Nieuwe racefiets gekocht (na 27 jaar) dus was gewend aan-, en tevreden met 'buiscommandeurs': nooit problemen, ook niet met mijn triple. Nu zit er TIAGRA op en deze voorderailleur kent drie standen. Dat lijkt logisch voor een triple, maar daardoor ratelt hij op het middenblad als de ketting een beetje schuin gaat (circa 1-2 en 7-8-9)!!! Omdat hij dus 'aan beide zijden' ratelt, lijkt iets aan de afstelling doen geen zin te hebben. Met mijn oude traploze buiscommandeurs geef je, indien nodig, een kleine correctie om ratelen of te heffen.
Ik moet toch aannemen dat ik iets over het hoofd zie dus gaarne tips/advies!
Of zit ik nu voor de komende 27 jaar aan dat geratel vast ??? (Aanemende dat deze TIAGRA ook zolang meegaat...)
(bedankt plakker)
Tiagra Triple ratelt op middenblad
Als de je 2 binnenste en buitenste kransje wil gebruiken en de ketting ligt op het middenblad dan word je ketting lijn wel erg schuin!
Ik fiets ook met Tiagra en bij mij zitten er tussenstandje op de derraileur, als ik de shifter een klein beetje beweeg kan is de voorderialleur nog een beetje naar links of recht bewegen, zodat de kooi niet tegen de ketting aanloopt.
Ik fiets ook met Tiagra en bij mij zitten er tussenstandje op de derraileur, als ik de shifter een klein beetje beweeg kan is de voorderialleur nog een beetje naar links of recht bewegen, zodat de kooi niet tegen de ketting aanloopt.
Als ie gaar is kom ik terug
Ik kan ook de shifter wel een klein beetje bewegen en het ratelen opheffen maar als ik hem loslaat springhij weer in de middenstand en begint het ratelen weer. Uiteraard ga ik niet de hele tijd de shifter (via remhandle!) krampachtig vasthouden. Of blijft hij bij jou staan?
Overigens: als op het middenblad de ketting bij '5' geheel recht loopt, dan is de offset op de '7' dus slechts twee tandjes, hetgeen mijnsinziens helemaal niet zo scheef is en ook zou moeten kunnen. Als ik zie hoe schuin bij sommige mensen met een duo (heet dat zo?) of compact de ketting loopt valt het helemaal mee.
Overigens: als op het middenblad de ketting bij '5' geheel recht loopt, dan is de offset op de '7' dus slechts twee tandjes, hetgeen mijnsinziens helemaal niet zo scheef is en ook zou moeten kunnen. Als ik zie hoe schuin bij sommige mensen met een duo (heet dat zo?) of compact de ketting loopt valt het helemaal mee.
Als hij aan beide kanten aanloopt kun je ook wel eens last hebben van een wobbelend kettingblad. Dit komt met name bij de wat goedkopere groepere nog weleens voor en hierdoor wordt de afstelling moeilijk. Het is overigens niet zo vreemd dat de ketting in de echt schuine posities snel iets aanloopt. Die moet je ook eigenlijk proberen te voorkomen door naar een ander blad voor te schakelen. Je hebt er drie. Gebruik ze dan ook. Vroeger was de achteras smaller 126 ipv 130 mm en had je dergelijke schuine posities ook niet.
En probeer anders alles eens vanaf het begin helemaal opnieuw af te (laten) stellen. Kan ook zijn dat de derailleur iets te hoog of juist iets te laag staat afgesteld en dat het daardoor aanloopt. En dat het dus niet in de breedte positie zit. Als dat ook niet help: zelf heb ik bij een derailleur die ik niet in alle gewenst posities geluidloos afgesteld kreeg het schroefje waarmee de helften onderaan bij elkaar worden gehouden losgemaakt 1 mm ringetje ertussen en en weer vastdraaien. Wat een verschil 1 mm kan maken ongelooflijk. Zal theoretisch daarna minder schakelen, maar praktisch geen probleem. Overigens hebben duurdere remschakelgrepen meer tussenposities waardoor de afstelling makkelijker geluidloos is te regelen.
En probeer anders alles eens vanaf het begin helemaal opnieuw af te (laten) stellen. Kan ook zijn dat de derailleur iets te hoog of juist iets te laag staat afgesteld en dat het daardoor aanloopt. En dat het dus niet in de breedte positie zit. Als dat ook niet help: zelf heb ik bij een derailleur die ik niet in alle gewenst posities geluidloos afgesteld kreeg het schroefje waarmee de helften onderaan bij elkaar worden gehouden losgemaakt 1 mm ringetje ertussen en en weer vastdraaien. Wat een verschil 1 mm kan maken ongelooflijk. Zal theoretisch daarna minder schakelen, maar praktisch geen probleem. Overigens hebben duurdere remschakelgrepen meer tussenposities waardoor de afstelling makkelijker geluidloos is te regelen.