, maar daarna minder vaak lucht bijpompen dan bij tubeliss.
Heb je ook al aan een Fox vork gedacht (de F80X). Op vlakke grond blokkeert die en bij onregelmatigheden veert 'ie tot 80 mm. Hier rijden veel toppers mee. Rockshox SID is in mijn ogen achterhaald. De Reba is technisch beter.
Persoonlijk zou ik voor een combi van Sram met Juicy's kiezen of een complete XTR schakellijn. Beide zijn goed (ivm gewicht is gripshift beter). Ook Magura maakt goede vorken en remmen, maar met name de vorken zijn minder in de handel (zijn goede vorken).
Stuur, pen en zadelpen is persoonlijk. Vindt zelf Ritchey mooi, maar Easton, Raceface (en noem maar op) zijn ook goed. Zelf heb ik mijn stuur ingekort tot 54 cm. Standaard zijn ze vaak tot 60 cm en dit is veel te breed...
Pedalen: Time, ivm mijn knieën. Bij Shimano had ik klachten, bij Time niet. De Eggbeaters zijn mooi, maar waarom iets veranderen wat goed is....
Quote: Origineel geplaatst door sjezer op 15 Augustus 2006
Heb je ook al aan een Fox vork gedacht (de F80X). Op vlakke grond blokkeert die en bij onregelmatigheden veert 'ie tot 80 mm. Hier rijden veel toppers mee. Rockshox SID is in mijn ogen achterhaald. De Reba is technisch beter.
Er zijn maar weinig toppers die met een Terralogic Fox rijden, er zijn er wel een eental die met een RLT rijden (Bart Brentjens bijv).
Quote: Origineel geplaatst door sjezer op 15 Augustus 2006
Stuur, pen en zadelpen is persoonlijk. Vindt zelf Ritchey mooi, maar Easton, Raceface (en noem maar op) zijn ook goed. Zelf heb ik mijn stuur ingekort tot 54 cm. Standaard zijn ze vaak tot 60 cm en dit is veel te breed...
Een standaard XC stuur is 58 cm, waarom zou je je stuur inkorten tot 54 cm? Hiermee lever je alleen maar in aan comfort, stuurgedrag en stabiliteit. Ook druk je je borstkas meer in elkaar waardoor je minder zuurstof op kunt nemen.
Heb je ook al aan een Fox vork gedacht (de F80X). Op vlakke grond blokkeert die en bij onregelmatigheden veert 'ie tot 80 mm. Hier rijden veel toppers mee. Rockshox SID is in mijn ogen achterhaald. De Reba is technisch beter.
Er zijn maar weinig toppers die met een Terralogic Fox rijden, er zijn er wel een eental die met een RLT rijden (Bart Brentjens bijv).
Quote: Origineel geplaatst door sjezer op 15 Augustus 2006
Stuur, pen en zadelpen is persoonlijk. Vindt zelf Ritchey mooi, maar Easton, Raceface (en noem maar op) zijn ook goed. Zelf heb ik mijn stuur ingekort tot 54 cm. Standaard zijn ze vaak tot 60 cm en dit is veel te breed...
Een standaard XC stuur is 58 cm, waarom zou je je stuur inkorten tot 54 cm? Hiermee lever je alleen maar in aan comfort, stuurgedrag en stabiliteit. Ook druk je je borstkas meer in elkaar waardoor je minder zuurstof op kunt nemen.
Een smaller stuur is makkelijk op technische paden. Je kunt korter sturen, langs bomen e.d. Ik rij geregeld op enkele centimeters van bomen. Indien mijn stuur breder was, zou het wel 'ns raak kunnen zijn.
Trouwens, Frischknecht reed vorig jaar zondermeer met een F80X.
Trouwens, Frischknecht reed vorig jaar zondermeer met een F80X.
Quoten: Origineel geplaatst door sjezer op 15 Augustus 2006
Een smaller stuur is makkelijk op technische paden. Je kunt korter sturen, langs bomen e.d. Ik rij geregeld op enkele centimeters van bomen. Indien mijn stuur breder was, zou het wel 'ns raak kunnen zijn.
Dan rij je wel erg dicht langs de bomen, 2cm is namelijk niet erg veel.
Een smaller stuur is makkelijk op technische paden. Je kunt korter sturen, langs bomen e.d. Ik rij geregeld op enkele centimeters van bomen. Indien mijn stuur breder was, zou het wel 'ns raak kunnen zijn.
Dan rij je wel erg dicht langs de bomen, 2cm is namelijk niet erg veel.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Er komt geen nieuwe Terralogic demper in de 2007 XC vorken. Ze kunnen er namelijk nog lang niet genoeg maken.
Stuur moet je gewoon aanpassen aan de breedte van je schouders. 58 cm is voor mij veel te wijd, ik rij nu met 54 of 55 cm. Op de weg ga ik toch immers ook echt niet met een 44 cm stuur rijden, maar rij ik met 40 cm.
Stuur moet je gewoon aanpassen aan de breedte van je schouders. 58 cm is voor mij veel te wijd, ik rij nu met 54 of 55 cm. Op de weg ga ik toch immers ook echt niet met een 44 cm stuur rijden, maar rij ik met 40 cm.
Quoten: Origineel geplaatst door wezep op 15 Augustus 2006
Quoten: Origineel geplaatst door sjezer op 15 Augustus 2006
Een smaller stuur is makkelijk op technische paden. Je kunt korter sturen, langs bomen e.d. Ik rij geregeld op enkele centimeters van bomen. Indien mijn stuur breder was, zou het wel 'ns raak kunnen zijn.
Dan rij je wel erg dicht langs de bomen, 2cm is namelijk niet erg veel.
Klopt, maar is rijden in een peloton zoveel veiliger?
Quoten: Origineel geplaatst door sjezer op 15 Augustus 2006
Een smaller stuur is makkelijk op technische paden. Je kunt korter sturen, langs bomen e.d. Ik rij geregeld op enkele centimeters van bomen. Indien mijn stuur breder was, zou het wel 'ns raak kunnen zijn.
Dan rij je wel erg dicht langs de bomen, 2cm is namelijk niet erg veel.
Klopt, maar is rijden in een peloton zoveel veiliger?
Ik ben erg te spreken over de F80X. En veel wedstrijdrijders met mij. Als gewicht heel belangrijk is, zou ik voor de sid gaan. Niks mis mee en voor jouw gewicht ideaal.
Wat de profs doen is vaak moeilijk te vergelijken, gooien voor elk verschillend terrein er wel een ander vork in en ze laten hem nog vaak ook aanpassen (tunen).
Wat de profs doen is vaak moeilijk te vergelijken, gooien voor elk verschillend terrein er wel een ander vork in en ze laten hem nog vaak ook aanpassen (tunen).
Het is volstrekt nutteloos om hier in Nederland te gaan rijden met schijfremmen of magura HS33 als je een beetje goed kijkt zie je ook geen enkele prof dat doen.
Daarom zou ik gewoon maar beginnen met v-brakes. Zoek er een velgset bij geschikt voor velgrem en laat er disc naven inspaken dan kun je nog tijd over op schijfremmen. Bovendien zijn v-brakes ook nog een stuk lichter en jij houdt wel van dat lichte materiaal .
Over triggers en Sram gripshift gaan. Bij triggers kun je altijd maar een paar versnellingen tegelijk op of omlaag schakelen. Bij Gripshift kun je als je wilt in 1 beweging van groot achter naar je kleinste blad. Dit is zeker een voordeel bij de stijle klimmetjes in NL. Dan hebben we nog de Scram achterderailleur. Deze heeft een dusdanige betere veer erinzitten dat hij niet, zoals de shimano klappert als een gek tegen je frame. De een heeft er wat meer last van dan de anders maar het is bewezen de Sram klappert minder snel.
Daarom zou ik gewoon maar beginnen met v-brakes. Zoek er een velgset bij geschikt voor velgrem en laat er disc naven inspaken dan kun je nog tijd over op schijfremmen. Bovendien zijn v-brakes ook nog een stuk lichter en jij houdt wel van dat lichte materiaal .
Over triggers en Sram gripshift gaan. Bij triggers kun je altijd maar een paar versnellingen tegelijk op of omlaag schakelen. Bij Gripshift kun je als je wilt in 1 beweging van groot achter naar je kleinste blad. Dit is zeker een voordeel bij de stijle klimmetjes in NL. Dan hebben we nog de Scram achterderailleur. Deze heeft een dusdanige betere veer erinzitten dat hij niet, zoals de shimano klappert als een gek tegen je frame. De een heeft er wat meer last van dan de anders maar het is bewezen de Sram klappert minder snel.